Yıl: 2006 Cilt: 3 Sayı: 32 Sayfa Aralığı: 90 - 99 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı

Öz:
Bu araştırmanın amacı yüksek eleştirel düşünme Eğilimlerine sahip öğrencilerle düşük eleştirel düşünme eğilimlerine sahip öğrenciler arasındaki akademik haşarı farkını incelemektir. Bu amaçla, (1) yüksek eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grup ile düşük eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grup arasındaki genel akademik başarı farkı, (2) yüksek eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grupla düşük eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grup arasındaki Matematik dersi akademik başarı farkı, (3) yüksek eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grupla düşük eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grup arasındaki fen grubu (Fizik, Kimya ve Biyoloji) dersleri akademik başarı farkları, (4) yüksek eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grupla düşük eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grup arasındaki dil grubu (Türk Dili ve Edebiyatı ve İngilizce) dersleri akademik başarı farkları ve (5) yüksek eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grupla düşük eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grup arasındaki sosyal grubu (Tarih ve Coğrafya) dersleri akademik başarı farkları incelenmiştir. Araştırma, seçkisiz yöntemle belirlenen 71 dokuzuncu sınıf öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Veriler, Akbıyık (2002) tarafından geliştirilen "Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği" ile toplanmıştır. Ölçeğin iç tutarlılık anlamındaki güvenirliği, Cronbach Alfa katsayısı ile 0.87'Dir. Öğrenciler, Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği puanlarına göre alt ve üst gruplara ayrılmışlardır. Akademik başarının belirlenmesi için 1. Dönem karne notları kullanılmış, akademik başarı farklarının anlamlı olup olmadığı ilişkisiz örneklemler için t testi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın sonunda yüksek eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grupla düşük eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grup arasında, genel akademik başarı, Matematik dersi akademik başarısı, fen grubu dersleri (Fizik, Kimya ve Biyoloji) akademik başarıları ve sosyal grubu dersleri (Tarih ve Coğrafya) akademik başarıları yönünden birinci grup lehine istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunmuştur. Dil grubu derslerinden Türk Dili ve Edebiyatı dersi akademik başarısı yönünden birinci grup lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farkın bulunmasına karşın gruplar arasındaki İngilizce dersi akademik başarısı farkı istatistiksel olarak anlamlı değildir.
Anahtar Kelime: eleştirel düşünme düşünme becerileri eleştirel düşünme eğilimi akademik başarı

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adams, M. H., Whitlow, J. R, Stover, L. M. ve Johnson, K. W. (1999). A longitudunal evaluation of baccalaureate students' critical thinking abilities. Journal of Nursing Education. 38, 3, 139-141.
  • Akbıyık, C. (2002). Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akınoğlu, O. (2001). Eleştirel düşünme becerilerini temel alan Fen Bilgisi öğretiminin öğrenme ürünlerine etkisi. (Yayımlanmamış Doktora tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Barbieri, E. L. (1988). Talents unlimited: One school's success story. Educational Leadership, 7, 35.
  • Branch, J. B. (2000). The relationship among critical thinking, clinical decision-making, and clinical practical A comparative study. (Yayımlanmamış Doktora tezi), Idaho: University of Idaho.
  • Ennis, R. (1985). Goals for critical thinking curriculum. A. Costa (Ed.), Developing Minds (s 54-57).
  • Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Epstein, R. L. (1999). Critical Thinking, Belmont: Wadsworth Publishing Company.
  • Evancho, R. S. (2000). Critical thinking skills and dispositions of the undergraduate baccalaureate nursing student. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Connecticut: Southern Connecticut State University.
  • Facione, N.C. and Facione, P.A. (1997) Critical thinking assessment in nursing education programmes: An aggregate data analysis. Millbrae, CA: The California Academic Press.
  • Facione, P. A., Gıancaıio, C, Facione, N. ve Gainen, J. (1995). The disposition toward critical thinking. Journal of General Education, 1.
  • Gelen, İ. (1999). İlköğretim okulları 4. sınıf öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler dersinde düşünme becerilerini kazandırma yeterliklerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Ip, W., Lee, D., Lee, I., Chau, J., Wootton, Y. ve Chang, A. (2000). Dispositions toward critical thinking: A study of Chinese undergraduate nursing students. Journal of Advanced Nursing, 32, 84-90.
  • Kaya, H. (1997). Üniversite öğrencilerinde eleştirel akıl yürütme gücü. (Yayımlanmamış Doktora tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Munzur, F. (1999). Türk Dili ve Edebiyatı ders kitaplarında eleştirel düşünme eğitimi üzerine bir değerlendirme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi), Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • NCEE. (1988). A nation at risk: The imperative for educational reform. Washington DC: Government Printing Office.
  • Norris, S. P. (1985). Synthesis of research on critical thinking. Educational Leadership, 8, 40-45.
  • Paul, R. W. (1984). Critical thinking fundamental to education for a free society. Educational Leadership, 1, 5-14.
  • Schlichter, C, Hobbs, D. ve Crump, D. (1988). Extending talents unlimited to secondary schools. Educational Leadership, 7, 36-40.
  • Siegel, H. (1999). What good are thinking dispositions. Educational Theory, 49 (2), 207-224.
  • Şahinel, S. (2001). Eleştirel düşünme becerileri ile tümleşik dil becerilerinin geliştirilmesi yaklaşımını temel alan Türkçe öğretim programının toplanı erişi ve kalıcılığa etkisi. (Yayımlanmamış Doktora tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Tabor, M. (1988). Better student thinking through changing teacher behaviors. Educational Leadership, 7, 49.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2002). Türk Dil Kurumu güncel sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Tishmatl', S., Jay, E. ve Perkins, D. N. (1992). Teaching thinking dispositions from transmission to enculturation. Boston, MA: Harvard University. Haziran 2005'te
  • http://learnweb.harvard.edu/alps/thinking/docs/artic le2.html adresinden alınmıştır.
APA AKBIYIK C, SEFEROĞLU S (2006). Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. , 90 - 99.
Chicago AKBIYIK Cenk,SEFEROĞLU Sadi Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. (2006): 90 - 99.
MLA AKBIYIK Cenk,SEFEROĞLU Sadi Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. , 2006, ss.90 - 99.
AMA AKBIYIK C,SEFEROĞLU S Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. . 2006; 90 - 99.
Vancouver AKBIYIK C,SEFEROĞLU S Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. . 2006; 90 - 99.
IEEE AKBIYIK C,SEFEROĞLU S "Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı." , ss.90 - 99, 2006.
ISNAD AKBIYIK, Cenk - SEFEROĞLU, Sadi. "Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı". (2006), 90-99.
APA AKBIYIK C, SEFEROĞLU S (2006). Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), 90 - 99.
Chicago AKBIYIK Cenk,SEFEROĞLU Sadi Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3, no.32 (2006): 90 - 99.
MLA AKBIYIK Cenk,SEFEROĞLU Sadi Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.3, no.32, 2006, ss.90 - 99.
AMA AKBIYIK C,SEFEROĞLU S Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 3(32): 90 - 99.
Vancouver AKBIYIK C,SEFEROĞLU S Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 3(32): 90 - 99.
IEEE AKBIYIK C,SEFEROĞLU S "Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı." Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, ss.90 - 99, 2006.
ISNAD AKBIYIK, Cenk - SEFEROĞLU, Sadi. "Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı". Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3/32 (2006), 90-99.