Yıl: 2009 Cilt: 9 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1973 - 2012 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin algılarını, metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Veriler Gaziantep il merkezimdeki ilköğretim okullarından tesadüfi seçilen yirmi ilköğretim okulundaki öğretmenlerden toplanmıştır. 418 anket değerlendirilmiştir. Araştırma anketinde gerekçeleriyle birlikte otuz bir metafor ve bir açık uçlu soru sorulmuştur. Açık uçlu soru, "Sizce müfettiş... benzer. Çünkü..." şeklinde verilmiştir. İstatistiksel olarak ortalama, yüzdelik, frekans dağılımlarına bakılmıştır. Çalışma sonunda müfettişlerin öğretmenler tarafından nasıl algılandığına ilişkin metaforlar üretilmiş ve anket maddelerine verilen cevaplar yorumlanmıştır. Yüz yirmi üç metafor üretilmiştir. Üretilen metaforlar ağırlıklı olarak olumsuz nitelendirilen benzetmelerden oluşmuştur. Yetmiş altı tane olumsuz, yirmi tanesi hem olumlu hem olumsuz yönleri olan benzetmeler, sekiz tanesi ise müfettişlere gerek olmadığı şeklindeki benzetmelerdir. Sadece on iki tanesi olumlu düzeyde anlam yüklenen benzetmeler olarak tespit edilmiştir. Geriye kalan yedi metafor için ya gerekçe belirtilmemiş ya da aynı anlamda kullanılmıştır.
Anahtar Kelime: ilk öğretim öğretmenleri metaforik algılar okul müfettişleri Gaziantep metaforlar müfettişler müfettiş mataforları

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Alpaslan, S. (2007). Sanayi ve bilgi toplumu yönetim metaforlannın karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme-ve öğrenme yaklaşımının eğitim öğretim açısından incelenmesi. Millî Eğitim, 171,100-107.
  • Aydın, İ. H. (2006). Bir felsefî metafor "yolda olmak". Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(4), 9-22.
  • Balaban, C. (2005). Aday öğretmenlerin iş basında yetiştirilmesinde ilköğretim müfettişlerinin rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Balcı, B. (2007). İlköğretim müfettişleri ve ilköğretim okulu müdürlerinin; ilköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin algıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Balcı, A. (2008). Örgüt mecazları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Bennett, T. (2006). Clinical supervision marriage: A matrimonial metaphor for understanding the supervisor-teacher relationship. (ERIC Document Reproduction Service No. ED480183)
  • Beşkardeş, S. (2007). Üstün zekâlı ve özel yetenekli öğrencilerin yabancı dil (İngilizce) öğretiminde metafor sisteminin uygulanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Camp, E. (2006). Contextualism, metaphor, and what is said. Retrieved from http:// www^sas.upenn.edu/~campe/Papers/CampCnxdsmMet6cWIS.pdf. July 12,2008
  • Cerit, Y. (2008). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı ile ilgili meta-forlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147), 3-13.
  • Clarken, R. H. (1997). Five metaphors for educators. (ERIC Document Reproduction Service No. ED407408)
  • Cornelissen, J. P., Oswick, C, Christensen, L X, & Phillips, N. (2008). Metaphor in organizational research: Context, modalities and implications for research introduction. Organization Studies, 29(7), 8-22.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21,269-183.
  • Döngel, A. (2006). İlköğretimde denetim ve performans değerlendirme çalışmalarının web üzerinden iyileştirilmesine ilişkin ilköğretim müfettişlerinin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Döş, I. (2005). İlköğretim düzeyinde kullanılan öğretmen teftiş formunun yeterlik düzeyine ilişkin, denetçi, yönetici ve sınıf öğretmeni algıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Dur, F. (2006). Understanding metaphor: A cognitive approach focusing on.identification and interpretation of metaphors in poetry. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Evcim, U. (2008). Örgüt kültürünün algılanmasında metaforların rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Heywood, J., Elena, S., öcMick, S. (2002). Linguistic metaphor identification in two extracts from novels. Language and Literature, 11(35), 34-54.
  • Hogler, R., Gross M. A., HartmanJ. L., & Cunliffe, A. L. (2008). Meaning in organizational communication: Why metaphor is the cake, not the icing. Management Communication Quarterly, 21,393-412.
  • Jacobs, C, & Heracleous, L. T. (2006). Constructing shared understanding: The role of embodied metaphors in organization development. Journal of Applied Behavioral Science, 42,207-226.
  • Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. (ERIC Document Reproduction Service No. EJ724893)
  • Lopez, J. J. (2007). Notes on metaphors, notes as metaphors: The genome as musical spectacle. Science Communication, 29(7), 1-29.
  • Mojtabai, R. (2000). Delusion Tas error: The history of a metaphor. History of Psychiatry, 11(3), 1-13.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor. İstanbul: Mess Yayınları.
  • Oğuz, E., Yılmaz, K., ScTaşdan, M. (2007). İlköğretim denetmenlerinin ve ilköğretim okulu yöneticilerinin denetim inançları. Kırgızistan -TürkiyeManas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, i 7,39-51.
  • Özmen, F. ve Batmaz, C. (2006). İlköğretim okul müdürlerinin öğretmen denetimindeki etkililikleri, hizmet yılı ve görev türü değişkenine göre öğretmen görüşleri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2,102-120.
  • Randall, E. G., Jennifer, A., & Jennifer, B. (2005). Pre-service elementary school teachers' metaphors for the concept of statistical sample. Statistics Education Research Journal, 4(2), 27-42.
  • Rızvanoğlu, K. (2007). Grafik kullanıcı arayüzlerinde metaforların kültürlerarast kav-ranışt (Fransa ve Türkiye'de bir e-öğrenim sitesi üzerinden karşılaştırmalı bir çalışma). Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2,135-155.
  • Saban, A., Koçbekir, B. N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
  • Semerci, Ç. (2007). Program geliştirme kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 125-140.
  • Steger,T. (2007). The stories metaphors tell: Metaphors as a tool to decipher tacit aspects in narratives. Field Methods, 19(3), 1-22.
  • Sten, G. (2002). Towards a procedure for metaphor identification. Language and Literature, 11(17), 16-33.
  • Sümbül, Ö. ve İnandı, Y. (2005). İlköğretim ve lise öğretmenlerinin, ilköğretim ve bakanlık müfettişlerine ilişkin tutumlarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 214-226.
  • Tamimi, Y. (2005). Örgüt kültürünün metaforlarla analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Töremen, F. ve Hozatlı, M. (2006). İlköğretim okul yöneticilerinin, ilköğretim denetçilerinin kurum denetiminde gösterdikleri liderlik davranışlarına ilişkin görüşleri. Millî Eğitim, 170,202-217.
  • Türk Dil Kurumu. (2008). Metafor. Türk Dil Kurumu sözlüğü. Retrieved from http:// tdkterim.gov.tr/seslisozluk/?kategori=yazimay6ckelimesec=045094. July 12,2008.
  • Ünal, A. ve Gürsel, M. (2007). İlköğretim denetçilerinin öğrenen organizasyon yaklaşımı açısından değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18,463-483.
  • Yılmaz, A. (2007). İlköğretim müfettişlerinin mesleki görevlerini yerine getirme durumları ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış doktora tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yılmaz, Ç. (2007). Derrıda'nın metafor kullanımı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
APA TÖREMEN F, DÖŞ İ (2009). İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. , 1973 - 2012.
Chicago TÖREMEN Fatih,DÖŞ İzzet İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. (2009): 1973 - 2012.
MLA TÖREMEN Fatih,DÖŞ İzzet İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. , 2009, ss.1973 - 2012.
AMA TÖREMEN F,DÖŞ İ İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. . 2009; 1973 - 2012.
Vancouver TÖREMEN F,DÖŞ İ İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. . 2009; 1973 - 2012.
IEEE TÖREMEN F,DÖŞ İ "İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları." , ss.1973 - 2012, 2009.
ISNAD TÖREMEN, Fatih - DÖŞ, İzzet. "İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları". (2009), 1973-2012.
APA TÖREMEN F, DÖŞ İ (2009). İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(4), 1973 - 2012.
Chicago TÖREMEN Fatih,DÖŞ İzzet İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 9, no.4 (2009): 1973 - 2012.
MLA TÖREMEN Fatih,DÖŞ İzzet İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.9, no.4, 2009, ss.1973 - 2012.
AMA TÖREMEN F,DÖŞ İ İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2009; 9(4): 1973 - 2012.
Vancouver TÖREMEN F,DÖŞ İ İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2009; 9(4): 1973 - 2012.
IEEE TÖREMEN F,DÖŞ İ "İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, ss.1973 - 2012, 2009.
ISNAD TÖREMEN, Fatih - DÖŞ, İzzet. "İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 9/4 (2009), 1973-2012.