Yıl: 2009 Cilt: 9 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1291 - 1325 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma

Öz:
Yakın zamanda gerçekleştirilen araştırmalar, sanal zorbalığın Kuzey Amerika’da yaygın bir sorun olduğunu ortaya koymaktadır. Dünyada yaşanan sanal zorbalık olaylarına ilişkin birçok haber yapılmaktadır. Sanal zorlabalığın yaygınlığını ele alan çalışmaların ve sanal zorbalık sonucu yaşanan mağduriyetlerin sayısı her geçen yıl artmaktadır. Sanal zorbalığın ne olduğunu bilmemize rağmen psikolojik etkilerinin neler olduğu hakkında mevcut bilgiler yetersizdir. Bu nedenle bu çalışma psikolojik ihtiyaçlar ile sanal zorbalık arasındaki ilişkileri incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmaya Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesinde on beş farklı anabilim dalında öğrenim görmekte olan 666 lisans öğrencisi (231 erkek, 435 kız) katılmıştır. Bu araştırma genel tarama modeline uygun olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi tesadüfi örneklem yöntemi seçilmiştir. Çalışmada verilerin toplanmasında demografik veriler ile sanal zorbalık yapma ve maruz kalmaya ilişkin sorular ve Sıfat Tarama Listesi kullanılmıştır. Öğrencilerin % 22,5’i en az bir kere sanal zorbalık yaptıklarını belirtirken % 55,3’ü ise hayatlarında en az bir kere sanal zorbalığa maruz kaldıklarını ifade etmiştir. Erkekler kızlara oranla daha çok sanal zorbalık olayına değinmiştir. Sonuçlar saldırganlık ve ilgi görmenin sanal zorbalığı olumlu olarak yordadığına işaret etmektedir. Duyguları anlama ile sanal zorbalık arasında negatif yönde bir ilişki tespit edilmiştir. Sebat ve yakınlık sanal zorbalığa maruz kalma durumunu negatif olarak yordamaktadır. Yalnızca değişim ihtiyacı ile sanal zorbalığa maruz kalma arasında zayıf fakat olumlu bir ilişki bulunmuştur. Bu sonuçlar ışığında sanal zorbalık araştırmalarında saldırganlık ve duyguları anlamaya ilişkin daha ayrıntılı çalışmaların yapılması gerektiğini söylemek mümkündür.
Anahtar Kelime: siber kurban üniversite öğrencileri duyguları anlama cinsiyet farklılıkları eğitim fakülteleri psikolojik ihtiyaçlar selçuk üniversitesi siber zorbalık saldırganlık sıfat listesi

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Psychological needs as a predictor of cyber bullying : a preliminary report on college students

Öz:
Recent surveys show that cyber bullying is a pervasive problem in North America. Many news stories have reported cyber bullying incidents around the world. Reports on the prevalence of cyber bullying and victimization as a result of cyber bullying increase yearly. Although we know what cyber bullying is it is important that we learn more about the psychological eff ects of it. Th erefore, the aim of the current study is to investigate the relationship between psychological needs and cyber bullying. Participants of the study included 666 undergraduate students (231 males and 435 females) from 15 programs in the Faculty of Education at Selcuk University, Turkey. Questions about demographics, engagement in and exposure to cyber bullying, and the Adjective Check List were administered. 22.5% of the students reported engaging in cyber bullying at least one time, and 55.3% of the students reported being victims of cyber bullying at least once in their lifetime. Males reported more cyber bullying behavior than females. Results indicate that aggression and succorance positively predict cyber bullying wheras intraception negatively predict it. In addition, endurance and aff iliation negatively predict cyber victimization. Only the need for change was found as a positive, but weak predictor of cyber victimization. In light of these findings, aggression and intraception should be investigated further in future research on cyber bullying.
Anahtar Kelime: faculties of education psychological needs selcuk university cyber bullying aggression adjective checklist cyber victim university students intraception gender differences

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Agatston, P. W., Kowalski, R., & Limber, S. (2007). Students’ perspectives on cyber bullying. Journal of Adolescent Health, 41, 59-60.
  • Anderson, T., & Sturm, B. (2007). Cyberbullying from playground to computer. Young Adult Library Services, Winter, 24-27.
  • Aricak, T., Siyahhan, S., Uzunhasanoglu., A., Uzunhasanoğlu, A., Sarıbeyoglu, S.,Cıplak, S., Yılmaz, N. &Memmedov, C. (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents.CyberPsychology & Behavior, 11(3), 253-261.
  • Batson, C. D., Lisher, D. A., Cook, J., & Sawyer, S. (2005). Similarity and nurturance:Two possible sources of empathy for strangers. Basic and Applied Social Psychology,27(1), 15-25.
  • Beale, A. V., & Hall, K. R. (2007). Cyberbullying: What school administrators (and parents) can do. Th e Clearing House, 81(1), 8-12.
  • Belsey, B. (2008). Cyberbullying. Retrieved August 03, 2008, from, http://www.cyberbullying.org.
  • Beran, T., & Li, Q. (2005). Cyber-harassment: A study of a new method for an old behavior. Journal of Educational Computing Research, 32(3), 265-277.
  • Bernstein, J. Y., & Watson, M. W. (1997). Children who are targets of bullying. Journal of Interpersonal Violence, 12(4), 483-498.
  • Berson, I. R., Berson, M. J., & Ferron, J. M. (2002). Emerging risks of violence in the digital age: Lessons for educators from online study of adolescent girls in the United States. Journal of School Violence, 1(2), 51-71.
  • Chisholm, J. F. (2006). Cyberspace violence against girls and adolescent females.Annals of the New York Academy of Sciences, 1087(1), 74-89.
  • Chibbaro, J. S. (2007). School counselors and the cyberbully: Interventions and implications.Professional School Counseling, 11(1), 65-68.
  • Cunningham, N. J. (2007). Level of bonding to school and perception of the school environment by bullies, victims, and bully victims. Journal of Early Adolescence,27(4), 457-478.
  • Crick, N. R., & Grotpeter, J. K. (1995). Relational aggression, gender, and socialpsychological adjustment. Child Development, 66, 710-722.
  • Crothers, L. M., & Kolbert J. B. (2008). Tackling a problematic behavior management issue: Teachers’ intervention in childhood bullying problems. Intervention in School and Clinic, 43(3), 132-139.
  • Danger online. (2007). Weekly Reader, 85(16), 3.
  • David-Ferdon, C., & Hertz, M. F. (2007). Electronic media, violence, and adolescents:An emerging public health problem. Journal of Adolescent Health, 41, 1-5.
  • Edwards, A. L., Abbott, R. D., & Klockars, A. J. (1972). A factor analysis of the EPPS and PRF personality inventories. Educational and Psychological Measurement,32(1), 23-29.
  • Finkelhor, D., Mitchell, K., & Wolak, J. (2008). Highlights of the Youth Internet Safety Survey. Juvenile Justice Fact Sheet-FS200104. Washington, DC: US GovernmentPrinting Off ice 2001. Retrieved August 3, 2008, from http://www.unh.edu/ccrc/pdf/jvq/CV46.pdf.
  • Grene, M. B. (2003). Counseling and climate change as treatment modalities for bullying in school. International Journal for the Advancement of Counselling, 25(4),293-302.
  • Gough, H. G., & Heilbrun, A. B. Jr. (1983). Th e adjective check list manual. Palo Alto,CA: Consulting Psychologists Press.
  • Gough, H. G., & Heilbrun, A. B. Jr. (2008). Th e ACL-assessment scales. Retrieved August 11, 2008, from http://www.mindgarden.com/products/aclscales.htm.
  • Hara, H. (2002). Justifications for bullying among Japanese schoolchildren. Asian Journal of Social Psychology, 5, 197-204.
  • Harman, J. P., Hansen, C. E., Cochran, M. E., & Lindsey, C. R. (2005). Liar, liar: Internet faking but not frequency of use aff ects social skills, self-esteem, social anxiety,and aggression. CyberPsychology & Behavior, 8(1), 1-6.
  • Haynie, D. L., Nansel, T., Eitel, P., Crump, A. D., Saylor, K., Yu, K., & Simons-Morton, B. et al. (2001). Bullies, victims, and bully victims: Distinct groups of at-risk youth. Journal of Early Adolescence, 21(1), 29-50.
  • Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2008). Cyberbullying: An exploratory analysis of factors related to off ending and victimization. Deviant Behavio, 29(2), 129-156.
  • Juvonen, J., Graham, S., & Shuster, M. A. (2003). Bullying among young adolescents:The strong, the weak, and the troubled. Pediatrics, 112(6), 1231-1237.
  • Kowalski, R. M., & Limber, S. (2007). Electronic bullying among middle school students.Journal of Adolescent Health, 41(Supply), 22-30.
  • Kuzgun, Y. (1985). Edwards kişisel tercih envanterinin Türkiye’de güvenirlik ve geçerliği.AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 17(1), 69-85.
  • Li Q. Gender and CMC. (2005). a review on confl ict and harassment. Australasian Journal of Educational Technology, 21:382–406.
  • Li, Q. (2006). Cyberbullying in schools: A research of gender diff erences. School Psychology International, 27(2), 157-170.
  • Li, Q. (2007a). Bullying in the new playground: Research into cyberbullying and cyber victimisation. Australasian Journal of Educational Technology, 23(4), 435-454.
  • Li, Q. (2007b). New bottle but old wine: A research of cyberbullying in schools.Computers in Human Behavior, 23(4), 1777-1791.
  • Mason, K. L. (2008). Cyberbullying: A preliminary assessment for school personnel.Psychology in the Schools, 45(4), 323-348.
  • Menesini, E., Sanchez, V., Fonzi, A., Ortega, R., Costabile, A., & Feudo, G. L. (2003). Moral emotions and bullying: A cross-national comparison of diff erences between bullies, victims and outsiders. Aggressive Behavior, 29, 515-530.
  • Munro, D., Bore., M., & Powis, D. (2005). Personality factors in professional ethical behaviour: Studies of empathy and narcissism. Australian Journal of Psychology,57(1), 49-60.
  • Olweus, D. (1999). Sweden. In P.K Smith, Y. Morita, J. Junger-Tas, D. Olweus, R.Catalano and P. Slee (Eds.) Th e nature of school bullying: A cross-national perspective,London: Routledge.
  • Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard: A preliminary look at cyberbullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4(2), 148-169.
  • Pellegrini, A. D., Bartini, M., & Brooks, F. (1999). School bullies, victims, and aggressive victims: Factors relating to group aff iliation and victimization in early adolescence. Journal of Educational Psychology, 91(2), 216-224.
  • Pellegrini, A. D., Bartini, J. D. (2002). A longitudinal study of bullying, dominance, and victimization during the transition from primary school through secondary school. British Journal of Developmental Psychology, 20, 259-280.
  • Piksin, M. (2002). School bullying: Definition, types, related factors, and strategies to prevent bullying problems. Educational Sciences: Th eory & Practice, 2(2), 555-562.
  • Rahey, L. A. (2007). Th e direct and moderating eff ect of bullying on adolescent health.Queen’s University Kingston, Ontario, Canada. Retrieved August 13, 2008 from http://qspace.library.queensu.ca/handle/1974/447.
  • Raskauskas, J., & Stoltz., A. D. (2007). Involvement in traditional and electronic bullying among adolescents. Developmental Psychology, 43(3), 564-575.
  • Reljic, R. D. (2007). Th e correlates of the MMPI-2 clinical scales for a selected nonclinical population using the Adjective Check List. The University of South Dakota.(UMI Doctorate Dissertation No: 3282916)
  • Savran, C. (1993). Sıfat listesinin (adjective check list) Türkiye koşullarına uygun dilsel eşdeğerlilik, geçerlik, güvenirlik ve norm çalışması ve örnek bir uygulama. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Slonje, R., & Smith P. K. (2008). Cyberbullying: Another main type of bullying? Scandinavian Journal of Psychology, 49, 147-154.
  • Smith, P. K., & Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., & Tippett, N.(2008). Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(4), 376-385.
  • SPSS for Windows, Rel. 15. (2006). Chicago: SPSS Inc.
  • Subrahmanyam, K. & Greenfield, P. (2008). Online communication and adolescent relationships. The Future of Children, 18(1), 119-146.
  • Stover, D. (2006). Treating cyberbullying as a school violence issue. Education Digest,72(4), 40-42.
  • Strom, P. S., & Strom, R. D. (2005). Cyberbullying by adolescents: A Preliminary assessment.The Educational Forum, 70(1), 21-36.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). New York, NY: Allyn and Bacon.
  • Ybarra, M. L. (2004). Linkages between depressive symptomatology and internet harassment among young regular internet users. CyberPsychology & Behavior, 7, 247-57.
  • Ybarra , M., & Mitchell, K. J. (2004a ). Online aggressor/targets, aggressors, and targets:A comparison of associated youth characteristics. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(7), 1308-1316.
  • Ybarra, M., & Mitchell, K. J. (2004b). Youth engaging in online harassment: associations with caregiver-child relationships, Internet use, and personal characteristics.Journal of Adolescence, 27, 319-336.
  • Ybarra, M. L., & Mitchell, K. J. (2007). Prevalence and frequency of internet harassment instigation: Implications for adolescent health. Journal of Adolescent Health,41, 189-195.
  • Ybarra, M. L., Diener-West, M., & Leaf, P. J. (2007). Examining the overlap in internet harassment and school bullying: Implications for school intervention. Journal of Adolescent Health, 41, 42-50.
  • Willard, N. (2007). Educator’s guide to cyberbullying and cyberthreats 2007. Retrieved August 3, 2008, from http://www.cyberbully.org/cyberbully/docs/cbcteducator.pdf.
  • Wolak, J., Mitchell, K. J., & Finkelhor, D. (2007). Does online harassment constitute bullying? An exploration of online harassment by known peers and online-only contacts.Journal of Adolescent Health, 41, 51-58.
APA Dilmaç B (2009). Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. , 1291 - 1325.
Chicago Dilmaç Bülent Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. (2009): 1291 - 1325.
MLA Dilmaç Bülent Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. , 2009, ss.1291 - 1325.
AMA Dilmaç B Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. . 2009; 1291 - 1325.
Vancouver Dilmaç B Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. . 2009; 1291 - 1325.
IEEE Dilmaç B "Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma." , ss.1291 - 1325, 2009.
ISNAD Dilmaç, Bülent. "Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma". (2009), 1291-1325.
APA Dilmaç B (2009). Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1291 - 1325.
Chicago Dilmaç Bülent Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 9, no.3 (2009): 1291 - 1325.
MLA Dilmaç Bülent Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.9, no.3, 2009, ss.1291 - 1325.
AMA Dilmaç B Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2009; 9(3): 1291 - 1325.
Vancouver Dilmaç B Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2009; 9(3): 1291 - 1325.
IEEE Dilmaç B "Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, ss.1291 - 1325, 2009.
ISNAD Dilmaç, Bülent. "Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 9/3 (2009), 1291-1325.