Yıl: 2009 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 117 - 144 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma

Öz:
Rekabet ortamında, kalite, ürün fiyatlarının birbirine çok yakın olması, isletmeleri bu ürünlerin satısında farklı pazarlama stratejilerin uygulamaya yöneltmistir. Bu farklı pazarlama stratejileri literatürde modern pazarlama adı altında görülmektedir. İliskisel pazarlama modern pazarlama altında bulunan, düsünce olarak eski ancak kavramsal olarak son yıllarda gelistirilmis yeni bir pazarlama felsefesidir. Bu arastırmada termal turizme hizmet veren 4 yıldızlı otellerle aynı niteliklere sahip diger 4 yıldızlı otellerin iliskisel pazarlama uygulamalarının karsılastırılması amaçlanmaktadır. Anket çalısması ile elde edilen bulgulara göre, 4 yıldızlı termal turizm otelleri ile aynı niteliklere sahip diger 4 yıldızlı oteller arasında iliskisel pazarlama uygulamaları açısından anlamlı farklılıklar bulunmustur. Bu farklılıklar, personel hizmeti, otel yönetimi, otelin odası, konumu ve yemekleri baslıkları altında ortaya çıkmıstır.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme Halkla İlişkiler

A comparative study of relationship marketing on hotel companies

Öz:
The similarities in product quality and processes lead firms to employ different marketing strategies, categorized as modern marketing. Relationship marketing under this category is an old concept in a new conceptual framework. This research compares relationship application of four star touristic thermal hotels to other four star hotels with the same qualifications. According to the research findings derived from the survey study, there are meaningful differences between thermal hotels and the other hotels in regard of relationship marketing. This differences are in personnel service, room, food, and the location of hotel.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme Halkla İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaba, A. (2006). “Measuring Service Quality In The Hotel Industry: A Study In A Business Hotel InTurkey”,International Journal of Hospitality Management 25, 170-192.
  • Armutlu, C. E.. (2006). “İliskisel Pazarlamanın Teorik Temelleri: Etkilesim ve Sebeke Yaklasımları”, Ticaret ve Turizm Egitim Fakültesi Dergisi, Yıl:2006, Sayı:2, 2.
  • Avcıkurt, C. ve H. Çeken. (1999). “Dünyada ve Türkiye’de Saglık Turizmi ve Gelistirilmesi”, Standart Dergisi,TSE Yayınları, Sayı:451, Temmuz. 25.
  • Avcıkurt, C. (2004). “Balıkesir Yöresinde Yerli Turist Profili Arastırması”, Balıkesir Üniversitesi Bilimsel Arastırma Projeleri Birimi, Proje No: 2002/13.
  • Azaltun, M., (1999). Otel İsletmelerinde İç Kontrol. Eskisehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayın No:1075.
  • Aras, H. (1993). Konaklama İsletmeciliginde Yiyecek-İçecek Maliyet Kontrolü, Ankara: Devran Matbaası
  • Barutçu, S. (2002). “Hizmet Sektöründe Müsteri Baglılıgının Önemi ve Müsteri Baglılıgının Saglanmasında İliski Pazarlamasının Rolü: Banka İsletmelerinde Bir Uygulama”, Yayımlanmamıs Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İsletme Anabilim Dalı.
  • Batman, O. (2003). Otel İsletmelerinin Yönetimi, İstanbul: Degisim Yayınları.
  • Bayraktaroglu, G. (Güldün). (2002).”Geleneksel Pazarlamada Politik Pazarlamanın Yeri”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:4, Sayı:3,63.
  • Boz, N. (2002),Turizm Hukuku, Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Chiu, H-C., Hsieh, Y-C., Li, Y-C., Lee, M., (2005), “Relationship Marketing and Consumer Switching Behavior”, Journal of Business Research, 58, 1681-1689.
  • Çetiner, E. (1995),” Konaklama İsletmelerinde Yönetim Muhasebesi”, Ankara: Tutibay Yayınları.
  • Demir, M. H. ve A. Sahin. (2001). “ İsletmeden İsletmeye Elektronik Ticaretin Gelismesine İliskisel Pazarlamanın Rolü: Güven İliskisi Eksenli Bir Analiz”, Review of Social, Economic & Business Studies, Vol:2, 220.
  • Dibb, S., Meadows, M., (2004). “Relationship Marketing and CRM: A Finacial Services Case Study”, Journal of Strategic Marketing, Vol. 12, pp. 111-125.
  • Erdem. B.ve B. Sahin. (2007). “Konaklama İsletmelerinde Uygulanan Modern Pazarlama Tekniklerinin Analizi: Ampirik Bir Arastırma”, Çesme Ulusal Turizm Sempozyumu, 21-23 Kasım 2007, İzmir.
  • Gounaris, S. P., Tzempelikos, N. A., Chatzipanagiotou, K., (2007), “The relationships of Customer-Perceived Value, Satisfaction, Loyalty and Behavioral Intentions”, Journal of Relationship Marketing, Vol. 6, No. 1, pp. 63-87.
  • Grönroos, C., (1991), “The Marketing Strategy Continuum: Toward A Marketing Concept for The Service Marketing”, Service Marketing Management Decision, V.29.
  • Grönroos, C., (1996), “Relationship Marketing: Strategic and Tactical Implications”, Management Decision, 1996, Sayı.34/3.
  • Gummesson, E. (1997). “Relationship Marketing As A Paradigm Shift: Some Conclusions From The 30R Approach”, Management Decision,35/4, 272.
  • Gülmez, M. ve O. Kitapçı. (2003). “İliski Pazarlamasının Gelisimi ve Yakın Gelecegi”, C.Ü. ;ktisadi ve ;dari Bilimler Dergisi, 4(2), 81-89.
  • Güres, N. (2004). “Pazarlamada Yeni Bir Yaklasım; “İliski Pazarlaması” ve Turizm İsletmeleri Açısından Önemi”, 1. Ulusal Turizm Kongresi, 15- 16 Nisan 2004, Balıkesir.
  • Fyall, A., Callod, C., Edwards, B., (2003), “Relationship Marketing: The Challenge For Destinations”, Annals of Tourism Research, Vol. 30, No. 3, pp.644-659.
  • Hacıefendioglu, S. (2005). “İliski Pazarlaması ve Turizm Sektöründe Bir Alan Arastırması”. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (9) 2005/1, 69-93.
  • http://www.rega.basbakanlik.gov.tr, Ekim 2008
  • İçöz, O. (2001). Turizm İsletmelerinde Pazarlama, İlkeler ve Uygulamalar. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • İlban, M. O., Köroglu, A. ve Bozok, D. (2008). “Termal Turizm Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı: Gönen Örnegi” İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 105-129.
  • Iriana, R., Buttle, F., (2006), “Strategic, Operational, and Analytical Customer Reletaonalship Management: Attributes and Measures”, Journal of Relationship Marketing, Vol. 5, No. 4, pp. 23-42.
  • Kabakçı, E. “Konaklama İsletmelerinde Modern Pazarlama Yöntemi Olarak İliskisel Pazarlama Yaklasımı (Bodrum Yöresinde Bir Arastırma)”, Yayımlanmamıs Yükseklisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İsletmeciligi ve Otelcilik Anabilim Dalı
  • Karakas B., B. Bircan ve O. Gök. (2007). “Hizmet Sektöründe İliski Pazarlaması: Butik Oteller ve 5 Yıldızlı Oteller Üzerine Karsılastırmalı Bir Arastırma.”. Ege Akademik Bakıs Dergisi 7(1), 3-18.
  • Kaslı, M. (2006). “Yerli Turistlerin Kaplıca Merkezlerini Ziyaret Nedenleri ve beklentileri Üzerine Gönen’de Bir Arastırma”, II. Ulusal Turizm Kongresi, 20-22 Nisan 2006, Balıkesir.
  • Kulabas, Y. ve S. Sezgin. (2003). “TORQUE- Müsteriyi Geri Döndürme Kuvveti/ Bir İliskisel Pazarlama Modeli”, ;TÜ Dergisi/ d Mühendislik,Cilt:2, Sayı:5, 76.
  • Kurtuldu, H. S. ve Ç. Sahin. (2003). “İnternet Yoluyla Satınalmayı Olumsuz Etkileyen Faktörler ve Pazarlama Stratejilerine Yönelik Muhtemel Etkileri”,8. Ulusal Pazarlama Kongresi 16-19 Ekim 2003, 14.
  • Nasır, S. (2003). “Türkiye’de GSM Sektöründe Müsteri Memnuniyeti: Kullanıcıların Operatör Degistirme Egilimlerinin Saptanması”,8. Ulusal Pazarlama Kongresi 16-19 Ekim 2003, 212.
  • Odabası, Y. (2000). Satısta ve Pazarlamada Müsteri İliskileri Yönetimi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Palmatier vd., (2007), “Use of Relationship Marketing Programs in Building Customer-Salesperson and Customer-Firm Relationships: Differential Influences on Financial Outcomes”, International Journal of Research in Marketing, Vol. 24, pp. 210-223.
  • Sayılı, M., H. Akça, T. Duman, K. Esengün. (2007), “ Psoriasis Treatment Via Doctor Fishes as Part of Health Tourism: A Case Study of Kangal Fish Spring, Turkey” Tourism Management, Volume:28, Issue:2, 625-629.
  • Sahin, İ. F. (2007). “Saglık Turizmi Açısından Erzin İçmeleri ve Çevresel Etkileri”, Çesme Ulusal Turizm Sempozyumu Bildiriler Kitabı (21-23 Kasım), Çesme-İzmir, 393-401.
  • Tek, Ö.B., (1999), Pazarlama İlkeleri: Global Yönetimsel Yaklasım Türkiye Uygulamaları.
  • Türksoy, A. (1998), Otel Yönetim Muhasebesi, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Usta, Ö. (2001), Genel Turizm, İzmir:Anadolu Matbaacılık.
  • Vallen, G. ve J. Vallen(2000),”Check In- Check Out”, New Jersey: Prentice Hall Publishing.
  • Varinli, İ. (2006), Pazarlamada Yeni Yaklasımlar, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Wilkins, H., Merrilees, B., and Herrington, C. (2007). “Towards An Understanding Of Total Service Quality In Hotels”, International Journal of Hospitality Management 26, 840-853.
  • Zineldin, M., (2000), “Beyond Relationship Marketing: Technolojicalship Marketing.”, Marketing Intelligence and Planning, 18/1.
APA ILBAN M, Doğdubay M, GÜRSOY H (2009). Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. , 117 - 144.
Chicago ILBAN MEHMET OGUZHAN,Doğdubay Murat,GÜRSOY Hande Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. (2009): 117 - 144.
MLA ILBAN MEHMET OGUZHAN,Doğdubay Murat,GÜRSOY Hande Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. , 2009, ss.117 - 144.
AMA ILBAN M,Doğdubay M,GÜRSOY H Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. . 2009; 117 - 144.
Vancouver ILBAN M,Doğdubay M,GÜRSOY H Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. . 2009; 117 - 144.
IEEE ILBAN M,Doğdubay M,GÜRSOY H "Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma." , ss.117 - 144, 2009.
ISNAD ILBAN, MEHMET OGUZHAN vd. "Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma". (2009), 117-144.
APA ILBAN M, Doğdubay M, GÜRSOY H (2009). Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 117 - 144.
Chicago ILBAN MEHMET OGUZHAN,Doğdubay Murat,GÜRSOY Hande Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10, no.2 (2009): 117 - 144.
MLA ILBAN MEHMET OGUZHAN,Doğdubay Murat,GÜRSOY Hande Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.10, no.2, 2009, ss.117 - 144.
AMA ILBAN M,Doğdubay M,GÜRSOY H Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2009; 10(2): 117 - 144.
Vancouver ILBAN M,Doğdubay M,GÜRSOY H Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2009; 10(2): 117 - 144.
IEEE ILBAN M,Doğdubay M,GÜRSOY H "Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma." Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, ss.117 - 144, 2009.
ISNAD ILBAN, MEHMET OGUZHAN vd. "Otel işletmelerinde ilişkisel pazarlama üzerine karşılaştırmalı bir araştırma". Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10/2 (2009), 117-144.