Yıl: 2010 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 173 - 198 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik

Öz:
Nedensellik, neden ile sonuç arasındaki ilişkiyi ifade eder. Bilimde bu ilişkiye, nedensellik ilkesi ya da nedensellik kanunu denir. İlköğretim sosyal bilgiler dersinde çocuklara kazandırılacak olan bilgilerin nedensellik ilkesi göz önünde bulundurularak verilmesi gerekmektedir. Bu nedenle de okul programları düzenlenirken bu ilke göz ardı edilmemelidir. Bu çalışmada, nedensellik kavramının 1998 ve 2005 İlköğretim Sosyal Bilgiler programlarında nasıl yer aldığı verildikten sonra her iki programda nedensellik kavramının verilişi karşılaştırmalı olarak ele alınmış ve bir değerlendirme yapılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji

Causality in social sciences curriculum of primary schools in 1998 and 2005

Öz:
Causality is the relationship between cause and effect. This relationship in literature can be called as principle or law of causality .It is necessary to take causality into consideration while teaching the subjects of the courses in primary schools. So, in case of preparing school curriculum, this point should be kept in mind. In this study, firstly, how the concept of causality was taken in 1998 and 2005 in social sciences curriculum, and two causality in each year was compared and then evaluated accordingly.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Sosyal Bilgiler Öğretimi, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde, Ed. Cemil ÖZTÜRK ve Dursun DİLEK, Pegem A Yayıncılık, Ankara, s: 19.
  • 2. 2 GÖKKAYA, K. ve diğerleri (2003), Sosyal Bilgilere Giriş, Sosyal Bilgiler Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Ed. Cemalettin ŞAHİN, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, s: 9.
  • 3. 3 Verma, G.K. and K. Mallıck. (1999). Researching education: perfectives and techniques, Open University Press., Philadelphia, s: 79.
  • 4. 4 Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş “Nitel, Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojileri”, Anı Yayıncılık, Ankara, s: 20.
  • 5. 5 KOCAOLUK Fatma ve KOCAOLUK M.Şükrü, İlköğretim Okulu Programı, Milsan Basım Sanayi A.Ş., İstanbul, 1998, s: 2540
  • 6. 6 a.g.e., s: 2543, 7 a.g.e., s: 2553, 8 a.g.e., s: 2558, 9 a.g.e., s: 2558, 10 a.g.e., s: 2559, 11 a.g.e., s: 2559, 12 a.g.e., s: 2559, 13 a.g.e., s: 2560, 14 a.g.e., s: 2563, 15 a.g.e., s: 2563, 16 a.g.e., s: 2563, 17 a.g.e., s: 2563, 18 a.g.e., s: 2564, 19 a.g.e., s: 2564, 20 a.g.e., s: 2564, 21 a.g.e., s: 2564, 22 a.g.e., s: 2564, 23 a.g.e., s: 2564, 24 a.g.e., s: 2564, 25 a.g.e., s: 2564, 26 a.g.e., s: 2564, 27 a.g.e., s: 2564, 28 a.g.e., s: 2564, 29 a.g.e., s: 2565, 30 a.g.e., s: 2565, 31 a.g.e., s: 2541, 32 a.g.e., s: 2552, 33 a.g.e., s: 2555, 34 a.g.e., s: 2555, 35 a.g.e., s: 2555, 36 a.g.e., s: 2559, 37 a.g.e., s: 2539, 38 a.g.e., s: 2540, 39 a.g.e., s: 2541, 40 a.g.e., s: 2541, 41 a.g.e., s: 2541, 42 a.g.e., s: 2541, 43 a.g.e., s: 2541, 44 a.g.e., s: 2550, 45 a.g.e., s: 2553, 46 a.g.e., s: 2553, 47 a.g.e., s: 2553, 48 a.g.e., s: 2553, 49 a.g.e., s: 2553, 50 a.g.e., s: 2553, 51 a.g.e., s: 2554, 52 a.g.e., s: 2554, 53 a.g.e., s: 2554, 54 a.g.e., s: 2555, 55 a.g.e., s: 2555, 56 a.g.e., s: 2555, 57 a.g.e., s: 2557, 58 a.g.e., s: 2557, 59 a.g.e., s: 2557, 60 a.g.e., s: 2557, 61 a.g.e., s: 2557, 62 a.g.e., s: 2560, 63 a.g.e., s: 2564, 64 a.g.e., s: 2564, 65 a.g.e., s: 2565.
  • 7. 66 MEB; 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Programı, MEB Yayınları, Ankara, 2005a, s: 19
  • 8. 67 a.g.e., s: 31, 68 a.g.e., s: 34, 69 a.g.e., s: 37, 70 a.g.e., s: 40, 71 a.g.e., s: 46, 72 a.g.e., s: 56, 73 a.g.e., s: 58, 74 a.g.e., s: 59, 75 a.g.e., s: 62, 76 a.g.e., s: 65, 77 a.g.e., s: 66-67, 78 a.g.e., s: 70-71, 79 a.g.e., s: 74, 80 a.g.e., s: 74, 81 a.g.e., s: 76, 82 a.g.e., s: 77, 83 a.g.e., s: 96, 84 a.g.e., s: 98, 85 a.g.e., s: 101, 86 a.g.e., s: 101, 87 a.g.e., s: 101, 88 a.g.e., s: 101,
  • 9. 89. MEB; 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programı, MEB Yayınları, Ankara, 2005b, s: 17
  • 10. 90 a.g.e., s: 20, 91 a.g.e., s: 32, 92 a.g.e., s: 36, 93 a.g.e., s: 38, 94 a.g.e., s: 27, 95 a.g.e., s: 41, 96 a.g.e., s: 42, 97 a.g.e., s: 60-61, 98 a.g.e., s: 61, 99 a.g.e., s: 64, 100 a.g.e., s: 69-70, 101 a.g.e., s: 76, 102 a.g.e., s: 98, 103 a.g.e., s: 99, 104a.g.e., s: 100, 105 a.g.e., s: 102, 106 a.g.e., s: 105, 107 a.g.e., s: 105, 108 a.g.e., s: 105, 109 a.g.e., s: 105, 110 a.g.e., s: 108,
  • 11. 111. MEB; 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Programı, MEB Yayınları, Ankara, 2005a, s: 6-7 (madde5); MEB; 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programı, MEB Yayınları, Ankara, 2005b, s: 8 (madde7)
  • 12. 112. MEB 2005a: s: 52; MEB 2005b: s: 48, 113 MEB 2005a: s: 52; MEB 2005b: s: 48, 114 MEB 2005a: s: 55; MEB 2005b: s: 51, 115 MEB 2005a: s: 85–86; MEB 2005b: s: 85–86, 116 MEB 2005a: s: 89; MEB 2005b: s: 90, 117 MEB 2005a: s: 90; MEB 2005b: s: 91, 118 MEB 2005a: s: 90, 119 MEB 2005a: s: 91; MEB 2005b: s: 91, 120 MEB 2005a: s: 92; MEB 2005b: s: 91, 121 MEB 2005a: s: 93; MEB 2005b: s: 92, 122 MEB 2005a: s: 93, 123 MEB 2005a: s: 94; MEB 2005b: s: 93, 124 MEB 2005a: s: 94; MEB 2005b: s: 93,
  • 13. 125 Spiliotopoulou V, and P. Alevizos, Entities of the world and causality in children’s thinking, Research in Science Education, Past, Present, and Future, Kluwer Academic Publisher, Printed in the Nertherlands, 2001, 113-118.
APA Tay B (2010). 1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik. , 173 - 198.
Chicago Tay Bayram 1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik. (2010): 173 - 198.
MLA Tay Bayram 1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik. , 2010, ss.173 - 198.
AMA Tay B 1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik. . 2010; 173 - 198.
Vancouver Tay B 1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik. . 2010; 173 - 198.
IEEE Tay B "1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik." , ss.173 - 198, 2010.
ISNAD Tay, Bayram. "1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik". (2010), 173-198.
APA Tay B (2010). 1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 173 - 198.
Chicago Tay Bayram 1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 18, no.1 (2010): 173 - 198.
MLA Tay Bayram 1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.18, no.1, 2010, ss.173 - 198.
AMA Tay B 1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2010; 18(1): 173 - 198.
Vancouver Tay B 1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2010; 18(1): 173 - 198.
IEEE Tay B "1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 18, ss.173 - 198, 2010.
ISNAD Tay, Bayram. "1998 ve 2005 İilköğretim sosyal bilgiler programlarında nedensellik". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 18/1 (2010), 173-198.