Yıl: 2008 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 35 - 50 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerini bazı değişkenlere göre incelemektir. Bu çalışma, 2005-2006 eğitim-öğretim yılında Adana İli Seyhan İlçe’sinde bulunan altı genel liseden toplam 532 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmanın verileri “Arkadaş İlişkileri Anketi” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde ve kay kare tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin arkadaş sayılarının çoğunluğunun 10’dan fazla olduğu; erkeklerin kızlara göre daha fazla arkadaşa sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin yakın arkadaş sayısının çoğunun iki ile dört arasında olduğu ve erkeklerin yakın arkadaş sayısının kızlardan daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin çoğunun karşı cinsten arkadaşı olduğu ve arkadaşlarıyla genellikle okuldadershanede tanıştıkları görülmüştür. Karşı cinsten romantik bir ilişkisinin olmadığını belirten öğrencilerin sayısı, olduğunu belirtenlerden daha yüksektir. Öğrencilerin arkadaşlarıyla yaşadığı anlaşmazlık konularında ilk sırayı “farklı dünya görüşüne sahip olma” almaktadır. Öğrencilerin çoğunluğu yakın arkadaşlarıyla olan ilişkilerinden memnundur ve arkadaşlarında tercih ettiği özelliklerin başında “sırdaş ve güvenilir olma” gelmektedir. Öğrencilerin yarısından fazlası ailelerinin arkadaşlık ilişkilerine müdahale ettiğini belirtmiştir. Arkadaşlık ilişkilerinde erkeklere göre kızların ilişkilerine daha fazla müdahale edildiği ve bu müdahalenin çoğunlukla anne tarafından yapıldığı ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arısoy, S. (1983), “Lise II.sınıf düzeyindeki öğrencilerin arkadaş tercihleri”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bilgiç, N. (2000), “Arkadaşlık Becerisi Eğitimi Programının İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeylerine Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi,Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Buhrmester, D. (1990), “Intimacy of friendship, interpersonal competence and adjustment during preadolescense and adolescense, Child Development, c.61, ss.1101- 1111.
  • Büyükşahin, A. (2001), “Yakın ilişki kuran ve kurmayan üniversite öğrencilerinin çeşitli sosyal psikolojik etkenler yönünden karşılaştırılması”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Büyükşahin Çevik, G. (2007) “Lise 3.sınıf Öğrencilerinin arkadaşlık ilişkileri ve benlik saygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çok, F. (1993), “Üniversite öğrencilerinin arkadaşlık ilişkileri ve bunun ana baba tutumlarıyla ilişkisi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Collins,A.W, SprinthallA.N (1995), “Adolescent Psychology” İnternational Edition, ss.172,177
  • Çopur, Z. Erkal, S. Şafak, Ş. I. Uluslar arası Ev Ekonomisi Kongresi Bildiri Özetleri (20-24 Mart 2006 Ankara).
  • Demir, A. (1990) “Üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeyini etkileyen bazı etmenler”, Yayınlanmamış Doktora Tez, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ertokuş Delikara, İ. (2000), “Ergenlerin akran ilişkileri ile suç kabul edilen davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erwin, P. (2000), Çocuklukta ve Ergenlikte Arkadaşlık, (Çev.O.Akınhay), Bursa:Alfa/Aktüel Kitabevleri.
  • Gündoğdu, R. (2003), “İlköğretim 3. 4. ve 5. sınıf çocuklarının arkadaşlık konusundaki görüşleri ve arkadaşlık seçimlerini etkileyen etmenler”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Hortaçsu, N.(1997), İnsan İlişkileri, İstanbul:İmge Yayınevi.
  • Karadağ, İ. (2007) “İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının sosyal destek kaynakları açısından incelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Karasar, N. (2005), Bilimsel Araştırma Yöntemi,Ankara:Nobel Yayın Dağıtım. ss.77 Mc Bride, C.K ve Field, T. (1997), “Adolescent sama-sex and opposşte-sex best friend interaction, “ Adolescense, c.32, S.127, ss. 515-552.
  • Noller,P., Callan, V.J. (1990) “Adolescents’ Perceptions of the Nature of Their Communication with Parents” Journal of Youth and Adolescence, 19(4):349362.
  • Oskay, G. (1985), “Arkadaş ilişkilerinden kaynaklanan ana-baba, ergen çatışması”, Hacettepe Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Dergisi, c.2, S.3, ss. 141-166.
  • Tali, H. (2000),“Friendship quality among children in three educational setting.” Journal of Intellectual & Developmental Disability, Mare EBSCO: 3067793.
  • Wall, J. Covell, K. Macintyre, P.D. (1999), “Implicatiomons of Social Supports for Adolescents’ Education and Career for Aspirations”, Canadian Journal of Behavioural Science, c. 31, ss.63-71.
APA ÇEVİK BÜYÜKŞAHİN G, ATICI M (2008). Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. , 35 - 50.
Chicago ÇEVİK BÜYÜKŞAHİN Gülşen,ATICI Meral Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. (2008): 35 - 50.
MLA ÇEVİK BÜYÜKŞAHİN Gülşen,ATICI Meral Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. , 2008, ss.35 - 50.
AMA ÇEVİK BÜYÜKŞAHİN G,ATICI M Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. . 2008; 35 - 50.
Vancouver ÇEVİK BÜYÜKŞAHİN G,ATICI M Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. . 2008; 35 - 50.
IEEE ÇEVİK BÜYÜKŞAHİN G,ATICI M "Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi." , ss.35 - 50, 2008.
ISNAD ÇEVİK BÜYÜKŞAHİN, Gülşen - ATICI, Meral. "Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi". (2008), 35-50.
APA ÇEVİK BÜYÜKŞAHİN G, ATICI M (2008). Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 35 - 50.
Chicago ÇEVİK BÜYÜKŞAHİN Gülşen,ATICI Meral Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17, no.2 (2008): 35 - 50.
MLA ÇEVİK BÜYÜKŞAHİN Gülşen,ATICI Meral Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.17, no.2, 2008, ss.35 - 50.
AMA ÇEVİK BÜYÜKŞAHİN G,ATICI M Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2008; 17(2): 35 - 50.
Vancouver ÇEVİK BÜYÜKŞAHİN G,ATICI M Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2008; 17(2): 35 - 50.
IEEE ÇEVİK BÜYÜKŞAHİN G,ATICI M "Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi." Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, ss.35 - 50, 2008.
ISNAD ÇEVİK BÜYÜKŞAHİN, Gülşen - ATICI, Meral. "Lise 3. sınıf öğrencilerinin arkadaşlık ilişkilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi". Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17/2 (2008), 35-50.