Yıl: 2009 Cilt: 22 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 89 - 102 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi

Öz:
İnsanın sahip olduğu özellikleri ortaya çıkaran eğitim süreçlerinin uygulanması, yeteneklerinin değerlendirilmesi açısından bir gerekliliktir. 20.yüzyılda giderek, tamamen doğuştan getirilen bir özellikten ziyade doğal ve dış koşullarla beslenen bir ürün olduğu kabul edilen müzik yeteneği de bu özelliğiyle temel eğitim içinde ele alınması gereken önemli bir konudur. Konuyla ilgili yapılan araştırmalar müzik yeteneğinin ancak küçük yaşlarda eğitildiğinde geliştirilip değerlendirilebildiğini göstermektedir. Özellikle ilköğretim birinci kademedeki çocukların içinde bulunduğu yaş dilimi müzik yeteneğinin geliştirilmesi açısından çok önemlidir. Ancak ülkemizde bunun gerçekleştirilebildiğini söylemek zordur. Nitekim Bursa merkez ilçelerinde görevli 204 sınıf öğretmeni ile 20 müzik öğretmenine bir anket uygulanmış ve öğretmenler de müzik yeteneğine sahip çocukların yeteneklerini değerlendirmede etkili olunamadığı görüşünde birleşmişlerdir. Konuyla ilgili olarak düzenlemeler yapılması, öğretmenlerin bilinçlendirilmesi gerekmektedir.
Anahtar Kelime: Türkiye çocuk müzik eğitimi müzik yeteneği

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik

The importance of starting education in early ages to improve musical ability

Öz:
It is necessary to provide educational processes to identify individual qualities in order to evaluate their abilities. Musical ability considered as a phenomena evolving from natural and environmental conditions in the 20th century rather than as one completely inherited, is on important topic which must be consedered within primary education. Research having been so far made show that music education can only be improved and evaluated in early ages. The age scale of children in the first five years of primary education is especially very important in improving musical ability. However this can not be done in our country. A questionnaire has been applied on 204 classroom teachers and 20 music teachers working at central schools in Bursa in order to research the subject. Those teachers agreed on the opinion that the musical ability of the children can not be improved efficiently. Arrangements should be made and teachers must be made aware of the problem and be guided about the subject.
Anahtar Kelime: Turkey child music education musical ability

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslan, Metin ve Çiğdem Kılıç (2000). Bazı Avrupa Ülkelerinde ve Türkiye’de Zorunlu Eğitimde Yönlendirme Çalışmalarının Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı:148, 148-160. (meb.gov.tr/dergiler/148/10.htm)
  • Choksy, Lois (1981). The Kodaly Context (Creating on Environment for Musical Learning). New Jersey (ABD): Printice-Hall, Inc.
  • Evin, Zekai (2007). “Bilim ve Sanat Merkezlerinde Görev Yapan Müzik Öğretmenlerinin Üstün Müzik Yetenekli Öğrencilerin Tanılanmasında Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Göğüş, Gülay (1999). Müzik Yeteneğinin Tanımı, Ölçümü ve Deneme Yetenek Testi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 147-154.
  • Kocabaş, Ayfer ve Ebru Selçioğlu (2006). İlköğretim Okulları 4. ve 5. Sınıflarında Müzik Dersinin Gerçekleşme Düzeyi ve Öğrencilerin Beklentilerine İlişkin Görüşleri Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:19, 56-66.
  • Lavignac, Albert (1939). Musıki Terbiyesi. Çev. Abdülhalik Denker İstanbul: Kanaat Kitabevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi. http://orgm.gov.tr/Mevzuat/yönergeler/BilimSanat.htm (Erişim Tarihi: 01.12.2007)
  • Radocy, Rudolf E. ve J.David Boyle (1988). Psychological Foundations of Musical Behavior. 2. Baskı. Springfield (Illinois-ABD): Charles C.Thomas Publishing.
  • Rauscher, Frances H. (2003). Can Music Instruction Affect Children’s Cognitive Development? ERIC Clearinghouse on Early Education and Parenting (ERIC No.ED.480540) http:www.ericdigest.org/2004-3/cognitive.html
  • Sadie, Stanley (1980). The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Londra: Macmillian Publishers Ltd.
  • Shaw, Gordon L.(2003). Keeping Mozart in Mind. M.I.N.D.Institute.
  • http://www.mindinstitute.net/MIND3/research-book.php (Erişim Tarihi: 30.03.2005).
  • Uçan, Ali (1997). Müzik Eğitimi (Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar) Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • The Value of Childhood Music Education (n.d.) http://www.steinway.com/ noteworthy//education/value_music_education.shtml (Erişim Tarihi: 08.12.2007)
APA GÖĞÜŞ G (2009). Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. , 89 - 102.
Chicago GÖĞÜŞ Gülay Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. (2009): 89 - 102.
MLA GÖĞÜŞ Gülay Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. , 2009, ss.89 - 102.
AMA GÖĞÜŞ G Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. . 2009; 89 - 102.
Vancouver GÖĞÜŞ G Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. . 2009; 89 - 102.
IEEE GÖĞÜŞ G "Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi." , ss.89 - 102, 2009.
ISNAD GÖĞÜŞ, Gülay. "Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi". (2009), 89-102.
APA GÖĞÜŞ G (2009). Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 89 - 102.
Chicago GÖĞÜŞ Gülay Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no.1 (2009): 89 - 102.
MLA GÖĞÜŞ Gülay Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.1, 2009, ss.89 - 102.
AMA GÖĞÜŞ G Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 22(1): 89 - 102.
Vancouver GÖĞÜŞ G Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 22(1): 89 - 102.
IEEE GÖĞÜŞ G "Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi." Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.89 - 102, 2009.
ISNAD GÖĞÜŞ, Gülay. "Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/1 (2009), 89-102.