Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri

Yıl: 2010 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1613 - 1356 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri

Öz:
Bu çalışmanın amacı, İlköğretim Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğinin uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemektir. Çalışma grubu 20 ilköğretim öğretmeninden oluşmaktadır. Çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. İçerik analizinde, öğretmenlerin görüşlerinden yola çıkılarak temalar ve kodlar belirlenmiştir. Bulgulara göre, öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşıma uygun işlenen bir dersin bölümleri konusunda eksiklikleri olduğu ve bu sebeple de zihin haritalama tekniğini dersin bölümlerine uygulamada sadece giriş ve değerlendirme basamağını kullandıkları görülmüştür. Öğretmenler zihin haritalama tekniğinin sözel derslerde kullanılmasının daha uygun olacağını düşünmektedirler. Tekniğin avantajları arasında; öğrencinin edinimlerinde kalıcılık sağlayabilmesi ve sınavlarda başarıyı arttırabilmesi gibi faktörler dile getirilirken, zaman kullanımı konusunda yaşanabilecek sıkıntıları da dezavantajlar arasında dile getirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

The views of the teachers about the mind mapping technique in the elementary life science and social studies lessons based on the constructivist method

Öz:
The purpose of this study is to reveal the opinions of teachers on using the mind mapping technique in Life Science and Social Studies lessons. The participants of the study are 20 primary education teachers. In this study, a semi-structured interview technique was used. For content analysis, the themes and codes were defined, based on the views of the teachers. According to the findings, the teachers had lack of proficiency in the parts of the lesson which was lectured by using the constructivist approach and it was seen for this reason that the teachers used only the introduction and evaluation steps in applying the mind mapping technique to the parts of the lessons. Teachers think that it would be more appropriate using the mind mapping technique to oral lessons. While expressing the factors that are providing permanence in students’ acquisition and increasing the success in the exams among the advantages of this technique, the possible troubles about time limitation can be expressed among the disadvantages.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Aalia, A. H. (2004). Mind mapping for career succes, staff development. http://conferences.alia.org.au/newlibrarian2004/zobjects/presymppapers/HarrisWebsitepaperFinalpdf adresinden 09 Ocak 2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Anderson, J. V. (1993). Mind mapping: A tool for creative thinking. Business Horizons, 13(2), 41-46.
  • Beyer, M. (1993). Mind mapping. Mehr als nur eine alberne Darstellungsform von Gedanken, eher der persönliche Paradigmen-Wechsel des Denkens. Multi Mind Heft, 1, 34–38.
  • Brinkmann, A. (2003). Graphical knowledge display – mindmapping and concept mapping as efficient tools in mathematics education. Mathematics Education Review, 16, 35–48.
  • Budd, W. J. (2004). Mind maps as classroom exercises. Journal of Economic Education. http:// www. journalofeconed.org/pdfs/winter2004/35_46Budd_win04.pdf adresinden 09 Ocak 2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Buzan, T. (1996). The mind map book. New York: Plume Books.
  • Buzan, T., & Buzan, B. (1993). The mind map book. London: BBC Books.
  • Buzan, T., & Buzan, B. (1996). The mind map book: how to use radiant thinking to maximize your brain’s untapped potential. New York: Plume Books.
  • Buzan, T. (2001a). Aklını en iyi şekilde kullan. İstanbul: Arıon Yayıncılık.
  • Buzan, T. (2001b). Hızlı okuma. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Bütüner, S. Ö. (2006). Açılar ve üçgenler konusunun ilköğretim 7. sınıf öğrencilerine ve diyagramları ve zihin haritaları kullanılarak öğretimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Climate Change Global Warming Map. http://www.treehugger.com/a-picture-is-worth-combating-global-warming-map.jpg adresinden 29 Nisan 2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Çelebi, C. (2006). Yapılandırmacılık yaklaşımına dayalı işbirlikli öğrenmenin ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin erişi ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Delen, H. (1998). Temel eğitim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde kubaşık öğrenme yönteminin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Derelioğlu, Y. (2005). Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi dersinde akıl haritasının kullanımı. İstanbul. http://www. sosyalbilgiler. biz web adresinden 09 Ocak 2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Deryakulu, D. (2001). Yapıcı öğrenme. A. Şimşek (Ed.), Sınıfta demokrasi içinde (s. 53-77). Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • Durmuş, S. (2001). Matematik eğitimine oluşturmacı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1, 91-107.
  • Elkind, D. (2004). The problem with constructivism. The Educational Forum, 68(4), 306-310.
  • Findlay, C. S., & Lumsden, C. J. (1988). The creative mind: Toward an evolutionary theory of discovery and innovation. Journal of Social and Biological Structure, 11(3), 3-55.
  • Fosnot, C. T. (1996). Constructivism: A psychological theory of learning. Fosnot, C. T. (Ed.), Constructivism: Theory, perspectives and practice (pp. 8-33). New York: Teachers College Press.
  • Gelb, J. M. (1995). Düşünmenin tam zamanı. İstanbul: Arion Yayınevi.
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Glasersfeld, E. V. ( 1989). Constructivism in Education. Oxford: Pergamon Press.
  • Gür, H., & Bütüner, S. Ö. (2006). Matematik derslerinde kullanılan zihin haritalama tekniğine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elementary Education Online, 5(2), 61-74.
  • Harlen, W. (1998). The teaching of science in primary school (2nd ed.). London: David Fulton Publishers
  • Healy, J. M. (1997). Çocuğunuzun gelişen aklı: Doğumdan ergenliğe öğrenme ve beyin gelişimi. İstanbul: Enka Yay.
  • Hemmerich, H., Wendy, L., & Kanwal, N. (1994). Prime time: Strategies for life-long learning in mathematics and science in the middle and high school grades. Portsmouth: Heinemann.
  • Hugl, U. (1995). Qualitative ınhaltsanalyse und mind-mapping. Wiesbaden: Betriebswirts chaftlicher Verlag Dr. Th. Gabler GmbH.
  • İşman, A. (1999, Mart). Eğitim teknolojisinin kuramsal boyutu: Yapısalcı yaklaşımın (constractivisim) eğitim öğretim ortamına etkisi. Öğretmen Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumunda sunulan bildiri. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Jonassen, H. D. (1994). Towards a constructivist design model. Educational Technology, 34(4), 34-37.
  • Jones, E. D., & Southern, T. W. (2003). Balancing perspectives on mathematics instruction. Focus On Expectional Children, 35(9), 1-16.
  • Kan, Ç. (2006). Etkili sosyal bilgiler öğretimi arayışı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 537-544.
  • Kazu, İ. Y., & Özdemir, O. (2009, Şubat). Öğrencilerin bireysel özelliklerinin yapay zeka ile belirlenmesi. XI. Akademik Bilişim Konferansında sunulan bildiri. Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Kıdık, E. F. (2005). Canlılar çeşitlidir ünitesinin öğretilmesinde zihin haritalama tekniği kullanılarak geliştirilen yapılandırmacı öğretim yönteminin uygulanması ve geleneksel yöntemle karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Koç, G. (2007). Yapılandırmacı öğrenme kuramı. A. Ulusoy (Ed.), Eğitim psikolojisi içinde (s. ??-??). Ankara: Anı Yay.
  • Koç, M., Yavuzer, Y., Demir, Z., & Çalışkan, M. (2001). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel.
  • Margulies, N. (1991). Mapping ınner space. Tucson: Zephyr Press.
  • Mento, A. J., Martinelli, P. J., & Raymond M. (1999). Mind mapping in executive education: Application and outcomes, The Journal of Management Development, 18(4), 390-407.
  • Michelco, M. (1998). Cracking creativity: The secrets of creative genius. California: Ten Speed Printing.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. 2010. 64 Soruda Ortaöğretime geçiş sistemi ve seviye belirleme sınavı örnek sorular. http://oges.meb.gov.tr/docs/64_soru.pdf adresinden 13 Ocak 2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Naylor, S., & Keogh, B. (1999). Constructivism in classroom: Theory into practice. Journal of Science Teacher Education, 10(2), 93-106.
  • Null, J. W. (2004). Is costructivism traditional? Historical and practical perspectives on a popular advocacy. The Educational Forum, 68(2), 180-188.
  • Ornstein, P. A., & Haden, C. A. (2001). Memory developmenr or the development o memory. American Psychological Society, 10(6), 202-204.
  • Öztürk, C., & Otluoğlu, R. (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünler ve yazılı materyaller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Öztürk, H. (2005). Öğrenmenin büyüsü. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Perkins, D. (1999). The many faces of constructivism. Educational Leadership, 57(3), 6-12.
  • Saban, A. (2002). Öğrenme öğretme süreci. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Savaş, B. (2007). Yapılandırmacı öğrenme. A. Kaya (Ed.), Eğitim psikolojisi içinde. (s. 529-545). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Sewell, A. (2002). Constructivism and student misconceptions: Why every teacher needs to know about them. Australian Science Teacher Journal, 48, 24-29.
  • Svantesson, I. (1992). Mind mapping und gedächtnistraining. Bremen: GABAL.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal bilgiler öğretiminde ilke, strateji, yöntem ve teknikler. Eskişehir: Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Telman, N. (t.y.). Etkin öğrenme yöntemleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Tergan, S. O. (1986). Modelle der Wissensrepräsentation als Grundlage qualitativer Wissensdiagnostik. Beiträge zur psychologischen Forschung 7. Opladen: Westdeutscher Verlag.
  • Tetzeli, R. (1992). Mind mapping: A new way to think on paper. Fortune, 19(3). Retrived January 13, 2010, from http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune_archive/1992/11/16/77157/index.htm
  • Townsend, R. (1998). Öğrenme zenginliği. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Turgut, F., Baker, D., Cunningham R., & Piburn, M. (1997). İlköğretim fen öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası.
  • Ünver, G. (2005). Yansıtıcı düşünme. Ö. Demirel (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler içinde (s. 133-144). Ankara: PagemA Yay.
  • Yaşar, I. Z. (2006). Fen eğitiminde zihin haritalama tekniğiyle not tutmanın kavram öğrenmeye ve başarıya etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yaşar, Ş. (1998). Yapısalcı kuram ve öğrenme öğretme süreci. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1-2), 8-75.
  • Yaşar, Ş. (2001). Öğretme ve öğretme sürecinin kuramsal temelleri. M. Gültekin (Ed.), Öğretimde Planlama ve Değerlendirme içinde (s. 59-76). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Vermette, P., Foote, C., Bird, C., Mesibov, D., Harris-Ewing, S., & Battaglia, C. (2001). Understanding constructivism(s): A primer for parents and school board members. Education, 122(1), 87-93.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Seçkin.
APA Seyihoglu A, KARTAL A (2010). Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri. , 1613 - 1356.
Chicago Seyihoglu Aysegul,KARTAL AYÇA Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri. (2010): 1613 - 1356.
MLA Seyihoglu Aysegul,KARTAL AYÇA Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri. , 2010, ss.1613 - 1356.
AMA Seyihoglu A,KARTAL A Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri. . 2010; 1613 - 1356.
Vancouver Seyihoglu A,KARTAL A Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri. . 2010; 1613 - 1356.
IEEE Seyihoglu A,KARTAL A "Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri." , ss.1613 - 1356, 2010.
ISNAD Seyihoglu, Aysegul - KARTAL, AYÇA. "Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri". (2010), 1613-1356.
APA Seyihoglu A, KARTAL A (2010). Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3), 1613 - 1356.
Chicago Seyihoglu Aysegul,KARTAL AYÇA Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 10, no.3 (2010): 1613 - 1356.
MLA Seyihoglu Aysegul,KARTAL AYÇA Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.10, no.3, 2010, ss.1613 - 1356.
AMA Seyihoglu A,KARTAL A Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2010; 10(3): 1613 - 1356.
Vancouver Seyihoglu A,KARTAL A Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2010; 10(3): 1613 - 1356.
IEEE Seyihoglu A,KARTAL A "Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10, ss.1613 - 1356, 2010.
ISNAD Seyihoglu, Aysegul - KARTAL, AYÇA. "Yapılandırmacı yaklaşım temelli ilköğretim hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde zihin haritalama tekniğine ilişkin öğretmen görüşleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 10/3 (2010), 1613-1356.