Yıl: 2009 Cilt: 20 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 4891 - 4904 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti

Öz:
Trapez Sac Kalıplar (TSK) hem çelik bina hem de çelik köprü sektörlerinde beton döşemenin kalıp sistemi olarak sıklıkla kullanılmaktadırlar. TSK’ler her ne kadar bina inşaatlarında çelik I-kirişlere yanal destek sağlayıcı elemanlar olarak işlev görseler de, çelik köprü sektöründe trapez sac kalıplardan destek elemanları olarak yararlanılmasına izin verilmez. Ancak, önceki çalışmalar birleşim detayının geliştirilmesi durumunda TSK sisteminin kirişin yanal kararlılığına belirgin şekilde destek sağlayabildiğini göstermiştir. Bu makale halen devam etmekte olan ve TSK’lerin mukavemetinin incelendiği analitik bir çalışmanın ara sonuçlarını içermektedir. Geçmişte, TSK sistemleriyle desteklenen köprü kirişlerin genel burkulma davranışını irdeleyen basit sonlu elemanlar modelleri (SEM) kullanılmıştır. Bu çalışmada TSK’leri hem birbirlerine hem de kirişlere bağlayan vidalardaki kararlılık destek kuvvetlerini belilemek için kullanılan geliştirilmiş bir sonlu elemanlar modelinin sonuçlarına yer verilmiştir. Bu çözümleme sonuçları TSK’lerin içermesi gereken mukavemet ihtiyacını belirleyecek olan bir tasarım yönteminin geliştirilmesinde kullanılacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: İnşaat Mühendisliği

Strength of permanent metal deck forms used to brace steel bridge I-girders

Öz:
Permanent metal deck forms (PMDF) are frequently used in the building and bridge industries as concrete deck formwork. PMDF are not currently relied upon as a bracing source for bridges due to eccentric connections that can dramatically reduce the stiffness of the deck system. However, previous studies have shown that the PMDF can provide substantial bracing against lateral torsional buckling to the bridge girders by making simple modifications to connection details. This paper presents the results of an ongoing analytical study on the PMDF strength requirements for steel bridge girders. In the past, simplified finite element analytical (FEA) models were used to investigate the global buckling behavior of the PMDF braced systems. This paper focuses on results of modified FEA models to determine the stability brace forces of fasteners used to connect the PMDF along the sidelaps of the sheets and also to the girders. The results will be used to develop strength requirements for the PMDF used in the bridge industry.
Anahtar Kelime:

Konular: İnşaat Mühendisliği
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • [1] American Association of State Highway and Transportation Officials (AASHTO). (2004), Load and Resistance Factor Design (LRFD) Bridge Design Specifications, Third Edition, Washington, D.C.
  • [2] Currah, R. M. (1993), “Shear strength and shear stiffness of permanent steel bridge deck forms,” M. S. Thesis, The University of Texas at Austin, Austin, Texas.
  • [3] Davies J. M., and Bryan E. R. (1982). Manual of stressed skin diaphragm design, John Wiley and Sons, New York.
  • [4] Eğilmez, O. Ö. (2005). “Lateral bracing of steel bridge girders by permanent metal deck forms,” Ph.D Dissertation, University of Houston, Houston, Texas.
  • [5] Eğilmez, O. O., Todd A. Helwig, and Reagan Herman. (2006a). “Strength requirements of permanent metal deck forms used for lateral bracing of steel bridge girders,” Proceedings of the 2006 International Colloquium on Stability and Ductility of Steel Structures, Instituto Superior Tecnico Press, Lisbon, Portugal, September 6-8,V. 2, 1045-1052.
  • [6] Eğilmez, O. Özgür, Todd A. Helwig, and Reagan Herman. (2006b). “Stiffness requirements for metal deck forms used for stability bracing of steel bridge girders,” Proceedings of the 2006 Annual Technical Session & Meeting, Structural Stability Research Council, San Antonio, Texas, February 8-11, 203-222.
  • [7] Errera, S., and Apparao, T. (1976). “Design of I-shaped beams with diaphragm bracing,” Journal of the Structural Division, ASCE, Vol. 102(4), 769-781.
  • [8] Helwig, T. A. and Frank, K. H. (1999). “Stiffness requirements for diaphragm bracing of beams,” Journal of Structural Engineering, ASCE, Vol. 125, No. 11, 1249-1256.
  • [9] Helwig, T. A. and Yura, J. (2007). “Beam bracing behavior of shear diaphragm systems,” Proceedings of Structural Stability Research Council Annual Stability Conference, New Orleans, Louisiana, April 18-21, 355-374.
  • [10] Helwig, T. A. and Yura, J. (2008). “Shear diaphragm bracing of beams. II: Design requirements,” Journal of Structural Engineering, ASCE, Vol. 134, No. 3, 357-363.
  • [11] Helwig, Todd A., O. Özgür Eğilmez, and Charles A. Jetann. (2005). “Lateral bracing of bridge girders by permanent metal deck forms,” Texas Department of Transportation Research Report Number 0-4145-1, January 2005.
  • [12] Jetann, C. A. (2003). “Stiffness and strength of metal bridge deck forms with stiffened connection details,” M. S. Thesis, University of Houston, May.
  • [13] Luttrell, L. D. (1981). Steel deck institute diaphragm design manual, First Edition, Canton, Ohio.
  • [14] Luttrell, L. D. (2004). Steel deck institute diaphragm design manual, Third Edition, Canton, Ohio, 2004.
  • [15] Nethercot, D., and Trahair, N., “Design of diaphragm-braced I-beams,” Structural Division, ASCE, Vol. 101(10), 1975, pp. 2045-2061.
  • [16] Winter, G. (1058). “Lateral bracing of columns and beams,” Journal of the Structural Division, ASCE, Vol. 84, No. ST2, Proc. Paper 1561, 1-22.
APA EĞİLMEZ O, ALKAN D (2009). Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti. , 4891 - 4904.
Chicago EĞİLMEZ OĞUZ ÖZGÜR,ALKAN Deniz Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti. (2009): 4891 - 4904.
MLA EĞİLMEZ OĞUZ ÖZGÜR,ALKAN Deniz Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti. , 2009, ss.4891 - 4904.
AMA EĞİLMEZ O,ALKAN D Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti. . 2009; 4891 - 4904.
Vancouver EĞİLMEZ O,ALKAN D Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti. . 2009; 4891 - 4904.
IEEE EĞİLMEZ O,ALKAN D "Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti." , ss.4891 - 4904, 2009.
ISNAD EĞİLMEZ, OĞUZ ÖZGÜR - ALKAN, Deniz. "Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti". (2009), 4891-4904.
APA EĞİLMEZ O, ALKAN D (2009). Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti. Teknik Dergi, 20(4), 4891 - 4904.
Chicago EĞİLMEZ OĞUZ ÖZGÜR,ALKAN Deniz Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti. Teknik Dergi 20, no.4 (2009): 4891 - 4904.
MLA EĞİLMEZ OĞUZ ÖZGÜR,ALKAN Deniz Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti. Teknik Dergi, vol.20, no.4, 2009, ss.4891 - 4904.
AMA EĞİLMEZ O,ALKAN D Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti. Teknik Dergi. 2009; 20(4): 4891 - 4904.
Vancouver EĞİLMEZ O,ALKAN D Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti. Teknik Dergi. 2009; 20(4): 4891 - 4904.
IEEE EĞİLMEZ O,ALKAN D "Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti." Teknik Dergi, 20, ss.4891 - 4904, 2009.
ISNAD EĞİLMEZ, OĞUZ ÖZGÜR - ALKAN, Deniz. "Çelik köprü I-kirişlerine yanal destek sağlayan trapez sac kalıpların mukavemeti". Teknik Dergi 20/4 (2009), 4891-4904.