Yıl: 2009 Cilt: 34 Sayı: 153 Sayfa Aralığı: 127 - 143 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapan 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin geleneksel ve yeni değerlendirme yaklaşımlarını kullanmaya ilişkin yeterlik düzeyleri ve öğretmenlerin çoklu olarak bu araçları değerlendirme sürecinde hangi düzeyde kullandıklarını belirlemektir. Araştırmanın alanını, Ankara İli’nde görev yapan 4. ve 5. sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve bu çerçevede yirmi öğretmenle görüşmeler yapılmıştır. Öğretmenler maksimum örnekleme yöntemine göre seçilmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde NVivo2 nitel veri analizi programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin geleneksel değerlendirme yaklaşımlarını kullanma konusunda kendilerini yeterli gördükleri, yeni değerlendirme yaklaşımlarını kullanma konusunda ise, yeterliliğe sahip olmadıkları ve bu konuda sıkıntı yaşadıkları ortaya çıkmıştır. Bunun yanında, öğretmenlerin yarısından azının bu yaklaşımları çoklu olarak değerlendirme sürecinde kullandıkları tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: değerlendirme yöntemleri ölçme ve değerlendirme öğretmen yeterliliği yeni değerlendirme metodları ilk öğretim öğretmenleri Ankara geleneksel değerlendirme yöntemleri

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

The multiple uses of assessment methods in 4th and 5th grades and the competency levels of teachers

Öz:
The purpose of this study is to determine 4th and 5th grade elementary level teachers’ competency levels in using traditional and alternative assessment approaches in a way to understand at which level they use these tools in the assessment process. Qualitative research methods were used through interviews carried out with twenty teachers. The teachers were chosen purposefully according to maximum sampling method. Nvivo2 qualitative data analysis program was used to analyze the data. The findings of the study revealed that the 4th and 5th grade teachers consider themselves competent in using traditional assessment approaches. However, they are not competent enough and they have problems in using the new assessment approaches. Besides this, it is ascertained that less than half of the teachers use these tools in the assessment process with a multiple perspective.
Anahtar Kelime: traditional assessment methods assessment methods assesment and evaluation teacher competency alternative assessment methods elementary school teachers Ankara

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aschbacher, P. (1995). Los Angeles learning center alternative assessment guidebook. Center for research on assessment, standard and student testing. University of California, Los Angeles: CA.
  • Aşkar, P, Paykoç F., Korkut, F., Olkun, S., Yangın B. ve Çakıroğlu, J. (2005). “Yeni öğretim programlarını inceleme ve değerlendirme raporu.” İstanbul: Sabancı Üniversitesi, [Online]: http://www.erg.sabanciuniv.edu/ adresinden 25.05.2007 tarihinde indirilmiştir.
  • De Fina, A. A. (1992). Portfolio assessment: Getting started. New York: NY 10003.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlilikleri ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135–145.
  • Gibbs, G. R. (2002). Qualitative data analysis: explorations with NVivo. Buckingham: Open University Pres.
  • Gözütok, D., Akgün, E. Ö., ve Karacaoğlu, C. Ö. (2005). İlköğretim programlarının öğretmen yeterlilikleri açısından değerlendirilmesi. Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Kelecioğlu, H. ve Gelbal, S. (2007). Ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin uygulanılmasına yönelik görüşler. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu bildiriler kitabı içinde (s.).
  • Koretz, D., Stecher, B., Klein, S. ve McCaffrey, D. (1994). The vermont portfolio assessment program: Findings and implications. Education Measurement: Issues and Practice, 13 (5).
  • Kutlu, Ö. (2007). Yeni değerlendirme yaklaşımlarının öğretmen yeterliğindeki önemi. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu bildiriler kitabı içinde (s.295–299).
  • Kutlu, Ö., Doğan, D. ve Karakaya, İ. (2008). Öğrenci başarısının belirlenmesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Lewstik, L. S. ve Barton, K. C. (2001). Doing history: investigating with children in elementary and middle schools. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Mcnair, S., Bhargava, A., Adams, L., Edgerton, S. ve Kypros, B. (2003). Teachers speak out on assessment practices. Early Childhood Education Journal. 31 (1), 23–31.
  • MEB (2005a). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı eğitim amacıyla hazırlanan taslak kitabı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2005b). EARGED ilköğretim 1–5. sınıf pilot uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2006). EARGED ilköğretim 6. sınıf pilot uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB-EARGED (2005). ÖBBS 2005 ilköğretim öğrencilerinin başarılarının belirlenmesi. Durum belirleme raporu. Ankara: MEB Yayınları.
  • Mumme, J. (1990). Portfolio assessment in mathematics. California Mathematics Project. Santa Barbara: University of California.
  • Ryan, P. J. (1998). Teacher development and use of portfolio assessment strategies and the impact on instruction in mathematics. Unpublished doctoral dissertation. California: Stanford University, School of Education.
  • Yapıcı, M. ve Demirdelen, C (2007). İlköğretim 4. sınıf programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online. 6 (2), 204–212.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
APA gök b, ŞAHİN A (2009). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri. , 127 - 143.
Chicago gök bilge,ŞAHİN Ali Ekber İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri. (2009): 127 - 143.
MLA gök bilge,ŞAHİN Ali Ekber İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri. , 2009, ss.127 - 143.
AMA gök b,ŞAHİN A İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri. . 2009; 127 - 143.
Vancouver gök b,ŞAHİN A İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri. . 2009; 127 - 143.
IEEE gök b,ŞAHİN A "İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri." , ss.127 - 143, 2009.
ISNAD gök, bilge - ŞAHİN, Ali Ekber. "İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri". (2009), 127-143.
APA gök b, ŞAHİN A (2009). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 34(153), 127 - 143.
Chicago gök bilge,ŞAHİN Ali Ekber İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri. Eğitim ve Bilim 34, no.153 (2009): 127 - 143.
MLA gök bilge,ŞAHİN Ali Ekber İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri. Eğitim ve Bilim, vol.34, no.153, 2009, ss.127 - 143.
AMA gök b,ŞAHİN A İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri. Eğitim ve Bilim. 2009; 34(153): 127 - 143.
Vancouver gök b,ŞAHİN A İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri. Eğitim ve Bilim. 2009; 34(153): 127 - 143.
IEEE gök b,ŞAHİN A "İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri." Eğitim ve Bilim, 34, ss.127 - 143, 2009.
ISNAD gök, bilge - ŞAHİN, Ali Ekber. "İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri". Eğitim ve Bilim 34/153 (2009), 127-143.