Yıl: 2009 Cilt: 42 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 87 - 104 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı

Öz:
Proje Tabanlı Öğretim, öğrencilerin etkinliğini esas alan, öğrencilerin tasarımına dayanan ve öğretimi projeler yoluyla gerçekleştirmeyi hedefleyen bir öğretim stratejisidir. XX. yüzyılın başlarında ortaya çıkan Proje Tabanlı Öğretim, Dewey ve Kilpatrick'in çalışmaları ve Piaget, Vygotsky ve Bruner’in görüşleri doğrultusunda belli bir öğretim stratejisi hâline gelmiştir. Proje Tabanlı Öğretim, öğrenme-öğretme sürecinde öğreneni; alıcı konumundan, inceleyen, araştıran ve elde ettiği bilgileri kullanarak sorun çözen, üretici bireyler haline getirmeyi hedeflemektedir. Proje Tabanlı Öğretimin uygulama basamakları; hedeflerin oluşturulması ve konunun belirlenmesi, takımların oluşturulması, bilgilerin toplanması ve örgütlenmesi, projenin sonuçlandırılması, projelerin değerlendirilmesi şeklindedir. Bu çalışmada alan yazını taraması yoluyla Proje Tabanlı Öğretimin kuramsal temelleri, uygulama basamakları, üstünlükleri, sınırlılıkları ve Türkçe öğretimindeki yeri ifade edilmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Project-based teaching and its usage in Turkish instruction

Öz:
Project-based teaching is a teaching strategy which basically considers students’ activities, relies on students’ designs and aims at teaching through projects. Developed in the beginning of XX’th century, Project-based teaching has been a specific teaching strategy through studies of Dewey and Kilpatrick and opinions of Piaget, Vygotsky and Bruner. Project-based teaching aims to transform students in the learning-teaching process from taker position into individuals researching, examining and problem solving using knowledge acquired. Implementation steps of project-based teaching are determination of goals and subject, composition of teams, gathering and organization of knowledge, conclusion of project and evaluation of project. In this study, by means of literature scanning; theoretical basics, implementation steps, superiority, limitations and position in Turkish instruction of Project-based teaching are studied.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alnıak Ş. ve Yılmaz, H. (2004). Kuramsal Bakış Açısıyla Proje Yaklaşımı. Eğitim Araştırmaları. 17: 92-101.
  • Altan, A., Arhan, S., Başar, S., Özaykut, S., Öztürker, G., Yılmaz, D. ve Yüksel, Y. (2007). Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Çiftçi, S. (2006). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Öğrencilerin Akademik Risk Alma Düzeylerine, Problem Çözme Becerilerine, Erişilerine, Kalıcılığa ve Tutumlarına Etkisi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Demirel, Ö. (2003). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirhan, C. (2002). Program Geliştirmede Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Erdem, M. (2002). Proje Tabanlı Öğrenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22: 172-179.
  • Erdem, M. ve Akkoyunlu, B. (2002). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Kapsamında Beşinci Sınıf Öğrencileriyle Yürütülen Ekiple Proje Tabanlı Öğrenme Üzerine Bir Çalışma. İlköğretim-Online. 1 (1): 2-11. http://ilkogretim-online.org.tr/vol1say1/v01s01a.pdf
  • Fleming, D. S. (2000). A Teacher’s Guide to Project-Based Learning. Washington: Office of Educational Research and Improvement. www.eric.ed.gov (Eric Number ED469734)
  • Girgin Balkı, A. (2003). Proje Temelli Öğrenme Yönteminin Özel Konya Esentepe İlköğretim Okulu Tarafından Uygulanmasına Yönelik Bir Değerlendirme. Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Kaptan, F. ve Bozkurt R. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Çağdaş Eğitim Dergisi. 287: 18-28.
  • Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22: 164-170.
  • Kılıç, Z. (2004). Meslek Eğitiminde Projeye Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Bilgilerinin Kalıcılığına Etkisi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Korkmaz, H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi 6–8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Özdemir, E. (2006). Proje Tabanlı Öğrenmenin Öğrencilerin Geometri Başarılarına Ve Geometriye Yönelik Tutumlarına Etkisinin Araştırılması. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Özdener, N. ve Özçoban, T. (2004). Bilgisayar Eğitiminde Çoklu Zekâ Kuramına Göre Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Öğrenci Başarısı Üzerine Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 4 (1), 147-170.
  • Saban, A. (2002). Öğrenme Öğretme Süreci Yeni Teori ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sidman-Taveau, R. L. (2005). Computer Assisted Project Based Learning in Second Language: Case Studies in Adult ELS. The University of Texas, Unpublished PhD Thesis.
  • Taşpınar, M. (2005). Kuramdan Uygulamaya Öğretim Yöntemleri. Elazığ: Üniversite Kitabevi.
  • TDK (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Toci, M. J. (2000). The Effect of a Technology-Supported, Project-Based Learning Environment on Intrinsic and Extrinsic Motivational Orientation. The Pennsylvania University, Unpublished PhD Thesis.
  • Vaiz, O. (2003). Proje Tabanlı Öğrenmede Portfolyoların Kullanımı ve Öğrenme Sürecine Yansımaları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Yavuz, K. E. (2005). Aktif Öğrenme Yöntemleri. Ankara: Ceceli Yayınları.
  • Yavuz, S. (2006). Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Kimya Eğitimi Öğrencilerinin Çevre Bilgisi İle Çevreye Karşı Tutumlarına Olan Etkisinin Değerlendirilmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • Yıldız, C. (2003). Türkçe Öğretiminde Alternatif Yöntemler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, O. (2006). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Proje Tabanlı Öğrenmenin Öğrenenlerin Akademik Başarıları, Yaratıcılıkları ve Tutumlarına Etkisi. Zonguldak: Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Yurtluk, M. (2003). Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Matematik Dersi Öğrenme Süreci Ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Yurtluk, M. (2005). Proje Tabanlı Öğrenme. Demirel, Ö. (Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler içerisinde. Ankara: PegemA Yayıncılık.
APA ZORBAZ K, ÇEÇEN M (2009). Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı. , 87 - 104.
Chicago ZORBAZ Kemal Zeki,ÇEÇEN Mehmet Akif Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı. (2009): 87 - 104.
MLA ZORBAZ Kemal Zeki,ÇEÇEN Mehmet Akif Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı. , 2009, ss.87 - 104.
AMA ZORBAZ K,ÇEÇEN M Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı. . 2009; 87 - 104.
Vancouver ZORBAZ K,ÇEÇEN M Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı. . 2009; 87 - 104.
IEEE ZORBAZ K,ÇEÇEN M "Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı." , ss.87 - 104, 2009.
ISNAD ZORBAZ, Kemal Zeki - ÇEÇEN, Mehmet Akif. "Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı". (2009), 87-104.
APA ZORBAZ K, ÇEÇEN M (2009). Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 87 - 104.
Chicago ZORBAZ Kemal Zeki,ÇEÇEN Mehmet Akif Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 42, no.1 (2009): 87 - 104.
MLA ZORBAZ Kemal Zeki,ÇEÇEN Mehmet Akif Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.42, no.1, 2009, ss.87 - 104.
AMA ZORBAZ K,ÇEÇEN M Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2009; 42(1): 87 - 104.
Vancouver ZORBAZ K,ÇEÇEN M Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2009; 42(1): 87 - 104.
IEEE ZORBAZ K,ÇEÇEN M "Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42, ss.87 - 104, 2009.
ISNAD ZORBAZ, Kemal Zeki - ÇEÇEN, Mehmet Akif. "Proje tabanlı öğretim ve türkçe öğretiminde kullanımı". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 42/1 (2009), 87-104.