Yıl: 2009 Cilt: 2009 Sayı: 36 Sayfa Aralığı: 76 - 86 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları

Öz:
Eğitime önem veren çağdaş toplumların farklı alanlarda yetişmiş, nitelikli insan gücüne sahip bireylerden oluştuğu görülmektedir. Nitelikli insan gücünün yetiştirilmesinde bir ülkenin eğitim sistemi çok etkili olmaktadır. Eğitim sisteminin en önemli parçası olan öğretmenler toplumun gelişmesinde önemli role sahiptir. Bu bağlamda öğretmen adaylarının mesleklerini daha etkili ve başarılı bir şekilde uygulamaları için, mesleki alan bilgisi ve pedagojik formasyon açısından donanımlı, mesleğe karşı olumlu tutumlara sahip bireyler olarak yetiştirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi’nde (ADPÜ) öğrenim gören Türk ve Azeri öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları cinsiyet, sınıf ve tercih sırası değişkenleri açısından ele alınmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda; öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerinde cinsiyet, sınıf ve tercih sırası değişkenlerinin önemli bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Toplumun ihtiyacını karşılayabilecek öğretmenlerin yetiştirilmesi için mevcut eğitim sistemine ek olarak elde edilen sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime: azeri öğretmen adayları mesleki tutum öğretmen eğitimi öğretmenlik formasyonu öğretmen tutumları öğretmen adayları türk öğrenciler

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Turkish and Azerbaijani prospective teachers' attitudes to their profession

Öz:
The education system of a country has a crucial effect on creating a qualified work force. Teachers who are the most important part of the education system play an important role in the development of society. In this context, in order for teacher candidates to perform their profession more effectively and successfully, they need to be raised as well-equipped individuals in terms of professional subject knowledge and pedagogical formation; with positive attitudes towards their profession. This study investigated the attitudes towards the teaching profession of the Turkish and Azerbaijani students studying at the Azerbaijan State Pedagogical University (ASPU) in terms of gender, grade and preference order variables. “Personal Information Form” and “Attitude towards the Teaching Profession Scale” were applied to the teacher candidates. As a result of the findings obtained from the study, it was concluded that the variables of gender, grade and preference order had a significant effect on the attitudes of the teacher candidates towards the teaching profession. As a result of the findings obtained from the study, it was concluded that the variables of gender, grade and preference order had a significant effect on the attitudes of the teacher candidates towards the teaching profession.
Anahtar Kelime: teacher education teacher training teacher attitudes prospective teachers turkish students azerbaijani prospective teachers professional attitude

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aslan, D. ve Köksal Akyol, A. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 51-60.
  • Aşkar, P. ve Erden, M. (1987). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği. Çağdaş Eğitim, 121, 8-1.
  • Bedel, E.F.(2008). Interactions among attitudes toward teaching and personality constructs in early childhood preservice teachers. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 31-48.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69 – 73.
  • Çapri, B. ve Çelikkaleli,Ö. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe ilişkin tutum ve mesleki yeterlik inançlarının cinsiyet, program ve fakültelerine göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 33–53.
  • Diamond, E.K. (2001). Supporting early childhood teacher: A Reflection on the Kentucky Teacher Internship program. 5. 11. 2008 tarihinde http://www.findarticles.com adresinden erişildi.
  • Doğan, M. (2004). Aday öğretmenlerin matematik hakkındaki düşünceleri: türk ve ingiliz öğretmenlerin karşılaştırılması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11). 5. 11. 2008 tarihinde http://efdergi.yyu.edu.tr adresinden erişildi.
  • Erden, M. (1995). Öğretmen adaylarının öğretmenlik sertifikası derslerine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 99-104.
  • Erdem, A.R., Gezer, K. ve Çokadar, H. (2005). Ortaöğretim fen-matematik ve sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. 14. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı. 471- 477. 28-30 Eylül 2005. Denizli
  • Ergün, M. (1997). Azerbaycan eğitim sistemi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12, 499-514.
  • Gündüz, M. (2000). Toplumsal tabakalaşma ölçütü olarak meslek ve meslek olarak öğretmenliğin saygınlığı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 41 – 51.
  • Gürbüztürk, O. ve Genç, S. Z. (2004). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Görüşleri”. Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7). 13–22.
  • İpek, C. ve Bayraktar, Ş. (2004). Aday öğretmenlerin fen bilimleri ve sosyal bilimlere bakışları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 35-50.
  • Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family influence on student attitudes toward science: Based on TIMSS data for Cyprus. Studies in Educational Evaluation, 28, 71-86.
  • Erdoğan, S. ve Şimşek, H. (1997). İş eğitimi (teknoloji eğitimi) öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Uluslar arası Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu I.
  • Tanrıöğen, A. (1997). Buca Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 55-58.
  • Temizkan, M. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 461-486.
  • Üstün, E., Erkan S. ve Akman B. (2004). Türkiye'de okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Kırgızistan - Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 129-136.
APA Durmusoglu M, YANIK C, Akkoyunlu B (2009). Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. , 76 - 86.
Chicago Durmusoglu Mine Canan,YANIK Canan,Akkoyunlu Buket Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. (2009): 76 - 86.
MLA Durmusoglu Mine Canan,YANIK Canan,Akkoyunlu Buket Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. , 2009, ss.76 - 86.
AMA Durmusoglu M,YANIK C,Akkoyunlu B Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. . 2009; 76 - 86.
Vancouver Durmusoglu M,YANIK C,Akkoyunlu B Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. . 2009; 76 - 86.
IEEE Durmusoglu M,YANIK C,Akkoyunlu B "Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları." , ss.76 - 86, 2009.
ISNAD Durmusoglu, Mine Canan vd. "Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları". (2009), 76-86.
APA Durmusoglu M, YANIK C, Akkoyunlu B (2009). Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009(36), 76 - 86.
Chicago Durmusoglu Mine Canan,YANIK Canan,Akkoyunlu Buket Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2009, no.36 (2009): 76 - 86.
MLA Durmusoglu Mine Canan,YANIK Canan,Akkoyunlu Buket Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2009, no.36, 2009, ss.76 - 86.
AMA Durmusoglu M,YANIK C,Akkoyunlu B Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 2009(36): 76 - 86.
Vancouver Durmusoglu M,YANIK C,Akkoyunlu B Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 2009(36): 76 - 86.
IEEE Durmusoglu M,YANIK C,Akkoyunlu B "Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009, ss.76 - 86, 2009.
ISNAD Durmusoglu, Mine Canan vd. "Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2009/36 (2009), 76-86.