İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri

Yıl: 2010 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 776 - 791 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri

Öz:
Bu arastırmayla Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin 2004 programı yürürlüğe girdikten sonra kullanılmaya baslanan ölçme ve değerlendirme yöntemlerinde olumlu gördükleri yönler ve bu yöntemleri kullanırken yasadıkları sıkıntılara iliskin görüslerinin alınması amaçlanmıstır. Bu çerçevede 78’i kadın ve 51’i erkek toplam 129 öğretmenle açık uçlu anket çalısması, 28 (17 kadın ve 11 erkek) öğretmenle ise yarı yapılandırılmıs görüsme gerçeklestirilmistir. Nitel boyutlu veriler içerik analizine tabi tutularak belirli kategoriler altında sayısallastırılmıstır. Öğretmenler tarafından yeni ölçme değerlendirme yöntemlerinin olumlu görülen önemli yanlarından bazıları “öğrencinin her yönüyle değerlendirilmesi, farklı zekâ türlerindeki öğrencilere hitap edilebilmesi, öğrencilerin derse olan ilgi ve basarılarını artırması, öğrencilere yaparak yasayarak öğrenme ortamı sunması olarak bulunmustur. Sınıf mevcutlarının fazla olusu, zaman yetersizliği, fiziki kosullardaki yetersizlikler yeni ölçme ve değerlendirme sistemini uygulamada karsılastıkları sorunlardan bazıları olarak bulunmustur. Arastırmanın sonucu olarak yeni ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin uygulanmasında karsılasılan problemlerin çözümü konusunda önerilerde bulunulmustur.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ataman, M. (2007). Benzesen ve Ayrısan Yönleriyle 1998 ve 2004 İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programları’nda (4-5. Sınıflar) Ölçme ve Değerlendirme Yöntem ve Teknikleri ve Bunlara iliskin Öğretmen Görüsleri. M.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Atasoy, S. ve Akdeniz, A. R. (2006). Yapılandırmacı Öğrenme Kuramına Uygun Gelistirilen Çalısma Yapraklarının Uygulama Sürecinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 170, 157-175.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Berberoğlu, G. (2006). Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Bekiroğlu, F. O. (2004). Ne Kadar Basarılı? Klasik ve Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: Fizikte Uygulamalar. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bencze, J. L. (2005) Constructivist learning theory. OISE/ University of Toronto. (Online) http://leo.oise.utoronto.ca/~lbencze/Constructivism.html adresinden 25 Haziran 2005 tarihinde indirilmistir.
  • Erkan, S. ve Gömleksiz, M. (2008). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ersoy, F. (2006). Öğretmen Adaylarının Gelisim Dosyasına Dayalı Değerlendirmeye İliskin Görüsleri. İlköğretim Online, 5(1), 85-89.
  • Gagnon, G. W. & Collay, M. (2005) Constructivist learning design. (Online) www.prainbow.com adresinden 25 Haziran 2005 tarihinde indirilmistir.
  • Hersan, E. (2008). 2004 Yılı İlköğretim 5. Sınıf Öğretim Programına İliskin Veli Görüsleri. (Basılmamıs Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • İsman, A. (2001). Türk Eğitim Sisteminde Ölçme ve Değerlendirme. Adapazarı: Değisim Yayınları.
  • Kabapınar, Y. (2007a). İlköğretimde Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Maya- Akademi Yayınları.
  • Kabapınar, Y. (2007b). “1998 ve 2004 Öğretim Programlarına Göre Yazılmıs Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Sosyal Olay ve Değerlerin Sunumu”. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 25, 109-127.
  • Korkmaz,H. ve Kaptan, F. (2003). Portfolyo Değerlendirme. Çağdas Eğitim, 295, 28-29.
  • Korkmaz, H. ve Kaptan, F. (2005). Fen Eğitiminde Öğrencilerin Gelisimini Değerlendirmek İçin Elektronik Portfolyo Kullanımı Üzerine Bir İnceleme. The Turkish Online Journal of Education Tecnology, 1.
  • LeComplete, M. D. & Goetz, J. P. (1982). Problems of reliability and validity in ethnographic research. Review of Educational Research, 52, 31-60.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2001). Anadolu Öğretmen Liseleri İçin Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: M.E.B. Yayınevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2004a). İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi 1,2,3. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara: M.E.B. Yayınevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2004b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 4-5. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara: M.E.B. Yayınevi.
  • Ocak, G. (2006). Ürün Seçki Dosyaları Hakkında Öğrenci Görüsleri (Erzurum İl Örneği). Milli Eğitim Dergisi, 170, 217-229.
  • Öğretmen Akademisi Vakfı (2009). Öğrenen Lider Öğretmen. İstanbul: Öğretmen Akademisi Vakfı Yayınları.
  • Silverman, D. (1993). Interpreting qualitative data: Method for analysing talk, text and interaction. London: Sage Publication.
  • Titrek, A.D. (2005). Öğretmenlerin İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Kullandıkları Ölçme Araçlarının Niteliksel Özellikleri. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Simsek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA Kabapınar Y, ATAMAN M (2010). İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri. , 776 - 791.
Chicago Kabapınar Yücel,ATAMAN Meltem İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri. (2010): 776 - 791.
MLA Kabapınar Yücel,ATAMAN Meltem İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri. , 2010, ss.776 - 791.
AMA Kabapınar Y,ATAMAN M İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri. . 2010; 776 - 791.
Vancouver Kabapınar Y,ATAMAN M İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri. . 2010; 776 - 791.
IEEE Kabapınar Y,ATAMAN M "İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri." , ss.776 - 791, 2010.
ISNAD Kabapınar, Yücel - ATAMAN, Meltem. "İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri". (2010), 776-791.
APA Kabapınar Y, ATAMAN M (2010). İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online (elektronik), 9(2), 776 - 791.
Chicago Kabapınar Yücel,ATAMAN Meltem İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online (elektronik) 9, no.2 (2010): 776 - 791.
MLA Kabapınar Yücel,ATAMAN Meltem İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online (elektronik), vol.9, no.2, 2010, ss.776 - 791.
AMA Kabapınar Y,ATAMAN M İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(2): 776 - 791.
Vancouver Kabapınar Y,ATAMAN M İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(2): 776 - 791.
IEEE Kabapınar Y,ATAMAN M "İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri." İlköğretim Online (elektronik), 9, ss.776 - 791, 2010.
ISNAD Kabapınar, Yücel - ATAMAN, Meltem. "İlköğretim sosyal bilgiler (4-5. Sınıf) Programlarındaki ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin öğretmen görüşleri". İlköğretim Online (elektronik) 9/2 (2010), 776-791.