Yıl: 2009 Cilt: 34 Sayı: 153 Sayfa Aralığı: 144 - 156 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin sorumluluk kazandırmada kullandıkları yaptırımların, öğrenci değerlendirmelerine göre incelenmesidir. Araştırmaya Adana il sınırları içinde belirlenen 12 ilköğretim okulu dahil edilmiştir. Bu okulların 5. sınıflarına devam eden 412 (184’ü kız, 228’i erkek) öğrenciye “Sorumluluk Kazandırmada Ceza Uygulamaları” (SKCU) anketi uygulanmıştır. Ayrıca örneklem içerisinden 48 öğrenciyle görüşme yapılmıştır. Her iki veri toplama aracından elde edilen veriler nitel ve nicel veri analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin yerine getirilmeyen sorumluluklarla baş etmede ceza içermeyen yöntemlerin yanında ceza içeren yöntemlere de başvurdukları, cezalar içinde ise en çok sözel cezaları kullandıkları anlaşılmıştır. Öğrenciler kendilerine verilen cezalar sonucunda davranışlarını değiştirdiklerini ve bu değişikliğin kalıcı olduğunu ifade etmiştir. Buna karşılık öğrencilerin tercihleri, öğretmenlerin ceza içermeyen yaptırımları kullanmaları yönünde olmuştur.
Anahtar Kelime: teacher discipline styles responsibility verbal punishment punishment applications teachers punishing improving responsibility elementary school students Adana

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ackerman, S., Hughs, L. and Wilder R., (1997). Improving student responsibility. Dissertations theses. Saint Xavier University and IRI/Skylight.
  • Başaran, İ.E. (1971). Eğitim Psikolojisi. (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Brinker, S.R., Goldstein, S.E. and Tisak, M.S. (2003) Children's judgements about common classroom punishments. Educational Research, 45 (2), 189-198.
  • Chan D.W. (1998). Stress, coping strategies, and psychological distress among secondary school teachers in Hong Kong. American Educational Research Journal, 35(1), 145–163.
  • Cüceloğlu, D. (2002). Anlamlı ve Coşkulu Bir Yaşam İçin Savaşçı. İstanbul: Remzi Kitabevi A.Ş.
  • Dad, H. (2004). Effectiveness of reward and punishment as modifiers of students classroom behavior. PhD thesis, University of Arid Agriculture, Rawalpindi, Pakistan.
  • Dodson, F. (1998). Doğumdan Yirmi Bir Yaşa Kadar Sevgiyle Disiplin. (Çev: İ. Born) İstanbul: Kuraldışı Yayıncılık.
  • Duke, D.L. & Jones, V.F. (1985). What can schools do to foster student responsibility? Theory Into Practice, 24(4), 277-285.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Elliott, S. N. (1986). Children’s ratings of the acceptability of classroom interventions for misbehavior: findings and methodological considerations. Journal of SchoolPsychology, 24, 23–35.
  • Glasser, W. (1990). Reality therapy. U.S.A.: Harper & Row, Publishers, Inc.
  • Glasser, W. (1999). Başarısızlığın olmadığı okul. (Çev: K. Teksöz). Ankara: Beyaz Yayınları.
  • Humphreys, T. (1999). Disiplin Nedir? Ne Değildir? (Çev: B. Çelik). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Ingersoll, R.M. (2001). Teacher turnover and teacher shortages: An organizational analysis. American Educational Research Journal, 38(3), 499-534.
  • Lewis, R. (1999). Teachers Coping with the Stress of Classroom Discipline. Social Psychology of Education, 3, 155–171.
  • Mackenzie, R. J. (2004). Çocuğunuza sınır koyma. (Çev: H. Gürel). Ankara: HYB Yayıncılık.
  • Marshall, M. (2005). Discipline without stress, punishments or rewards. The Clearing House, 79(1), 51-54.
  • Navaro, L. (2006). Gerçekten beni duyuyor musun? 13.Baskı, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Nelsen, J., Lott, L. V & Glenn, S. (1999). Sınıfta Pozitif Disiplin. (Çev: M. Koyuncu). İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Özyürek, M. (1998). Sınıfta Davranış Değiştirme. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Queen, J.A., Blackwelder, B.B. and Mallen L.P. (2003). Responsible Classroom Management for Teachers And Students. Upper Saddle River, NJ : Merrill
  • Tucker, B.( 23/07/1999) “Building responsibility.” Retrieved on 12/07/ 2007, at URL: http://ag.arizona.edu/pubs/family/az1037.html
  • Tulley, M. and Chiu, L. H. (1997). Student preferences of teacher discipline styles. Journal of Instructional Psychology, 24, 168–75.
  • Wilson, E. ( 06/07/2007) Guiding young children series: Discipline without punishment. Retrieved on 29/04/2008 at URL: http://pods.dasnr.okstate.edu/docushare/dsweb/View/Collection-370
  • Yavuzer, H. (1998). Çocuk Eğitimi El Kitabı. İstanbul: Remzi Kitabevi A.Ş.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtal F. ve Yontar A. (2006). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerinden bekledikleri sorumluluklar ve sorumluluk kazandırmada kullandıkları yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 411-424.
APA YONTAR A, YURTAL F (2009). Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi. , 144 - 156.
Chicago YONTAR ALPER,YURTAL Filiz Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi. (2009): 144 - 156.
MLA YONTAR ALPER,YURTAL Filiz Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi. , 2009, ss.144 - 156.
AMA YONTAR A,YURTAL F Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi. . 2009; 144 - 156.
Vancouver YONTAR A,YURTAL F Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi. . 2009; 144 - 156.
IEEE YONTAR A,YURTAL F "Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi." , ss.144 - 156, 2009.
ISNAD YONTAR, ALPER - YURTAL, Filiz. "Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi". (2009), 144-156.
APA YONTAR A, YURTAL F (2009). Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 144 - 156.
Chicago YONTAR ALPER,YURTAL Filiz Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi. Eğitim ve Bilim 34, no.153 (2009): 144 - 156.
MLA YONTAR ALPER,YURTAL Filiz Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, vol.34, no.153, 2009, ss.144 - 156.
AMA YONTAR A,YURTAL F Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2009; 34(153): 144 - 156.
Vancouver YONTAR A,YURTAL F Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2009; 34(153): 144 - 156.
IEEE YONTAR A,YURTAL F "Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi." Eğitim ve Bilim, 34, ss.144 - 156, 2009.
ISNAD YONTAR, ALPER - YURTAL, Filiz. "Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi". Eğitim ve Bilim 34/153 (2009), 144-156.