Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi

Yıl: 2009 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 119 - 127 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı; Ahi Evran Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Öğretmenlik Bölümü’nde öğrenim gören öğrencilerin, problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin belirlenerek, bireylerin kişisel değişkenlerinden elde edilen bağımsız değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek ve kişilik özellikleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Çalışmaya, Ahi Evran Üniversiteleri Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Öğretmenlik Bölümü’nde öğrenim gören öğrenim gören öğrenciler arasından tesadüfî seçim (random) yöntemi kullanılarak seçilen toplam 181 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; “Kişisel Bilgi Formu”, “Problem Çözme Envanteri (PÇE)” ve “Edwards Kisisel Tercih Envanteri (EKTE)” kullanılmıştır. Envanterler arasındaki korelasyon sonuçlarında; sahip olunan olumlu kişilik özelliklerini problem çözme becerisini olumlu yönde etkilediğini görülmüştür.
Anahtar Kelime: problem çözme başarısı ahi evran üniversitesi beden eğitimi ve spor öğrencileri

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ağır M. (2007).Üniversite Öğrencilerinin Bilişsel Çarpıtma Düzeyleri ile Problem Çözme Becerileri ve Umutsuzluk Düzeyleri Arasındaki İlişki. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi.
  • Bacanlı F. (2004) Mesleki Eğitim ve Teknik Eğitim Fakültelerindeki Öğretmen Adaylarının ve Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Psikolojik İhtiyaç Örüntüleri. Türk PDR Dergisi. 3(22):7-16.
  • Başer E. (1986) Uygulamalı Spor Psikolojisi. Ankara. Bağırgan Yayınevi. Kültür ofset
  • Baysal A, Bulus M. (2001).PDR Öğrencilerinin Psikolojik Gereksinim Düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.9: 19-27.
  • Clark CJ. (2002).Problem Solving and Personality Factors of Two at-Risk Collage Population. PhD. Thesis. West Virginia University;
  • Çağlayan HS. (2007). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenme Biçemleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki ilişkinin İncelenmesi. Doktora Tazi: Ankara. Gazi Üniversitesi;
  • Çelikkaleli Ö, Gündoğdu (2005) M. Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Psikolojik İhtiyaçları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Malatya;6 (9).
  • D’Zurilla TJ, Nezu M. (1990)Development and Preliminary Evaluation of The Social Problem Solving. Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology. 2(2): 156-163.
  • Ferah D. (2000).Kara Harp Okulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerini Algılamalarının ve Problem Çözme Yaklaşım Biçimlerinin Cinsiyet, Sınıf, Akademik Başarı ve Liderlik Yapma Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans.Hacettepe Üniversitesi.
  • Gaffrey JB.(1987) Problem-Solving in Small Groups ofType A’s and Type B’s. PhD. Thesis. South Carolina: University of South Carolina.
  • Grawitch MJ, Munz DC, Eliot EK. (2003)Promoting Creativity in Temporary Problem-Solving Groups: The Effect of Positive mood and autonomy in Problem Solving Definition on Đdea-Generating Performance. –Group Dynamics- Theory Researc and Practise 7(3): 200–213.
  • Greenberger E, O’Connor J, Sorensen A. (1991). Personality, Cognitive and Academic Correlates of Problem Solving Flexibility. Developmental Psychology . 4(3).
  • Gülşen D. (2008).Farklı Lig Düzeyinde Oynayan Futbolcuların Oynadıkları Mevkilere, Öğrenim Durumu ve Spor Yaşlarına Göre Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans.Çukurova Üniversitesi
  • Güven Ö. (1988). Minder Güreşi Seçenlerin Tercihinde Rol Oynayan Psişik Özellikler. Doktora. Marmara Üniversitesi
  • Heppner PP, Peterson C. (1982). The Development and Implication of a Personal Problem- Solving Inventory. Jour.of Coun. Psych.. 29(1): 66–75.
  • Heppner PP, Baumgardner AH, Jackson J. (1985)Depression and Attributional Style: Are They Related? Cognitive Therapy and Research 1985; 9: 105–113.
  • Izgar H. (2008)Headteachers Leadership Behavior and Problem Solving Skills: A Comperative Study. Social Behavior and Personality [serial online] 2008 [12.03.2009] 36(4) Availible from: http://apps.ısıknowledg.com
  • İnce G, Sen C. (2006)Adana İlinde Deplasmanlı Ligde Basketbol Oynayan Sporcuların Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi.4(1): 5–10.
  • Katkat D. (2001) Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Yüksek Lisans tezi
  • Keleş B. (2000). Eğitim Yöneticilerinde Sorun Çözme ve Denetim Odağı İlişkisi. Ankara Üniversitesi Doktora Tezi.
  • Kuzgun Y. (1985).Edwards Kişisel Tercih Envanterinin Türkiye’de Güvenirliği ve Geçerliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Dergisi: 1985; 17–85.
  • Morgan CT. (1999)Psikolojiye Giriş. Arıcı H ( Çev). Ankara: Meteksan Yayınları.
  • Pehlivan Z, Konukman F. (2004) Beden Eğitimi Öğretmenleri ve Diğer Branş Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerileri Açısından Karşılaştırılması. Spormetre. Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2 (2): 55–60.
  • Sonmaz S. (2002).Problem Çözme Becerisi ile Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Doktora.Marmara Üniversitesi;
  • Şahin N, Şahin NH, Heppner PP. (1993). Psychometric Properties Of The Problem Solving Inventory In a Group of Turkish University Students. Cognative Therapy and Research. 17(4); 379–396.
  • Şenduran F. Amman T. (2006)Sporcu Olan ve Olmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Yaklaşımları. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 2006. Muğla: Muğla Üniversitesi Atatürk Kültür Merkezi
APA KARABULUT O, KURU E (2009). Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. , 119 - 127.
Chicago KARABULUT O.Ebru,KURU Emin Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. (2009): 119 - 127.
MLA KARABULUT O.Ebru,KURU Emin Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. , 2009, ss.119 - 127.
AMA KARABULUT O,KURU E Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. . 2009; 119 - 127.
Vancouver KARABULUT O,KURU E Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. . 2009; 119 - 127.
IEEE KARABULUT O,KURU E "Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi." , ss.119 - 127, 2009.
ISNAD KARABULUT, O.Ebru - KURU, Emin. "Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi". (2009), 119-127.
APA KARABULUT O, KURU E (2009). Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 119 - 127.
Chicago KARABULUT O.Ebru,KURU Emin Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 10, no.3 (2009): 119 - 127.
MLA KARABULUT O.Ebru,KURU Emin Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.10, no.3, 2009, ss.119 - 127.
AMA KARABULUT O,KURU E Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 10(3): 119 - 127.
Vancouver KARABULUT O,KURU E Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 10(3): 119 - 127.
IEEE KARABULUT O,KURU E "Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, ss.119 - 127, 2009.
ISNAD KARABULUT, O.Ebru - KURU, Emin. "Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 10/3 (2009), 119-127.