Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması
Yıl: 2010 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 459 - 473 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 29-07-2022
Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması
Öz: This article is aimed to examine the multiple intelligence types of graduate students pursuing their degrees at the Secondary Science and Mathematics Education and Secondary Social Education main fields connected to Karadeniz Technical University (KTU) Graduate School of Natural Science and Social Science. For this purpose, “Multiple Intelligence Self Evaluation Scale” developed by Seber (2001) was modified and used as a data collection tool. The sample of the study was comprised of total 290 graduate students educated at the programs of Physics, Chemistry, Biology, and Mathematics Education in Secondary Science and Mathematics Education Field; History, Geography, Turkish Language and Literature in Secondary Social Education Field. According to the results, multiple intelligence areas of graduate students have mostly developed at medium and advanced level. The distribution of the intelligence types of the graduate students have also changed based on their areas.
Anahtar Kelime: Konular:
A case study on the graduate students' multiple intelligence types
Öz: Bu çalısmada Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler Enstitülerine bağlı olarak Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları (OFMA) Eğitimi ile Ortaöğretim Sosyal Alanlar (OSA) Eğitimi Anabilim Dallarında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin çoklu zekâ türlerinin belirlenmesi amaçlanmıstır. Bu amaçla Seber (2001) tarafından gelistirilen “Çoklu Zekâ Kendini Değerlendirme Ölçeği”nin yeniden düzenlenmesi ile olusturulan ölçek, veri toplama aracı olarak kullanılmıstır. Arastırmanın örneklemini Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlarında Fizik, Kimya, Biyoloji ve Matematik Öğretmenliği; Ortaöğretim Sosyal Alanlarında Tarih, Coğrafya ve Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği programlarında lisansüstü eğitim yapan toplam 290 öğrenci olusturmaktadır. Elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin sekiz farklı zekâ türünde orta ve ileri seviyede gelismis oldukları açığa çıkmıstır. Ayrıca lisansüstü öğrencilerin zekâ türlerinin dağılımı alanlarına göre de değisiklikler göstermistir.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Allix, N. M. (2000). The Theory of Multiple Intelligences: A Case of Missing Cognitive Matter. Australian Journal of Education, 44, 272–288.
- Azar, A., Presley, A. ve Balkaya, Ö. (2006). Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Basarı, Tutum, Hatırlama ve Bilissel Süreç Becerilerine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 45-54.
- Balım, A. G. (2006). Fen Konularının Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Öğretiminin Öğrencilerin Basarılarına ve Kalıcılığa Etkisi, Eurasian Journal of Educational Research, 23, 10-19.
- Balım, A. G., Sahin-Pekmez, E. ve Özaçık-Erdem, M. (2004). Asitler Bazlar Konusunda Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Uygulamaların Öğrenci Basarısına Etkisi, Ege Eğitim Dergisi, (5) 2, 13-19.
- Baum, S., Viens, J., ve Slatin, B., ve Gardner, H. (2005). Multiple Intelligences in the Elementary Classroom: A Teacher's Toolkit. New York: Teachers College Press.
- Bümen, T. N. (2001). Gözden Geçirme Stratejisi ile Desteklenmis Çoklu Zeka Kuramı Uygulamalarının Erisi, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi, Yayımlanmamıs Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Demirci, N. ve Yağcı, Z. (2008). Fen Bilgisi Dersi “Yasamımızı Yönlendiren Elektrik” Ünitesinin Çoklu Zeka Kuramı Etkinliklerine Göre Değerlendirilmesi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4 (1), 79-97.
- Demirtas, Z. ve Duran, A. (2007). İlköğretim Okulu 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Alanlarının Gelismislik Düzeyleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20), 208-220, [Online]: http://www.e-sosder.com/dergi/20208-220.pdf adresinden 12 Subat 2009 tarihinde indirilmistir.
- Doğan, Y. ve Alkıs, S. (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyal Bilgiler Derslerinde Çoklu Zekâ Alanlarını Kullanabilmelerine Yönelik Görüsleri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XX (2), 327-339.
- Douglas, O., Burton, K. S., ve Reese-Durham, N. (2008). The Effects of the Multiple Intelligence Teaching Strategy on the Academic Achievement of Eighth Grade Math Students. Journal of Instructional Psychology, 35(2), 182-187.
- Durmaz, H. (2005). Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Fen Bilgisi Öğretimi Uygulaması Hakkındaki Görüsleri, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 2 (2), 72-86.
- Durmaz, H. ve Özyıldırım, H. (2005). Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Kimya Dersine Karsı Tutumları ve Çoklu Zeka Alanları İle Kimya ve Türkçe Derslerindeki Basarıları Arasındaki İliskinin İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Kırsehir Eğitim Fakültesi, 6 (1), 67-76.
- Gardner H. ve Moran, S. (2006). The Science of Multiple Intelligences Theory: A Response to Lynn Waterhouse, Educational Psychologist, 41(4), 227–232.
- Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: The Theory in Practice. New York: BasicBooks.
- Gardner, H. (1999). Intelligence reframed. New York: Basic Books.
- Gardner, H. (2004). Audiences for the Theory of Multiple Intelligences. Teachers College Record, 106, 212–220.
- Gök, D. ve Harmandar, M. (2005). Çoklu Zekâ Teorisine Göre Hazırlanmıs Isı ve Isık Ünitesinin Öğrenci Basarısına ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli, 973-976.
- Günes, G. ve Gökçek, T. (2009). Graduate Students’ Intelligence Areas: Education Faculty Case. 1 st International Living Theorists Conference-Howard Gardner 23-24 May, Mehmet Akif Ersoy Universitesi, Burdur.
- Gürçay, D. ve Eryılmaz, A. (2005). Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Basarısına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 103-109.
- Gürçay, D. ve Eryılmaz, A. (2008). Çoklu Zekâ Alanlarına Dayalı Fizik Öğretimine İliskin Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin ve Öğretmenlerinin Görüsleri, Millî Eğitim Dergisi, 179.
- Hamurcu, H., Günay, Y. ve Özyılmaz, G. (2002). Buca Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Ve Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Profilleri, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
- Hürsen, Ç. ve Özçınar, Z. (2008). Çoklu Zekâ Kuramı Çalısmalarının İçerik Analizi Bakımından Değerlendirilmesi, Cypriot Journal of Educational Sciences, 1 (5), 1-15.
- İflazoğlu, A. (2008). Çoklu Zeka Kuramının Eğitim Ortamında Kullanımı, Çağdas Eğitim Dergisi, 33 (350), 15-22.
- Kaur G. ve Chhikara, S. (2008). Assessment of Multiple Intelligence among Young Adolescents (12-14 Years), J. Hum. Ecol., 23(1), 7-11.
- Kazak, S., Yürük, N., Çakır, Ö.S. ve Sugur, S. (1999). Çoklu Zeka Kuramı Öğretmen Rolüne İliskin Görüsler ve Düsünceler, D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı.10, 269-274.
- Kezar, A. (2001). Theory of Multiple Intelligences: Implications for Higher Education. Innovative Higher Education, 26(2), 141-154.
- Kıray, G. ve Göktaylar, A. (2004). Çoklu Zekâ Kuramının 4.Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Öğrenme Sürecine Etkisi, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
- Kocabas, A. ve Kırmızı, F. (2006). Ebeveynlerin ve Çocuklarının Çoklu Zekâ Alanlarının Karsılastırılması, Eurasian Journal of Educational Research, 25, 141-153.
- Köroğlu, H. ve Yesildere, S. (2004). İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Basarısına Etkisi, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 25-42.
- Köroğlu, H., Yesildere, S. ve Cantürk-Günhan, B. (2002). İlköğretim 6. Sınıfta Ölçüler Konusunun Öğretiminde Çoklu Zekâ Kuramına Göre Matematik Öğretimi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
- Moran, S., Kornhaber, M. ve Gardner, H. (2006). Orchestrating Multiple Intelligences. Educational Leadership, 64 (1), 22-27.
- Ocak, G., Ocak, İ. ve Leblebiciler, N. (2005). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Çesitleri ve Bölüm Puan Türleri, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli, 989-994.
- Oral, B. (2004). Eğitimde Çoklu Zekâ Kuramları, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
- Özbay, Y. (2001). Gelisim ve Öğrenme Psikolojisi. Trabzon: Erol Ofset.
- Özyılmaz-Akamca, G. ve Hamurcu, H. (2005). Çoklu Zeka Kuramı Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Fen Basarısı, Tutumları ve Hatırda Tutma Üzerindeki Etkileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 178-187.
- Saban, A. (2001). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Sarıcaoğlu, A. ve Arıkan, A. (2009). Zekâ Türleri, Öğrencilerin Yabancı Dil Basarıları ve Seçilmis Değiskenler Üzerine Bir Çalısma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5 (2), 110-122.
- Saruhan, S. C ve Türker, M. V. (2005). Lisansüstü Adaylarının “Çoklu Zeka Teorisine” Dayalı Kisisel Zeka Algılamaları ile Basvuruda Bulundukları Bilim Dalı Arasındaki İliski Üzerine Bir Arastırma, 13. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Marmara Üniversitesi, 12-14 Mayıs, İstanbul.
- Seber, G. (2001). Çoklu Zekâ Alanlarında Kendini Değerlendirme Ölçeğinin Gelistirilmesi, Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Sengül, S. ve Öz, C. (2008). İlköğretim 6. Sınıf Kesirler Ünitesinde Çoklu Zekâ Kuramına Uygun Öğretimin Öğrenci Tutumuna Etkisi, İlköğretim-Online, 7 (3), 800-813, [Online]: http://ilkogretimonline. org.tr adresinden 23 Ocak 2009 tarihinde indirilmistir.
- Sharifi, H. P. (2008). The Introductory Study of Gardner's Multiple Intelligence Theory, in the Field of Lesson Subjects and the Students' Compatibility. Journal of Educational Innovations, 24, 11-20.
- Silver, H., Strong, R. ve Perini, M. (1997). Integrating Learning Styles and Multiple Intelligences, Educational Leadership, 55 (1), p. 22-27.
- Sternberg, R. J., (1994). Commentary: Reforming School Reform: Comments on Multiple intelligences: The Theory in Practice. Teachers College Record, 95, 561–569.
- Sternberg, R. J., ve Grigorenko, E. L. (2004). Successful Intelligence in the Classroom. Theory into Practice, 43, 274–280.
- Temiz, N. ve Kiraz, E. (2007). The Implications of Multiple Intelligences Theory on Literacy Education at First Grade, Eurasian Journal of Educational Research, 27, 111-126.
- Tomal, N. (2006). Lise Coğrafya Derslerinde Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Kavram Öğretimi, Millî Eğitim Dergisi, 171, 298-317.
- Uysal, E. ve Eryılmaz, A. (2006). Yedinci ve Onuncu Sınıf Öğrencilerinin Kendini Değerlendirmesiyle Bulunan Çoklu Zeka Boyutları Üzerine Bir Çalısma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 230-239.
- Waterhouse, L. (2006). 'Multiple Intelligences, the Mozart Effect, and Emotional Intelligence: A Critical Review', Educational Psychologist, 41(4), 207-225.
- White, J. (2004) Howard Gardner: The Myth of Multiple Intelligences. Lecture at Institute of Education, http://www.ioe.ac.uk/schools/mst/ltu/phil/HowardGardner_171104.pdf, adresinden 22 Temmuz 2009 tarihinde indirilmistir.
- Yenilmez, K. ve Bozkurt, E. (2006). Matematik Eğitiminde Çoklu Zekâ Kuramına Yönelik Öğretmen Düsünceleri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 90-103.
- Yıldırım, K. (2006). Çoklu Zeka Kuramı Destekli Kubasık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Erisilerine Etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Kırsehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 301-315.
- Yıldırım, İ. (2005). Bireyi Tanıma Teknikleri (Ed: Gürhan Can), Psikolojik Danısma ve Rehberlik. 2. Baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Yıldırım, K. ve Tarım, K. (2008). Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Kubasık Öğrenme Yönteminin İlköğretim Besinci Sınıf Matematik Dersinde Akademik Basarı ve Hatırda Tutma Düzeyine Etkisi, İlköğretim Online, 7 (1), 174-187, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 23 Ocak 2009 tarihinde indirilmistir.
- Yıldırım, K., Tarım, K. ve İflazoğlu, A. (2006). Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Kubasık Öğrenme Yönteminin Matematik Dersindeki Akademik Basarı ve Kalıcılığa Etkisi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (2), 81-96.
- Yılmaz, G. ve Fer, S. (2003). Çok Yönlü Zeka Alanlarına Göre Düzenlenen Öğretim Etkinliklerine İliskin Öğrencilerin Görüsleri ve Basarıları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 235-245.
APA | Güneş G, GÖKÇEK T (2010). Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması. , 459 - 473. |
Chicago | Güneş Gönül,GÖKÇEK TUBA Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması. (2010): 459 - 473. |
MLA | Güneş Gönül,GÖKÇEK TUBA Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması. , 2010, ss.459 - 473. |
AMA | Güneş G,GÖKÇEK T Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması. . 2010; 459 - 473. |
Vancouver | Güneş G,GÖKÇEK T Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması. . 2010; 459 - 473. |
IEEE | Güneş G,GÖKÇEK T "Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması." , ss.459 - 473, 2010. |
ISNAD | Güneş, Gönül - GÖKÇEK, TUBA. "Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması". (2010), 459-473. |
APA | Güneş G, GÖKÇEK T (2010). Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması. İlköğretim Online (elektronik), 9(2), 459 - 473. |
Chicago | Güneş Gönül,GÖKÇEK TUBA Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması. İlköğretim Online (elektronik) 9, no.2 (2010): 459 - 473. |
MLA | Güneş Gönül,GÖKÇEK TUBA Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması. İlköğretim Online (elektronik), vol.9, no.2, 2010, ss.459 - 473. |
AMA | Güneş G,GÖKÇEK T Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(2): 459 - 473. |
Vancouver | Güneş G,GÖKÇEK T Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(2): 459 - 473. |
IEEE | Güneş G,GÖKÇEK T "Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması." İlköğretim Online (elektronik), 9, ss.459 - 473, 2010. |
ISNAD | Güneş, Gönül - GÖKÇEK, TUBA. "Lisansüstü öğrencilerin çoklu zekâ türleri üzerine özel durum çalısması". İlköğretim Online (elektronik) 9/2 (2010), 459-473. |