Yıl: 2009 Cilt: 0 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 113 - 124 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Pamukkale Üniversitesi, Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu’nda öğrenim gören öğrencilerin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumlarını belirlemek ve öğrencilerin tutumları arasında cinsiyet ve bölüm değişkenine göre farklılık olup olmadığını incelemektir. Çalışmaya adı geçen yüksekokulun Beden Eğitimi Öğretmenliği (n= 121), Rekreasyon (n= 49) ve Antrenörlük Eğitimi (n= 63) bölümlerinde öğrenim gören, 85 kız ($overline {X}_{Yas}= 21.42±1.77$) ve 148 erkek ($overline {X}_{Yas}= 21.76±1.96$) olmak üzere toplam 233 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, Gömleksiz (2004a) tarafından geliştirilen ve 21’i olumlu, 9’u olumsuz 30 maddeden oluşan “Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutum Ölçeği ($alpha$= 0.88)” kullanılmıştır. Sonuçlara göre, çalışmaya katılan kız öğrencilerin ($overline {X}=120.91±17.639$), erkek öğrencilere ($overline {X}=115.35±17.014$) göre kitap okumaya ilişkin daha olumlu tutuma sahip oldukları bulunmuştur. Yapılan inceleme sonucu, bölüm değişkenine göre sadece “sevgi” alt boyutunda Beden Eğitimi Öğretmenliği ve Antrenörlük Eğitimi bölümleri arasındaki farkın, öğretmenlik bölümü öğrencileri lehine istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<0.05).
Anahtar Kelime: üniversite öğrencileri tutum okuma alışkanlıkları

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Applegate, A. J., Applegate, M.D. (2004). The Peter Effect: Reading Habits of Preservice Teachers, The Reading Teacher, 57(6), 554–563.
  • Bircan, İ., Tekin, M. (1989). “Türkiye’de okuma alışkanlığının azalması sorunu ve çözüm yolları”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22 (1), 393-410.
  • Cumhuriyet Gazetesi (C.G.). (1998, 16 Temmuz). s.15.
  • Creel, S. L. (2007). Early Adolescents’ Reading Habits, Young Adult Library Services, 5(4), 46–49.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma Becerisi, İlgisi ve Alışkanlığı Üzerine Psiko-Sosyal Bir Araştırma. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Dunlap, M. E. (1933) Recreational Reading of Negro College Students, The Journal of Negro Education, 2(4), 448–459.
  • Esgin, A., Karadağ, Ö. (2000). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları, Popüler Bilim, 25 (175): 19-20.
  • Filiz, K. (2004). Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda okuyan öğrencilerin meslekle ilgili okuma ve araştırma alışkanlıkları, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 231-242.
  • Gömleksiz, M.N. (2004a). Kitap okuma alışkanlığına ilişkin bir tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 185-195.
  • Gömleksiz, M.N. (2004b). Geleceğin Öğretmenlerinin Kitap Okumaya İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 1–21.
  • Gönen, M., Çelebi-Öncü, E., Işıtan, S. (2004). İlköğretim 5., 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıklarının İncelenmesi, Millî Eğitim, (164), 7-35.
  • Günay, D. (2003). Metin Bilgisi. İstanbul: Multilingual Yayınları,
  • İpşiroğlu, Z. (2004). Eğitimde Yeni Arayışlar. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayalan, M. (2000). Etkili Ve Hızlı Okuma Sanatı, İstanbul: Alfa Basım Yayım-Dağıtım.
  • ODTÜ (2000). ODTÜ Kitap Fuarında Bir Anket Çalışması, www.po.edu.tr/Duyuru/insan/9.htm18k, Haziran 10.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II, Ankara: Öncü Kitap.
  • Özbay, M., Bağcı, H., Uyar, Y. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (15): 117–136.
  • Russel, D.H. (1994). “Reading and Child Devolopment”, Reading in The Elementary School, Forty-Eighty yearbook, The National Society for The Study of Education, Part II. Chicago: Chicago University Press.
  • Sangkaeo, S. (1999). Reading Habit Promotion in ASEAN Libraries. 65. IFLA Council and General Konferansı’nda Sunulan Bildiri. 20 - 28 Ağustos 1999, Bangkok, Tayland.http://www.ifla.org./IV/ifla65/papers/091-114e.htm.(Erişim Tarihi Haziran, 2008).
  • Saracaloğlu, A.S., Bozkurt, N., Serin, O., (2003). Üniversite Öğrencilerinin Okuma İlgileri ve Alışkanlıklarını Etkileyen Faktörler, Eğitim Araştırmaları, 4 (12), 149–157.
  • Tel, M., Öcalan, M., Ramazanoğlu, F., Demirel, E.T. (2007). Bazı sosyo-ekonomik değişkenlere göre beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (1), 185-199.
  • Yalınkılıç, K. (2007). Türkçe Öğretmen Adaylarının Okumaya İlişkin Tutum ve Görüşleri, Uluslararası Sosyal Ara_tırmalar Dergisi, 1 (1), 225-241.
  • Yamaner, F., Kartal, A. (2001). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Bölümü öğrencilerinin, Serbest Zaman Faaliyetlerinin Değerlendirilmesi, Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2-3-4), 133-140.
  • Yazıcı, E. (2003). Üniversiteli Gençler S.O.S. Veriyor, Anadolu Gençlik Dergisi, s:33, Ankara.
  • Yıldız, A. (2000). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıklarını Belirleyen Etmenler, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Yılmaz, B. (1992). Okuma Alışkanlığında Öğretmenin Rolü. Eğitim Dergisi, (1), 10-23.
  • Whitehead, F., Capey, A.C., Maddren, W. (1977). Children and Their Books. Basingstoke: Macmillan Education.
APA ARSLAN Y (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. , 113 - 124.
Chicago ARSLAN YUNUS Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. (2009): 113 - 124.
MLA ARSLAN YUNUS Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. , 2009, ss.113 - 124.
AMA ARSLAN Y Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. . 2009; 113 - 124.
Vancouver ARSLAN Y Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. . 2009; 113 - 124.
IEEE ARSLAN Y "Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi." , ss.113 - 124, 2009.
ISNAD ARSLAN, YUNUS. "Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi". (2009), 113-124.
APA ARSLAN Y (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(26), 113 - 124.
Chicago ARSLAN YUNUS Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.26 (2009): 113 - 124.
MLA ARSLAN YUNUS Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.26, 2009, ss.113 - 124.
AMA ARSLAN Y Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 0(26): 113 - 124.
Vancouver ARSLAN Y Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 0(26): 113 - 124.
IEEE ARSLAN Y "Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi." Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.113 - 124, 2009.
ISNAD ARSLAN, YUNUS. "Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2009), 113-124.