Yıl: 2008 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 77 - 96 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi

Öz:
Sosyal bilgiler insanları ve çevreleriyle etkileşimini zaman ve yer boyutunda inceleyen önemli bir ilköğretim dersidir. Milli Eğitim Bakanlığı 2004 yılında yapılandırmacı bir eğitim anlayışı çerçevesinde tüm ilköğretim programlarını geliştirmiştir. Bu çalışmada, bu anlayışla hazırlanan sosyal bilgiler öğretim programı tasarımı çağdaş sosyal bilgiler anlayışı bağlamında değerlendirilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla öncelikle ilgili alan yazın taranarak, çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ortaya konmuş ve sosyal bilgiler eğitim programlarının evrensel standartları belirlenmeye çalışılmıştır. Daha sonra, Talim ve Terbiye Kurulunca kabul edilen sosyal bilgiler öğretim programı bu standartlar ölçüt olarak kullanılarak değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirme sonunda, Türkiye’de benimsenen sosyal bilgiler anlayışının, özellikle Sosyal Bilgiler Ulusal Konseyinin (NCSS) benimsediği anlayışla paralellik gösterdiği görülmüştür. Yazılı bir belge olarak programın temel öğeleri çerçevesinde yapılan değerlendirmede ise, yine genel hatlarıyla çağdaş anlayışı yansıttığı ancak öğeler arasındaki dinamik ilişkiler ve sistematik açısından bazı sorunların bulunduğu görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alberta, Canada Social Studies Curriculum (2005). http://www.education.gov.ab.ca/k_12/curriculum/bySubject/social/default.asp adresinden 5. 02. 2007 tarihinde alınmıştır.
  • Aykaç, N. & Başar, E. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim programının değerlendirilmesi. Eğitimde yansımalar VIII. Yeni ilköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu (14-16 Kasım 2005 Kayseri). Ankara: Sim Matbaası.
  • Canerik, H. (2005). Sosyal bilgiler programı ve öğretimi. İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim programının değerlendirilmesi. Eğitimde yansımalar VIII. Yeni ilköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu (14-16 Kasım 2005 Kayseri). Ankara: Sim Matbaası.
  • Hertzberg, H. W. (1981). Social studies reform 1880-1980. Boulder: Social Science Education Consortium, Inc.
  • Barr, R. D. ; Barth, S. L. & Shermis, S. S. (1977). Defining the social studies. Bulletin 51. Washington DC.: National Council for the Social Studies.
  • Doğanay, A. (2004). Sosyal bilgiler eğitiminin genel amaçları ne olmalıdır? Tebliğler: I. Sosyal bilimler eğitimi kongresi. (15-17 Mayıs 2003 İzmir). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • History-social science framework for Californis Public Schools (2005). http://www.tki.org.nz/r/socialscience/curriculum/index_e.php adresinden 6. 02. 2007 tarihinde alınmıştır.
  • Kıroğlu, K. (Editör). (2006). Yeni ilköğretim programları. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Michigan Department of Education (1998). Authentic assessment of social studies. http://www.michigan.gov/documents/MI_Auth_12350_7.AssmtMan.pdf adresinden 06.02 . 2007 tarihinde alınmıştır.
  • Moroz, W. & Reynolds, P. (2000). Teaching and learning in primary society & environment. Western Australia: Mastec Publication.
  • Newmann, F. M. & Wehlage, G. G. (1993). Five standards of authentic instruction. Educational Leadership, 50(7), 8-12.
  • NCSS (1993 January;February). The Social Studies Professional. Washington DC: National Council for the Social Studies.
  • NCSS (1994). Curriculum standards for social studies: Expectations of excellence. Washington DC: National Council for the Social Studies.
  • NCSS (1992). A vision of powerful teaching and learning in the social studies. Building social understanding and civic efficacy. Position statement. Washington DC: : National Council for the Social Studies.
  • Louisiana Council for the Social Studies (1993). The Status of social studies in Louisiana schools. ERIC document no: ED 369710.
  • Parker, W. C. (2001). Social studies in elementary education. Eleventh edition. Upper Saddle River, New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • Parker, W. C. & Jarolimek, J. (2005). A sampler of curriculum standartds for social studies. Expectations of excellence. NCSS. Upper Saddle River, New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • Oliva, P. F. (2005). Developing the curriculum. Sixth edition. Boston: Pearson Education, Inc.
  • Seif, Elliott (2003). Social studies revivede. Educational Leadership, 61(4), 54-60. Social Studies in the New Zealand Curriculum (1997). http://www.tki.org.nz/r/socialscience/curriculum/index_e.php adresinden 6. 02. 2007 tarihinde alınmıştır.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme: Teori ve teknikler. Dördüncü baskı. Ankara: A.Ü. Eğitim Fakültesi Yayınları.
APA DOĞANAY A (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. , 77 - 96.
Chicago DOĞANAY Ahmet Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. (2008): 77 - 96.
MLA DOĞANAY Ahmet Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. , 2008, ss.77 - 96.
AMA DOĞANAY A Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. . 2008; 77 - 96.
Vancouver DOĞANAY A Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. . 2008; 77 - 96.
IEEE DOĞANAY A "Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi." , ss.77 - 96, 2008.
ISNAD DOĞANAY, Ahmet. "Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi". (2008), 77-96.
APA DOĞANAY A (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77 - 96.
Chicago DOĞANAY Ahmet Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17, no.2 (2008): 77 - 96.
MLA DOĞANAY Ahmet Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.17, no.2, 2008, ss.77 - 96.
AMA DOĞANAY A Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2008; 17(2): 77 - 96.
Vancouver DOĞANAY A Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2008; 17(2): 77 - 96.
IEEE DOĞANAY A "Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi." Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, ss.77 - 96, 2008.
ISNAD DOĞANAY, Ahmet. "Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı Iışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi". Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17/2 (2008), 77-96.