Yıl: 2006 Cilt: 3 Sayı: 32 Sayfa Aralığı: 152 - 164 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları

Öz:
Bu araştırmanın amacı, okulöncesi öğretmenlerinin matematiğe ve matematik öğretimine ilişkin tutum ve algılarını belirlemektir. Bu amaçla Adana ilinde yer alan devlet ve özel okulöncesi kurumlarında görev yapan 81 öğretmene ulaşılmıştır. Araştırma da veri toplama aracı olarak anket formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu çalışmanın bulguları okul öcesi öğretmenlerinin pek çoğunun geçmiş yaşantılarında özellilkle ortaöğretim döneminde matematiğe ilişkin olumsuz tutumlar geliştirdiler ini, ancak bu olumsuz tutumların şu anki matematik öğretimi yaşantılarını olumsuz etkilemediğini belirttiklerini göstermiştir. Öğretmenlerin çoğu matematik kavramlarını sayılar ve şekiller olarak belirtmişlerdir. Öğretmenler bu kavramları öğrencilerine o yaş grubuna uygun olduğunu düşündükleri oyunları kullanma, somut materyal kullanarak etkinlikler düzenleme gibi öğretim etkinliklerini kullanarak kendilerini daha rahat hissettiklerini dile getirmişlerdir. Öğrencilerinin matematiği eğlenceli bulduğunu düşünen bu öğretmenler etkinliklerinde matematiği kullanmaktan hoşlandıklarını da vurgulamışlardır. Öğretmenler öğrencilerinin matematik kavramlarını öğrenip öğrenmediklerini tekarcuiar ve gözlemler yaparak değerlendirdiklerini ancak bunu sistematik olarak yapamadıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler kendi eğitimlerini okulöncesi matematik öğretimi için yeterli bulmadıklarını da belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime: okul öncesi öğretmenleri öğretmen algılamaları Adana matematik öğretmen tutumları matematik öğretimi

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

-

Öz:
The aim of this study was determine preschool teachers attitudes and perceptions towards mathematics and teaching mathematics. For this purpose, 81 preschool teachers from state and private schools in Adana province were reached. Questionnaire and semi-structured interviews were the data collection tools for this research. Findings were indicating that most of the preschool teachers had negative attitudes towards math in the past especially in their secondary school period however they indicated that this negative attitudes had not affect their teaching math in their classroom. When we asked teachers' perception towards math concepts, numbers and geometric shapes were the most common math concepts for them. They also stated that they felt more comfortable when they were teaching math with games, concrete materials and conducting some activities about math in their classroom. The teachers indicated that math was entertaining for their students and they also liked to use math activities in their classroom. Our sample indicated that they were using repetition and observation in order to evaluate whether their student learn the math concepts yet they indicated that they could not make systematic evaluation. Furthermore the teachers stated that their preschool teacher training were not sufficient for teaching math for preschool.
Anahtar Kelime: mathematics teacher attitudes mathematics teaching pre-school teachers teacher perceptions Adana

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktaş, Y.A. (2002). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Adana:Nobel Tıp Kitabevi.
  • Atkinson, S. (1992). Mathematics with Reason. Hodder&Stoughton. London.
  • Aubrey, C. (1994). "An investigation of childrens' knowledge of mathematics at school entry and the knowledge their teachers hold about tecahin and learning mathematics, about young learners and mathematical subject knowledge". British Educational Research Journal 20, 105-121.
  • Aubrey, C. (1996). "An investigation of teachers'mathematical subject knowledge and the processes of instruction in reception classes". British Educational Research Journal, 22, 181-198.
  • Ball, D. L. (1991). Research on teaching mathematics: making subject matter knowledge part of the equation, in L. Brobhy (Ed.) Advances in Research on Teaching, Vol. 2, 1-48 Greenwich, CT, JAI Press.
  • Baykul, Y. (1995). İlköğretimde matematik öğretimi. Ankara:Personal Eğit. Merk. Yay No:24.
  • Bulut, M. S. ve Tarım, G. K. (2004). Okulöncesi öğretmenlerinin hikaye etkinlikletindeki matematiksel kavramlara yönelik farkındalık düzeyi oluşturma ile ilgili nitel bir çalışma örneği. I. Uluslararası Okulöcesi Eğitim Kongresi. 30 Haziran-3 Temmuz, İstanbul.
  • Bums, M. (1998). Math: Facing an American phobia. Sausalito, CA: Math Solutions.
  • Clark, C. M. and Petersen, P.L. (1986). Teachers' thought processes, in, M.C. Wittrock (Ed.) Handbook of Research on Teaching, 3rd edn, New York, MacMillan.
  • Cronin-Jones, L. L. (1991). "Science teacher beliefs and their influence on curriculum implementation: Two case studies." Journal of Research in Science Teaching, 28, 235-250.
  • Curtain-Phillips, M. (2004). The causes and prevention of math anxiety. Retrieved June 07, 2005 from http://www.mathgoodies.com/articles/math anxiety.ht ml.
  • Decker, C. A. (1990). Children: The early years. South Hollond:The Goodheart- Wilcox Com. Inc.
  • Feiman-Nemser, S. and Floden, R. E. (1986). The cultures of teaching, in, M.C. Wittrock (Ed.) Handbook of Research on Teaching, 3r d edn, New York, MacMillan.
  • Fennel, F.S. (1982). "Early childhood and mathematics concerns regarding teacher preparation." School Science and Mathematics, 11-21.
  • Fennema, E., Carpenter, T. P., Franke, M. L., Levi, L., Jacobs, V. R., Empson, S. B. (1996). "A Longitudinal study of learning to use children's thinking in mathematics instructions". Journal for Research in Mathematics Education, 27, 403-434.
  • Franke, M. L., Carpenter, T. P., Fennema, E., Ansell, E., Behrend, J. (1998)."'Understanding teachers' selfsustaining, generative change in the context of professional development.'''' Teaching and teacher education, 14(1), 67-80.
  • Franke, M. L., Carpenter, T. P., Levi L., Fennema, E. (2001). "Capturing teachers' generative Change: A follow up study of professional development in mathematics". American Educational Research Journal, 38 (3), 653- 689.
  • Furner, J. M., &Duffy, M. L. (2002). "Equity for all students in the new millennium: Disabling math anxiety". Intervention in School and Clinic, 38(2), 67-74.
  • Hyde, J. S., Fennema,(E., Ryan, M., Frost, L. A., and Hopp, C. (1990). "Gender comparisons of mathematics attitudes and affect: A meta-analysis." Psychology of woman quarterly, 14, 299-324.
  • King, J. P. (1998). Matematik Sanatı (5. Basım). TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları 49, Ankara; Nurol Matbaacılık.
  • Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction qualitative research interviewing. London, Sage Publication Ltd.
  • Macnab, D. S. and Payne, F. (2003). "Beliefs, attitudes and practice in Mathematics teaching: perceptions of Scottish primary school student teachers". Journal of education for teaching, 29 (1), 55-68.
  • Martinez, J. G. R., & Martinez, N. C. (2003). "Raising middle school math standarts without raising anxiety. " Middle School Journal, 27-35.
  • Maykut, P; Morehouse, R. (1994). Beginning qualitative research: A philosophic and practical guide. London, The Falmer Press.
  • McDiamid, G. W., Ball, D. R. ve Anderson, C. W. (1989). Why staying one chapter ahead doesn't really work: subject specific pedagogy, in M. C. (Reynolds (Ed.) Knowledge Base for the Begining Teacher, 23-36 Oxford, Pergamon.
  • Pajares, M. F. (1992). "Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct". Review of educational research, 62, 307-332.
  • Pearson, J. (1985). "Are teachers' beliefs incongruent with the observed classroom behaviour?" The urban review, 17, 128-146.
  • Sertöz, S. (1999). Matematiğin Aydınlık Dünyası (9. Basım). TÜBİTAK Popüler Bilim
  • Kitapları 36, İstanbul; Pro-Mat Basım Yayın A.Ş. Simon, M. A.(1994). "Learning mathematics and learning to teach: learning cycles in mathematics teacher education'' Educational Studies in Mathematics 26,70-93.
  • Thompson, A. (1984). "The relationship of teachers' conceptions of mathematics and mathematics teaching to instructional practice". Educational studies in mathematics, 15, 105-127.
  • Troutman, A. P ve Lichtenberg, K. B. (1991). Mathematics a good beginning, strategies for teaching children. (4th edition). California:Brooks/Cole Pub.
  • Umay, A. (2003). Okul öncesi öğretmenliği adaylarının matematiği algılayışları, OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Raporu, 175-181, 5-11 Ekim.
  • Warfield, J., Wood, T., Lehman, D. J (2005). "Autonomy, beliefs and the learning of elementary mathematics teachers". Teaching and teacher education. 21, 439- 456.
  • Wood, T., Cobb, P., Yackel, E. (1991). "Change in teaching mathematics: A case study". American Educational Research Journal, 28(3), 587-616.
APA TARIM K, BULUT M (2006). Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. , 152 - 164.
Chicago TARIM KAMURAN,BULUT M. Sencer Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. (2006): 152 - 164.
MLA TARIM KAMURAN,BULUT M. Sencer Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. , 2006, ss.152 - 164.
AMA TARIM K,BULUT M Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. . 2006; 152 - 164.
Vancouver TARIM K,BULUT M Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. . 2006; 152 - 164.
IEEE TARIM K,BULUT M "Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları." , ss.152 - 164, 2006.
ISNAD TARIM, KAMURAN - BULUT, M. Sencer. "Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları". (2006), 152-164.
APA TARIM K, BULUT M (2006). Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), 152 - 164.
Chicago TARIM KAMURAN,BULUT M. Sencer Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3, no.32 (2006): 152 - 164.
MLA TARIM KAMURAN,BULUT M. Sencer Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.3, no.32, 2006, ss.152 - 164.
AMA TARIM K,BULUT M Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 3(32): 152 - 164.
Vancouver TARIM K,BULUT M Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 3(32): 152 - 164.
IEEE TARIM K,BULUT M "Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları." Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, ss.152 - 164, 2006.
ISNAD TARIM, KAMURAN - BULUT, M. Sencer. "Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları". Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3/32 (2006), 152-164.