Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi

Yıl: 2009 Cilt: 9 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1125 - 1165 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın genel amacı, öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerini akademik başarı, okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelemektir. Araştırmanın örneklemini, Adana ili Seyhan ilçesinde bulunan bir genel lisenin dokuzuncu sınıfında öğrenim gören 124 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilere veri toplama aracı olarak Anlamlı Nedensel Düşünme Değerlendirme Testi (ANDET), Biyoloji Akademik Başarı Testi ve Okuduğunu Anlama Testi uygulanmıştır. Araştırma sonunda, anlamlı nedensel düşünme becerisi ile akademik başarı ve okuduğunu anlama becerisi arasında anlamlı ilişkiler olduğu, ancak anlamlı nedensel düşünme becerisinin cinsiyete göre anlamlı biçimde farklılaşmadığı; anlamlı nedensel düşünme becerisini, akademik başarı ve okuduğunu anlama becerisinin anlamlı biçimde yordadığı, ancak cinsiyetin yordamadığı belirlenmiştir. Birey, bu tip becerileri aynı zihinsel yapı içerisinde taşır ve bu becerileri kullanması gerektiğinde bilişsel süreçleri, büyük bir olasılıkla birbirine paralel çalışır. Bu bağlamda eğitim-öğretim etkinliklerinin, anlamlı nedensel düşünme becerisinin akademik başarı ve okuduğunu anlama becerisi ile olan ilişkilerine göre desenlenebileceği düşünülebilir.
Anahtar Kelime: lise öğrencileri okuduğunu anlama biyoloji akademik başarı testi düşünme becerileri anlamlı nedensel düşünme cinsiyet farklılıkları biyoloji dersi Adana akademik başarı okuduğunu anlama testi anlamlı nedensel düşünme değerlendirme testi

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

An investigation of students ' meaningful causal thinking abilities in term of academic achievement,reading comprehension and gender

Öz:
Th e main purpose of this study is to investigate whether students’ meaningful causal thinking abilities vary with their academic achievement levels, reading comprehension abilities, and gender. Th e sample of the study consisted of 124 ninth grade students attending a secondary school in Adana City Seyhan District during 2008-2009 academic year. Th e Meaningful Causal Th inking Evaluation Test, the Biology Academic Achievement Test, and the Reading Comprehension Test (IOWA) were used to collect the data. Th e study documents significant relationships between meaningful causal thinking and academic achievement, and between meaningful causal thinking and reading comprehension. On the other hand, no significant diff erence is found between male and female students’ meaningful causal thinking abilities. It is concluded that students’ academic achievement levels and reading comprehension scores are significant predictors of their meaningful causal thinking ability, but their gender is not. An individual carries all these characteristics in the same cognitive structure and probably uses them in coordination when he/she needs. Th erefore, educational activities can be designed based on the relationship between meaningful causal thinking and academic achievement, and between meaningful causal thinking and reading comprehension.
Anahtar Kelime: academic achievement reading comprehension test meaningfull causal thinking evaluation test high school students reading comprehension biology academic achievement test thinking skills meaningfull causal thinking gender differences biology lesson Adana

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Achugar, M., & Schleppegrell, M. J. (2005). Beyond connectors: Th e construction of cause in history textbooks. Linguistics and Education, 16(3), 298-318.
  • Al-Rumaidhi, K. M. M. S. (2008). Moral reasoning among Kuwaiti adolescents. Social Behavior & Personality: An International Journal, 36(1), 115-121.
  • Ausubel, D. P. (1963). Th e psychology of meaningful verbal learning - An introduction to school learning. New York, NY: Grune&Stratton.
  • Avcıoğlu, H. (1993). Iowa sessiz okuma testi düzey 1 formu’nun uyarlama, geçerlikgüvenirlik çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Belet, D. Ş. ve Yaşar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama,3(1), 69-86.
  • Berkant, H. G. (2007). Dokuzuncu sınıf biyoloji dersinde yapıcı öğrenme temelli hazırlanan anlamlı nedensel düşünmeye dayalı öğretimin öğrencilerin anlamlı nedensel düşünmelerine, akademik başarılarına, kalıcılığa ve günlük yaşam davranışlarına etkisi (The eff ect of constructivist learning based meaningful causal thinking instruction in ninth grade biology lesson on students’ meaningful causal thinking, academic achievements, retention and everyday lives behaviors). Yayımlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Binzat, O. K. (2000). Th e eff ects of concept mapping and some other variables on learning of human excretory system. Unpublished master’s thesis, Th e Middle East Technical University, Th e Department of Secondary Science and Mathematics Education,Ankara.
  • Brizendine, L. (2006). Kadın beyni (çev. Z. H. Ateş). İstanbul: Kelebek Yayınevi.
  • Bruner, J. (1990). Acts of meaning. USA, Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Cevizci, A. (2000). Felsefe terimleri sözlüğü. İstanbul: Paradigma.
  • Chin, C., & Brown, D. E. (2000). Learning in science: A comparison of deep and surface approaches. Journal of Research in Science Teaching, 37(2), 109-138.
  • Çınar, İ. (2004). Birleştirilmiş sınıfl ı ilköğretim okullarında ilkokuma yazma öğretimine ilişkin bir araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 31-45.
  • Demirel, Ö., Arslan, A., Epçaçan, C., Diker, Y., Coşkuer, D. P. ve Seçkin, H. (2005,Eylül). Okuduğunu anlama becerilerine ilişkin standartlara ulaşmada etkin öğrenmenin erişiye ve tutuma etkisi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (28-30 Eylül 2005, Denizli) kongre kitabı içinde (C. II, s. 17-19). Denizli: Pamukkale Üniversitesi Matbaası.
  • Demirsoy, A. (1997). Yaşamın temel kuralları (Cilt I-Kısım II). Ankara: Meteksan.
  • Denkel, A. (1996). Anlam ve nedensellik. İstanbul: Kabalcı.
  • Doğanay, A. (2002). Yaratıcı öğrenme. A. Şimşek (Ed.), Sınıfta demokrasi içinde (s.171-210). Ankara: Eğitim-Sen Yayınları.
  • Earle, W. (2005). Literacy or literacies? Retrieved July 22, 2007, from http://www.instituteofideas.com/transcripts/edforumliteracy.pdf
  • Er, Y. (2008). Osmanlı beyliğinin kuruluşu konusu çerçevesinde öğrenci, tarih öğretmeni ve tarihçilerin tarihte nedensellik anlayışlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (1997). Eğitim psikolojisi (Gelişim-öğrenme-öğretme). Ankara:Arkadaş.
  • Erginer, E. (1999). İlköğretim 3., 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(Özel sayı), 1-11.
  • Fear, F. A., Doberneck, D. M., Robinson, C. F., Fear, K. L., Barr, R. B., Van Den Berg,H. et al. (2003). Meaning making and “the learning paradigm”: A provocative idea in practice. Innovative Higher Education, 27(3), 151-168.
  • Fugelsang, J. A., Roser, M. E., Corballis, P. M., Gazzaniga, M. S., & Dunbar, K. N.(2005). Brain mechanisms underlying perceptual mechanisms. Cognitive Brain Research,24, 41-47.
  • Gander, M. J. ve Gardiner, H. W. (2001). Çocuk ve ergen gelişimi (çev. B. Onur, N. Çelen ve A. Dönmez). Ankara: İmge.Graber, G. H. (2000). Kadın psikolojisi (çev. K. Şipal). İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Hançerlioğlu, O. (1978). Nedensellik. Felsefe ansiklopedisi: Kavramlar ve akımlar içinde (Cilt 4). İstanbul: Remzi.
  • Hong, L., Chijun, Z., Xuemei, G., Shan, G., & Chongde, L. (2004). Th e infl uence of complexity and reasoning direction on children’s causal reasoning. Cognitive Development,20(1), 87-101.
  • Ignelzi, M. (2000). Meaning-making in the learning and teaching process. New Directions for Teaching and Learning, 82, 5-14.
  • Jager, B. de (2002). Teaching reading comprehension: Th e eff ects of direct instruction and cognitive apprenticeship on comprehension skills and metacognition. Unpublished doctoral dissertation, University of Groningen, Netherlands. Retrieved July 12, 2007, from http://irs.ub.rug.nl/ppn/238538419
  • Koç, G. (2002). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının duyuşsal ve bilişsel öğrenme ürünlerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kundi, M. (2006). Causality and the interpretation of epidemiologic evidence. Environmental Health Perspectives, 114(7), 969-974.
  • Kuzu, T. S. (2004). Etkileşimsel modele uygun okuma öğretiminin Türkçe bilgilendirici metinleri anlama düzeyine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 55-77.
  • Lauer, H. (2007). Th e logical limitations to misunderstanding. Legon Journal of The Humanities, 18, 107-118.
  • Lowrie, T., & Diezmann, C. M. (2007). Solving graphics problems: Student performance in junior grades. Journal of Educational Research, 100(6), 369-378.
  • Mayer, R. E. (2002). Rote versus meaningful learning. Th eory into Practice, 41(4),226-232.
  • McCleary, R. (1998). Philosophy of science-causality. Retrieved December 12, 2007,from http://www.mrrc.bio.uci.edu/se10/causality.htm
  • Özkan, B. (2001). Yapılandırmacı öğrenme ortamlarında özgün etkinlik ve materyal kullanımının etkililiği. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özkan, Ö. (2001). Remediation of seventh grade students’ misconceptions related to ecological concepts through conceptual change approach. Unpublished master’s thesis, The Middle East Technical University, Ankara.
  • Özlem, D. (1996). Felsefe ve doğa bilimleri. İstanbul: İnkılâp.
  • Pena, A., Sossa, H., & Gutierrez, A. (2008). Causal knowledge and reasoning by cognitive maps: Pursuing a holistic approach. Expert Systems with Applications, 35(1-2), 2-18.
  • Pepper, W. L., Jr. (1999). Th e eff ect of using graphic organizers in the teaching of standard biology. ProQuest Digital Dissertations (Publication No. AAT 9949977).
  • Piaget, J. (1974). Understanding causality. New York, NY: W.W. Norton&Company.
  • Reed, S. K. (2004). Cognition-theory and applications. USA, Belmont, CA: Wadsworth.
  • Roots, K. (2005). Men, women process memories diff erently. Science & Spirit, 16(2), 23.
  • Rosenthal, M. ve Yudin, P. (1997). Felsefe sözlüğü (çev. A. Çalışlar). İstanbul: Sosyal.
  • Saygın, Ö. (2003). Lise I biyoloji dersi hücre konusunun öğretiminde yapılandırmacı yaklaşımın etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tarhan, N. (2005). Kadın psikolojisi. İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Tay, B. (2007) Sosyal bilgiler öğretimi kapsamında ilköğretim öğrencilerinde nedensellik kavramının gelişimi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tekin, H. (1980). Okullarımızdaki Türkçe öğretimi. Ankara: Gül Yayınları.
  • Temel, Z. F. ve Aksoy, A. B. (2001). Ergen ve gelişimi - Yetişkinliğe ilk adım. Ankara: Nobel.
  • Timuçin, A. (1998). Felsefe sözlüğü (Genişletilmiş 2. baskı). İstanbul: İnsancıl.
  • Yore, L. D., Shymansky, J. A., Henriques, L., Chidsey, J. L., & Lewis, J. O. (1997).Reading-to- learn and writing-to-learn science activities for the elementary school classroom.Retreived July 22, 2007, from http://www2.etown.edu/bap/Resources/readtolearn.pdf
  • Zohar, A., & Tamir, P. (1991). Assessing students’ diff iculties in causal reasoning in biology-a diagnostic instrument. Journal of Biological Education, 25(4), 302-307.
APA BERKANT G (2009). Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi. , 1125 - 1165.
Chicago BERKANT Güner.Hasan Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi. (2009): 1125 - 1165.
MLA BERKANT Güner.Hasan Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi. , 2009, ss.1125 - 1165.
AMA BERKANT G Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi. . 2009; 1125 - 1165.
Vancouver BERKANT G Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi. . 2009; 1125 - 1165.
IEEE BERKANT G "Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi." , ss.1125 - 1165, 2009.
ISNAD BERKANT, Güner.Hasan. "Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi". (2009), 1125-1165.
APA BERKANT G (2009). Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1125 - 1165.
Chicago BERKANT Güner.Hasan Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 9, no.3 (2009): 1125 - 1165.
MLA BERKANT Güner.Hasan Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.9, no.3, 2009, ss.1125 - 1165.
AMA BERKANT G Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2009; 9(3): 1125 - 1165.
Vancouver BERKANT G Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2009; 9(3): 1125 - 1165.
IEEE BERKANT G "Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, ss.1125 - 1165, 2009.
ISNAD BERKANT, Güner.Hasan. "Öğrencilerin anlamlı nedensel düşünme becerilerinin akademik başarı,okuduğunu anlama ve cinsiyet açısından incelenmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 9/3 (2009), 1125-1165.