Yıl: 2010 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 12 - 22 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi

Öz:
Bu araştırmada Atatürk Üniversitesi K.K. Eğitim fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerinin iletişim becerileri karşılaştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Matematik Öğretmenliği Bölümü, Coğrafya Öğretmenliği Bölümü ve Türkçe Öğretmenliği Bölümünde 2008-2009 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 1., 2., 3., ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya toplam 297 öğrenci katılmıştır. Araştırmada verilerin toplanmasında Korkut (1996) tarafından geliştirilen ve geçerlik ve güvenirliği yapılmış “İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği” (İBDÖ) kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesinde parametrik verilerde t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi,ve LSD Post Hoc testleri kullanılmıştır. İstatistikî analizlerde anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak seçilmiştir. Bölümlerin iletişim becerileri arasında Eğitim Bilimleri öğrencileri lehine diğer bölümler arasında iletişim becerisi açısından anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. 1. sınıf öğrencilerinin diğer sınıflardaki öğrencilere göre iletişim becerileri en düşüktür. Cinsiyetlere göre İletişim becerisi anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1.Şenyapılı, Ö., Toplum ve İletişim, Ankara, 1981, s.9.
  • 2.Tevrüz, S. , Endüstri ve Örgüt Psikolojisi, Türk Psikologlar Derneği-Kalder Kalite Derneği, 1997.
  • 3.Güler, Deniz., “Eğitim İletişimi Kurumu Olarak Çocuk Televizyonu ve Uygulamaları İle Bir Model Önerisi”, Yayınlanmamış Doktora tezi, Eskişehir, 1990)
  • 4.Fiske, John., İletişim Çalışmalarına Giriş, Çev: Süleyman Irvan, Ark Yayınları, İstanbul,1996,
  • 5.Ana Britannica, Genel Kültür Ansiklopedisi, Anı Yayıncılık, 1993.s.520
  • 6.Çam, Sebahattin., “İletişim Becerileri Eğitimi Programının Öğretmen Adaylarının Ego Durumlarına ve Problem Çözme Becerisi Algılarına Etkisi”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, s.1, Ankara, 1997
  • 7.Deniz, İbrahim “İletişim Becerileri Eğitiminin İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin İletişim Becerisi Düzeylerine Etkisi” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2003.
  • 8.Shannon, C., E.,“A Mathematical Theory of Communication” Reprinted with corrections from The Bell System Technical Journal, Vol. 27, pp. 379–423, 623–656, July, October, 1948.
  • 9.Akyurt, Nuran. “Sağlıkta İletişim ve Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri” . Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, Cilt:4, Sayı:11 Ağustos (2009), s.17. ISNN:1306-6366
  • 10.Köknel, Özcan.,İnsanı Anlamak, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1997, s.25.
  • 11.Razı, Gülcem., Kuzu., Ayşe., Yıldız, Ali Naci., Ocakcı, Ferda, A. Arifoğlu, Berna., “Çalışan Gençlerde Benlik Saygısı, İletişim Becerileri ve Stresle Baş Etme” TAF Preventive Medicine Bulletin, Araştırma/Research Article TAF Prev Med Bull 2009; 8(1):17-26
  • 12.Balcı, Seher., “Danışma Becerileri Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin İletişim Beceri Düzeyine Etkisi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ondokuzmayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun, 1996, s.xi.
  • 13.Smitherman C (1981) Nursing Action for Health Promotion, Philadelphia, F A Davis Company, 63-91.
  • 14.Daniels TG, Denny A, Andrews D., Using microcounselling to teach RN nursing students skills of therapeutic communication. Journal of Nursing Education , 27(6): 246-52. 1988.
  • 15.Tutuk, Aytül,, AL, Derya., DOĞAN., Selma “Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerisi ve Empatik Düzeylerinin Belirlenmesi” C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 2002, 6 (2) s.36
  • 16.Tarhan, U. Effect of Interpersonel Skills Training on Teachers Communication Skills And Self Awareness, The Graduate School of Social Sciences of The Middle East Tecnical University, Doctor of Philisophy The Departman of Educational Science, 2000.
  • 17.Üstündağ, Emin., “ İletişim Becerilerini Geliştirme Programının Güvenlik Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kendini Açma Davranışlarına Etkisi”,Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Ekim, 2006.
  • 18.Toy, Sevgi. “Mühendislik ve Hukuk Fakülteleri Öğrencilerinin İletişim Becerileri Açısından Karşılaştırılması ve İletişim Becerileriyle Bazı Değişkenler Arasındaki İlişkiler”, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2007.
  • 19.Korkut, Fidan. “İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi:Güvenirlik ve Geçerlik Çalışmaları”., Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), 18-23. 1996.
  • 20.Pehlivan, B.K,. Öğretmen Adaylarının iletişim Becerisi Algıları Üzerine Bir Çalışma. İlköğretim-Online, 4(2), 2005, 17-23, 2002 on-line. http://ilköğretim- online.org.tr. (17 Nisan 2007).
  • 21.Alper, Dilek. “Psikolojik Danışmanlar ve Sınıf öğretmenlerinin Duygusal Zeka Düzeyleri, İletişim ve Empati Becerilerinin Karşılaştırılması”. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 2007.
  • 22.Keçeci, Ayşe., “Bir Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğretim Elemanlarının İletişim Becerilerinin Öğretim Elemanları ve Öğrenciler Tarafından Değerlendirilmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2002.
  • 23.Ergin, Hatice., “İletişim Becerileri Eğitim Programının Okulöncesi Dönem Çocuklarının İletişim Beceri Düzeylerine Etkisi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2003.
  • 24.Dalkılıç, Meryem., “Lise Öğrencilerinin Ana-Baba ve Ergen İlişkilerinde Algıladıkları Problem Çözme ve İletişim Becerilerinin Bazı Değişkelere Göre İncelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitisü, İzmir, 2006.
  • 25.Korkut, Fidan., “Yetişkinlere Yönelik İletişim Becerileri Eğitimi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 143-149, 2005.
  • 26.Şeker, Aysel., “Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerileri İle Sınıf Atmosferi Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya, 2000.s.69.
  • 27.Köroğlu, Musa. “ Emniyet Teşkilatı Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personelinin İletişim Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Samsun, 2006.
  • 28.Newman, M., Stepfamily Realities; How to Overcome Diffuculties and Have a Happy Family, Dissertation Abstracts İnternational, ERIC: ED879237 Aktaran: Durmuş Görür
  • 29.Görür, D., “Lise Öğrencilerinin İletişim Becerilerini Değerlendirmelerinin Bazı Değişiklikler Açısından İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana, 2001.
APA GÜLBAHÇE Ö (2010). K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi. , 12 - 22.
Chicago GÜLBAHÇE Öner K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi. (2010): 12 - 22.
MLA GÜLBAHÇE Öner K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi. , 2010, ss.12 - 22.
AMA GÜLBAHÇE Ö K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi. . 2010; 12 - 22.
Vancouver GÜLBAHÇE Ö K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi. . 2010; 12 - 22.
IEEE GÜLBAHÇE Ö "K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi." , ss.12 - 22, 2010.
ISNAD GÜLBAHÇE, Öner. "K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi". (2010), 12-22.
APA GÜLBAHÇE Ö (2010). K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 12 - 22.
Chicago GÜLBAHÇE Öner K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 12, no.2 (2010): 12 - 22.
MLA GÜLBAHÇE Öner K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, vol.12, no.2, 2010, ss.12 - 22.
AMA GÜLBAHÇE Ö K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2010; 12(2): 12 - 22.
Vancouver GÜLBAHÇE Ö K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2010; 12(2): 12 - 22.
IEEE GÜLBAHÇE Ö "K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi." Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12, ss.12 - 22, 2010.
ISNAD GÜLBAHÇE, Öner. "K.K. Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin incelenmesi". Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 12/2 (2010), 12-22.