Yıl: 2009 Cilt: 3 Sayı: 37 Sayfa Aralığı: 54 - 68 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi

Öz:
Bu çalışmada bilişsel koçluğa dayalı bilişsel farkındalık stratejileri temel alınarak yapılan öğretimin, epistemolojik inançlara ve kalıcılığına etkisi incelenmiştir. Araştırma deneysel araştırma modellerinden biri olan ön test-son test kontrol gruplu deneme modeline göre desenlenmiştir. Araştırma 2007-2008 öğretim yılı bahar döneminde Adana İli Seyhan İlçesinde yer alan yansız olarak seçilen İsmet İnönü, Celalettin Seyhan ve Töbank İlköğretim Okullarının altıncı sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada birinci deney grubunda 20; birinci kontrol grubunda 25 ve ikinci kontrol grubunda ise 25 olmak üzere toplam 70 öğrenci, çalışma grubunda yer almıştır. Epistemolojik İnançlar ölçeği ve görüşme formundan elde edilen veriler; nitel boyutta temalara ayrılarak içerik analiziyle nicel boyutta ise SPSS 15.0 istatistik paket programı aracılığıyla çözümlenmiştir. Verilerin aritmetik ortalamaları, standart sapmaları betimsel olarak verildikten sonra, tek yönlü varyans analizi (Anova) ve kovaryans analizleri (Ancova) yapılmıştır. Sonuç olarak, epistemolojik inançların öğrenmenin yeteneğe bağlı olduğuna dair inanç ve tek bir doğrunun var olduğuna dair inanç boyutları açısından deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ancak öğrenmenin çabaya bağlı olduğuna dair inanç boyutu açısından deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Kalıcılık puanları açısından ise öğrenmenin çabaya bağlı olduğuna dair inanç ve öğrenmenin yeteneğe bağlı olduğuna dair inanç puanları açısından deney grubu lehine anlamlı bir farklılık gözlenirken tek bir doğrunun var olduğuna dair inanç puanı açısından ise anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Ayrıca deney grubundaki öğrenciler uygulamanın bilginin gelişebileceğine dair inançlarını olgunlaştırdığını ve düzenleme ve kendini değerlendirme becerilerini geliştirdiğini belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime: sosyal bilgiler bilgi felsefesi bilişsel farkındalık stratejileri öğrenme stratejileri deneysel yöntemler öğrenme ilk öğretim öğrencileri Adana deneysel öğrenme bilişsel koçluk epistemolojik inançlar

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The effect of metacognitive strategies instructed through cognitive coaching on the epistemological beliefs and retention in social studies course

Öz:
This study investigates the effect of instruction based on metacognitive strategies through cognitive coaching on the epistemological beliefs and the retention of these beliefs. The study was designed as pre test post test control group experimental design. The study was conducted in the second semester of 2007-2008 education year with 6th graders in İsmet İnönü, Celalettin Sayhan and Töbank Elementary schools chosen randomly and located in Seyhan, Adana. The participants of the study were 70 students: 20 in the first experimental group, 25 in the first control group, and 25 in the second control group. The data obtained from the epistemological beliefs scale and from the interview forms were analyzed using content analysis methods while the quantitative data were analyzed using SPSS 15.0 statistical programming. After the means and the standard deviations of the data were presented descriptively, their correlations were analyzed using One-way analysis of variance (Anova) and covariance analysis (Ancova). As a result, a significant difference was detected in experimental group’s favour regarding epistemological beliefs scale the belief that learning depends on ability and the belief that there is only one truth. However, no significant difference was found in experimental group’s favor regarding the belief that learning depends on effort. In terms of the retention marks, there was a significant difference in experimental group’s favor in the aspects of the beliefs that learning depends on effort and learning depends on ability while there was no significant difference between the groups regarding the marks of the belief that there is only one truth. Besides, students in the experimental group stated that the training improved their beliefs that knowledge could be expanded as well as their planning and self evaluation skills.
Anahtar Kelime: experimental learning cognitive coaching epistemological beliefs social studies epistemology metacognitive strategies learning strategies experimental methods learning elementary school students Adana

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aviram M., Ophir R., Raviv D. ve Shiloah M. (1998), ‘‘ Experiential learning of clinical skills by beginning nursing students: ‘‘coaching’’ project by fourth-year student interns,’’ Journal of Nursing Education, 37(5), ss. 228- 231.
  • Bloom, G., Castagna C. ve Warren B. (2003), ‘‘More than mentors: principal coaching’’,Leadership, 32 (5), ss. 20–23.
  • Brownlee, J. (2001), ‘‘Epistemological beliefs in pre-service teacher education students’’, Higher Education Research and Development, 20 (3), ss. 281–291.
  • Brownlee, J., Purdie, N. ve Boulton-Lewis, G. (2001), ‘‘Changing epistemological beliefs in preservice teacher education students’’, Teaching in Higher Education, 6(2), ss. 247–268.
  • Cevizci, A. (2005), Felsefe Ansiklopedisi(6. Baskı). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Chan, K. K. (2003), ‘‘Hong kong teacher education students’epistemological beliefs and approaches to learning’’, Research in Education, 69, ss. 36-50.
  • Cochran, B. ve DeChesere J. (February/March,1995), ‘‘Teacher empowerment through cognitive coaching’’, Thrust for Educational Leadership, 24(5), ss. 24–28.
  • Cooper, F. (2008), ‘‘An examination of the impact of multiple intelligences and metacognition on the achievement of mathematics students’’, Unpublished Ph. Dissertation, Capella University.
  • Costa, L.A ve Kallick B.(2000), ‘‘Getting into the habit of reflection’’, Educational Leadershıp,57(7), ss. 60–62.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk Ş. (2002), ‘‘Epistemolojik inanç ölçeği'nin geçerlik ve güvenirlik çalışması’’ Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(8), ss. 111- 125.
  • Deryakulu, D. (2004), Epistemolojik İnançlar, Y.Kuzgun ve D. Deryakulu (Editör), Eğitimde Bireysel Farklılıklar, ss. 259-289, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ellett A. J. (2006), ‘‘Broad study but narrow question: A friendly critique of Perry's article’’,Research on Social Work Practice, 16, ss. 406.
  • Grealish, L. (2000), ‘‘The skills of coach are an essential element in clinical learning’’, Journal of Nursing Education, 39(5), ss. 231–233.
  • Greene A. ve Azevedo R.(2007), ‘‘A theoretical review of Winne and Hadwin’s model of selfregulated learning: new perspectives and directions’’, Review of Educational Research,77(3), ss. 334–372.
  • Grene, B. T. (2004), ‘‘Lıterature revıew for school-based staff developers and coaches’’,http://www.nsdc.org/library/schoolbasedlitreview.pdf. adresinden 14 Kasım 2006 tarihinde alınmıştır.
  • Georghiades, P. (2004), ‘‘Making pupils’ conceptions of electricity more durable by means of situated metacognition’’, International Journal of Science Education, 26 (1), ss. 85–99.
  • Kajanne A. ve Backman A. M. (1999), ‘‘Laypeople’s viewpoints about the reasons for expert controversy regarding food additives’’, Public Understand. Sci. 8, ss. 303–315.
  • Kramarski B. (2008) ‘‘Promoting teachers’ algebraic reasoning and self-regulation with metacognitive guidance’’, Metacognition Learning 3(2), ss. 83–99.
  • Krista, R. M. (2004), ‘‘Personal epistemology and mathematics: a critical review and synthesis of research’’, Review of Educational Research, 2004, 74(3), ss. 317-377.
  • Louca (2003), ‘‘The concept and ınstruction of metacognition,’’ Teacher Development, 7(1), ss. 9–30.
  • Mevarech Z. R. ve Amrany C. (2008), ‘‘Immediate and delayed effects of meta-cognitive instruction on regulation of cognition and mathematics achievement’’, Metacognition Learning 3(2), ss. 147–157.
  • Paris, S. G. ve Winograd P. (1990), How metacognition can promote academic learning and instruction, B. F. Jones ve L. Idol (Edt), Dimension of Thinking and Cognitive Instruction, New Jersey: NCREL-Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Pieschl S., Stahl, E. ve Bromme, R. (2008), ‘‘Epistemological beliefs and self-regulated learning with hypertext’’, Metacognition Learning 3(3), ss.17–37.
  • Schommer, M., Mau, W. C., Broohart, S ve Hutter, R (2000), ‘‘Understanding middle students’ beliefs about knowledge and learning using a multidimensional paradigm’’, The Journal of Educational Research,94(2), ss. 120-127.
  • Stahl, E., Pieschl S. ve Bromme, R. (2006), ‘‘ Task complexity, epistemological beliefs and metacognitive calıbration: an exploraty study’’, J.Educational Computing Research, 35(4),ss.319-338.
  • Thomas, J. A. (2008) ‘‘Reviving Perry: an analysis of epistemological change by gender and ethnicity among gifted high school students’’, Gifted Child Quarterly 52(1), ss. 87–98.
  • Waddell, D. L. ve Dunn N. (2005), ‘‘Peer coaching: the next step in staff development’’, The Journal of Continuing Education in Nursing, 36(2), ss. 84-89.
  • Winne, P. H. ve Hadwin A. F. (1998), Studying as self-regulated, D. J. Hacker, J. Dunlosky, A. C. Graesser (Edt), Metacognition in Educatinal Theory and Practice, ss.277–305, London:Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
APA DEMİR Ö, DOĞANAY A (2009). Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi. , 54 - 68.
Chicago DEMİR ÖZDEN,DOĞANAY Ahmet Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi. (2009): 54 - 68.
MLA DEMİR ÖZDEN,DOĞANAY Ahmet Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi. , 2009, ss.54 - 68.
AMA DEMİR Ö,DOĞANAY A Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi. . 2009; 54 - 68.
Vancouver DEMİR Ö,DOĞANAY A Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi. . 2009; 54 - 68.
IEEE DEMİR Ö,DOĞANAY A "Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi." , ss.54 - 68, 2009.
ISNAD DEMİR, ÖZDEN - DOĞANAY, Ahmet. "Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi". (2009), 54-68.
APA DEMİR Ö, DOĞANAY A (2009). Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 54 - 68.
Chicago DEMİR ÖZDEN,DOĞANAY Ahmet Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3, no.37 (2009): 54 - 68.
MLA DEMİR ÖZDEN,DOĞANAY Ahmet Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.3, no.37, 2009, ss.54 - 68.
AMA DEMİR Ö,DOĞANAY A Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 3(37): 54 - 68.
Vancouver DEMİR Ö,DOĞANAY A Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 3(37): 54 - 68.
IEEE DEMİR Ö,DOĞANAY A "Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi." Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, ss.54 - 68, 2009.
ISNAD DEMİR, ÖZDEN - DOĞANAY, Ahmet. "Sosyal bilgiler dersinde bilişsel koçluk yoluyla öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin epistemolojik inaçlara ve kalıcılığa etkisi". Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3/37 (2009), 54-68.