Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri

Yıl: 2010 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 433 - 445 Metin Dili: Diğer İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri

Öz:
Bu çalısmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının, Fen ve Teknoloji Dersi 4. ve 5. sınıf kitaplarında yer alan deneylerin amaçlarını belirleyebilme durumlarını ve deneylerle öğrencilere kazandırılması hedeflenen bilimsel süreç becerilerini tespit edebilme yeterliliklerini belirlemektir. Çalısmada önce; Fen ve Teknoloji Dersi 4. ve 5. sınıf ders kitapları incelenerek, bu kitaplarda yer alan deneylerden bilimsel süreç becerileri açısından ön plana çıkanlar seçilmistir. Öğrencilere, deneylerin yapılıs basamakları verilmis ve deneylerin amaçlarını ve kullanılan bilimsel süreç becerilerini belirlemeleri istenmistir. Daha sonra, Gazi Üniversitesi Kırsehir Eğitim Fakültesi’nde 2005-2006 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören sınıf öğretmenliği son sınıf öğrencilerinden seçilen 20 öğretmen adayıyla yürütülen mülakatlar sonucu veriler toplanmıstır. Arastırma sonunda; öğretmen adaylarının karsılastıkları bir deneyin amacını ve temel bilimsel süreç becerilerini tespit etmede basarılı oldukları, ancak nedensel süreç becerilerinden “değiskenleri belirleme” ile deneysel süreç becerilerinden “hipotez kurma”, “değiskenleri kontrol etme”, “verileri kullanma ve model olusturma” becerilerini tespit etmede problem yasadıkları görülmüstür. Ayrıca, öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ile Bloom taksonomisi ve problem çözme yönteminin basamaklarını birbirlerine karıstırdıkları tespit edilmistir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Accongio, J. L., & Doran, R. L. (1993). Classroom assessment: Key to reform in secondary Education. (ERIC Document Reproduction Servise Number ED 370 774), 15.01.2008.
  • Akdeniz, A. R. (2005). Problem çözme, bilimsel süreç becerileri ve proje yönteminin fen eğitiminde kullanımı, S. ÇEPNİ,. (Ed.), Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi içinde (s. 94–114), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Akman, B., Üstün, E. ve Güler, T. (2003). 6 Yas Çocuklarının Bilim Süreçlerini Kullanma Yetenekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 11-14.
  • Ango, M. L. (2002) Mastery of science process skills and their effective use in the teaching of science: An educology of science education in the nigerian context. International Journal of Educology, 16( 1), 11–30.
  • Arslan, A. (1995). İlkokul Öğrencilerinde Gözlenen Bilimsel Beceriler. Yayınlanmamıs Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Ates, S. ve Bahar, M. (2002). Arastırmacı fen öğretimi yaklasımıyla sınıf öğretmenliği 3. sınıf öğrencilerinin bilimsel yöntem yeteneklerinin gelistirilmesi. V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara: ODTÜ Eğitim Fakültesi.
  • Ates, S. (2005). Öğretmen adaylarının değiskenleri belirleme ve kontrol etme yeteneklerinin gelistirilmesi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 21–39.
  • Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değiskenlerin belirlenmesi. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Bauer, L., Nelson, D. & Parsons, A. (1998). Improvement of scientific literacy at the primarylevel. http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/15/f8/8f.pdf , Accession Number: ED436356, 10.11.2007.
  • Berman, W. (1996) Science process skill competency and academic achievement in college biology: A correlational study. Ed.D. dissertation, Temple University, United States. ProQuest Digital Dissertations Database, (Publication No. AAT 9706941), 15.01.2008.
  • Bowen, G. M. & Roth, W-M. (1999). "Do-able" questions, covariation and graphical representation: do we adequately prepare preservice science teachers to teach inquiry? Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Boston, http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=ED433207&site=ehost-live, (Accession Number: ED433207), 03.12.2007.
  • Bowen, G. M.& Roth, W.-M. (2005). Data and graph interpretation practices among preservice science teachers. Journal of Research in Science Teaching, 42(10), 1063-1088.
  • Bozkurt, O. (2005). İlköğretim 6. sınıf Fen bilgisi dersinin Dunn ve Dunn Öğrenme stili modeli kullanılarak öğretilmesinin öğrencilerin akademik basarı, tutum ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. Yayınlanmamıs Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Burke, S. A. (1996). Teacher preferences for teaching problem solving and science process skills. M.S. dissertation, Texas Woman's University, United States. ProQuest Digital Dissertations Database., (Publication No. AAT 1382836), 13.01.2008.
  • DiSimoni, K. C. (2002). Using writing as a vehicle to promote and develop scientific concepts and process skills in fourth-grade students. Ph.D. dissertation, Fordham University, United States. ProQuest Digital Dissertations database, (Publication No. AAT 3040393), 14.01.2008.
  • Downing J. E. & Filer J. D. (1999). Science process skills and attitudes of preservice elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 11(2), 57-64.
  • Dökme, İ. (2005). Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ilköğretim 6. sınıf fen bilgisi ders kitabının bilimsel süreç becerileri yönünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online Dergisi, 4(1), 7-17.
  • Erdoğan, M. N. (2005). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin atomun yapısı konusundaki basarılarına, kavramsal değisimlerine, bilimsel süreç becerilerine ve fene karsı tutumlarına sorgulayıcı-arastırma (inqury) yönteminin etkisi. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ewers, T. G. (2001) Teacher-directed versus learning cycles methods: Effects on science process skills mastery and teacher efficacy among elementary education students. Ph.D. dissertation, University of Idaho, United States. ProQuest Digital Dissertations Database, (Publication No. AAT 3022333), 13.01.2008.
  • Foulds, W. & Rowe, J. (1996). The enhancement of science process skills in primary teacher education students. Australian Journal of Teacher Education, 21(1), 16-23.
  • Geban, Ö. (1990). Effects of two different ınstructional treatments on the students’ chemistry achievement, science process skills and attitudes towards chemistry at the high school level. Unpublished PhD. Thesis, Middle East Technical Universty, Ankara.
  • Germann, P. J. & Aram R. J. (1996). Student performances on the science processes of recording data, analyzing data, drawing conclusions, and providing evidence. Journal of Research in Science Teaching, 33(7), 773–798.
  • Germann, P. J., Haskins, S. S. & Auls, S. V. (1996). Comparing fetaures of seven high school biology laboratory manuals. The American Biology Teacher, 58(2), 78-84.
  • Hazır, A. ve Türkmen, L. (2008). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Kelesoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Yayıma Kabul Edilmis Makale.
  • Haskins, S. S. (2000) An analysis of laboratory activities found in "Applications ın biology/chemistry: a contextual approach to laboratory science". Ph.D. dissertation, University of Missouri, United States. ProQuest Digital Dissertations Database, (Publication No. AAT 9999294), 15.01.2008.
  • Hildreth, D. P. (1997). Learning to teach science in a professional development school program. Ph.D. dissertation, The University of North Carolina, Greensboro, United States. ProQuest Digital Dissertations Database, (Publication No. AAT 9730003), 15.01.2008.
  • Huziak, T. L. (2003) Verbal and social interaction patterns among elementary students during self-guided "I Wonder Projects". Ph.D. dissertation, The Ohio State University, United States. ProQuest Digital Dissertations Database, (Publication No. AAT 3124085), 14.01.2008.
  • İlköğretim 4.-5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Programı. (2005). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Baskanlığı.
  • Jimarez, T. (2005) Does alignment of constructivist teaching, curriculum, and assessment strategies promote meaningful learning? Ph.D. dissertation, New Mexico State University, United States. ProQuest Digital Dissertations Database, (Publication No. AAT 3208658), 15.01.2008.
  • Kanlı, U. (2007). 7E modeli merkezli laboratuvar yaklasımı ile doğrulama laboratuvar yaklasımlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelisimine ve kavramsal basarılarına etkisi. Yayınlanmamıs Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karahan, Z. (2006). Fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerine dayalı öğrenme yaklasımının öğrenme ürünlerine etkisi. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Koray, Ö., Bahadır, H. ve Geçgin, F. (2006). Bilimsel süreç becerilerinin 9. sınıf kimya ders kitabı ve kimya müfredatında temsil edilme durumları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 147–156.
  • Krystyniak, R. A. (2001) The effect of participation in an extended inquiry project on general chemistry student laboratory interactions, confidence, and process skills. Ph.D. dissertation, University of Northern Colorado, United States. ProQuest Digital Dissertations Database, (Publication No. AAT 3006597), 15.01.2008.
  • LaVigne, S. R. (1997). The effect of the Florida Explores! (Exploring and Learning the Operations and Resources of Environmental Satellites!) Programs on the science process skills of fourth-grade students. Ed.D. dissertation, University of Central Florida, United States. ProQuest Digital Dissertations Database, (Publication No. AAT 9812243), 15.01.2008.
  • M.E.B. (2000). 2518 Sayılı Tebliğler Dergisi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. National Research Council. (1996). National Science Education Standards. Washington DC: National Academy Press.
  • Ostlund, K. (1998). What the research says about science process skills. Electronic Journal of Science Education, 2(4), 1–8.
  • Owens, K. D. (1997) The effect of instruction by a professional scientist on the acquisition of integrated process skills and the science-related attitudes of eighth-grade students. Ed.D. dissertation, The University of Southern Mississippi, United States. ProQuest Digital Dissertations Database, (Publication No. AAT 9806498), 13.01.2008.
  • Özdemir, M. (2004). Fen Eğitiminde Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı Laboratuar Yönteminin Akademik Basarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Padilla, M. J. (1990). The science process skills. http://www.educ.sfu.ca/narstsite/publications/research/skill.htm, 10.04.2006.
  • Sittirug, H. (1997) The predictive value of science process skills, cognitive development, attitude toward science on academic achievement in a Thai teacher institution. Ph.D. dissertation. University of Missouri, Columbia, United States. ProQuest Digital Dissertations Database, (Publication No. AAT 9842566), 15.01.2008.
  • Soyibo, K. & Beaumont-Walters, Y. (2000). An analysis of jamaican high school students' integrated science process skills performance. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, April 28-May 1 New Orleans,LA,2000). http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=ED439953&site=ehost-live, (Accession Number: ED439953), 03.12.2007.
  • Sasmaz Ören, F. ve Tatar, N. (2006). İlköğretim fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ve akademik basarıları arasındaki iliski. III. Uluslararası Öğretmen Yetistirme Sempozyumu. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Tasar, M. F., Temiz, B. K. ve Tan, M. (2002). İlköğretim fen öğretim programında hedeflenen öğrenci kazanımlarının bilimsel süreç becerilerine göre sınıflandırılması. V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, Ankara: ODTÜ Eğitim Fakültesi,.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim fen eğitiminde arastırmaya dayalı öğrenme yaklasımının bilimsel süreç becerilerine, akademik basarıya ve tutuma etkisi, Yayınlanmamıs Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Temiz, B. K. (2001). Lise 1. sınıf fizik dersi programının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini gelistirmeye uygunluğunun incelenmesi. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Tifi, A., Natale, N & Lombardi, A. (2006). Scientists at play: teaching science process skills, Science in School, 1(Spring), 37-40. www.scienceinschool.org., 15.01.2008.
  • Tunç, T., Karademir Z. S., Agalday, M., Merdese, H., Talo, H., Koçakoğlu, M. ve Kaya, S. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Ders Kitabı 4. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Devlet Kitapları.
  • Turgut, M. F., Baker, D., Cunningham, R. & Piburn, M. (1997). İlköğretim Fen Öğretimi. YÖK / Dünya Bankası, Milli Eğitimi Gelistirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayını, Ankara.
  • Turpin, T. J. (2000). A study of the effects of an integrated, activity-based science curriculum on student achievement, science process skills, and science attitudes. Ed.D. dissertation, University of Louisiana at Monroe, United States. ProQuest Digital Dissertations Database, (Publication No. AAT 9993727), 15.01.2008.
  • Türkmen, L. (2006). Bilimsel bilginin özellikleri ve fen ve teknoloji okuryazarlığı, M. Bahar (Ed.). Fen ve Teknoloji Öğretimi içinde (s. 33-58), Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Wilke, R. R. & Straits W. J. (2005). Practical advice for teaching inquiry-based science process skills in the biological sciences. The American Biology Teacher, 67(9), 534-540.
  • Yılmaz, F., Atalay, H. B., Özgül, E., Keles, Ö., Gürer Kavas, B. Sen, N., Özgiresun, A. ve Sahin, S. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Ders Kitabı 5. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Devlet Kitapları.
APA ŞİMŞEK LAÇİN C (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri. , 433 - 445.
Chicago ŞİMŞEK LAÇİN Canan Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri. (2010): 433 - 445.
MLA ŞİMŞEK LAÇİN Canan Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri. , 2010, ss.433 - 445.
AMA ŞİMŞEK LAÇİN C Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri. . 2010; 433 - 445.
Vancouver ŞİMŞEK LAÇİN C Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri. . 2010; 433 - 445.
IEEE ŞİMŞEK LAÇİN C "Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri." , ss.433 - 445, 2010.
ISNAD ŞİMŞEK LAÇİN, Canan. "Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri". (2010), 433-445.
APA ŞİMŞEK LAÇİN C (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri. İlköğretim Online (elektronik), 9(2), 433 - 445.
Chicago ŞİMŞEK LAÇİN Canan Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri. İlköğretim Online (elektronik) 9, no.2 (2010): 433 - 445.
MLA ŞİMŞEK LAÇİN Canan Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri. İlköğretim Online (elektronik), vol.9, no.2, 2010, ss.433 - 445.
AMA ŞİMŞEK LAÇİN C Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(2): 433 - 445.
Vancouver ŞİMŞEK LAÇİN C Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(2): 433 - 445.
IEEE ŞİMŞEK LAÇİN C "Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri." İlköğretim Online (elektronik), 9, ss.433 - 445, 2010.
ISNAD ŞİMŞEK LAÇİN, Canan. "Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri". İlköğretim Online (elektronik) 9/2 (2010), 433-445.