İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi

Yıl: 2010 Cilt: 11 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1 - 23 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi

Öz:
Arastırmanın amacı, ilkögretim okullarında görev yapan yönetici ve ögretmenlerin, ilkögretim müfettislerinin, rehberlik, teftis ve olumlu duygular gelistirmelerine iliskin tutumlarını belirlemeye çalısmaktır. Arastırmanın evrenini, 2008–2009 egitim-ögretim yılında İstanbul İli Bagcılar İlçesinde bulunan 54 ilkögretim okulunda görevli 3440 yönetici (n=268) ve ögretmen (n=3172) olusturmaktadır. Çalısmanın örneklemini ise, evrenden “oransız elaman örnekleme” yöntemi ile seçilen 505 yönetici (n=109) ve ögretmen (n=396) olusturmaktadır Arastırma nicel bir arastırma olup, veriler Sümbül ve İnandı (2005) tarafından gelistirilen 20 maddelik ölçekle toplanmıstır. Ölçekle elde edilen veriler, yüzde, frekans, ortalama, standart sapma, t testi ve tek yönlü varyans analizi (anova) ile çözümlenmistir. Yönetici ve ögretmenlerin, ilkögretim müfettislerinin rehberlik, teftis ve olumlu duygular gelistirmelerine iliskin genel tutumları “kararsızım” biçiminde olmustur. Yönetici ve ögretmen tutumlarında, yas, ödül ve hizmet içi egitim degiskenine göre anlamlı farklılıklar bulunmustur. Konum, cinsiyet, kıdem ve egitim durumuna göre ise, anlamlı bir farklılık bulunamamıstır. Ölçegin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0.92 dir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Investigating of attitudes concerning supervisors of administrators and teachers in primary schools

Öz:
Aim of this study is to determine the attitudes of administrators and teachers who work in primary schools towards counseling and supervision and positive feelings development of supervisors. The population of the study consists of 3440 administrators (n=268) and teachers (n=3172) in 54 primary schools in Bagcılar between 2008-2009 academic year. The sample includes 550 administrators (n=109) and teachers (n=396) chosen randomly by using “disproportionate subject sampling”. The data of this quantitative study were collected with a 20-item-scale developed by Sümbül and İnandı (2005). . The data obtained after having been applied to the administrators and teachers was analysed with percentage, means, frequence, standard deviation, t-test and single-sided variance (anova). The general attitudes of administrators and teachers towards counseling and supervision and positive feelings development of supervisors has been found as “I am not sure”. Meaningful differences were found between teachers’ and administrators’ attitudes in age, award and in-service training variables. No meaningful differences were found for gender, tenure and position variables. Cronbach Alfa internal integrity of the scale was found to be 0.92.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acheson, K. A. And Gall, M. D. (1997). Techniques In The Clinical Supervision of Teachers- Preservice and Inservice Applications Fourth Edition. New York: John Wiley and Sons Inc.
  • Aydın, M. (1993). Çagdas Egitim Denetimi. Ankara: Pegem Yayınları. Balcı, B. (2007). “İlkögretim Müfettisleri ve İlkögretim Okulu Müdürlerinin; İlkögretim Müfettislerinin Rehberlik Rollerini Gerçeklestirme Düzeylerine İliskin Algıları” Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Egitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Basar, H. (2000). Egitim Denetçisi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Basaran, İ.E. (1992). Örgütsel Davranıs. Ankara: A.Ü. Egitim Bilimleri Fakültesi Yaınları.
  • Bell, R. ve Grant. N. (1977). Patterns of Education in British Isles. London: George Allen and Unwın Ltd.
  • Bilgen, N. (2004). Teftisin İslevi. Millî Egitim Bakanlıgı Yeni Bir Teftis Anlayısı Yapı ve isleyisi Paneli (ss.41-48). Ankara: Tem-Sen Yayınları.
  • Bilgen, N. (1990). Örgüt iklimi. Millî Egitim Bakanlıgı Teftis Kurulu. Ankara: Türkiye ve Orta Dogu Amma İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • Bilir, M. (1998). Çagdas Denetçi Rolleri. İlkögretim Müfettisleri Semineri (ss.74-98). Ankara: Ankara Üniversitesi Egitim Bilimleri Fakültesi Egitim Arastırma ve Uygulama Merkezi.
  • Blase, J. ve Blase, J. (2002). The Micropolitics of Instructional Supervision: A Call for Research. Education Administration Quarterly, 38 (1) ss. 6–44.
  • Blunberg, A. (1974). Supervisors and Teochers: A Private Cold. War. Berkeley California: McCutchan Publishingcorp.
  • Bursalıoglu, Z. (1987). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranıslar. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Çiçek Saglam, A. ve Demir A. (2009). İlkögretim Müfettislerinin Rehberlik Görevlerini Yerine Getirme Düzeylerine İliskin Ögretmen Görüsleri. Milli Egitim Dergisi, Yıl 38, S.183, ss.130-139.
  • Doganay, E. (2006). “Tasra Birimlerindeki İlk ve Orta Ögretim Kurumlarında Yürütülen Teftis Hizmetlerinin Karsılastırılması ”. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Dündar, A. A. (2005). “İlkögretim Okullarında Yapılan Teftisin Okul Basarısı ve Gelisimi Üzerine Etkisi”. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Egitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gardner, J.E. (1980). Training The New Supervisors. New York.
  • Gökçe, F. (1994). “Bagımsız Ortaokullar İle İlkögretim Okulları II. Kademesinde Denetim Amaçlarının Gerçeklesmesi ve Denetim İlkelerine Uyulması Konusunda Denetçi ve Ögretmen Görüsleri”. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Egitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gökten, R. (1986). “Cumhuriyet Dönemi Türk Egitim Sisteminde Teftis”. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Griffin, G. A. (1991). Interactive Staff Development – Using What We Know. (Ed. Lıeberman, A. ve Mıller, L.) Staff Development For Educatıon In The– New Demands, New Realıtıes, New Perspectıves, New York: Teachers College Pres s.90
  • Hopkins, W.S. ve Moore, K. D. (1993). Clinical Supervision- A Practical Guide To Student Teacher Supervision. Brown and Benchmark Publishers.
  • İnal, A. (2008). “İlkögretim Okullarında Yapılan Denetimlerde Müfettislerin Tutum Vedavranıslarının Ögretmenler Tarafından Degerlendirilmesi” Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kale, M. (1995). İlkögretimde Müfettis Yönetici ve Ögretmen Etkilesiminin Egitime Etkileri. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karagözoglu, G. (1972). Türk Egitim Düzeninde Bakanlık Müfettislerinin Rolü. (Arastırma Özeti) Ankara: MEB. Planlama Arastırma ve Koordinasyon Dairesi.
  • Kavas, E. (2005). “İlkögretim Müfettislerinin Denetim Davranıslarına İliskin Ögretmen Algı Ve Beklentileri” Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Korkmaz, M. (2007). “İlkögretim Müfettislerinin Rehberlik Görevlerini Yerine Getirme Düzeyleri”. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Levine, J. (1987). Rural Teachers Perceptions of the Effectiveness of Various Supervisory Practices.. Research in Rural Education. Vol:4 No. 2, pp. 77-82.
  • Mosley, D. C., Megginson, L. C. ve Pietri, P. H. (2001) Supervisory Management –The Art Of Empowering And Developing People. Ohio, South-Western College Publishing.
  • Ouston, J. and Fidler, B. (1997). What do Scohools After OFSTED School Inspection or Before. School Leadership and Management, Vol. 7, Issue 1, p. 95-104.
  • Öz, F. (2003). Türkiye Cumhuriyeti Millî Egitim Sisteminde Teftis, Eskisehir: Osmangazi Üniversitesi Basımevi.
  • Öz, F. (1977). “Türk Egitim Sisteminde İlkögretim Müfettislerinin Rolü”. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özbek, O. (1997). “Ögretmenlerin Ders Teftis Etkinliklerinde Müfettislerden Beklentileri ve Bu Beklentilerin Müfettislerce Gerçeklestirilme Düzeyleri”. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, T. (2001). “Çagdas ve Demokratik Egitimde Teftis”. Yayınlanmamıs Doktora Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Pehlivan, İ. (1998). Denetimde Personel Gelistirme. İlkögretim Müfettisleri Semineri 27 Temmuz–21 Agustos 1998, (ss.242-261). Ankara: Ankara Üniversitesi Egitim Bilimleri Fakültesi Egitim Arastırma ve Uygulama Merkezi.
  • Pehlivan, İ. (1998). Denetimde Stres ve Basa Çıkma Yolları. İlkögretim Müfettisleri Semineri27 Temmuz–21 Agustos 1998. (ss.262-282). Ankara: Ankara Üniversitesi Egitim Bilimleri Fakültesi Egitim Arastırma ve Uygulama Merkezi.
  • Rue, L. W. ve Byars, L. L. (1990). Supervision, Key Link To Productivity. The United States, Irwin Publishers.
  • Renklier, A. (2005). “İlkögretim Denetmenlerinin İlkögretim Okullarında Ögrenme Ögretme Süreçleri ve Yönetim Görevleriyle İlgili Etkililik Düzeyleri”. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Saglamer, E. (1975). Egitimde Teftis ve Teknikler. Ankara: Millî Egitim Basımevi.
  • Seçkin, N. (1998). Teftiste Yeni Bir Yaklasım: Sanatsal Teftis. (Ed. M. Hesapçıoglu ve H.Taymaz ). Türkiye’de Egitim Yönetimi. İstanbul: Kültür Koleji Egitim Vakfı Yayınları, ss. 209-217.
  • Sergiovanni, T. J. and Starratt, R. J. (1988). Supervision- Human Perspectives Fourth Edition. NewYork: McGraw-Hill Publishing Company.
  • Sullivan, S. ve Glanz, J. (2000). Supervision That Improves Teaching Strategies and Techniques. California: Corwin Press Inc.
  • Sümbül, Ö. ve İnandı, Y. (2005). İlkögretim ve Lise Ögretmenlerinin, İlkögretim ve Bakanlık Müfettislerine İliskin Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Ölçek Gelistirme Çalısması. Mersin Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, C.1 S.2. ss.214-226
  • Taymaz, H. (1997). Egitim Sisteminde Teftis. Ankara: TAKAV Tapu Kadastro Vakfı Matbaası.
  • Taymaz, H. (2002). Egitim Sisteminde Teftis – Kavramlar, İlkeler, Yöntemler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Tracy, S. (1995). How Historical Concepts of Supervision Relate to Supervisory Practices Today. The Clearing House, ProQuest Education Journals, 68, (5) pg, 320- 325.
  • Tuncer, S. (1995). “Degisik Kaynaklardan Yetisen İlkögretim Müfettislerinin Rehberlik Rollerinin Degerlendirilmesi”. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Uludag Üniversitesi Sosyal Biklimler Enstitüsü, Bursa.
  • Uygun, H. (2006). “İlkögretim Okulu Ögretmenlerinin Algılarına Göre Okul Müdürleri İle İlkögretim Müfettislerinin Ögretmenleri Etkileme Düzeyi”. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Egitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ünal, S. ve Sıgırcı, M. (2000). Ögretmenlerin Denetmenleri Degerlendirmesi ve Onlardan Beklentileri. M.Ü. Atatürk Egitim Fakültesi Egitim Bilimleri Dergisi, s. 12, ss. 281 – 294.
  • Wanzare, Z. ve Costa, J. L. (2000). Supervision and Staff Development: Overview of The Literature. National Association of Secondary School Principals. NASSP Buletin: 84, 618: ProQuest Education Journals pg:47.
  • Yalçınkaya, M. (1992). “Ortaögretimde Ders Denetimi” Yayınlanmamıs Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
APA GÜNDÜZ Y (2010). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. , 1 - 23.
Chicago GÜNDÜZ Yüksel İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. (2010): 1 - 23.
MLA GÜNDÜZ Yüksel İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. , 2010, ss.1 - 23.
AMA GÜNDÜZ Y İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. . 2010; 1 - 23.
Vancouver GÜNDÜZ Y İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. . 2010; 1 - 23.
IEEE GÜNDÜZ Y "İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi." , ss.1 - 23, 2010.
ISNAD GÜNDÜZ, Yüksel. "İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi". (2010), 1-23.
APA GÜNDÜZ Y (2010). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 1 - 23.
Chicago GÜNDÜZ Yüksel İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 11, no.2 (2010): 1 - 23.
MLA GÜNDÜZ Yüksel İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.11, no.2, 2010, ss.1 - 23.
AMA GÜNDÜZ Y İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 11(2): 1 - 23.
Vancouver GÜNDÜZ Y İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 11(2): 1 - 23.
IEEE GÜNDÜZ Y "İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, ss.1 - 23, 2010.
ISNAD GÜNDÜZ, Yüksel. "İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 11/2 (2010), 1-23.