Yıl: 2009 Cilt: 8 Sayı: 5 Sayfa Aralığı: 445 - 450 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çocuk ve gençlerde internet kullanımı

Öz:
Teknolojinin yaygınlaşması ile birlikte bilgisayar çocukların dünyasında önemli yer edinmiştir. Özellikle gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde zamanlarının çoğunu okulda ve evde geçiren çocukların en yakın arkadaşı bilgisayarlar olmuştur. Teknoloji, gelişmişliğin ve çağdaşlaşmanın bir ölçütü olarak insan hayatını kolaylaştırıp toplumsal gelişime olumlu katkı sağlarken diğer yandan da internetin bilinçsiz kullanımından kaynaklanan bazı sorun ve tehlikeleri de beraberinde getirmektedir. Kontrolsüz internet kullanımı çocuğun ve gencin fiziksel, psikolojik, sosyal ve bilişsel gelişimini olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Çocuk ve gençlerin bilgisayar ve internet imkanlarından doğru, etkin ve verimli bir şekilde yararlanması sağlanırken güvenlikleri de her zaman ön planda tutulmalıdır. Bu nedenle ilgili devlet kurum ve kuruluşlarının konuya daha fazla önem vermesi, eğitmenlerin, anne ve babaların konuyla ilgili olarak bilgi sahibi olmaları veya bilgi birikimlerini arttırmaları, bunun yanında çocukların ve gençlerin konuyla ilgili eğitilmeleri ve takip edilmeleri gerekmektedir. Bu makalede internet kullanımının çocuk ve gençlerin fiziksel, psikososyal ve bilişsel sağlıkları üzerindeki olumsuz etkileri ele alınmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim

Internet usage among children and young people

Öz:
Computers have occupied increasingly central roles in children’s world with the advance of technology. They have proved to be an ideal companion for children in developing and developed countries who spend most of their time at school or home with computers. As a measure of development and modernization, technology has made people’s lives easier and contributed positively to social well-being so far while it has also brought about some problems and threats stemming from irresponsible use of Internet. Unmonitored use of Internet may cause damages in children’s and young people’s physical, psychological, social and cognitive development. It seems imperative to assure that children and young people can benefit from computers and Internet resources effectively and productively while measures for appropriate and safe use of Internet are to be taken into serious consideration. Therefore, the government offices and institutions should lay stress upon the issue; education professionals and parents should be well-informed and regularly updated; and finally children and young people should be educated and monitored to achieve a better and efficient use of Internet. In this paper, has been mentioned to negative effect of internet usage on physical, psychosocial and cognitive health of children and young people.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Canbek G, Sağıroğlu Ş. Çocukların ve gençlerin bilgisayar ve internet güvenliği. Politeknik Dergisi. 2007; 10: 33–39.
  • 2. Li X, Atkins MS. Early childhood computer experience and cognitive and motor development. Pediatrics. 2004; 113: 1715–1722.
  • 3. Johansson A, Götestam KG. Internet addiction: Characteristics of a questionnaire and prevalence in Norwegian youth (12–18 years). Scandinavian Journal of Psychology. 2004; 45: 223–229.
  • 4. Cao F, Su L. Internet addiction among Chinese adolescents: prevalence and psychological features. Child: Care, Health and Development. 2006; 33: 275–281.
  • 5. Vaugeois P. Cyberaddiction: Fundamentals and perspectives. Canada. ISBN: 0–9780797. Library and Archives, 2006.
  • 6._Türkiye’de_internet_kullanımı._http://edunya.blog spot.com/2005/07/trkiyede-internet-kullanm.html [Erişim Tarihi: 22.04.2009].
  • 7. Vandewater EA, Riedout VJ, Wartella EA, Huang X, Lee JH, Shim M. Digital childhood: Electronic media and technology use among infants. Pediatrics. 2007; 119: e1006-e1015.
  • 8. Strasburger VC, Donnerstein E. Children, adolescents, and the media: Issues and solutions. Pediatrics. 1999; 103: 129–139.
  • 9. Madell D, Muncer S. Gender differences in the use of the internet by English secondary school children. Social Psychology of Education. 2004; 7: 229–251.
  • 10. Davis RA. A cognitive-behavioral model of pathological internet use. Comput Human Behav. 2001; 17: 187–195.
  • 11. Caplan SE. Problematic İnternet use and psychosocial well-being: Development of a theory-based cognitive–behavioral measurement instrument. Computers in Human Behavior. 2002; 18: 553–575.
  • 12. Shields MK, Behrman RE. Children and computer technology: Analysis and recommendations. The Future of Children. 2000; 10(2): 4–30.
  • 13. Lowry R, Wechsler H, Galuska DA, Fulton JE, Kann L. Television viewing and its associations with overweight, sedentary lifestyle, and ınsufficient consumption of fruits and vegetables among us high school students: differences by race, ethnicity, and gender. Journal of School Health. 2002; 72: 413–421.
  • 14. Patrick K, Norman GJ, Calfas KJ, Sallis JF, Zabinski MF, Rupp J at al. Diet, physical activity, and sedentary behaviors as risk factors for overweight in adolescence. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine 2004; 158: 385–390.
  • 15. Vandewater E, Shim M, Caplovitz. Linking obesity and activity level with children’s television and video game use. Journal of adolesence. 2004; 27: 71–85.
  • 16. Televizyon ve internetin aile içi etkileşime etkileri. Çanakkale Rehberlik ve Araştırma Merkezi Sunum_Notları._http:_//www._canakkalem.gov.t r/soylesi/tv siddet ve aile ici iletisim.ppt [Erişim Tarihi: 22.04.2009].
  • 17. Özcan N, Buzlu S. Problemli internet kullanımını belirlemede yardımcı bir araç: “İnternette Bilişsel Durum Ölçeği”nin üniversite öğrencilerinde geçerlik ve güvenirliği. Bağımlılık Dergisi. 2005; 6: 19–26.
  • 18. Öztürk Ö, Odabaşıoğlu G, Eraslan D, Genç Y, Kalyoncu ÖA. İnternet bağımlılığı: kliniği ve tedavisi. Bağımlılık Dergisi. 2007; 8: 36–41. 19. Kubey RW, Lavin MJ, Barrows JR. Internet use and collegiate academic performance decrements: early findings. Journal of Communication. 2001; 366–382.
  • 20. Nalwa K, Anand AP. Internet addiction in students: a cause of concern. Cyberpsychology and Behavior. 2003; 6: 653–656.
  • 21. Niemz K, Griffiths M, Banyard P. Prevalence of pathological internet use among university students and correlations with self-esteem, the general health questionnaire (GHQ), and disinhibition, Cyberpsychology and Behavior. 2005; 8: 562–570.
  • 22. Subrahmanyam K, Smahel D, Greenfield P. Connecting developmental constructions to the Internet: Identity presentation and sexual exploration in online teen chat rooms. Developmental Psychology. 2006; 42: 395–406.
  • 23. Akgündüz H, Oral B, Avanoğlu Y. Bilgisayar oyunları ve internet sitelerinde sanal şiddet öğelerinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi. 2006; 171: 67-83.
  • 24. Yoo HJ, Cho SC, Ha J, Yune SK, Kim SJ, Hwang J, et all. Attention deficit hyperactivity symptoms and Internet Addiction. Psychiatry and Clinical Neurosciences. 2004; 58(5): 487–494.
  • 25. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt I. 1. Baskı. Ankara. Sistem Ofset, 2002.
APA KARAYAĞIZ MUSLU G, Bolisik B (2009). Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. , 445 - 450.
Chicago KARAYAĞIZ MUSLU GONCA,Bolisik Bahire Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. (2009): 445 - 450.
MLA KARAYAĞIZ MUSLU GONCA,Bolisik Bahire Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. , 2009, ss.445 - 450.
AMA KARAYAĞIZ MUSLU G,Bolisik B Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. . 2009; 445 - 450.
Vancouver KARAYAĞIZ MUSLU G,Bolisik B Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. . 2009; 445 - 450.
IEEE KARAYAĞIZ MUSLU G,Bolisik B "Çocuk ve gençlerde internet kullanımı." , ss.445 - 450, 2009.
ISNAD KARAYAĞIZ MUSLU, GONCA - Bolisik, Bahire. "Çocuk ve gençlerde internet kullanımı". (2009), 445-450.
APA KARAYAĞIZ MUSLU G, Bolisik B (2009). Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 8(5), 445 - 450.
Chicago KARAYAĞIZ MUSLU GONCA,Bolisik Bahire Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 8, no.5 (2009): 445 - 450.
MLA KARAYAĞIZ MUSLU GONCA,Bolisik Bahire Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, vol.8, no.5, 2009, ss.445 - 450.
AMA KARAYAĞIZ MUSLU G,Bolisik B Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2009; 8(5): 445 - 450.
Vancouver KARAYAĞIZ MUSLU G,Bolisik B Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2009; 8(5): 445 - 450.
IEEE KARAYAĞIZ MUSLU G,Bolisik B "Çocuk ve gençlerde internet kullanımı." TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 8, ss.445 - 450, 2009.
ISNAD KARAYAĞIZ MUSLU, GONCA - Bolisik, Bahire. "Çocuk ve gençlerde internet kullanımı". TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 8/5 (2009), 445-450.