Yıl: 2009 Cilt: 38 Sayı: 184 Sayfa Aralığı: 44 - 70 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri

Öz:
Bu araştırmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeylerini belirlemektir. Bu bağlamda, öğrencilerin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeylerinin; cinsiyet, bölüm ve sınıf değişkenlerine göre anlamlı fark gösterip göstermediği de incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde 2006–2007 öğretim yılında öğrenim görmekte olan 4271 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem, evrenden oranlı tabakalı örnekleme yolu ile bütün bölümlerden ve sınıflardan seçilen 1029 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan bir anket aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, frekans, yüzde ve Kay-kare teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin; genelde üniversite özelde ise fakülte yönetiminde rol oynayan kurulların yapısı, işleyişi ve görevleri hakkında yetersiz bilgi sahibi oldukları belirlenmiştir. Ayrıca üniversite yönetimine ilişkin doğru bilgi düzeyinin, erkek öğrencilerde daha yüksek olduğu, sınıf düzeyi yükseldikçe öğrencilerin yönetime ilişkin bilgi düzeylerinin arttığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: üniversite öğrencileri inönü üniversitesi cinsiyet farklılıkları bilgi düzeyi üniversite yönetimi eğitim fakülteleri

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgi, Belge Yönetimi Eğitim, Özel Hemşirelik

College students' knowledge levels concerning university governance

Öz:
The purpose of this study was to determine knowledge levels of the college students’ regarding university governance. It was also intended to determine whether students’ knowledge levels differ significantly in terms of the variables, including gender, department and grade. The population of the study comprises of a total number of 4271 students enrolling in İnönü University Faculty of Education during 2006-2007 academic year. Sample of the study was consisting of 1029 students chosen from all departments and classes by proportional cluster sampling method. Data gathered by a survey instrument developed by the researchers. Frequency distribution, percentage and Chi-square techniques were performed for the data which were obtained from the survey. The results showed that students have inadequate knowledge regarding councils/ committees playing a role in university or faculty governance. Results also indicated that compared to females, males have more accurate knowledge as regards university governance and, as class level increases knowledge levels of students also increases too.
Anahtar Kelime: faculties of education university students inonu university gender differences knowledge level university administration

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgi, Belge Yönetimi Eğitim, Özel Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alexander, W. M. (1969). Rethinking student government for larger universities. The Journal of Higher Education, 40(1), 39-46.
  • Alışkan, M. (2004). Yükseköğretim Mevzuatı. İstanbul: Yaylım Yayıncılık.
  • Bergan, S. (2003). Student participation in higher education governance, Erişim: http://www.coe.int/t/dg4/highereducation/Governance/SB_student_participation_ EN.pdf, 10 Mayıs 2007.
  • CC-HER Bureau (2000). Universities as sites of citizenship and civic responsibility, Document DGIV/EDU/HE 36. Strasbourg: Council of Europe.
  • Colby, A., T. Ehrlich, E. Beaumont, ve J. Stephens. (2003). Educating citizens: Preparing America’s undergraduates for lives of moral and civic responsibility. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Çelikten, M. ve Yeni, Y. (2004). Okul müdürlerinin liderlik ve yöneticilik özelliklerinin cinsiyet açısından değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 12( 2): 305-314.
  • De-Boer, H., ve Goedegebuure, L. (2001). On limitations and consequences of change: Dutch university governance in transition. Tertiary Education and Management, 7(2), 163-180.
  • ESIB, (2007). Bologna with students’ eyes 2007. London, UK: European Students’ Union.
  • Gutiérrez, C. J. (1969). Student participation in the government of the University of Costa Rica. The American Journal of Comparative Law, 17(3), 390–394.
  • Johnson, J. H. (1991). Student voice motivating students through empowerment. Eugene, Oregon: Oregon School Study Council.
  • Jones, G. A., Shanahan, T., ve Goyan, P. (2001). University governance in Canadian higher education. Tertiary Education and Management, 7(2), 135-148.
  • Kaba, M. (2001).They listen to me...but they don’t act on it: Contradictory consciousness and student participation in decision-making. The High School Journal, 82(2): 21–34.
  • Kezar, A. (2000). Pluralistic leadership: Incorporating diverce voices. The Journal of Higher Education. 71(6), 722-743.
  • Kuruüzüm, A., Asilkan, Ö., ve Çizel, R. B. (2005). Student participation in higher education institutions in Turkey. Higher Education in Europe, 30(3-4), 345-355.
  • Lizzio, A. ve Wilson, K. (2009). Student participation in university governance: the role conceptions and sense of efficacy of student representatives on departmental committees, Studies in Higher Education, 34(1), 69-84.
  • Mancini, F. (1969). Student power in Italy. The American Journal of Comparative Law, 17(3), 371- 377.
  • MEB. (2004). Millî Eğitim Bakanlığı demokrasi eğitimi ve okul meclisleri yönergesi. Tebliğler Dergisi. Sayı: 2564.
  • Menon, M. E. (2003). Student involvement in university governance: A need for negotiated educational aims. Tertiary Education and Management. 9(3), 233-246.
  • Menon, M. E. (2005). Students’ views regarding their participation in university governance: Implications for distributed leadership in higher education. Tertiary Education and Management, 11(2), 167-182.
  • Mızıkacı, F. (2006). Higher education in Turkey. Bucharest: UNESCO European Centre for Higher Education
  • Obondo, A. T. (2000). Politics of participatory decision-making: The case of Kenyatta University and the University of Nairobi. Nairobi, Kenya: French Institute for Research in Africa .
  • Özsunay, E. (1969). Participation of students in university and faculty administration in Turkey. The American Journal of Comparative Law, 17(3), 378–383.
  • Persson, A. (2003). Student participation in the governance of higher education in Europe: A council of Europe survey. Bologna Follow-up Seminar on Student Participation in Governance in Higher Education, Oslo: Ministry of Education and Research.
  • Richter, F. D. ve Tjosvold, D. (1980). Effects of student participation in classroom decision making on attitudes, peer interaction, motivation, and learning, Journal of Applied Psychology 65 (1).
  • Selvig, E., ve Hambro, C. (1970). Student representation in Norwegian university government. The American Journal of Comparative Law, 18(1), 169-171.
  • Sepúlveda, C. (1969). Student participation in university affairs: The Mexican experience. The American Journal of Comparative Law, 17(3), 384-389.
  • Spurr, S. H. (1970). Faculty power versus student power. Peabody Journal of Education, 48(1), 37- 41.
  • Usluer, L. (2000). Kadın öğretmenlerin yönetici konumlarına yükseltilmeme nedenleri konusundaki öğretmen ve yönetici görüşleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Wood, D. D. (1993). Faculty, student, and support staff participation in college governance: An evaluation. Paper presented at the Annual Conference of the Association of Canadian Community Colleges (June, 6-9). Alberta, Canada.
  • YÖK. (2005). Yükseköğretim kurumları öğrenci konseyleri ve yükseköğretim kurumları ulusal öğrenci konseyi yönetmeliği. Resmi Gazete, Sayı: 25942.
  • YÖK.(2009). Avrupa yükseköğretim alanına doğru avrupa’da yükseköğretimden sorumlu bakanlar bildirgesi Prag,Erişim:http://bologna.yok.gov.tr/index.php?page=yazi&c=2&i=7 05 Mayıs 2009
  • Zuo, B., ve Ratsoy, E. W. (1999). Student participation in university governance. Canadian Journal of Higher Education, 29(1), 1-26.
APA DONMEZ B, Ozer N (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. , 44 - 70.
Chicago DONMEZ Burhanettin,Ozer Niyazi Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. (2009): 44 - 70.
MLA DONMEZ Burhanettin,Ozer Niyazi Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. , 2009, ss.44 - 70.
AMA DONMEZ B,Ozer N Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. . 2009; 44 - 70.
Vancouver DONMEZ B,Ozer N Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. . 2009; 44 - 70.
IEEE DONMEZ B,Ozer N "Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri." , ss.44 - 70, 2009.
ISNAD DONMEZ, Burhanettin - Ozer, Niyazi. "Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri". (2009), 44-70.
APA DONMEZ B, Ozer N (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. Milli Eğitim, 38(184), 44 - 70.
Chicago DONMEZ Burhanettin,Ozer Niyazi Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. Milli Eğitim 38, no.184 (2009): 44 - 70.
MLA DONMEZ Burhanettin,Ozer Niyazi Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. Milli Eğitim, vol.38, no.184, 2009, ss.44 - 70.
AMA DONMEZ B,Ozer N Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. Milli Eğitim. 2009; 38(184): 44 - 70.
Vancouver DONMEZ B,Ozer N Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. Milli Eğitim. 2009; 38(184): 44 - 70.
IEEE DONMEZ B,Ozer N "Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri." Milli Eğitim, 38, ss.44 - 70, 2009.
ISNAD DONMEZ, Burhanettin - Ozer, Niyazi. "Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri". Milli Eğitim 38/184 (2009), 44-70.