Yıl: 2009 Cilt: 17 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 158 - 165 Metin Dili: Diğer İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı

Öz:
Amaç: Çalışma, Atatürk Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin aileden ve arkadaştan algıladıkları sosyal destek ile benlik saygısı durumlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.Yöntem: Bu çalışma, Atatürk Üniversitesi’nde son sınıf öğrencisi olarak öğrenim gören 3522 öğrenci üzerinde tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Örneklem büyüklüğü 1251 olarak hesaplanmıştır. Bu sayı tabakalı rasgele örneklem yön- temi uygulanarak, öğrenci mevcuduna göre fakültelere ve sınıf tabakalarına orantılanmış ve her sınıftan görüşülecek öğrenci sayısı bulunmuştur. Öğrencilerden 41’i vakitsizlik nedeniyle çalışmaya katılmak istememiş, gönüllü olarak çalışmaya katılan 1210 öğrenci çalışma kapsamına alınmıştır. Verilerin toplanmasında öğrencilerin tanıtıcı özelliklerini içeren soru formu, aile ve arkadaştan algılanan sosyal destek ölçekleri ve benlik saygısı ölçeği kullanılmıştır.Bulgular: Öğrencilerin aileden algılanan sosyal destek puan ortalamaları 13.51±4.91, arkadaştan algılanan sosyal destek puan ortalamaları 14.40±4.56; benlik saygısı puan ortalamaları ise 69.93±15.82 olduğu belirlenmiştir. Sosyal destek ve benlik saygısının ailenin ekonomik durumu, ebeveynlerin eğitim seviyeleri, ebeveynlerin hayatta olması ve öğrencinin ikamet ettiği yer gibi değişkenlerden etkilendiği saptanmıştır.Sonuç: Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin arkadaşlarından algıladıkları sosyal destek puanları ile benlik saygısı puanları arasında ilişki olduğu belirlenmiştir. Dolayısıyla bu ilişki, aileden uzakta, vaktinin çoğunu arkadaşları ile geçiren üniversite öğrencileri için önemli bir sonuçtur.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baltaş, Z. (2000). Sağlık Psikolojisi. Remzi Kitabevi, istanbul, 133-165.
  • Başer, M., Bayat, M., Taşcı, S. (1998). Öğrencilerin benlik saygılarının belirlenmesi. Hemşirelik-Ebelik Eğitim ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu Kitabı, 145-151.
  • Baumeister, R. F. ve ark. (2003). Does high self-esteem cause betterperformance, Interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? Psychological Science in The Public Interest, 4(1): 1-10.
  • Demiriz, S., Öğretir, A. D. (2007). Alt ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki 10 yaş çocuklarının anne tutumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1): 105-122.
  • Eker, D., Akar, H., Yaldız, H. (2001). Çok boyutlu algılanan Sosyal Destek Ölçeği’ nin gözden geçirilmiş formunun faktör yapısı, geçerlilik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 12(1): 17-25.
  • Eskin, M. (1993). Reliability of Turkish version of the Perceived Social Support from Friends and Family Scales, Scale for Interpersonal Behavior, and Suicide Probability Scale. J Clin Psychol, 49: 515-522.
  • Kahriman, i. (2005). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Benlik Saygıları ve Atılganlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1): 24-32.
  • Karaaslan, A. (1993). Öğrenci hemşirelerin benlik saygısı düzeyleri ve bunu etkileyen etmenlerin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(2): 21-29.
  • Kaziasty, K. (2005). Soscial support and traumatic stres. The National Center For Post Traumatic Stres Disorder Research Quarterly, 16(2): 1-8.
  • Mahon, N. E., Yarcheski, A., Yarcheski, T. J. (1998). Social support and positive health practices in young adults: Loneliness as a mediating variable. Clinical Nursing Research, 7(3): 292-308.
  • Öz, F. (2004). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. imaj iç ve Dış Ticaret A. fi., Ankara, 83-111.
  • Poyraz, H. (2000). Gazi Üniversitesi mesleki eğitim fakültesi çocuk gelişimi ve okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin kalmakta oldukları yerin bazı değişkenlere göre duru- mu. Mesleki Eğitim Dergisi, 2(1): 33-41.
  • Procidano, M. E, Heller, K., (1983). Measures of perceived social support from friends and from family: Three validation studies. Am J Community Psychology, 11: 1-24.
  • Sever, A. D ve ark. (1993). ‹.Ü FNHYO ve SHMYO hemşirelik bölümü öğrencilerinin benlik saygısı ve ruhsal durumlarının araştırılması. Hemşirelik Bülteni, 7(28): 95-101.
  • Taysi, E. (2000). Benlik Saygısı, Arkadaşlar ve Aileden Sağlanan Sosyal Destek. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, Ankara.
  • Terzi, fi. (2008). Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29): 1-9.
  • Turan, N, Tufan B. (1987). Coopersmith Benlik Saygısı Envanterinin Geçerlilik Güvenirlilik Çalışması. 23.Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi Kitabı. istanbul, 816-817.
  • Ünsar, S., ‹şsever, H. (2003). Trakya Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu öğrencilerinin benlik saygısını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Hemşirelik Forumu, 6(1): 7-11.
  • Yılmaz, E., Yılmaz, E., Karaca, F. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 18(2): 71-79.
  • Yılmaz, S, Ekinci, M. (2001). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinde benlik saygısı ve atılganlık düzeyi arasındak ilişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(2): 1-10.
  • Ziyalar, A. (1999). Sosyal Psikiyatri. 2. Baskı. Çevik Matbaacılık. Yüce Yayım A. fi., ‹stanbul, 143-151.
APA KAŞIKÇI M, ÇOBAN İ, Ünsal A, AVŞAR G (2009). Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı. , 158 - 165.
Chicago KAŞIKÇI Mağfiret,ÇOBAN İpek Gülay,Ünsal Ayla,AVŞAR Gülçin Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı. (2009): 158 - 165.
MLA KAŞIKÇI Mağfiret,ÇOBAN İpek Gülay,Ünsal Ayla,AVŞAR Gülçin Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı. , 2009, ss.158 - 165.
AMA KAŞIKÇI M,ÇOBAN İ,Ünsal A,AVŞAR G Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı. . 2009; 158 - 165.
Vancouver KAŞIKÇI M,ÇOBAN İ,Ünsal A,AVŞAR G Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı. . 2009; 158 - 165.
IEEE KAŞIKÇI M,ÇOBAN İ,Ünsal A,AVŞAR G "Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı." , ss.158 - 165, 2009.
ISNAD KAŞIKÇI, Mağfiret vd. "Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı". (2009), 158-165.
APA KAŞIKÇI M, ÇOBAN İ, Ünsal A, AVŞAR G (2009). Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 17(3), 158 - 165.
Chicago KAŞIKÇI Mağfiret,ÇOBAN İpek Gülay,Ünsal Ayla,AVŞAR Gülçin Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 17, no.3 (2009): 158 - 165.
MLA KAŞIKÇI Mağfiret,ÇOBAN İpek Gülay,Ünsal Ayla,AVŞAR Gülçin Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, vol.17, no.3, 2009, ss.158 - 165.
AMA KAŞIKÇI M,ÇOBAN İ,Ünsal A,AVŞAR G Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009; 17(3): 158 - 165.
Vancouver KAŞIKÇI M,ÇOBAN İ,Ünsal A,AVŞAR G Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009; 17(3): 158 - 165.
IEEE KAŞIKÇI M,ÇOBAN İ,Ünsal A,AVŞAR G "Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı." İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 17, ss.158 - 165, 2009.
ISNAD KAŞIKÇI, Mağfiret vd. "Üniversite son sınıf öğrencilerinde aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve benlik saygısı". İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 17/3 (2009), 158-165.