MERAL KELLECİ
(Cumhuriyet Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Sivas, Türkiye)
NURAN GÜLER
(Cumhuriyet Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Sivas, Türkiye)
Hafize SEZER
(Cumhuriyet Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Biyoistatistik Anabilim Dalı, Sivas, Türkiye)
ZEHRA GÖLBAŞI
(Cumhuriyet Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Sivas, Türkiye)
Yıl: 2009Cilt: 8Sayı: 3ISSN: 1303-734XSayfa Aralığı: 223 - 230Türkçe

230 7
Lise öğrencilerinde internet kullanma süresinin cinsiyet ve psikiyatrik belirtiler ile ilişkisi
AMAÇ: Bu çalışmada lise öğrencilerinde internet kullanma süresinin cinsiyet ve psikiyatrik belirti sıklığı ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. YÖNTEM: Araştırmanın örneklemi Sivas ilinde bulunan ve sosyo-ekonomik açıdan benzer özellikler gösteren üç liseden, sistematik örnekleme yöntemi ile seçilen ve internet kullandığını belirten 673 öğrenciden oluşmuştur. Veriler “Kişisel Bilgi Formu” ve “Kısa Semptom Envanteri” ile toplanmıştır. Araştırmanın verileri bilgisayar ortamında SPSS 13.0 programında değerlendirilmiştir. İstatistiksel analizlerde frekans dağılımı ki-kare ve MANOVA kullanılmıştır. BULGULAR: Çalışmada öğrencilerin internet kullanma süresi açısından cinsiyetler arasında fark olduğu, özellikle 5 saat ve daha fazla internet kullanma süresinin kız öğrencilerde %4,5 erkeklerde ise %16,8 olduğu belirlenmiştir (p<0.001). Öğrencilerin Kısa Semptom Envanteri puan ortalamalarının cinsiyet ve internet kullanma süresine göre istatistiksel olarak anlamlı (p<0.001), internet kullanma süresi ile cinsiyet etkileşim durumunda ise anlamsız olduğu saptanmıştır (p>0.05). SONUÇ: İnternet kullanan lise öğrencilerinin Kısa Semptom Envanteri’ne göre ruhsal durumları kişiler arası duyarlılık boyutu dışında benzer özellik gösterirken, internet kullanma süresi 2 saati aştığı zaman her iki cinsiyette de benzer oranda ruhsal belirtiler görülmektedir.
Sosyal > Davranış Bilimleri
Sosyal > Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Sosyal > Psikoloji
DergiAraştırma MakalesiErişime Açık
  • 1. Berson I, Berson M. Digital literacy for effective citizenship. Social Educ. 2003; 67(3): 164-167.
  • 2. How media education promotes critical thinking, democracy, health and aesthetic appreciation. Kubey_R._2006._http://www.ciconline.org/TECH/i nternet [Erişim Tarihi:21.02.2006].
  • 3. Colwell J, Kato M. Investigation of the relationship between social isolation, self-esteem, aggression and computer game play in Japanese adolescents. Asian Journal of Social Psychol. 2003; 6(2): 149-158.
  • 4. Kerberg CS. Problem and pathological gambling among college athletes. Ann Clin Psychiatry. 2005; 17(4): 243-7.
  • 5. Kubey RW, Lavin MJ, Barrows JR. Internet use and collegiate academic performance decrements: Early findings. Journal of Communication. 2001; 51(2): 366-382.
  • 6. Suler J. Computer and cyberspace addiction. International Journal of Applied Psychoanalytic Studies. 2004; 1(4): 359-362.
  • 7. Young KS. What makes the internet addictive: potential explanations for pathological internet use. 105th. Chicago, IL. Annual Conference of the American Psychological Association, 1997, p. 15.
  • 8. Suhail K, Bargees Z. Effects of excessive internet use on undergraudate students in Pakistan. Cyber Psychol Behav. 2006; 9(3): 297-307.
  • 9. Kraut R, Patterson M, Lundmark V, Kiesler S, Mukophadhyay T, Scherlis W. Internet paradox: A social teknology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist. 1998; 53(9): 1017-1031.
  • 10. Anderson CA, Bushman BJ. Effects of violent video games on aggressive behaviour, aggressive cognition, aggressive affect, physiological arousel, and prosocial behaviour: A meta-analysis of the scientific literature. Psychosocial Science. 2001; 12: 353-359.
  • 11. Clark DJ, Frith KH, Demi AS. The physical, behavioral, and psychosocial consequences of internet use in college students. Comput Inform Nurs. 2004; 22(3): 153-61.
  • 12. Crocker J, Luhtanen RK. Level of self-esteem and contingencies of self-worth: unique effects on academic, social, and financial problems in college students: Pers Soc Psychol Bull. 2003;29(6): 701-12.
  • 13. Favoretto G, Morandin I, Gava M, Binetto F. Internet and psyhopathology: an analysis of the use of web by 1075 students at secondary school. Epidemiol Psychiatry Soc. 2004; 13(4): 249-54.
  • 14. Morgan C, Cotten SR. The relationship between internet activities and depressive symptoms in a sample of college freshmen. Cyber Psychol Behav. 2003; 6(2): 133-42.
  • 15. Yang CK, Choe BM, Baity M, Lee JH, Cho JS. SCL 90-R and 16PF profiles of senior high school students with excessive internet use. Can J. Psychiatry. 2005; 50(7): 407-14.
  • 16. Chisholm JF. Cyberspace violence against girls and adolescent females. Annals New York Academy of Sciences. 2006; 1087: 74-89.
  • 17. Jang KS, Hwang SY, Choı JY. Internet Addiction and Psychiatric Symptoms Among Korean Adolescents. Journal of School Health. 2008; 78(3): 165-171.
  • 18. Liau AK, Khoo A, Ang PH. Factors influencing adolescents’ engagement in risky internet bahavior. CyberPsychology&Behaviou. 2005; 8(6): 513-520.
  • 19. Savaşır I, Şahin N. Bilişsel Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara. Türk Psikologlar Derneği Yayınları,1997, p.115-118.
  • 20. Yen YJ, Ko CH, Yen CF, Chen SH, Chung WL, Chen CC. Psychiatric symptoms in adolescents with internet addiction: Comparison with substance use. Psychiatry and Clinical Neurosciences. 2008; 62: 9–16.
  • 21. Gross EF. Adolescent Internet use: what we expect, what teens report. Journal of Applied Developmental Psychology. 2004; 25: 633-649.
  • 22. Horman JP, Hansen CE, Cochian ME, Lindsey CR. Liar, liar: İnternet faking but not freguency of use affect social skills, self-esteem, social anxiety, and aggression. Cyber Psychol Behav. 2005; 8(1): 1-6.
  • 23. Niemz K, Griffiths M, Banyard P. Prevalence of pathological internet use among university students and correlations with self-esteem, the General Health Questionnaire(GHQ), and disinhibition. Cyber Psychol Behav. 2005; 8(6): 562-70.

TÜBİTAK ULAKBİM Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi Cahit Arf Bilgi Merkezi © 2019 Tüm Hakları Saklıdır.