Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri)
Yıl: 2010 Cilt: 24 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 11 - 32 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri)
Öz: Okuma, yaşam boyu öğrenmenin geçekleştirilmesi için gerekli olan bir edinimdir. Bireyler okuma becerilerini kullanabildikleri ve okuduklarını anlayıp eleştirebildikleri oranda demokratik toplumsal sistem içerisinde yer edinebilirler. Model niteliğindeki öğretmen adaylarının, böylesine önemli bir kazanıma ne oranda sahip oldukları, öğretmen adayları tarafından okuma stratejilerinin ne oranda kullanıldığı cevaplanması gereken önemli sorulardır. Bu çalışma, bu sorulara cevap bulmak amacıyla Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümlerinden 577 öğrenciye anket uygulanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre Türkçe öğretmeni adaylarının okuma sıklıkları sosyal bilgiler öğretmeni adaylarına göre yüksek çıksa da genelde öğretmen adaylarının okuma sıklıkları düşük oranda gerçekleşmiştir. Gün içerisinde kitle iletişim araçlarına ayrılan sürenin okumaya ayrılan süreyi olumsuz yönde etkilediği belirlenmiştir. Kütüphane kullanma alışkanlığının zayıf olduğu, kütüphanelerin ders çalışmak, gazete-dergi okumak için kullanıldığı belirlenmiştir. Ayrıca kız öğrencilerin okuma sıklıkları ve okuma stratejilerinin kullanımı bakımından erkeklere oranla daha üst düzeyde oldukları da çalışmanın bulguları arasındadır. Araştırmada okuma sıklıkları ile okuma stratejilerinin kullanımı arasında olumlu yönde bir ilişki bulunmuştur.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akyol, H. (2008). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegema.
- Aydın Yılmaz, Z. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığı. İlköğretim Online. 5 (1), 1-6.
- Ayyıldız, M., Bozkurt, Ü. ve Canlı, S. (2006). Okuma kültürü üzerine bir araştırma. Milli Eğitim. 169, 277-296.
- Barry, Arlene L. (2002). Reading strategies teachers say they use. Journal of Adolescent & Adult Literacy. 46 (2), 132-141.
- Benvides, Tina De L. (2006). Personal reading habits and literacy instruction in preservice teacher. (Unpublished master thesis). Nipissing Universty Faculty of Education, Ontario.
- Çeliköz, N. (2003). Bir meslek olarak öğretmenlik ve etiği. Öğretmenlik Mesleğine Giriş. (ed. Çağatay Özdemir). Ankara: Asil Yayın.
- Demirel, Ö. (1999). Türkçe öğretimi. Ankara: Pegema.
- Gömleksiz, M. N. (2004). Geleceğin öğretmenlerinin kitap okumaya ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt:1, Sayı:1.
- Güneş, F. (2009). Hızlı okuma ve anlamı yapılandırma. Ankara: Nobel.
- Hassel-Hughes, S. ve Pradnya, R. (2007). The leisure reading habits of urban adolescents. Journal of Adolescents&Adult Literacy. September, 22-33.
- Hill, Margaret H. ve Beers, G. Kylene. (1993). Teacher as readers: Survey of teacher personal reading habits and literacy activities in the classroom. Annual Meeting of National Reading Conference.
- Kantarcı, F. (2006). Students’ awareness of reading strategies. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bilkent Üniversitesi, Yabancı Dil Olarak İngilizcenin Öğretimi Bölümü.
- Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
- Korkmaz, İ. (2007). Üniversite birinci sınıfta okuyan öğrencilerin lise döneminde kitap okuma durumlarının incelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research. 27, 127-138.
- Kurulgan, M. Çekerol, G. S. (2008). Öğrencilerin okuma ve kütüphane kullanmaları üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8, 237-258.
- Lanford, Kathleen M. (2009). Reading strategies and perceptions. Unpublished doctoral dissertaion. Walden University.
- Manguel, A. (2007). Okumanın tarihi. (Çev. Füsun Elioğlu). İstabul: YKY.
- Mokhtari, K ve Reichard, C. A. &Gardner, A. (2009). The impact of internet and television use on the reading habits and practices of college students. Journal of Adolescents & Adult Literacy. April, 609-619.
- Odabaş, H. Odabaş, Z. Y. Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası. 9 (2), 431-465.
- Özbay, M., Bağcı, H. ve Uyar, Y. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 117- 136.
- Sağlam, M., Suna, Ç. ve Çengelci, T. (2008). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlığını etkileyen görüş ve önerileri. Milli Eğitim. 178, 8-23.
- Şahiner, Y. (2005). İlköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin okuma alışkanlıkları ve alışkanlığı etkileyen etmenler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Şişman, M. (2008). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegema.
- Tazebay, A. (1995). İlkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerinin okuduğunu anlamaya etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Uzunçakmak, P. (2005). Successful and unsuccessful readers’ use of reading strategies. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bilkent Üniversitesi Sosyal Bilimler ve Ekonomi Enstitüsü.
- Wittrock, M. C. (1981). Reading comprehension. In F. J. Pirozzolo & M. C. Wittrock (Eds.), Neuropsychological and cognitive processes of reading (pp. 229-259). New York: Academic.
- Yılmaz, B. (1995). Okuma sosyolojisi: Ankara’da oturanların okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği. 9 (3). s.325-336.
- Yılmaz, B., Köse, E., ve Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği. 23, 22-51.
- Yılmaz, M. (2008). Türk dili ve edebiyatı bölümü öğrencilerinin okuma profili üzerine bir inceleme, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
APA | KUŞ Z, TÜRKYILMAZ M (2010). Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri). , 11 - 32. |
Chicago | KUŞ Zafer,TÜRKYILMAZ Mustafa Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri). (2010): 11 - 32. |
MLA | KUŞ Zafer,TÜRKYILMAZ Mustafa Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri). , 2010, ss.11 - 32. |
AMA | KUŞ Z,TÜRKYILMAZ M Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri). . 2010; 11 - 32. |
Vancouver | KUŞ Z,TÜRKYILMAZ M Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri). . 2010; 11 - 32. |
IEEE | KUŞ Z,TÜRKYILMAZ M "Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri)." , ss.11 - 32, 2010. |
ISNAD | KUŞ, Zafer - TÜRKYILMAZ, Mustafa. "Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri)". (2010), 11-32. |
APA | KUŞ Z, TÜRKYILMAZ M (2010). Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri). Türk Kütüphaneciliği, 24(1), 11 - 32. |
Chicago | KUŞ Zafer,TÜRKYILMAZ Mustafa Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri). Türk Kütüphaneciliği 24, no.1 (2010): 11 - 32. |
MLA | KUŞ Zafer,TÜRKYILMAZ Mustafa Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri). Türk Kütüphaneciliği, vol.24, no.1, 2010, ss.11 - 32. |
AMA | KUŞ Z,TÜRKYILMAZ M Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri). Türk Kütüphaneciliği. 2010; 24(1): 11 - 32. |
Vancouver | KUŞ Z,TÜRKYILMAZ M Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri). Türk Kütüphaneciliği. 2010; 24(1): 11 - 32. |
IEEE | KUŞ Z,TÜRKYILMAZ M "Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri)." Türk Kütüphaneciliği, 24, ss.11 - 32, 2010. |
ISNAD | KUŞ, Zafer - TÜRKYILMAZ, Mustafa. "Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri)". Türk Kütüphaneciliği 24/1 (2010), 11-32. |