Yıl: 2009 Cilt: 38 Sayı: 184 Sayfa Aralığı: 228 - 239 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri

Öz:
Tarihsel düşünme becerileri, tarih öğretimi aracılığıyla öğrencilere kazandırılması gereken en temel nitelikler arasında yer almaktadır. Kronolojik düşünme, tarihsel anlama-kavrama, tarihsel analiz ve yorum, tarihsel araştırma becerileri, tarihsel problemler, analiz ve karar verme gibi niteliklerden oluşan bu beceriler, gelişmiş ülkelerin tarih müfredat programlarına girmiş durumdadır. Ancak ülkemizde tarih öğretimi incelendiği zaman, tarih öğretmenlerinin bir kısmının tarihsel düşünme becerilerini bilmedikleri ve bu becerileri öğrencilere istenilen düzeyde kazandıramadıkları anlaşılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, liselerde görev yapan tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerileri hakkındaki görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nitel bir yaklaşım kullanılmış olup, veri toplama araçları açık uçlu sorulardan oluşan bir anket ve yarı yapılandırılmış mülakattır. Çalışmanın evrenini Giresun ve Trabzon illerinde görev yapan tarih öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma 2005 yılında gerçekleştirilmiş olup, ankete 73, mülakata 20 tarih öğretmeni katılmıştır. Elde edilen bulguların ışığı altında çalışmaya katılan tarih öğretmenlerinin yarısından fazlasının tarihsel düşünme becerileri hakkında bilgilerinin olmadığı anlaşılmaktadır. Buna ek olarak, tarihsel düşünme becerilerinin temel unsurlarından olan, kronolojik düşünme, tarihsel anlama-kavrama, tarihsel araştırma ve karar verme gibi unsurların hiçbir tarih öğretmeni tarafından bilinemediği görülmektedir.
Anahtar Kelime: kronolojik düşünme öğretmen görüşleri tarih öğretimi trabzon tarih öğretmenleri giresun tarihsel düşünme becerileri

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Perceptions of history teachers about historical thinking skills

Öz:
Historical thinking skills that can be transferred to students by the teaching of history are important. These skills, which consist of chronological thinking, historical comprehension, historical analysis and interpretation, historical research skills and historical issues, analysis and decision-making are main objectives of history curriculum programme of some developed countries. However, in Turkey, it is clear that some of Turkish history teachers do not have enough knowledge concerning historical thinking skills and competent on how to transferred these skills to students. The main purpose of this study was to investigate Turkish history teachers’ knowledge and attitudes towards historical thinking skills. A qualitative approach was used in this study in order to amass data in response to the research questions and the information itself was secured through a questionnaire that contained open-ended questions and semi structured interviews. In 2005, 73 history teachers answered the questionnaire and 20 history teachers participated in a semi-structured interview. In the light of the questionnaire and semi-structured interview findings it seems that more than half of the history teachers do not have knowledge regarding historical thinking skills.
Anahtar Kelime: giresun historical thinking skills chronological thinking teacher views history teaching trabzon history teachers

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Coltham, J. B. ve Fines, J. (1971). Educational Objectives for the Study of History, London, The Historical Association.
  • Cooper, H. (1992). The Teaching of History, London, David Fulton Publishers.
  • Dilek, D. (2001). Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünce Gelişimi, Ankara, Pegem A.
  • Demircioğlu, İ. H. (2005). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Ankara, Anı Yayıncılık
  • Demircioğlu, İ. H. (2006). ‘Lise Öğrencilerinin Tarih Dersinin Amaçlarına Yönelik Görüşleri’ Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Bahar, 4 (2), s. 153-162.
  • Drake, D, F. and Nelson, R. L. (2005) Engagement In Teaching History, New Jersey, Pearson.
  • Güler, İ. (2005). Tarihin Toplumdaki İşlevi ve Öğretimi, İstanbul, Elif Kitabevi.
  • http://en.wikipedia. org/wiki/Historical_thinking [Giriş Tarihi: 15112006]
  • http://nchs.ucla.edu/standards/thinking5-12.html [Giriş Tarihi: 15112006]
  • http://www.ncaction.org.uk/subjects/history/levels.htm [Giriş Tarihi: 12122006]
  • Husbands, C. ( 1996). What is History Teaching?, Buckinham: Open University press
  • Köksal, H. (2002). ‘Tarih Öğretimi ve Eleştirel Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesi’ Türk Yurdu, Cilt 22, S. 175, ss. 87-90.
  • MEB. (1993). Tarih 1-2 Programları, Ankara, Milli Eğitim Basımevi.
  • Nichol, J. (1984). Teaching History, London, Macmillan.
  • Özbaran, S. (1998). ‘Neden ve Nasıl Tarih?’ Bulunduğu Eser: S. Özbaran (Editör). Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları, (s. 25-33), İzmir, Dokuz Eylül Yayınları.
  • Paksoy, A. (1997). Tarihin Talihsizliği: Tarih Öğretimi ve Öneriler, Ankara, Ürün Yayınları.
  • Phillips, R. (1996). The Origins, Creation and Implementation of History in the National Curriculum: A Study in Education Policy. Unpublished Ph.D. Thesis, Wales, The University of Wales.
  • Safran, M. (1994). ‘‘Tarih Öğretiminin Eğitimsel Amaçları”, Belleten, C:LVII, S. 220, s.827-842.
  • Safran, M. (2006a). ‘Avrupa Birliğinin Tarih Öğretimine İlişkin Önerilerinin Bilimsel Temelleri ve Sınırlılıkları’ Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler, Ankara, Gazi Kitapevi, s. 191-206.
  • Safran, M. (2006b) ‘Tarih Programları Nasıl Düzenlenmelidir’ Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler, Ankara, Gazi Kitapevi, s. 19-26.
  • Sproull, N. (1988). Handbook of Research Methods. London, UK: Scarecrow.
  • Tekeli, İ. (1998a). ‘Küreselleşen Dünyada Tarih Öğretiminin Amaçları Ne Olabilir’ Bulunduğu Eser: S. Özbaran (Editör). Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları, (s. 35-43), İzmir, Dokuz Eylül Yayınları.
  • Tekeli, İ. (1998b). Tarih Bilinici ve Gençlik, İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Tuncay, M. (1998). ‘Tarih Öğretiminin İyileştirilmesine Yönelik Düşünceler’ Bulunduğu Eser: S. Özbaran (Editör). Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları, (s. 55-57), İzmir, Dokuz Eylül Yayınları.
  • Verma, G. K. and Mallick, K. (1999). Researching Education. London: Falmer Press
APA Demircioğlu İ (2009). Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri. , 228 - 239.
Chicago Demircioğlu İsmail Hakkı Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri. (2009): 228 - 239.
MLA Demircioğlu İsmail Hakkı Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri. , 2009, ss.228 - 239.
AMA Demircioğlu İ Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri. . 2009; 228 - 239.
Vancouver Demircioğlu İ Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri. . 2009; 228 - 239.
IEEE Demircioğlu İ "Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri." , ss.228 - 239, 2009.
ISNAD Demircioğlu, İsmail Hakkı. "Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri". (2009), 228-239.
APA Demircioğlu İ (2009). Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri. Milli Eğitim, 38(184), 228 - 239.
Chicago Demircioğlu İsmail Hakkı Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri. Milli Eğitim 38, no.184 (2009): 228 - 239.
MLA Demircioğlu İsmail Hakkı Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri. Milli Eğitim, vol.38, no.184, 2009, ss.228 - 239.
AMA Demircioğlu İ Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri. Milli Eğitim. 2009; 38(184): 228 - 239.
Vancouver Demircioğlu İ Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri. Milli Eğitim. 2009; 38(184): 228 - 239.
IEEE Demircioğlu İ "Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri." Milli Eğitim, 38, ss.228 - 239, 2009.
ISNAD Demircioğlu, İsmail Hakkı. "Tarih öğretmenlerinin tarihsel düşünme becerilerine yönelik görüşleri". Milli Eğitim 38/184 (2009), 228-239.