Yıl: 2010 Cilt: 2010 Sayı: 38 Sayfa Aralığı: 138 - 149 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale

Öz:
“Mesleğe Yönelik Davranış ve Yaşantı Modelleri” (MEDYAM) profesyonel çalışanların, mesleklerine yönelik davranış ve yaşantı modellerini belirleyebilmek amacıyla geliştirilmiştir. Bu çalışma, kısaltılmış şekli ile AVEM’in Türkçe karşılığı MEDYAM’ın geçerlilik ve güvenilirliğini test etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya, 10 farklı ilköğretim ve ortaöğretim okulundan, 373 öğretmen (%28.2 erkek, %71.8 kadın) katılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarından elde edilen değerler, verilerin modele iyi uyum gösterdiğini ortaya koymuştur ($X^2$=4426.30 ve df=2024 RMSEA=.056 ve SRMR=.073). Ayrıca, elde edilen bulgular içerisinde mutlak değerlerin, Lambda için .40 ile .99; $R^2$ değeri için .20 ile .88; t skorları için 8.04 ile 23.09 (p<.05) aralığında olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin güvenirlik testi kapsamında, her bir boyuta ilişkin elde edilen Cronbach alpha katsayılarının, .72 ve .85 arasında değişkenlik göstermiştir. Geçerlilik ve güvenilirlikle ilgili bulgular, MEDYAM ölçeğinin öğretmenlerin mesleki davranış ve yaşantı modellerini belirlemek için yürütülecek çalışmalarda kullanılabileceğini göstermiştir.
Anahtar Kelime: psikometrik özellikler geçerlik güvenirlik mesleğe yönelik davranış ve yaşantı modelleri(medyam) ölçek uyarlama işe yönelik davranış

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Mesleğe yönelik davranış ve yaşantı modelleri (MEDYAM) ölçeğinin psikometrik özellikleri

Öz:
&#8220;Work-Related Behaviour and Experience Patterns&#8221; (AVEM) has been developed with the intention of determining the occupation related behaviour and lifestyle models of professionals. This study has been conducted to test the validity and reliability of MEDYAM, the abbreviated Turkish equivalent of AVEM. 373 teachers from 10 different primary and secondary schools participated in the study (28.2% male and 71.8% female). Confirmatory factor analysis results revealed that the data fits well with the model ($X^2$ = 4426.30 and df = 2024 RMSEA = 0.056 and SRMR = 0.073). Moreover, the obtained absolute values were between .40 and .99 for Lambda; . 20 and .88 for $R^2$ value, and 8.04 and 23.09 for t-scores (p <.05). In scope of the scale&#8217;s reliability test, all Cronbach alpha coefficients obtained regarding each dimension varied between 0.72 and 0.85. Findings related to validity and reliability demonstrates the suitability of the MEDYAM scale for studies conducted in scope of determining teachers&#8217; work related behavior and experience patterns
Anahtar Kelime: scale adaptation work-related behaviour psychometric properties validity reliability work-related behaviour and experience patterns(avem)

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bauer, J., Stamm, A., Virnich, K., Wissing, K., Müller, U.,Wirsching, M. et al. (2006). Correlation between burnout syndrome and psychological and psychosomatic symptoms among teachers. International Archieves of Occupational Environmental Health, 79, 199–204. Retrieved October 16, 2008, from Springer database.
  • Brante, G. (2009). Multitasking and synchronous work: complexities in teacher work. Teaching and Teacher Education, 25, 430-436. Retrieved October ,23, 2009, from Science Direct database.
  • Byrne, B.M. (1998). Structural equation modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS: basic concepts, applications, and programming. New Jersey: Lawrence Erbaum Associates Publisher.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı.(4.baskı). Ankara:Pagem Yayıncılık
  • Çetinkaya, Z. (2009). Türkçe öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. İlköğretim Online, 8, 298-305. 15.07.2009 tarihinde http://ilkogretim-online.org.tr adresinden alınmıştır.
  • Demirel, Y., Güler, N., Toktamış, A., Özdemir, D. & Sezer R.E. (2005). Burnout among high school teachers in Turkey. Middle East Journal of Family Medicine, 3, 33-36. 15.07.2009 tarihinde www.mejfm.com adresinden alınmıştır.
  • Dunham, J. (2002). Stress in teaching. 2nd edition. NewYork: Routledge
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Gerçek, C., Köseoğlu, P., Yılmaz, M. ve Soran H. (2006). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 130-139. 11.07.209 tarihinde http://www.efdaergi.hacettepe.edu.tr adresinden alınmıştır.
  • Halbesleben, J.R.B. & Buckley, M.R. (2004). Burnout in organizational life. Journal of Management, 30, 859−879.
  • Hu, L. & Bentler, P.M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modelling, 6, 1-55.
  • Jepson, E. & Forest, S. (2006). Individual contributory factors in teacher stres: the role of achievement striving and ocuupational commitment. British Journal of Educational Psychology, 76, 183-197.
  • Kaçmaz, N. (2005). Tükenmişlik (Burnout) sendromu. İstanbul Tıp Fak Dergisi, 68, 29-32. 11.06.2009 tarihinde http:// www.itfdergisi.com adresinden alınmıştır.
  • Kieschke, U. & Schaarschmidt, U. (2008). Professional commitment and health among teachers in Germany: A typological approach. Learning and Instruction, 18, 429-437. Retrieved May, 5, 2009, from Science Direct database.
  • Kluusmann, U., Kunter, M., Trautwein, U. & Bamert, J. (2006). Lehrerbelastung und Unterrichtsqualität aus der Perspektive von Lehrenden und Lernenden. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 20, 161-173.
  • Kline, R.B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. NY: Guilford Press.
  • Maslach, C. & Leiter, M. (1997). The truth about burnout: How organizations cause personal stress and what to do about it. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Muszalska, M., Krajnik, M. & Rogiewicz, M. (2007). Does the palliative medicine specialist cope better with stress than an anaesthetist, surgeon or general practitioner? A study on job-related experience and behaviour patterns. Advances in Palliative Medicine, 6, 69-74. Retrieved June, 12, 2009, from http:// www.viamedica.pl
  • OECD (2005). Teachers matter: attracting, developing and retaining effective teachers. Paris: Organization for Economic Cooperation and Development. Retrieved June, 2, 2009, from http://www.google.com/books.
  • Prenzel, M., Baumert J, Blum W., Lehmann, R. Leutner, R., Neubrand, M. et al. (2005). PISA 2003. Der zweite vergleich der länder in Deutschland: was wissen und können Jugendliche? Münster: Waxmann.
  • Schaarschmidt, U. (2005). Halbtagsjobber? Psychische Gesundheit im Lehrerberuf. Analyse eines veränderungsbedürftigen Zustandes, Weinheim und Basel: Beltz,
  • Schaarschmidt, U. & Fischer, A.W. (1997). AVEM-ein diagnostisches instrument zur differenzierung van typen gessundheitsrelevanten verhaltens und erlebens gegenüber der arbeit. Zeitschrift für Differenzielle Diagnostische Psychologie, 18 (3):151-163.
  • Schaarschmidt, U. & Fischer, A.W. (2003). AVEM - Arbeitsbezogenes Verhaltens- und Erlebensmuster (2nd ed.). Frankfurt: Swets & Zeitlinger.
  • Schaarschmidt, U. & Kieschke, U. (2007). Beanspruchungsmuster im Lehrerberuf. Ergebnisse und Schlussfolgerungen aus der Potsdamer Lehrerstudie. In M. Rothland (Edt), Belastung und Beanspruchung im Lehrerberuf. Modelle – Befunde – Interventionen (pp. 81-98) Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Sertöz, Ö.Ö., Binbay, İ.T. & Mete, H.E. (2008). Tükenmişliğin nörobiyolojisi: hipotalamus-pituiter-adrenal ekseni ve diğer bulgular. Türk Psikiyatri Dergisi, 19, 318-328. 11.05.2009 tarihinde http://www.turkpsikiyatri.com adresinden alınmıştır.
  • Sosnowsky, N. (2007). Burnout – Kritische Diskussion eines vielseitigen Phänomens. In M. Rothland (Edt), Belastung und Beanspruchung im Lehrerberuf. Modelle – Befunde – Interventionen (pp. 119-139) Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Stück, M. Rigotti, T & Balzer H-U (2005). How do teachers react to stress? work related coping styles and psychophysiological correlates. Psychologic in Erziehung und Unterricht, 52, 250-260
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel yayıncılık
  • Tsigilis, N., Zachopoulou, E. & Grammatikopoulos, V. (2006). Job satisfaction and burnout among Greek early educators: a comparison between public and private sector employees. Educational Research and Review, 1, 256-261. Retrieved May 13, 2009, from http://www.academicjournals.org/ERR
  • Tümkaya, S. (2000). Improving the scale of academic burnout. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, 128-133.
  • Voltmer, E. Kieschke, U. & Spahn C. (2007). Work-related behavior and experience patterns of physicians compared to other profesionals. Swiss medical Weekly,137, 448-453.
  • Voltmer, E., Schauer, I., Schroder H. & Spahn, C. (2008). Musicians and physicians – a comparison of phychsocial strain patterns and resources. Medical Problems of performing Artist, 23, 164-168.
  • Watt, M.G.H. & Richardson, P.W. (2008). Motivations, perceptions, and aspirations concerning teaching as a career for different types of beginning teachers. Learning and Insruction 18, 408-428. Retrieved October, 23, 2009, from Science Direct database.
APA GENÇER R, BOYACIOĞLU H, Kiremitci O, DOĞAN B (2010). Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale. , 138 - 149.
Chicago GENÇER RAMAZAN TIMUÇIN,BOYACIOĞLU Hayal,Kiremitci Olcay,DOĞAN Birol Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale. (2010): 138 - 149.
MLA GENÇER RAMAZAN TIMUÇIN,BOYACIOĞLU Hayal,Kiremitci Olcay,DOĞAN Birol Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale. , 2010, ss.138 - 149.
AMA GENÇER R,BOYACIOĞLU H,Kiremitci O,DOĞAN B Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale. . 2010; 138 - 149.
Vancouver GENÇER R,BOYACIOĞLU H,Kiremitci O,DOĞAN B Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale. . 2010; 138 - 149.
IEEE GENÇER R,BOYACIOĞLU H,Kiremitci O,DOĞAN B "Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale." , ss.138 - 149, 2010.
ISNAD GENÇER, RAMAZAN TIMUÇIN vd. "Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale". (2010), 138-149.
APA GENÇER R, BOYACIOĞLU H, Kiremitci O, DOĞAN B (2010). Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2010(38), 138 - 149.
Chicago GENÇER RAMAZAN TIMUÇIN,BOYACIOĞLU Hayal,Kiremitci Olcay,DOĞAN Birol Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010, no.38 (2010): 138 - 149.
MLA GENÇER RAMAZAN TIMUÇIN,BOYACIOĞLU Hayal,Kiremitci Olcay,DOĞAN Birol Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2010, no.38, 2010, ss.138 - 149.
AMA GENÇER R,BOYACIOĞLU H,Kiremitci O,DOĞAN B Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 2010(38): 138 - 149.
Vancouver GENÇER R,BOYACIOĞLU H,Kiremitci O,DOĞAN B Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 2010(38): 138 - 149.
IEEE GENÇER R,BOYACIOĞLU H,Kiremitci O,DOĞAN B "Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2010, ss.138 - 149, 2010.
ISNAD GENÇER, RAMAZAN TIMUÇIN vd. "Psychometric properties of work-related behavior and experience patterns (AVEM) scale". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010/38 (2010), 138-149.