Yıl: 2009 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 185 - 200 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri

Öz:
Özel eğitim alanında çalışacak öğretmen adaylarının; değerlendirme, programhazırlama ve etkili öğretim yöntemleri gibi kuramsal konularda yetişmenin yanı sıra, uygulama alanında da yeterli becerilere sahip olmaları gerekmektedir. Bu nedenle, öğretmenlik uygulaması dersi, öğretmen yetiştiren fakültelerde öğretmen adaylarının ilk üç yıldaki kuramsal derslerin ardından son sınıfta aldığı en önemli derslerden birisidir. Bu araştırmada, Anadolu Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü Zihin Engellilerin Öğretmenliği Programı son sınıf öğrencilerinin uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşlerini değerlendirmek amacıyla yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırmaya gönüllü olarak 26 öğretmen adayı katılmıştır. Görüşmeler 30-80 dk arasında sürmüştür. Araştırmanın bulguları, öğretmen adaylarının uygulama sınıf öğretmenleriyle ve uygulama yaptıkları kurumlarla ilgili görüşleri başlıkları altında toplanmıştır. Sınıf öğretmenleriyle ilgili başlığın altında; sınıf öğretmenlerinden alınan dönütler ve sınıf öğretmenlerinin yaklaşımlarıyla ilgili alt başlıklar yer alırken, kurumlarla ilgili başlıkta ise, uygulama yapılan okullardaki yaşantılar ve okul yönetimleriyle ilgili görüşler gibi alt başlıklar yer almıştır. Araştırmanın bulguları alanyazınla da tutarlılık göstermektedir.
Anahtar Kelime:

The opinions of student teachers of teacher training program in mental retardation about the practicum schools and practicum teachers

Öz:
The student teachers in special education are required to be well-trained in the theoretical aspects such as assessment, program development and effective teaching techniques as well as in practicum. For this reason, teaching practicum course is one of the most important courses which the student teachers take after completing the theoretical courses in the last year of the faculty. In this study, the senior students of Anadolu University Department of Special Education, Teacher Training Program in Mental Retardation were interviewed in order to examine their opinions about the practicum schools and practicum teachers. The interviews were realized in a semistructured fashion and the data were analyzed descriptively. 26 volunteer participants were participated in the study and the interviews lasted 30-80 minutes. The results of the study revealed in two major topics: The opinions of student teachers on (a) practicum teachers, and (b) practicum schools. Under the first topic, feedback from the practicum teachers and the attitude of the practicum teachers were the sub topics. Under the second topic, the experiences in the practicum schools and the opinions about the school administration were the sub topics. The results of the study were coherent with the literature.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Beck, C., & Kosnik, C. (2000). Associate teachers in pre-service education: Clarifying and enhancing their role. Journal of Education for Teaching, 26(3), 207-224.
  • Berg, B. L. (1998). Qualitative research methods for the social sciences. (3rd Ed.). Boston: Allyn&Bacon.
  • Borko, H., & Mayfield, V. (1995). The roles of the cooperating teacher and university supervisor in learning to teach. Tecahing and Teacher Education, 11, 501-518.
  • Conderman, G., Morin, J. & Stephens, J. T. (2005). Special education student teaching practices. Preventing School Failure, 49(3), 5-10.
  • Gay, L. R. (1996). Educational Research: Competencies for Analysis and Application. (5th Ed.). New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Henry, M. (1989). Change in teacher education: Focus on field experiences. In. J. Braun (Ed.), Reforming teacher education: Issues and new directions. (s. 69-95). New York: Garland Press.
  • Kırcaali-İftar, G., & Tekin, E. (1997). Tek denekli araştırma yöntemleri. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Meade, E. J., Jr. (1991, May). Reshaping the clinical phase of teacher preparation. Phi Delta Kappan, 72, 666-669.
  • Pellet, T., Stravye, K., & Pellet, H. (1999). Planning for student teaching success: A guide for cooperating teachers. Journal of Physical Education, Recreation, and Dance, 70(5), 50-55.
  • Renzaglia, A., Hutchins, M., & Lee, S. (1997). The impact of teacher education on the beliefs, attitudes, and dispositions of preservice special educators. Teacher Education and Special Education, 20(4), 360-377.
  • Richardson-Kohler, V. (1988). Barriers to effective supervison of student teaching. Journal of Teacher Education, 39, 28-34.
  • Sinclair, C., Munns, G., &Woodward, H. (2005). Get real: Making problematic the pathway into the teaching profession. Asia-Pasific Journal of Teacher Education, 33(2), 209-222.
  • Woods, A. M., & Weasmer, J. (2003). Great expectations for student teachers: Explict and implied. Education, 123(4), 681-688.
  • Zeichner, K., & Gore, J. (1990). Teacher socialization. In R. Houston, M. Haberman ve J. Sikula (Eds.), Handbook of research on teacher education (s. 329-348). New York: Macmillan.
APA Ozen A, Ergenekon Y, BATU E (2009). Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri. , 185 - 200.
Chicago Ozen Arzu,Ergenekon Yasemin,BATU E. Sema Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri. (2009): 185 - 200.
MLA Ozen Arzu,Ergenekon Yasemin,BATU E. Sema Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri. , 2009, ss.185 - 200.
AMA Ozen A,Ergenekon Y,BATU E Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri. . 2009; 185 - 200.
Vancouver Ozen A,Ergenekon Y,BATU E Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri. . 2009; 185 - 200.
IEEE Ozen A,Ergenekon Y,BATU E "Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri." , ss.185 - 200, 2009.
ISNAD Ozen, Arzu vd. "Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri". (2009), 185-200.
APA Ozen A, Ergenekon Y, BATU E (2009). Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 185 - 200.
Chicago Ozen Arzu,Ergenekon Yasemin,BATU E. Sema Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9, no.1 (2009): 185 - 200.
MLA Ozen Arzu,Ergenekon Yasemin,BATU E. Sema Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.9, no.1, 2009, ss.185 - 200.
AMA Ozen A,Ergenekon Y,BATU E Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2009; 9(1): 185 - 200.
Vancouver Ozen A,Ergenekon Y,BATU E Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2009; 9(1): 185 - 200.
IEEE Ozen A,Ergenekon Y,BATU E "Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri." Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9, ss.185 - 200, 2009.
ISNAD Ozen, Arzu vd. "Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının uygulama okulları ve uygulama sınıf öğretmenleri hakkındaki görüşleri". Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9/1 (2009), 185-200.