Yıl: 2010 Cilt: 2 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 1 - 11 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma

Öz:
Müşteri tatmini, satın alma karar sürecinde önemli bir unsur olduğundan, işletmelerin devamının sağlanması için gereklidir. Ancak müşteriler ürün/hizmetlerin sadece fonksiyonel özellikleri ile tatmin olmaz. Ürün/hizmete ilişkin estetik özelliklerin de müşteri tatmininde etkili olduğu bilinmektedir. Dolayısıyla bu çalışmanın amacı, online hizmet pazarlanmasında estetik özelliklerin müşteri tatmini üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Gazetelerin web sayfalarına ilişkin estetik özelliklerin müşteri tatmini üzerindeki etkilerinin yanı sıra gazetelerin kullanımına ilişkin demografiklerin, müşterilerin tatmin düzeyleri üzerinde farklılığa neden olup olmadıkları da araştırılmaktadır. Yüz yüze anket yöntemiyle elde edilen verilerin analiz edilmesiyle estetik özelliklerden çekicilik, eşsizlik, dizayn, stil ve yaratıcılığın müşteri tatmini üzerinde etkili olduğu; kullanım demografiklerinin de müşterilerin tatmin olma düzeylerinde anlamlı bir farklılığa neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

The role of aesthetic factors on online marketing: An application on newswires

Öz:
Because of the fact that customer satisfaction is an important element on the process of purchasing decision, customer satisfaction is necessary for providing continuance of business. It is known that customers are not only satisfied with functional factors of products/services; aesthetic factors of products/services are also effective on the customer satisfaction. Accordingly, the aim of this paper is to show the effect of aesthetic factors of online marketing on the customer satisfaction. It is analyzed that the influence of aesthetic factors of newswires on customer satisfaction, besides it is also examined that whether the consumption demographics of newswires make difference on customer satisfaction level. The data is acquired by the way of conducting survey to customers of face to face. The data analyzed shows that attractiveness, uniqueness, design, style and mystery which are some of the aesthetic factors are effective on the customer satisfaction and that consumption demographics also create significant difference on customer satisfaction level.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, R.E. ve Srinivasan, S.S. (2003). “E-Satisfaction and E-Loyalty: A Contingency Framework”, Psychology and Marketing, 20/2: 123-138.
  • Auty, S. ve Elliott, R. (1998). “Fashion Involvement, Self-Monitoring and the Meaning of Brands”, Journal of Product & Brand Management, 7/2: 109-123.
  • Aydın, S. ve Özer, G. (2005). “National Customer Satisfaction Indices: An Implementation in the Turkish Mobile Telephone Market”, Marketing Intelligence & Planning, 23/5: 486-504.
  • Beerli, A., Martin J.D. ve Quintana A. (2004). “A Model of Customer Loyalty in the Retail Banking Market”, European Journal of Marketing, 38/1-2: 253-275.
  • Bhat, S. ve Reddy, S.K. (1998). “Symbolic and Functional Positioning of Brands”, Journal of Consumer Marketing, 15/1: 32-43.
  • Blankson, C. (2004). “Positioning Strategies and Incidence of Congruence of Two UK Store Card Brands”, Journal of Product & Brand Management, 13/5: 315-328.
  • Bloemer, J., Ruyter, K. ve Peeters, P. (1998). “Investigating Drivers of Bank Loyalty: The Complex Relationship Between Image, Service Quality and Satisfaction”, International Journal of Bank Marketing, 16/7: 276-286.
  • Brady, M.K. ve Robertson, C.J. (2001). “Searching for a Consensus on the Antecedent Role of Service Quality and Satisfaction: An Exploratory Cross- National Study”, Journal of Business Research, 51: 53-60.
  • Butcher, K., Sparks, B. ve O’Callaghan, F. (2001). “Evaluative and Relational Influences on Service Loyalty”, International Journal of Service Industry Management, 12/4: 310-327.
  • Caruana, A. ve Malta, M. (2002). “Service Loyalty: The Effects of Service Quality and the Mediating Role of Consumer Satisfaction”, European Journal of Marketing, 36/ 7-8: 811-828.
  • Chang, S.C., Lin, N.P., Yang, C.L. ve Sheu, C. (2003). “Quality Dimensions, Capabilities and Business Strategy: An Empirical Study in High-Tech Industry”, Total Quality Management, 14/4: 407-421.
  • Cho, Y., Hiltz, R. ve Fjermestad, J. (2002). “The Effects of Post-Purchase Evaluation Factors on Online vs Offline Customer Complaining Behaviour: Implications for Customer Loyalty”, Advances in Consumer Research, 29/1: 318-326.
  • Chumpitaz, R. ve Paparoidamis, N. (2004). “Service Quality and Marketing Performance in Business-to-Business Markets: Exploring the Mediating Role of Client Satisfaction”, Managing Service Quality, 14/2-3: 235-248.
  • Constantinides, E. (2004). “Influencing the Online Consumer’s Behavior: The Web Experience”, Internet Research, 14/2: 111-126.
  • Cronin, J.J. ve Taylor, S.A. (1992). “Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension”, Journal of Marketing, 56/3: 55-68.
  • Curkovic, S., Vickery, S.K. ve Droge, C. (2000). “An Empirical Analysis of the Competitive Dimensions of Quality Performance in the Automotive Supply Industry”, International Journal of Operations & Production Management, 20/3: 386-403.
  • Delong, M., Bao, M., Wu, J., Chao, H. ve Li, M. (2004). “Perception of US Branded Apparel in Shanghai”, Journal of Fashion Marketing and Management, 8/2: 141-153.
  • Ehigie, B.O. (2006). “Correlates of Customer Loyalty to Their Bank: A Case Study in Nigeria”, International Journal of Bank Marketing, 24/7: 494-508.
  • Fiore, A.M., Yah, X. ve Yoh, E. (2000). “Effects of a Product Display and Environmental Fragrancing on Approach Responses and Pleasurable Experiences”, Psychology & Marketing, 17/1: 27-54.
  • Fiore, A.M., Lee, S.E. ve Kunz, G. (2004). “Individual Differences, Motivations, and Willingness to Use a Mass Customization Option for Fashion Products”, European Journal of Marketing, 38/7: 835-849.
  • Garbarino, E. ve Johnson, M.S. (2001). “Effects of Consumer Goals on Attribute Weighting, Overall Satisfaction, and Product Usage”, Psychology & Marketing, 18/9: 929-949.
  • Gilboa, S. ve Rafaeli, A. (2003). “Store Environment, Emotions and Approach Behaviour: Applying Environmental Aesthetics to Retailing”, The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 13/2: 195-211.
  • Govers, P.C.M. ve Schoormans, J.P.L. (2005). “Product Personality and Its Influence on Consumer Preference”, Journal of Consumer Marketing, 22/4: 189-197.
  • Ho, D.C.K. ve Cheng, E.W.L. (1999). “Techniques: Quest for Value Mix”, Managing Service Quality, 9/3: 204-208.
  • Jansson, C., Bointon, B. ve Marlow, N. (2002). “Determinants of Consumers’ Aesthetic Responses to Point-of-Purchase Materials”, International Journal of Consumer Studies, 26/2: 145-153.
  • Jun, M. ve Cai, S. (2001). “The Key Determinants of Internet Banking Service Quality: A Content Analysis”, International Journal of Bank Marketing, 19/7: 276-291.
  • Khalid, H.M. ve Helander, M. (2004). “A Framework for Affective Customer Needs in Product Design”, Theoretical Issues in Ergonomics Science, 5/1: 27-42.
  • Kurtuluş, S., Kurtuluş, K. ve Bulut, D. (2007). “The Content Analysis of Online Newspapers in Turkey and Consumer Perceptions”, International Multi-Conference on Society, Cybernetics and Informatics, July 12-15, Orlando, Florida, USA.
  • Monthoux, P.G. ve Strati, A. (2002). “Modernity/Art Marketing/Aesthetic-A Note on the Social Aesthetics of Georg Simmel”, Consumption, Markets and Culture, 5/1: 1-11.
  • Oh, H. (1999). “Service Quality, Customer Satisfaction, and Customer Value: A Holistic Perspective” International Journal of Hospitality Management, 18: 67-82.
  • Patton, A.H. (1999). “Deconstructung Design for Marketing: Tools for Accessing the Design Process”, Journal of Market Focused Management, 4: 309-318.
  • Poon, W.C. ve Low, K.L. (2005). “Are Travellers Satisfied with Malaysian Hotels?”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17/3: 217-227.
  • Ribbink, D., Riel, Allard C.R, Liljander, V. ve Streukens, S. (2004). “Comfort Your Online Customer: Quality, Trust and Loyalty on the Internet”, Managing Service Quality, 14/6: 446-456.
  • Richardson, P., Jain, A.K. ve Dick, A. (1996). “The Influence of Store Aesthetics on Evaluation of Private Label Brands”, Journal of Product & Brand Management, 5/1: 19-28.
  • Riley, F.D. ve Lacroix, C. (2003). “Luxury Branding on the Internet: Lost Opportunity or Impossibility? “, Marketing Intelligence & Planning, 21/2: 96-104.
  • Rio, A.B., Vazquez, R. ve Iglesias, V. (2001). “The Role of the Brand Name in Obtaining Differential Advantages”, Journal of Product & Brand Management, 10/7: 452-465.
  • Sebastianelli, R. ve Tamimi, N. (2002). “How Product Quality Dimensions Relate to Defining Quality”, International Journal of Quality & Reliability Management, 19/4: 442-453.
  • Swan, K.S., Kotabe, M. ve Allred, B.B. (2005), “Exploring Robust Design Capabilities, Their Role in Creating Global Products, and Their Relationship to Firm Performance”, The Journal of Product Innovation Management”, 22: 144-164.
  • Szymanski, D.M. ve Hise, R.T. (2000). “E-Satisfaction: An Initial Examination”, Journal of Retailing, 76/3: 309-322.
  • Tsoukatos, E. ve Rand, G. K. (2006). “Path Analysis of Perceived Service Quality, Satisfaction and Loyalty in Greek Insurance”, Managing Service Quality, 16/5: 501-519.
  • Wakefield, K.L. ve Blodgett, J.G. (1996). “The Effect of the Servicespace on Customers’ Behavioral Intentions in Leisure Service Settings”, Journal of Services Marketing, 10/6: 45-61.
  • Wong, A. (2004). “The Role of Emotional Satisfaction in Service Encounters”, Managing Service Quality, 14/5: 365-376.
  • Yang, Z, Jun, M. ve Peterson, R.T. (2004). “Measuring Customer Perceived Online Service Quality”, International Journal of Operations & Production Management, 24/11: 1149-1174.
  • Yang, Z., Peterson, R.T. ve Cai, S. (2003). “Service Quality Dimensions of Internet Retailing: An Exploratory Analysis”, Journal of Services Marketing, 17/7: 685-700.
  • Yun, M.H, Han, S.H., Hong, S.W. ve Kim, J. (2003). “Incorporating User Satisfaction into the Look-and-Feel of Mobile Phone Design”, Ergonomics, 46/13-14: 1423-1440.
  • Zhou, L. (2004). “A Dimension-Specific Analysis of Performance-only Measurement of Service Quality and Satisfaction in China’s Retail Banking”, Journal of Services Marketing, 18/7: 534-546.
  • http://www.medyatava.com/tiraj.asp (Erişim tarihi: 03 Mart 2009).
  • http://www.netgazete.com/ratingtiraj/tiraj.htm (Erişim tarihi: 03 Mart 2009).
APA KURTULDU H, YILDIZ S, Cilingir Uk Z (2010). Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma. , 1 - 11.
Chicago KURTULDU Hüseyin Sabri,YILDIZ Salih,Cilingir Uk Zuhal Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma. (2010): 1 - 11.
MLA KURTULDU Hüseyin Sabri,YILDIZ Salih,Cilingir Uk Zuhal Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma. , 2010, ss.1 - 11.
AMA KURTULDU H,YILDIZ S,Cilingir Uk Z Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma. . 2010; 1 - 11.
Vancouver KURTULDU H,YILDIZ S,Cilingir Uk Z Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma. . 2010; 1 - 11.
IEEE KURTULDU H,YILDIZ S,Cilingir Uk Z "Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma." , ss.1 - 11, 2010.
ISNAD KURTULDU, Hüseyin Sabri vd. "Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma". (2010), 1-11.
APA KURTULDU H, YILDIZ S, Cilingir Uk Z (2010). Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(26), 1 - 11.
Chicago KURTULDU Hüseyin Sabri,YILDIZ Salih,Cilingir Uk Zuhal Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2, no.26 (2010): 1 - 11.
MLA KURTULDU Hüseyin Sabri,YILDIZ Salih,Cilingir Uk Zuhal Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.2, no.26, 2010, ss.1 - 11.
AMA KURTULDU H,YILDIZ S,Cilingir Uk Z Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2010; 2(26): 1 - 11.
Vancouver KURTULDU H,YILDIZ S,Cilingir Uk Z Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2010; 2(26): 1 - 11.
IEEE KURTULDU H,YILDIZ S,Cilingir Uk Z "Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma." Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, ss.1 - 11, 2010.
ISNAD KURTULDU, Hüseyin Sabri vd. "Web sitelerinin pazarlanmasında estetik özelliklerin rolü: Online gazeteler üzerinde bir araştırma". Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2/26 (2010), 1-11.