Yıl: 2008 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 205 - 218 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme

Öz:
Bu çalışmada, ilköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde kullanılan yazılı sınav sorularının genel olarak düzeyleri ile bu sorular içerisinde okuduğunu anlama, dil bilgisi ve yazılı anlatım (kompozisyon) sorularının ayrı ayrı düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada, 2004-2005 eğitim-öğretim yılında Hatay ili merkez ilçesinde bulunan 36 ilköğretim okulundaki Türkçe öğretmenlerinden alınan 96 adet yazılı sınav kâğıdındaki sorular içerik çözümlemesiyle, Bloom’un (1956) bilişsel alana ilişkin sınıflandırması ile Pearson ve Johnson’ın (1978) metinle ilgili sorulara yönelik sınıflaması kullanılarak incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre Türkçe dersi yazılı sınavlarında, büyük oranda alt bilişsel düzeylerde soru sorulduğu tespit edilmiştir. Okuduğunu anlama sorularının büyük oranda bilgi (% 63,02) ve kavrama (% 25,2) düzeyinde olduğu ve cevapların % 74,7 oranında metinde aynen yer aldığı; dil bilgisi sorularının büyük oranda uygulama (% 60) ve analiz (% 21,7) düzeyinde olduğu; yazılı anlatım sorularının kavrama (% 46,6) ve sentez (% 53,4) düzeyinde olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKBULUT, T. (1999). İlköğretim Okullarında Görevli Öğretmenlerin Soru Sorma Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Adana: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • AKYOL, H. (1997). Okuma Metinlerindeki Soruların Sınıflandırılması. Eğitim ve Bilim, 105: 10-17.
  • AKYOL, H. (2001). İlköğretim Okulları 5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinleriyle İlgili Soruların Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26: 169-178.
  • AKYOL, H. (2006). Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • AŞICI, M. (1998). Türkçe Ders Kitaplarında Soru Sorma Becerilerinin Metinleri Anlamada Kullanılması. III. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri Cilt 1. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.
  • BLOOM, B. S. (Ed.) (1956). Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I: Cognitive Domain. New York: David McKay Company.
  • BROWN, G. & WRAGG, E. C. (1993). Questioning. Londra: Routledge.
  • BÜYÜKALAN FİLİZ, S. (2002). Soru-Cevap Yöntemine İlişkin Öğretimin Öğretmenlerin Soru Sorma Düzeyi ve Tekniklerine Etkisi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • BÜYÜKALAN FİLİZ, S. (2004). Öğretmenler İçin Soru Sorma Sanatı. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • CALP, Ş. (2006). Üçüncü Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerle İlgili Soru ve Etkinliklerin 1981 ve 2005 Tarihli Türkçe Programlarında Yer Alan Davranışlar ile Kazanımlara Uygunluğunun Karşılaştırılması. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • ENSAR, F. (2002). İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metin Altı Soruları Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • ENSAR, F. (2003). Türkçe Eğitiminde Bir Öğretim Yönteminin Geliştirilmesine Kaynaklık Etmesi Bakımından Soru. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13: 267- 285.
  • FILIPPONE, M. (1998). Questioning at the Elementary Level. Kean: Kean University, Unpublished MA Thesis. (Eric Document No: ED417431) www.eric.ed.gov.
  • KAYA, G. (2005). 2003-2004 Eğitim-Öğretim Yılında İlköğretim 7. Sınıflarda Okutulacak Türkçe Ders Kitaplarındaki Hazırlık Çalışmaları ve Metni Anlama Sorularının İncelenmesi. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • KUTLU, Ö. (1999). İlköğretim Okullarındaki Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Parçalarına Dayalı Olarak Hazırlanmış Sorular Üzerine Bir İnceleme. Eğitim ve Bilim, 111: 14-21.
  • MEB (2002). İlköğretim Okulları Türkçe Eğitim Programı. İstanbul: MEB Yayınları.
  • MEB (2003). İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2005). İlköğretim Matematik Dersi 1-5. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi 6–8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • ÖZBAY, M. (2002). İlköğretim Okulları Türkçe Ders Kitaplarındaki Anlama Sorularının Öğrencilerin Düşünme Becerilerine Katkısı. Türk Dili, 609: 536- 545.
  • RULE, A. C., (Ed.) & LORD, L. H. (Ed.), (2003). Activities for Differentiated Instruction Addressing All Levels of Bloom’s Taxonomy and Eight Multiple Intelligences. (Eric Document No: ED475517) www.eric.ed.gov.
  • SARAÇ, H. (2004). İlköğretim 8.Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Dil Bilgisi Öğretimi Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • SCALES A. M. & SHEN L. B. (2004). An Investigation of Questions in McGuffey’s Second Eclectic Readers. Reading Online, 7 (6). http://www.readingonline.org/articles/art_index.asp?HREF=scales/index.html.
  • ŞENGÜL, M. (2005). İlköğretim 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlere Dayalı Olarak Hazırlanan Sorular Üzerine Bir İnceleme. Elazığ: Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • TDK (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
  • TEKİNDAL, S. (2003a) Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Ölçme ve Değerlendirme. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegema Yayınları.
  • TEKİNDAL, S. (2003b). Sınıfta Soru Sormanın Öğretimi. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegema Yayınları.
  • ÜLGER, Ü. (2003). İlköğretim 6, 7, 8. Sınıflarda Türkçe Dersi Yazılı Sınav Soruları Üzerine Bir Değerlendirme. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • ÜSTÜNLÜOĞLU, E. (2006). Üst Düzey Düşünme Becerilerini Geliştirmede Bilişsel Soruların Rolü. Çağdaş Eğitim, 331: 17-24.
  • VOGLER, K. (2004). Using Political Cartoons to Improve Your Verbal Questioning. The Social Studies. 95 (1): 11-14. http://proquest.umi.com.
APA GÜFTA H, ZORBAZ K (2008). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme. , 205 - 218.
Chicago GÜFTA Hüseyin,ZORBAZ Kemal Zeki İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme. (2008): 205 - 218.
MLA GÜFTA Hüseyin,ZORBAZ Kemal Zeki İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme. , 2008, ss.205 - 218.
AMA GÜFTA H,ZORBAZ K İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme. . 2008; 205 - 218.
Vancouver GÜFTA H,ZORBAZ K İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme. . 2008; 205 - 218.
IEEE GÜFTA H,ZORBAZ K "İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme." , ss.205 - 218, 2008.
ISNAD GÜFTA, Hüseyin - ZORBAZ, Kemal Zeki. "İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme". (2008), 205-218.
APA GÜFTA H, ZORBAZ K (2008). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 205 - 218.
Chicago GÜFTA Hüseyin,ZORBAZ Kemal Zeki İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17, no.2 (2008): 205 - 218.
MLA GÜFTA Hüseyin,ZORBAZ Kemal Zeki İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.17, no.2, 2008, ss.205 - 218.
AMA GÜFTA H,ZORBAZ K İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2008; 17(2): 205 - 218.
Vancouver GÜFTA H,ZORBAZ K İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2008; 17(2): 205 - 218.
IEEE GÜFTA H,ZORBAZ K "İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme." Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, ss.205 - 218, 2008.
ISNAD GÜFTA, Hüseyin - ZORBAZ, Kemal Zeki. "İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi yazılı sınav sorularının düzeyleri üzerine bir değerlendirme". Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17/2 (2008), 205-218.