Yıl: 2009 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 79 - 92 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması

Öz:
Bu çalısmada; yapılandırmacı yaklasımda bir yönlendirici konumunda bulunan ve öğrencilerin bilgileri yapılandırmasında onlara yol gösteren öğretmenlerin önemi üzerinde durulmustur. Bu amaçla ilerideki yasantılarında yapılandırmacı yaklasımı sınıflarında uygulayacak olan öğretmen adaylarının bu yaklasıma yönelik görüslerinin belirlenmesi amacıyla bir ölçek gelistirme çalısmasına yer verilmistir. Türkiye’nin farklı bölgelerinde yer alan 10 üniversitenin eğitim fakültelerinden 600 öğretmen adayının katıldığı bu çalısmanın analizleri, bazı öğretmen adaylarının verdiği cevaplar arasındaki tutarsızlık ve bos bırakılan maddeler göz önüne alınarak 465 kisi üzerinden değerlendirilmistir. Ölçeğin gelistirilme sürecinde kapsam geçerliliği için uzman görüsüne, madde analizine, faktör analizine ve güvenirlik sürecine yer verilmistir. Analizler doğrultusunda ölçeğin tek faktörden meydana geldiği ve toplam varyansın yaklasık % 51.18’ini açıkladığı belirlenmistir. Ayrıca ölçeğe iliskin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı “.97”; testi yarılama güvenirlik katsayısı ise “.93” olarak hesaplanmıstır. Ölçeğin bu özellikleri göz önüne alındığında, ileride bu alanda yapılacak olan çalısmalarda kullanılabileceği düsünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Constructivist approach opinion scale for pre-service science teachers: A study of validity and reliability

Öz:
This study highlights the importance of primary school science teachers who help students build up the knowledge as guides in the constructivist approach. For this purpose, a five-point Likert type scale was developed to get the opinions of the pre-service science teachers who will use constructivism in their classes. 600 pre-service science teachers from the faculty of education at ten different universities located different areas in Turkey have participated in the study and the data from 465 pre-service teachers were taken into account excluding the empty and inconsistent items of the participants. Expert opinions were taken for content validity; and item analysis, factor analysis and the reliability analysis were conducted in the process of the development of the scale. According to the results, the scale has one factor structure and accounts for 51.18 % of the total variance. Internal consistency coefficient and half-split reliability of the scale showed that this scale can be used for the future studies.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aldridge, J. M., Fraser, B. J., Taylor, P. C. ve Chen, C. C. (2000). Constructivist Learning Environments in a Cross-National Study in Taiwan and Australia. International Journal of Science Education, 22(1), 37-55.
  • Ang, R. P. ve Huan, V. S. (2006). Academic Expectations Stress Inventory. Educational and Psychological Measurement, 66(3), 522-539.
  • Bagner, D. M., Storch, E. A. ve Roberti, J. W. (2004). A Factor Analytic Study of the Loneliness and Social Dissatisfaction Scale in a Sample of African-American and Hispanic-American Children. Child Psychiatry and Human Development, 34(3), 237-250.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Arastırma. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Brooks, J. G. ve Brooks, M. G. (1993). In Search for Understanding the Case for Constructivist Classrooms. Alexandria, Virginia: ASCD.
  • Bulduk, S. (2003). Psikolojide Deneysel Arastırma Yöntemleri. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Büyüköztürk, S. (2006). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Chen, W., Burry-Stock, J. A. ve Rovegno, I. (2000). Self-Evaluation of Expertise in Teaching Elementary Physical Education from Constructivist Perspectives. Journal of Personnel Evaluation in Education, 14(1), 25-45.
  • Çepni, S. (2007). Arastırma ve Proje Çalısmalarına Giris. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dolmans, D. H. J. M., Wolfhagen, H. A. P., Scherpbier, A. J. J. A. ve Van Der Vleuten, C. P. M. (2003). Development of an Instrument to Evaluate the Effectiveness of Teachers in Guiding Small Groups. Higher Education, 46, 431-446.
  • Dolmans, D. H. J. M. ve Ginns, P. (2005). A Short Questionnaire to Evaluate the Effectiveness of Tutors in PBL: Validity and Reliability. Medical Teacher, 27(6), 534-538.
  • Dorman, J. P. ve Knightley, W. M. (2006). Development and Validation of an Instrument to Assess Secondary School Students’ Perceptions of Academic Tasks. Educational Studies, 32(1), 47-58.
  • Geuens, M. ve Pelsmacker, P. D. (2002). Validity and Reliability of Scores on the Reduced Emotional Intensity Scale. Educational and Psychological Measurement, 62(2), 299-315.
  • Gijbels, D., Watering, G. V. D., Dochy, F. ve Bossche, P. V. D. (2006). New Learning Environments and Constructivism: The Students’ Perspective. Instructional Science, 34. 213-226.
  • Gil-Pérez, D., Guisasola, J., Moreno, A., Cachapuz, A., De Carvalio, A. M. P., Torregrosa, J. ve diğerleri. (2002). Defending Constructivism in Science Education. Science and Education, 11, 557-571.
  • Henson, R. K. ve Roberts, J. K. (2006). Use of Exploratory Factor Analysis in Published Research: Common Errors and Some Comment on Improved Practice. Educational and Psychological Measurement, 66(3), 393-416.
  • Ho, C. L. ve Au, W. T. (2006). Teaching Satisfaction Scale: Measuring Job Satisfaction of Teachers. Educational and Psychological Measurement, 66(1), 172-185.
  • Horstman, B. ve White, W. G. (2002). Best Practice Teaching in College Success Courses: Integrating Best Practice Teaching Methods into College Success Courses. The Journal of Teaching and Learning, 6(1), 6-15.
  • Johnson, B. ve McClure, R. (2004). Validity and Reliability of a Shortened, Revised Version of the Constructivist Learning Environment Survey (CLES). Learning Environments Research, 7, 65-80.
  • Kahn, J. H. (2006). Factor Analysis in Counseling Psychology Research, Training, and Practice: Principles, Advances, and Applications. The Counseling Psychologist, 34(5), 684-718.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Arastırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Klein, S. P. (1998). Standards for Teacher Tests. Journal of Personnel Evaluation in Education, 12(2), 123-138.
  • Liu, C. J. ve Treagust, D. F. (2005). An Instrument for Assessing Students’ Mental State and the Learning Environment in Science Education. International Journal of Science and Mathematics Education, 3, 625-637.
  • Mariño, R. ve Stuart, G. W. (2005). The Validity and Reliability of the Tertiary Student Values Scale (TSVS). Medical Education, 39, 895-903.
  • Özen, Y., Gülaçtı, F. ve Kandemir, M. (2006). Eğitim Bilimleri Arastırmalarında Geçerlik ve Güvenirlik Sorunsalı. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 69- 89.
  • Özgüven, İ. E. (1998). Psikolojik Testler. Ankara: Pdrem Yayınları.
  • Peterson, K. D., Wahlquist, C. ve Bone, K. (2000). Student Surveys for School Teacher Evaluation. Journal of Personnel Evaluation in Education, 14(2), 135-153.
  • Rezaei, A. R. ve Katz, L. (2002). Using Computer Assisted Instruction to Compare the Inventive Model and the Radical Constructivist Approach to Teaching Physics. Journal of Science Education and Technology, 11(4), 367-380.
  • Ritter, J. M., Boone, W. J. ve Rubba, P. A. (2001). Development of an Instrument to Assess Prospective Elementary Teacher Self-Efficacy Beliefs about Equitable Science Teaching and Learning (SEBEST). Journal of Science Teacher Education, 12(3), 175-198.
  • Stobart, G. (2001). The Validity of National Curriculum Assessment. British Journal of Educational Studies, 49(1), 26-39.
  • Sutinen, A. (2008). Constructivism and Education: Education as an Interpretative Transformational Process. Studies in Philosophy and Education, 27, 1-14.
  • Simsek, N. (2004). Yapılandırmacı Öğrenme ve Öğretime Elestirel Bir Yaklasım. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3(5), 115-139.
  • Terwel, J. (1999). Constructivism and its Implıcations for Curriculum Theory and Practice. Journal Curriculum Studies, 31(2), 195-199.
  • Tsai, C. C. ve Liu, S. Y. (2005). Developing a Multi-Dimensional Instrument for Assessing Students’ Epistemological Views Toward Science. International Journal of Science Education, 27(13), 1621-1638.
  • Tuan, H. L., Chang, H. P., Wang, K. H. ve Treagust, D. F. (2000). The Development of an Instrument for Assessing Students’ Perceptions of Teachers’ Knowledge. International Journal of Science Education, 22(4), 385-398.
  • Worrel, F. C. ve Mello, Z. R. (2007). The Reliability and Validity of Zimbardo Time Perspective Inventory Scores in Academically Talented Adolescents. Educational and Psychological Measurement, 67(3), 487-504.
  • Worrel, F. C. ve Schaefer, B. A. (2004). Reliability and Validity of Learning Behaviors Scale (LBS) Scores with Academically Talented Students: A Comparative Perspective. Gifted Child Quarterly, 48(4), 287-308.
APA BALIM A, Kesercioğlu T, evrekli e, İNEL EKİCİ D (2009). Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. , 79 - 92.
Chicago BALIM ALI GÜNAY,Kesercioğlu Teoman,evrekli ertuğ,İNEL EKİCİ DİDEM Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. (2009): 79 - 92.
MLA BALIM ALI GÜNAY,Kesercioğlu Teoman,evrekli ertuğ,İNEL EKİCİ DİDEM Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. , 2009, ss.79 - 92.
AMA BALIM A,Kesercioğlu T,evrekli e,İNEL EKİCİ D Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. . 2009; 79 - 92.
Vancouver BALIM A,Kesercioğlu T,evrekli e,İNEL EKİCİ D Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. . 2009; 79 - 92.
IEEE BALIM A,Kesercioğlu T,evrekli e,İNEL EKİCİ D "Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması." , ss.79 - 92, 2009.
ISNAD BALIM, ALI GÜNAY vd. "Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması". (2009), 79-92.
APA BALIM A, Kesercioğlu T, evrekli e, İNEL EKİCİ D (2009). Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 79 - 92.
Chicago BALIM ALI GÜNAY,Kesercioğlu Teoman,evrekli ertuğ,İNEL EKİCİ DİDEM Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10, no.1 (2009): 79 - 92.
MLA BALIM ALI GÜNAY,Kesercioğlu Teoman,evrekli ertuğ,İNEL EKİCİ DİDEM Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.10, no.1, 2009, ss.79 - 92.
AMA BALIM A,Kesercioğlu T,evrekli e,İNEL EKİCİ D Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 10(1): 79 - 92.
Vancouver BALIM A,Kesercioğlu T,evrekli e,İNEL EKİCİ D Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 10(1): 79 - 92.
IEEE BALIM A,Kesercioğlu T,evrekli e,İNEL EKİCİ D "Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, ss.79 - 92, 2009.
ISNAD BALIM, ALI GÜNAY vd. "Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalışması". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10/1 (2009), 79-92.