Yıl: 2009 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 37 - 50 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı

Öz:
Aktif izleyici kavramını ele alan kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı, insanların ihtiyaçlarını karşılamak için medyayı kullandığını ve bundan bir doyum sağladığını ileri sürmektedir. Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımını temel olarak alan bu saha çalışması, Katz, Gurevitch ve Haas’ın 1973 yılında yaptıkları beşli kategorileştirmeyi (bilişsel ihtiyaçlar, duygusal ihtiyaçlar, kişisel bütünleşme ihtiyaçları, sosyal bütünleşme ihtiyaçları ve gerçeklerden kaçış ihtiyaçları) baz olarak alıp, Ankara’da bulunan üniversitelerin öğrencileri üzerinde kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden test etmektedir.
Anahtar Kelime: kitle iletişim araçları duygusal ihtiyaçlar üniversite öğrencileri anket bilişsel ihtiyaçlar kullanım ve doyum yaklaşımı internet medya kitle iletişimi aktif izleyici

Konular: İletişim

The aspect of university students to media from the perspective of uses and gratifications approach

Öz:
The uses and gratifications approach that deals with the concept of active audience puts forward that people make use of media in order to satisfy their needs and that they provide a gratification out of it. This field work which uses the uses and gratifications approach as base is predicated on the quintet categorizing (cognitive needs, affective needs, personal integrative needs, social integrative needs and escapist needs) made by Katz, Gurevitch and Haas in 1973 and it tests upon the students in the universities of Ankara from the perspective of uses and gratifications approach.
Anahtar Kelime: uses and gratifications approach internet media mass communication active audience mass media emotional needs university students questionnaire cognitive needs

Konular: İletişim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ayhan B ve Balcı Ş (2009) Kırgızistan’da Üniversite Gençliği ve İnternet: Bir Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması, Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Derg, 48, 13-40.
  • Bayram F (2007) Bireylerin Gazete Okuma Alışkanlıkları: Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımına Göre Okuyucu Davranışları, Tercihleri ve Nedenleri Üzerine Bir Uygulama, Doktora tezi, A Ü Sos. Bil. Enst., Eskişehir.
  • Çakır V (2005) Bir Sosyal Etkinlik Olarak Eğlence ve Televizyon (Konya Örneği), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Derg. 13, (123-142).
  • Dominick J R (2007) The Dynamics of Mass Communications, Media in the Digital Age, ninth ed., McGraw Hill, USA.
  • Fiske J (1996) İletişim Çalışmalarına Giriş, Süleyman İrvan (çev), Ark Yayınları, Ankara.
  • Hardt H (1994) Eleştirelin Geri Dönüşü ve Radikal Muhalefetin Meydran Okuyuşu: Eleştirel Teori, Kültürel Çalışmalar ve Amerikan Kitle İletişimi Araştırması, Mehmet Küçük (der. ve çev.), Medya, İktidar, İdeoloji, Ark Yayınevi, Ankara.
  • Hermes J (2002) Active Audiences, Adam Briggs, Paul Cobley (ed), The Media, Second Edition, Pearson Education Limited, Great Britain, pp. 282-293.
  • Holmes D (2007) Communication Theory, Media, Technology and Society, Second Edition, Sage Publication, Great Britain.
  • Jensen K B ve Rosengren K E (2007) Five Traditions in Search of the Audience, D McQuail, P Golding, Els de Bens (eds), Communication Theory & Research, Sage Publications, Great Britain, pp. 53-70.
  • Kırhan A (2007) Üniversite Öğrencilerinin Tematik Televizyon Kanal Tercihleri Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı-Sosyal Öğrenme Kuramı Çerçevesinde Maltepe Üniversitesinde Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sos. Bil. Enst., İstanbul.
  • Koçak A (2001) Televizyon İzleyici Davranışları- Televizyon İzleyicilerinin Tercihleri ve Doyumları Üzerine Teorik ve Uygulamalı Bir Çalışma, Doktora Tezi, S Ü Sos. Bil. Enst., Konya.
  • Koçak A (2002) Televizyon İzleme Motivasyonları, Türk Televizyon İzleyicileri Üzerine Bir Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması, KÖK Araştırmalar Derg, 4(1), 51-69.
  • Lull J (2001) Medya, İletişim, Kültür, Nazife Güngör (çev), Vadi Yayınları, Ankara.
  • McQuail D (1989) Mass Communication Theory, Second Edition, Sage Publications, Great Britain.
  • McQuail D ve Windahl S (1993) İletişim Modelleri, Mehmet Küçükkurt (çev), İmaj Yayınları, Ankara.
  • Özakgün K (1995) Yaygın Çiftçi Eğitimi Projesi; Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Açısından Bir Alan Çalışması, Doktora Tezi, G Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Rodman G (2007) Mass Media in a Changing World, McGraw Hill, USA.
  • Severin W ve Tankard J W (1994) İletişim Kuramları, Ali Atıf Bir ve Serdar Sever (çev), Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Vivian J (2007) The Media Of Mass Communication, Eighth Edition, Piarson Education, Inc, USA.
  • Watson J (2003) Media Communication, Second Edition. Palgrove MacMillan, Inc, Great Britain.
APA KÜÇÜKKURT M, HAZAR Ç, ÇETİN M, TOPBAŞ H (2009). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı. , 37 - 50.
Chicago KÜÇÜKKURT Mehmet,HAZAR Ç. Murat,ÇETİN Muharrrem,TOPBAŞ Hasan Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı. (2009): 37 - 50.
MLA KÜÇÜKKURT Mehmet,HAZAR Ç. Murat,ÇETİN Muharrrem,TOPBAŞ Hasan Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı. , 2009, ss.37 - 50.
AMA KÜÇÜKKURT M,HAZAR Ç,ÇETİN M,TOPBAŞ H Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı. . 2009; 37 - 50.
Vancouver KÜÇÜKKURT M,HAZAR Ç,ÇETİN M,TOPBAŞ H Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı. . 2009; 37 - 50.
IEEE KÜÇÜKKURT M,HAZAR Ç,ÇETİN M,TOPBAŞ H "Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı." , ss.37 - 50, 2009.
ISNAD KÜÇÜKKURT, Mehmet vd. "Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı". (2009), 37-50.
APA KÜÇÜKKURT M, HAZAR Ç, ÇETİN M, TOPBAŞ H (2009). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı. Selçuk İletişim, 6(1), 37 - 50.
Chicago KÜÇÜKKURT Mehmet,HAZAR Ç. Murat,ÇETİN Muharrrem,TOPBAŞ Hasan Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı. Selçuk İletişim 6, no.1 (2009): 37 - 50.
MLA KÜÇÜKKURT Mehmet,HAZAR Ç. Murat,ÇETİN Muharrrem,TOPBAŞ Hasan Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı. Selçuk İletişim, vol.6, no.1, 2009, ss.37 - 50.
AMA KÜÇÜKKURT M,HAZAR Ç,ÇETİN M,TOPBAŞ H Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı. Selçuk İletişim. 2009; 6(1): 37 - 50.
Vancouver KÜÇÜKKURT M,HAZAR Ç,ÇETİN M,TOPBAŞ H Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı. Selçuk İletişim. 2009; 6(1): 37 - 50.
IEEE KÜÇÜKKURT M,HAZAR Ç,ÇETİN M,TOPBAŞ H "Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı." Selçuk İletişim, 6, ss.37 - 50, 2009.
ISNAD KÜÇÜKKURT, Mehmet vd. "Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden üniversite öğrencilerinin medyaya bakışı". Selçuk İletişim 6/1 (2009), 37-50.