Yıl: 2010 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 7 - 43 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı sürekli öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesidir. Araştırma 258’i kız ve 210’u erkek olmak üzere 468 üniversite öğrencisi (öğrenciler 17-30 yaşları arasındadır ve yaş ortalaması 19,75’tir) üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizlerinde Pearson momentler çarpımı korelasyonu tekniği ve çok yönlü hiyerarşik regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sürekli öfke ile problem odaklı başa çıkma negatif (p<.05), öfke içe ile problem odaklı başa çıkma, sosyal destek arama negatif (p<.01) yönde anlamlıdır. Öfke dışa ile kaçınma (p<.01), problem odaklı başa çıkma negatif (p<.05), öfke kontrolü ile problem odaklı başa çıkma ve kaçınma pozitif yönde (p<.01) anlamlı olduğu bulunmuştur. Ayrıca probleme olumsuz yaklaşım, kendine güvensiz yaklaşım, sorumluluk almama ile sürekli öfke, öfke içe, öfke dışa arasındaki ilişkinin pozitif (p<.01), öfke kontrolü arasındaki ilişkinin ise negatif yönde (p<.01) anlamlı olduğu bulunmuştur. Yapıcı problem çözme ile sürekli öfke (p<.05), öfke içe arasındaki ilişki negatif (p<.01), öfke kontrolü arasındaki ilişki ise pozitif yönde (p<.01) anlamlıdır. Israrcı sebatkâr yaklaşım ile öfke içe arasındaki ilişki negatif yönde (p<.05); öfke dışa, öfke kontrolü arasındaki ilişki ise pozitif yönde (p<.01) anlamlı olduğu bulunmuştur. Ayrıca stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözmenin sürekli öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerini anlamlı düzeyde açıkladığı ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime: sürekli öfke stresle başa çıkma üniversite öğrencileri öfke denetimi kişilerarası problem çözme öfke ifade tarzları öfke

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

An investigation of anger and anger expression in terms of coping with stress and interpersonal problem-solving

Öz:
Th e purpose of this study was to investigate the anger and anger expression styles with respect to coping with stress and interpersonal problem-solving. Th e participants were 468 (258 female and 210 male, between 17-30 years old) university students. Pearson product-moment correlation coeff icients and multiple hierarchical regression analysis were used. As a results of the study, it was found that there was a negative relationship between trait anger and problem focused coping (p < .05), a negative relationship between anger in with problem-focused coping, and seeking for social support (p < .01), a negative relationship between anger-out with avoiding (p < .01) and problem-focused coping (p < .05) and a positive relationship between anger control with problem-focused coping and avoidance (p < .01). However there was a positive relationship among approaching problems in a negative way, lack of self-confidence, unwillingness to take responsibility and trait anger, anger in, anger out (p < .01) while a negative relationship between anger control (p < .01). A negative relationship among constructive problem-solving and trait anger (p < .05), anger-in (p<.01), and a positive relationship between constructive problem-solving and anger control (p < .01) were found. And, there was a negative relationship between insisting-preserving approach and anger-in (p < .05), while there was a positive relationship between insistent preserving approach and anger-out, anger control (p < .01). Besides, it was found that coping with stress and interpersonal problem-solving significantly explain the trait anger and the anger expressing styles.
Anahtar Kelime: interpersonal problem solving anger expression styles anger trait anger coping with stress university students anger management

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Altıntaş, E. (2003). Stres yönetimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Averill, J. R. (1983). Studies on anger and aggression: Implications for teories of emotion. American Psychologist, 38, 1145-1160.
  • Avşaroğlu, S. ve Üre, Ö. (2007). Üniversite öğrencilerinin karar vermede özsaygı, karar verme ve stresle başa çıkma stillerinin benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. S.Ü. Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 18, 85-100.
  • Baltaş, A. ve Baltaş, Z. (2002). Stres ve stresle başa çıkma yolları. İstanbul: Remzi Yayınevi.
  • Belzer, K. D., D’Zurilla, T. J., & Maydeu-Olivares, A. (2002). Social problem-solving and trait anxiety as predictors of worry in a college student population. Personality and Individual Diff erences, 33, 573-585.
  • Ben-Zur, H. (2003). Happy adolescents: Th e link between subjective well-being, internal resources and parental Factors. Journal of Youth and Adolescence, 32(2), 67-79.
  • Betancourt, H., & Blair, I. (1992). A cognition (attribution)-emotion model of violence in confl ict situations. Personality and Social Psychology Bulletin, 18, 343-350.
  • Bıyık, N. (2004). Üniversite öğrencilerinin yalnızlık duygularının kişisel sosyal özellikleri, öfke eğilimleri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çam, S. ve Tümkaya, S. (2007). Kişilerarası problem çözme envanteri’nin (KPÇE) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 28(3), 95-111.
  • Çam, S., & Tümkaya, S. (2008). Development of interpersonal problem solving inventory for high school students: Th e validity and reliability process. International Journal of Human Sciences, 5(2), 1-17.
  • Chang, E. C. (1998). Cultural diff erencess, perfectionism, and suicidal risk in a college population: Does social problem solving still matter? Cognitive Th erapy And Research, 22(3), 237-254.
  • D’Zurilla, T. J., & Chang, E. C. (1995). Th e relations between social problem solving and coping. Cognitive Th erapy and Research, 19(5), 547-562.
  • D’Zurilla, T. J., & Nezu, A. M. (1990). Development and preliminary evaluation of the social problem-solving inventory (SPSI). Psychological Assessment, 2, 156-163.
  • D’Zurilla, T. J., & Nezu, A. M. (1999). Problem-solving therapy: A social competence approach to clinical intervention. New York, NY: Springer.
  • D’Zurilla, T. J., Chang, E. C., & Sanna, L. J. (2003). Self-esteem and social problemsolving as predictors of aggression in college students. Journal of Social and Clinical Psychology, 22, 424-440.
  • D’zurilla, T. J., Maydeu-Olivares, A., Kant, G. L. (1998). Age and gender diff erences in social problem solving ability. Personality and Individual Diff erences, 25, 241-252.
  • D’Zurilla, T. J., Nezu, A. M., & Maydeu-Olivares, A. (2004). Social problem solving: Th eory and assessment. In E.C. Chang, T. J. D’Zurilla, & L. J. Sanna (Eds.), Social problem solving: Th eory, research, and training (pp.11-27). Washington, D.C.: American Psychological Association. Deffenbacher, J. L., Oetting, E. R., Th waites, G. A., Lynch, R. S., Baker, D. A., Stark, R. S. et al. (1996). State-trait anger theory and the utility of the Trait Anger Scale. Journal of Counseling Psychology, 43, 131-148.
  • Demir, S. ve Kaya, A. (2008). Grup rehberliği programının ergenlerin sosyal kabul düzeyleri ve sosyometrik statülerine etkisi. İlköğretim Online, 7(1), 127-140, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr/vol7say1/v7s1m9.pdf.
  • Deniz, M. E. (2004). Investigation of the relation between decision making selfesteem, decision making style, and problem solving skills of university students. Eurasian Journal of Educational Research, 15, 23-35.
  • Deniz, M. E., Kesici Ş., & Sümer, A. S. (2008). Th e validity and reliability study of the turkish version of self-compassion scale. Social Behavior and Personality: An International Journal, 36(9), 1151-1160.
  • Dilmaç, B., Hamarta, H., & Arslan, C. ( 2009). Analysing the trait anxiety and locus of control of undergraduates in terms of attachment styles. Educational Sciences: Th eory & Practice, 9(1),127-159.
  • Diong, S. M., & Bishop, G. D. (1999). Anger expression, coping styles, and wellbeing. Journal of Health Psychology, 4, 81-96.
  • Diong, S. M., Bishop,G. D., Enkelmann, H. C., Tong, E. M. W., Why, Y. P., Ang, J. C. H. et al. (2005). Anger, stress, coping, social support and health: Modelling the relationships. Psychology and Health, 20(4), 467-495.
  • Dixon, W. A., Heppner, P. P., & Anderson, W. P. (1991). Problem-solving appraisal, stress, hopelessness, and suicide ideation in a college population. Journal of Counseling Psychology, 38(1), 51-56.
  • Eisenberg, S. ve Delaney, D. J. (1998). Psikolojik danışma. (çev. N. Ören ve M. Takkaç). İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Folkman, S., Lazarus, S., Gruen, R. J., & DeLongis, A. (1986). Appraisal, coping, health status and psychological symptoms. Journal of Personality and Social Psychology, 50(3), 571-579.
  • Hamarta, E. (2009a). Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 8(3), 729-740. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr/vol8say3/v8s3m9.pdf.
  • Hamarta, E. (2009b). A prediction of self-esteem and life satisfaction by social problem solving. Social Behavior and Personality: An International Journal, 37(1), 73-82.
  • Heppner, P. P., & Anderson, W. P. (1985). Th e relationship between problem-solving self-appraisal and psychological adjustment. Cognitive Th erapy and Research, 4, 415-427.
  • Heppner, P. P., & Baker, C. E. (1997). Applications of the problem polving inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 29, 229-441.
  • Heppner, P. P., Reeder, B. L., & Larson, L. M. (1983). Cognitive variables associated with personal problem solving appraisal: Implications for counseling. Journal of Counseling Psychology, 30(1), 537-545.
  • Heppner, P. P., & Krauskoph, C. J. (1987). Th e integration of personal problem solving processes within counselling. Th e Counselling Psychologist, 15, 371-447.
  • Kısaç, İ. (1997). Üniversite öğrencilerinin bazı değişkenlere göre sürekli öfke ve öfkeyi ifade düzeyleri. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lazarus, D. (1993). From psychological stress to the emotions. Annual Review of Psychology, 44, 1-22.
  • Lazarus, R. S. (1993). Coping theory and research: Past, present, and future. Psychosomatic Medicine, 55, 234-247.
  • Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York, NY: Springer.
  • Maydeu-Olivares, A., & D’Zurilla, T. J. (1996). A factor analytic study of the social problem-solving inventory: An integration of theory and data. Cognitive Th erapy and Research, 20, 115-133.
  • Maydeu-Olivares, A. Rodriguez-Fornells, A., Gomez-Benito, J. & D’Zurilla,T.J. (2000). Psychometric properties of the Spanish adaptation of the Social Problem- Solving Inventory-Revised (SPSI-R). Personality and Individual Diff erences, 29, 699-708.
  • Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R., & Sitarenios, G. (2001). Emotional intelligence as a standart intelligence. Emotion, 1, 232-242.
  • Özbay, Y. ve Şahin, B. (1997, Eylül). Stresle başaçıkma tutumları envanteri: geçerlik ve güvenirlik çalışması. IV. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi’nde sunulan bildiri, Ankara.
  • Özer, A. K. (1994). Sürekli öfke ve öfke ifade tarzı ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 31, 26-35.
  • Pavot, W., & Diener, E. (1993). Th e aff ective and cognitive context of self reported measures of subjective well-being, Social Indicators Research, 28(1), 1-20.
  • Penley, J. A. Tomaka, J., & Wiebe, J. S. (2002). Th e association of coping to physical and psychological health outcomes: A meta-analytic review. Journal of Behavioral Medicine, 25(6), 551-603.
  • Şahin, N., Şahin, N. H., & Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving ınventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17(4), 379-396. Savaşır, I., & Şahin, N. H. (1997). Bilişsel-davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Soykan, Ç. (2003). Öfke ve öfke yönetimi. Kriz Dergisi, 11(2), 19-27.
  • Spielberger, C. D. (1991). State-trait anger expression inventory. Orlando, Florida, FL: Psychological Assesment Resources.
  • Spielberger, C. D., Jacobs, G. A., Russell, S. F., & Crane, R. J. (1983). Assessment of anger: Th e state-trait anger scale. In J. N. Butcher, & C. D. Spielberger (Eds.), Advances in personality assessment (Vol. 2, pp. 159-187). Hillsdale, N.J: Erlbaum.
  • Türküm, A. S. (2002). Stresle başa çıkma ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 18(2), 25-34.
  • Yetim, Ü. (2001). Toplumdan bireye mutluluk resimleri. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Yöndem, Z. D. (2002). Stresle Başa Çıkma Stratejileri Ölçeği (SBSÖ): Eleştirel bir değerlendirme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 18(2), 43-47.
APA ARSLAN C (2010). Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi. , 7 - 43.
Chicago ARSLAN COSKUN Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi. (2010): 7 - 43.
MLA ARSLAN COSKUN Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi. , 2010, ss.7 - 43.
AMA ARSLAN C Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi. . 2010; 7 - 43.
Vancouver ARSLAN C Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi. . 2010; 7 - 43.
IEEE ARSLAN C "Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi." , ss.7 - 43, 2010.
ISNAD ARSLAN, COSKUN. "Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi". (2010), 7-43.
APA ARSLAN C (2010). Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 7 - 43.
Chicago ARSLAN COSKUN Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 10, no.1 (2010): 7 - 43.
MLA ARSLAN COSKUN Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.10, no.1, 2010, ss.7 - 43.
AMA ARSLAN C Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2010; 10(1): 7 - 43.
Vancouver ARSLAN C Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2010; 10(1): 7 - 43.
IEEE ARSLAN C "Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10, ss.7 - 43, 2010.
ISNAD ARSLAN, COSKUN. "Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 10/1 (2010), 7-43.