Yıl: 2009 Cilt: 6 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 353 - 368 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri

Öz:
Bu çalısmanın amacı beden egitimi ögretmenlerinin liderlik stillerini tespit etmektir. Arastırma grubunu 90’ı bayan ve 175’i erkek olmak üzere toplam 265 beden egitimi ögretmeni olusturmaktadır. Arastırmada veri toplama aracı olarak Deniz ve Hasançebioglu (2003) tarafından gelistirilen “Ögretmen Liderlik Stili Ölçegi” ve 6 maddelik bilgi formu kullanılmıstır. Arastırma sonucunda beden egitimi ögretmenlerinin “Yarı Demokratik Liderlik Stili”ni sergiledikleri bulunmustur. Ayrıca ögretmenlerin cinsiyetlerine, hizmet yıllarına, egitim düzeylerine, okul düzeylerine ve okullarındaki ögrenci sayılarına göre liderlik stilleri arasında anlamlı bir fark bulanamazken ögretmenlerin çalıstıkları okullarının bulundugu yerlere göre liderlik stilleri arasında anlamlı farklılıkların oldugu bulunmustur.
Anahtar Kelime:

Leadership styles of physical education teachers

Öz:
The aim of this study is to determine leadership styles of physical education teachers. Research group was composed of 265 physical education teachers, 90 women and 175 men. As data collection tools in this study, “Teacher Leadership Style Scale” developed by Deniz and Hasançebioglu (2003) and an inquiry form with 6items was used. As a result of this study, it was found that physical education teachers show semi-democratic Leadership style. Besides It was found that there was a difference in significance among leadership styles according to teachers’ places in which their working schools exist; while there wasn’t a difference in significance among leadership styles according to their sexualities, service years, education levels, school levels and students’ numbers in their schools.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akat, İ., G. Budak & G. Budak. (1999). Fsletme Yönetimi. İzmir: Barıs Yayınları Fakülteler Kitabevi.
  • Aydın, M. (1998). Egitim Yönetimi. Ankara: Hatiboglu Basım ve Yayım.
  • Bakioglu, A. (1998). “Lider Ögretmen”. M. Ü. Atatürk Egitim Fakültesi Egitim Bilimleri Dergisi, 10, s.11-19.
  • Can, S. (2002). Resmî ve Özel Okullardaki Okul yöneticileri ve beden egitimi ögretmenlerinin liderlik davranısı yönünden karsılastırılması. Yayımlanmamıs Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Can S, & Pepe, K. (2003). Ögretmen Adaylarında Liderlik Davranıslarının Belirlenmesi, Beden Egitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi, 10-11 Ekim, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Cheng, Y. C. (1994). “Teacher Leadership Style: A Classrom-level Study”. Journal of Educational Administration, 32 (3), p. 54-71.
  • Deniz, L. & Hasançebioglu, T. (2003). “Ögretmen Liderlik Stillerini Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Çalısması”. M.Ü. Atatürk Egitim Fakültesi Egitim Bilimleri Dergisi, 17, s. 55-62.
  • Dinçer, Ö. & Fidan, Y. (1996). Fsletme Yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dagıtım.
  • Durukan, E., Can, S., Arıkan, A.N. & Göktas, Z. (2006). Selçuk Üniversitesi Beden Egitimi Ve Spor Yüksekokulu Ögrencilerinin Yapıyı Kurma Boyutunda Liderlik Davranıslarının Sınıf Düzeylerine Göre Karsılastırılması. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, (15), s.1-20.
  • Efil, İ. (1996). Fsletmelerde Yönetim ve Organizasyon. Bursa: Uludag Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayını No:80.
  • Ermihan, N. (1998). Kara Harp Okulu’nda Görev Yapan Beden Egitimi Ögretmenlerinin Ders Fçi Liderlik Davranıslarına Fliskin Ögrenci Yaklasımları Üzerine Bir Arastırma. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Saglık Bilimleri Enstitüsü.
  • Gillaspie, L. C. (1996). Classrooms as Democratic Communities. The Summer Workshop of the Association of Teacher Educators. 3-7 August, Tarpon Springs, FL.
  • Güven, B. & Demirhan, G. (2006). Beden Egitimi Ögretmenlerinin Sınıf Yönetiminin Ögretmen Davranısı Boyutuna İliskin Görüsleri, Spor Bilimleri Dergisi, 17, (4). s.158-172.
  • Güllü, M. (2007). Ortaögretim Ögrencilerinin Beden Egitimi Dersine Fliskin Tutumlarının Arastırılması. Yayımlanmamıs Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Egitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hasançebioglu, T. (2002). Ögretmenlerin Liderlik Stilleri, Bilgisayar Tutumları ve Aralarındaki Fliskilerin Fncelenmesi. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Egitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hay. K. W. & Miskel, G. C. (1987). Educational Administration. New York: Random House.
  • İlgar, L. (2000). Egitim Yönetimi, Okul Yönetimi, Sınıf Yönetimi (2. Basım). İstanbul: Beta Basım.
  • Kerski, J. J. (2000). The implementation and effectiveness of Geographic Information Systems Technology and Methods in Secondary Education. Unpublished Dissertation. Colorado: University of Colorado, Department of Geography.
  • Kesici, S. (2008a). “Democratic Teacher Beliefs According to the Teacher's Gender and Locus of Control”. Journal of Insructional Psychology, 35 (1). p. 62-69.
  • Kesici, S. (2008b). “Teachers' Opinions about Building a Democratic Classroom”. Journal of Insructional Psychology, 35 (2). p.:192-203.
  • Koçel, T. (2003). Fsletme Yöneticiligi. (9. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayın Dagıtım.
  • Millî Egitim Bakanlıgı (2006). Beden Egitim Ögretmeni Özel Alan Yeterlilikleri. Ankara: Ögretmen Yetistirme ve Egitimi Genel Müdürlügü, 2590 Sayılı Tebligler Dergisi.
  • Mullins, S.L. (1997). “Images of Democratic Educators”. 77th Annual Meeting of the National Council for the Social Studies. 20-23 November, Cincinnati. OH.
  • Pugh, D.S., Hickson D.J. and Hinings, C.R. (1991). Örgüt Üzerine Yazanlar. (Çev.: Sadi Can Saruhan). İstanbul: Marmara Yayıncılık.
  • Seçgel, N. (2005). Müzik Ögretmenlerinin Liderlik Stilleri. Yayımlanmamıs Yüksek lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Egitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tamer, K. ve Pulur, A. (2001). Beden Egitimi ve Sporda Ögretim Yöntemleri. Ankara: Ada Matbaacılık.
  • Tugsavul, F. T. (2006). Flkögretim Okulu Yöneticilerinin ve Sınıf Ögretmenlerinin Liderlik Davranıslarının Karsılastırılması. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yang, Y.N. (2007). Study Of The Relationship Between Students’ Perceptions Of Goal Orientation and Physical Education Teacher Leadership Styles in Taiwan, Unpublished doctoral dissertation, Louisville (Kentucky, USA): Spalding University, The College Of Education.
  • Yıldırım, O., Acar, A.C., Bull, S. & Sevinç, L. (2008). “Relationships between teachers’ perceived leadership style, students’ learning style, and academic achievement: a study on high school students”. Educational Psychology, 28 (1), p.:73-81.
  • Wraga, W. G. (1998). Democratic Leadership in the Classroom: Theory into Practice. The Czech national Civic Education Conference. 24-25 August, Olomouc, Czech Republic.
APA GÜLLÜ M, ARSLAN C (2009). Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri. , 353 - 368.
Chicago GÜLLÜ Mehmet,ARSLAN CENGİZ Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri. (2009): 353 - 368.
MLA GÜLLÜ Mehmet,ARSLAN CENGİZ Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri. , 2009, ss.353 - 368.
AMA GÜLLÜ M,ARSLAN C Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri. . 2009; 353 - 368.
Vancouver GÜLLÜ M,ARSLAN C Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri. . 2009; 353 - 368.
IEEE GÜLLÜ M,ARSLAN C "Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri." , ss.353 - 368, 2009.
ISNAD GÜLLÜ, Mehmet - ARSLAN, CENGİZ. "Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri". (2009), 353-368.
APA GÜLLÜ M, ARSLAN C (2009). Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 353 - 368.
Chicago GÜLLÜ Mehmet,ARSLAN CENGİZ Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6, no.11 (2009): 353 - 368.
MLA GÜLLÜ Mehmet,ARSLAN CENGİZ Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.6, no.11, 2009, ss.353 - 368.
AMA GÜLLÜ M,ARSLAN C Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2009; 6(11): 353 - 368.
Vancouver GÜLLÜ M,ARSLAN C Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2009; 6(11): 353 - 368.
IEEE GÜLLÜ M,ARSLAN C "Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri." Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, ss.353 - 368, 2009.
ISNAD GÜLLÜ, Mehmet - ARSLAN, CENGİZ. "Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik sitilleri". Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6/11 (2009), 353-368.