Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi

Yıl: 2010 Cilt: 0 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 1 - 8 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi

Öz:
Bu araştırmada, yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, “öntest-sontest kontrol gruplu deneme modeli” ile çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemi Selçuk Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliğinde okuyan öğrencilerden oluşmaktadır. Deney grubu 24 öğrenciden, kontrol grubu 24 öğrenciden oluşmaktadır. Deney grubu öğrencilerine 8 hafta boyunca 90 dakikalık yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitim programı uygulanmıştır. Uygulanan eğitim programında, öğrencilerin iletişim becerilerini geliştirebileceği düşünülen tanışma, kaynaşma, kendini ve duygularını tanıma, anlama, duyguları ifade edebilme, kendine ilişkin farkındalık geliştirme, gruba uyma, liderlik yapma, lideri izleme, grubun devamlılığı için strateji geliştirme, göz kontağı kurabilme, jest ve mimikleri kullanma, beden dilini kullanma, sözsüz iletişim, kendine ve gruba güven duyma, iletişimin kendisi için anlamını ifade etme, başkalarını anlama, empati kurabilme, farklı açılardan bakabilme, iletişim engellerini tanıma ve çözüm getirebilme ve dinleme becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiş ve programda bu becerilere yer verilmiştir. Deney ve kontrol gruplarına eğitim programı öncesi öntest , 8 hafta sonunda da sontest uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak, öğrencilerin iletişim becerilerini ölçmek amacıyla Korkut (1997) tarafından yetişkinlere uyarlanan “İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği (İBDÖ)” kullanılmıştır. Ölçek 25 maddeden oluşan ve “her zaman (5), sıklıkla (4), bazen (3), nadiren (2), hiçbir zaman(1)” şeklinde sıralanan 5’li likert tipi bir ölçektir. Ölçekten alınan yüksek puan öğrencilerin iletişim becerilerinde daha başarılı olduklarını göstermektedir. Verilerin analizinden elde edilen bulgular yaratıcı drama yöntemi ile verilen iletişim becerileri eğitiminin öğrencilerin iletişim becerileri puanlarını yükselttiği sonucunu ortaya çıkarmıştır.
Anahtar Kelime: öğrenciler çocuk gelişimi iletişim becerileri yaratıcı drama iletişim becerileri eğitimi

An investigation about the effect of communication skills education integrated with creative drama on students of deparments of child development and education

Öz:
Human beings are social entity so they try to make the world meaningful through their communication with other people; because the contexts they are involved relations among them. People contact with each other via transferring information with opposite parties. So the need to express themselves and understand others is also a part of their nature and forced them to communicate (Cüceloğlu, 1995). Individuals are successful as far as they realize and express their feelings and thoughts, considering thoughts of the opposite party and adjust their behaviors according to existing ambient (Signe and Van Schaik, 2000). It has been stated that the underline reasons of ineffective communication are cognitive, perceptive, emotinal, unconscious needs, personal factors, roles, social and physical environment, quality of message and communication skills (Dökmen, 1996; Çam, 1997). Having desired communication skills for the individuals is only possible through education. Creative drama is only one of the methods which are used for this education. The creative drama means animating any subject through benefiting from techniques as adlib, role playing basing on a group or group members. In the animating periods, general features of play are displayed and creative drama is achieved according to the aim of the study and the structure of the group (Adıgüzel, 2006). There is possibility of using all kinds of communication elements at the drama periods. All creative drama facilities base on verbal or nonverbal communication. The people who participate in this period initially realize their feelings, thoughts and bodys and realize other’s. The creative is a way sharing information. (Üstündağ, 2001).
Anahtar Kelime: child development communication skills creative drama communication skills training students

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama derslerine (okul öncesinde drama ve ilköğretimde drama) ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 1 (2), 7-16.
  • Akoğuz, M. (2002). İletişim becerilerinin geliştirilmesinde yaratıcı dramanın etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arielli, B. B. (2007). Integration of creative drama into science teaching. Unpublished Doktoral Dissertation, Kansas: Kansas State University.
  • Bayrakçı, M. (2007). Okul öncesinde yaratıcı drama etkinliklerinin iletişim becerilerinin gelişmesi üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü..
  • Coşkuner, A. (1994). İletişim becerisini geliştirme eğitiminin iş görenlerin iletişim çatışmalarına girme eğilimlerine, yalnızlık düzeylerine ve iş doyumlarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cüceloğlu, D. (1995). Yeniden insan insana. İstanbul : Remzi Kitabevi.
  • Çağdaş, A. (2008). Anne-baba-çocuk iletişimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Çağdaş, A. (2006). Çocukla iletişim ve beden dilini kullanma (Ed: A. Solak) İnsan ilişkileri ve iletişim. Ankara: Hegem Yayınları.
  • Çam, S. (1997). İletişim becerileri eğitimi programının öğretmen adaylarının ego durumlarına ve problem çözme becerisi algılarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • De La Cruz. R. E. ( 1995). The effects of creative drama on the social and oral language skills of with learning disabilities. Unpublished Doktoral Dissertation, Illinois: Illinois State University.
  • Deniz, İ. (2003). İletişim becerileri eğitiminin ilköğretim 8. Sınıf öğrencilerinin iletişim becerisi düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü..
  • Dökmen, Ü. (1996). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ergin, H. (2003). İletişim becerileri eğitim programının okul öncesi dönem çocuklarının iletişim becerileri düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fleming, M., Merrell, C., & Tymms, P. (2004). The impact of drama on pupils’ language, mathematics and attitude in two primary schools. Research in Drama Education, 9 (2), 177-197.
  • Girgin, T. (1999) Türkiye’de okul öncesi eğitim kurumlarında yaratıcı drama etkinlikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Guli, L. A. (2004). The effects of creative drama – based intervention for children with deficits in social perception. Unpublished Doktoral Dissertation, Austin-Texas: The University of Texas at Austin.
  • Jackson, J.T., & Bynum, N. (1997). Drama: A teaching tool for culturally diverse children . Journal Of Instructional Psychology, 24( 3),158-168.
  • Johannsen, Kirsten C. P. (2004). Social issue drama and its impact on the social consciousness of preadolescent school children. Unpublished Doktoral Dissertation, Minnesota: University of St. Thomas. St.Paul-Minnesota.
  • Kempe, A. (2003). The role of drama in the teaching of speaking and listening as the basis for social capital. Research in Drama Education, 8 (1), 65-78.
  • Korkut, F. (1996). İletişim becerileri değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (7), 18-23.
  • Korkut, F. (1997). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerini değerlendirmeleri. IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. Cilt. 4. Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • Mages, W. K. (2006). Drama and imagination: a cognitive theory of drama’s effect on narrative comprehension and narrative production. Research in Drama Education, 11 (3), November, 329-340.
  • Mages, W. K. (2008). Does creative drama promote languge development in early childhood ? A review of the methods and measures employed in the empirical literature. Review of The Educational Research, 78 (1), 124-152.
  • Oğuzkan, F. (1981). Eğtim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Özdemir, L. (2003). Yaratıcı drama dersinin duygusal zekâ gelişimine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztürk, A. (2006). Öğretmen yetiştirmede yaratıcı drama yöntemiyle işlenecek tiyatro dersinin öğretmen adaylarındaki sözel iletişim becerilerine etkileri. İkinci baskı. (Ed: H. Ö. Adıgüzel) Yaratıcı Drama Yazıları 1985-1998. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Signe, P. & Van Schaik C.P.. (2000). Dominance And Communcation:Conflict Management İn Various Social Setting. Natural Conflict Resolation. (Ed: Aureli F, de Waal FBM). USA: University Of California Press,
  • Üstündağ, T. (2001). Yaratıcı drama öğretmenimin günlüğü. İstanbul: Pegem Yayıncılık.
  • Wardrope, W. J. (2002). Department chairs’ perceptions of importance of business comunacations skills. Business Communication Quarterly, 65 (4), 60-72.
  • Yassa, N. A. (1997). A study of the effect of drama education on social ınteraction in high school students. Unpublished Doktoral Dissertation, Ontario: Lakehead University.
  • Zembat, R. (1993). Okul öncesi eğitim kurumlarında kişilerarası ilişkiler ve iletişim. 9. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi Yaygınlaştırılması Semineri (Ankara, 17- 19 Haziran). İstanbul : Ya-Pa Yayınları.
APA ARSLAN E, ERBAY F, SAYGIN Y (2010). Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. , 1 - 8.
Chicago ARSLAN EMEL,ERBAY Filiz,SAYGIN YELİZ Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. (2010): 1 - 8.
MLA ARSLAN EMEL,ERBAY Filiz,SAYGIN YELİZ Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. , 2010, ss.1 - 8.
AMA ARSLAN E,ERBAY F,SAYGIN Y Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. . 2010; 1 - 8.
Vancouver ARSLAN E,ERBAY F,SAYGIN Y Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. . 2010; 1 - 8.
IEEE ARSLAN E,ERBAY F,SAYGIN Y "Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi." , ss.1 - 8, 2010.
ISNAD ARSLAN, EMEL vd. "Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi". (2010), 1-8.
APA ARSLAN E, ERBAY F, SAYGIN Y (2010). Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(23), 1 - 8.
Chicago ARSLAN EMEL,ERBAY Filiz,SAYGIN YELİZ Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.23 (2010): 1 - 8.
MLA ARSLAN EMEL,ERBAY Filiz,SAYGIN YELİZ Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.23, 2010, ss.1 - 8.
AMA ARSLAN E,ERBAY F,SAYGIN Y Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2010; 0(23): 1 - 8.
Vancouver ARSLAN E,ERBAY F,SAYGIN Y Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2010; 0(23): 1 - 8.
IEEE ARSLAN E,ERBAY F,SAYGIN Y "Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi." Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.1 - 8, 2010.
ISNAD ARSLAN, EMEL vd. "Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi". Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 23 (2010), 1-8.