Yıl: 2010 Cilt: 2010 Sayı: 38 Sayfa Aralığı: 1 - 10 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi

Öz:
Son yıllarda bireysel farklılık değişkeni olarak düşünme stilleri üzerine yapılan çalışmalarda göreli bir artış gözlenmektedir. Alan yazında eğitim yöneticilerinin hangi düşünme stillerini ne düzeyde kullandıklarına yönelik çalışmalara rastlanmaması araştırmanın önemini artırmaktadır. Bu çalışmada, Tokat ilindeki eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri incelenmiş; düşünme stillerinin yaş, cinsiyet, kıdem okul tipi gibi değişkenlere göre nasıl farklılık gösterdiği araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemini elverişli örnekleme oluyla seçilen 241 okul yöneticisi oluşturmuştur. Düşünme Stilleri Envanteri ve Kişisel Bilgi Formu araştırmada veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Bulgular yöneticilerin en çok tercih ettikleri düşünme stillerinin Hiyerarşik, Yürütme ve Dışsal; en az tercih ettikleri düşünme stillerinin ise Muhafazakâr, Oligarşik ve Lokal düşünme stilleri olduğunu göstermiştir. Bağımsız değişkenler boyutunda da istatistiksel düzeyde anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bu farlılıklar tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime: eğitim psikolojisi düşünme stilleri eğitim yöneticileri değişkenler okul yöneticileri Tokat

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

A comparative study of educational administrators' thinking styles in relation to different variables

Öz:
In recent years, there has been a relative increase in the number of studies on thinking styles as an integrated dimension of individual differences. The scarcity of the studies in the literature focusing on educational administrators and their thinking styles increases the importance of the present study. The present study is a descriptive investigation of the thinking styles of educational administrators in Tokat province of Turkey. Thinking styles are compared in relation to different variables such as age, gender, tenure, and school type. The sample of the study is 241 voluntary school administrators who were selected conveniently. The Thinking Styles Inventory and a personal data form were used to collect the data. Results showed that the most preferred thinking styles are Hierarchical, Legislative, and External; whereas the least preferred ones are Conservative, Oligarchic, and Local thinking styles. Significant differences across the independent variables of the study were found. These differences were interpreted and suggestions were given.
Anahtar Kelime: variables school administrators Tokat educational psychology thinking styles educational administrators

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkurt, D. (2001). (15. 02. 2007). Düşünme ve yaratıcılık, 15.02 2007 tarihinde http://www.ak-kurt.com/dy.html. adresinden alınmıştır.
  • Arkonaç, S . A. (1998). Psikoloji zihin süreçleri bilimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Balkıs, M., ve Işıker B. G. (2003). Üniversite öğrencilerinin düşünme stilleri ile kişilik tipleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Betoret, F. D., (2007). The influence of students' and teachers' thinking styles on student course satisfaction and on their learning process, Educational Psychology, 27, 219-234 Apr.
  • Buluş, M. (2000). Öğretmen adaylarında yükleme karmaşıklığı, düşünme stilleri ve bilişsel tutarlılık tercihinin bazı psikososyal özellikler ve akademik başarı çerçevesinde incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Cano-Garcia, F., & Hughes, E. H. (2000). Learning and thinking styles: An analysis of their interrelationship and Influence on academic achievement. Educational Psychology, 20, 413- 430.
  • Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin öğrenme biçimlerini tercih etmelerindeki etkisi. 13. Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, Malatya.
  • Duru, E. (2004). Düşünme stilleri: Kavramsal ve kuramsal çerçeve. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, (Kış).
  • Fer, S. (2005). Düşünme stilleri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 433-461.
  • Liu, X., Magjuka, R. J. & Lee, S. (2008). The effects of cognitive thinking styles, trust, conflict management on online students' learning and virtual team performance. British Journal of Educational Technology, 39, 829-846.
  • Mert İ. ve Ergeneli, A. (2003). Yaratıcılıkta Ned Herrman tarafından geliştirilen dört kadranlı beyin modeline göre, bireylerin düşünme stilleri ile etik değerleri ve içinde bulundukları çevrenin etik iklimine ilişkin algıları arasındaki ilişki ve farklılıklar. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Milli Eğitim Müdürlüğü (2006). İl idareci norm kadro durumu. İstatistik Bürosu Verileri, 02.01.2006, Tokat.
  • Mills, C. W. (1979). Toplum bilimsel düşünce. (Çev. Ü.Oskay), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Palut, B. (2003). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin kişisel ve öğretmen rolündeki düşünme stillerinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Park, S. K., Park, K. H., & Choe, H. S. (2005). The relationship between thinking styles and scientific giftedness in Korea. The Journal of Secondary Gifted Education, 16, 87–97.
  • Sofo, F. (2005). The Globalisation of Thinking Styles: East Meets West or Never the Twain Shall Meet, Australian Journal of Adult Learning, 45, 304-330.
  • SPSS Inc. (2000). SPSS for Windows User’s Guide (Version 11.0) [Paket Program]. Chicago, IL: SPSS Inc.
  • Sternberg, R. J., (1997). Thinking styles. New York: Cambridge University Press.
  • Sternberg, R. J., & Wagner, R. K. (1992). The Thinking Styles Inventory. Unpublished Test. Yale University.
  • Sünbül, A. M. (2004). Düşünme Stilleri Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve Bilim Dergisi, 29, 25-42.
  • Vural, R. A. ve Kutlu, O. (2003), “Eleştirel Düşünme: Ölçme Araçlarının İncelenmesi ve Bir Güvenirlik Çalışması”, Çanakkale Üniversitesi Eğitim Fakültes Dergisi, Cilt : 13 / Sayı: 2.
  • Zhang, L. (2000a). Relationship between the Thinking Styles Inventory and Study Process Questionnaire. Personal and Individual Diffences, 29, 841-856.
  • Zhang, L. F. (2000b). Are thinking styles and personality types related? Educational Psychology, 20, 271–283.
  • Zhang, L. (2001). Thinking styles and personality types revisited. Personality and Individual Diffences, 31, 883-884.
  • Zhang, L. (2002). Measuring thinking styles in addition to measuring personality traits. Personal and Individual Diffences, 33, 445-458.
  • Zhang, L. (2004). Thinking styles: University students’ preferred teaching styles and their conceptions of effective teachers. The Journal of Psychology, 138, 233-252.
  • Zhang, L. F. (2006a), “Thinking Styles and The Big Five Personality Traits”, Personality and Individual Differences 40, 1177–1187 .
  • Zhang, L. (2006b). Does student-teacher thinking style match/mismatch matter in students’ achievement? The University of Hong Kong Educational Psychology, 26, 395–409.
  • Zhang, L., (2007). Revisiting Thinking Styles' Contributions to the Knowledge and Use of and Attitudes towards Computing and Information Technology, Learning and Individual Differences, 17, 17-24.
  • Zhang, L., & Higgins, P. (2008). The predictive power of socialization variables for thinking styles among adults in the workplace. Learning and Individual Differences, 18, 11-18.
  • Zhang, L., & Postiglione, G. (2001). Thinking styles, self-esteem, and socio-economic status. Personal and Individual Diffences, 31, 1333-1346.
APA BALGALMIŞ E, Baloğlu M (2010). Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. , 1 - 10.
Chicago BALGALMIŞ Esra,Baloğlu Mustafa Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. (2010): 1 - 10.
MLA BALGALMIŞ Esra,Baloğlu Mustafa Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. , 2010, ss.1 - 10.
AMA BALGALMIŞ E,Baloğlu M Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. . 2010; 1 - 10.
Vancouver BALGALMIŞ E,Baloğlu M Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. . 2010; 1 - 10.
IEEE BALGALMIŞ E,Baloğlu M "Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi." , ss.1 - 10, 2010.
ISNAD BALGALMIŞ, Esra - Baloğlu, Mustafa. "Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi". (2010), 1-10.
APA BALGALMIŞ E, Baloğlu M (2010). Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2010(38), 1 - 10.
Chicago BALGALMIŞ Esra,Baloğlu Mustafa Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010, no.38 (2010): 1 - 10.
MLA BALGALMIŞ Esra,Baloğlu Mustafa Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2010, no.38, 2010, ss.1 - 10.
AMA BALGALMIŞ E,Baloğlu M Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 2010(38): 1 - 10.
Vancouver BALGALMIŞ E,Baloğlu M Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 2010(38): 1 - 10.
IEEE BALGALMIŞ E,Baloğlu M "Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2010, ss.1 - 10, 2010.
ISNAD BALGALMIŞ, Esra - Baloğlu, Mustafa. "Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri açısından çeşitli değişkenlere göre incelenmesi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010/38 (2010), 1-10.