Yıl: 2009 Cilt: 42 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 55 - 79 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının uygulanmasında ölçme-değerlendirme süreçlerinde yaşadıkları sorunları belirlemektir. Bu amaçla, araştırmada tarama modeline dayalı betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma, Kırıkkale il merkezindeki 21 ilköğretim okulunda görev yapan 287 birinci kademe sınıf öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen öğretmenlerin ölçme-değerlendirme sürecinde yaşadıkları sorunları belirlemeye yönelik beşli Likert tipi bir ölçekle elde edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, sınıf öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme sürecinde ölçeğin altı alt boyutu olan “alternatif ölçme-değerlendirme araçları”, “zaman”, “ortam”, “öğrenci”, “veli” ve “denetim elemanları” ile ilgili oldukça yüksek düzeyde sorunlar yaşadıklarını göstermiştir. Çalışmada ayrıca, öğrenci sayısı 30-40 ve 40-50 arasındaki kalabalık sınıflarda görev yapan öğretmenlerin, öğrenci sayısı 10-20 ve 20-30 arasındaki sınıflarda görev yapan öğretmenlere göre yaşadıkları sorunlar anlamlı farklılık yaratacak ölçüde daha fazla bulunmuştur. Buna karşılık, öğretmenlerin ölçmedeğerlendirme süreçlerinde yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşleri arasında cinsiyete ve mezun olunan okula göre herhangi bir anlamlı farklılık bulunmamıştır. Çalışma sonunda; öğretmenlerin yeni programların uygulanması sürecinde ölçme ve değerlendirme ile ilgili yeterliklerini ve karşılaştıkları sorunları belirlemeye ve bunları önlemeye yönelik kapsamlı çalışmaların yapılması önerilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

Examination of issues encountered by classroom teachers in the measurement and assessment process of the new primary education curriculum in Turkey

Öz:
This study aimed to establish the issues experienced by classroom teachers in the measurement and assessment process during the application of the new primary education curriculum in Turkey. For this purpose, a survey-based descriptive method was used in the research. The study was carried out with the participation of 287 senior level classroom teachers working in primary schools in the Kırıkkale provincial centre, Turkey. 55.1% of the teachers who participated in the study were male and 44.9% female. Data was gathered using a five item Likert scale developed by the researcher for the purpose of identifying the issues experienced by teachers during the measurement and assessment process. The results of the study indicated that classroom teachers experienced a high degree of issues in the measurement and assessment process relating to the six sub-factors of the scale, namely “alternative measurement- assessment tools”, “time”, “environment”, “student”, “parent” and “inspection elements”. Furthermore, the study revealed that the teachers working in crowded classes ranging between 30-40 and 40-50 students faced a significantly higher level of issues compared to the teachers teaching class sizes ranging between 10-20 and 20-30 students. On the other hand, no significant difference was found between the views of the teachers regarding the issues they experienced during the measurement and assessment process according to gender and school they graduated from.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acat, M.B., & Demir, E. (2007a). Sınıf öğretmenlerinin ilköğretim programlarındaki değerlendirme süreçlerine ilişkin görüşleri. 16. Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Acat, M.B., & Demir, E. (2007b). İlköğretim programlarındaki alternatif değerlendirme yöntemlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. 1. Ulusal İlköğretim Kongresi, 15-17 Kasım, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Aşkar, P., Paykoç, F., Korkut, F., Olkun, S., Yangın, B., & Çakıroğlu, J. (2005). Yeni öğretim programlarını inceleme ve değerlendirme raporu. 30 Mayıs 2005. http://www.erg.sabanciuniv.edu/
  • Ay, T.S., Karadağ, R., & Çengelci, T. (2008). İlköğretim birinci basamakta gerçekleştirilen performans görevlerine ilişkin öğretmen görüşleri. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 2-4 Mayıs, Çanakkale: Çanakkale 18 Mart Üniversitesi.
  • Balcı, A. (2006). Sosyal bilimlerde araştırma. Yöntem, teknik ve ilkeler. (6. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2005). Quantitative data analysis with SPSS 12 and 13: A guide for social scientists. London ; New York: Routledge. Taylor & Francis Group.
  • Cohen, L., Manion L., & Morrison K. (1996). Teaching practice. London: Routledge.
  • Creswell, J.W. (2002). Research design. Qualitative, quantitative and mixed approaches. (2nd Ed). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Çalık, S. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yenilenen ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreci hakkındaki düşünceleri üzerine bir araştırma. 16. Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Doğanay, A., & Karip, E. (2006). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. İçinde, A. Doğanay ve E. Karip (Ed.). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • EARGED. (2005). Temel eğitim destek programı. Öğretim programlarının (ilköğretim 1-5. sınıflar Türkçe, Matematik, Hayat Bilgisi, Fen Ve Teknoloji, Sosyal Bilgiler) değerlendirme raporu. Ankara: http://earged.meb.gov.tr/earged/subeler/olcme%5Fdegerlendirme/doku manlar/ adresinden 18 Mart 2008 tarihinde erişilmiştir.
  • Gronlund, N. E., & Linn, R. L. (1990). Measurement and assessment in teaching. (6th Ed.). New York, London: Macmillan Publishing Company.
  • Günay, Z. (2006). 2005-2006 öğretim yılında uygulamaya başlanan ilköğretim programlarına yönelik öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, D.E.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Kutlu, Ö., Doğan, C. H., & Karakaya, İ. (2008). Öğrenci başarısının belirlenmesi. Performansa ve portfolyoya dayalı durum belirleme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Marsh, C. J., & Willis, G. (2007). Curriculum: Alternative approaches, ongoing issues (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
  • MEB. (2005). İlköğretim 1-5. sınıf programları tanıtım el kitabı. MEB, TTK Başkanlığı, Eğitim Öğretim ve Program Dairesi Başkanlığı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Nitko, A. J. (2004). Educational assessment of students. (4th Ed). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill.
  • Parkay, F.W. (2006). Curriculum and instruction for becoming a teacher. Boston: Pearson Education and Allyn&Bacon.
  • Payne, D.A., & McMorris, R.F. (1967). Educational and psychological measurement. Waltham, Mass.: Blaisdell Pub.Co.
  • Semerci, Ç. (2007). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. İçinde, E. Karip (Ed.). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (3.Baskı). Ankara: Nobel Yayın.
  • Tüfekçioğlu, N., & Turgut, S. (2008). Yenilenen ilköğretim programı çerçevesinde değişen ölçme ve değerlendirme uygulamalarına sınıf öğretmenlerinin bakış açıları ve karşılaştıkları zorluklar. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 2-4 Mayıs, Çanakkale: Çanakkale 18 Mart Üniversitesi.
  • Yapıcı, M., & Demirdelen, C. (2007). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2). 204-212. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 10 Mart 2008 tarihinde erişilmiştir.
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkan, B., Yıldız, N., & Girmen, P. (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluk düzeylerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi (Eskişehir İli Örneği). Yeni İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesi Sempozyumu, Eğitimde Yansımalar VII, 14-16 Kasım, Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
APA ÖZDEMİR S (2009). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi. , 55 - 79.
Chicago ÖZDEMİR Soner Mehmet Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi. (2009): 55 - 79.
MLA ÖZDEMİR Soner Mehmet Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi. , 2009, ss.55 - 79.
AMA ÖZDEMİR S Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi. . 2009; 55 - 79.
Vancouver ÖZDEMİR S Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi. . 2009; 55 - 79.
IEEE ÖZDEMİR S "Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi." , ss.55 - 79, 2009.
ISNAD ÖZDEMİR, Soner Mehmet. "Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi". (2009), 55-79.
APA ÖZDEMİR S (2009). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 55 - 79.
Chicago ÖZDEMİR Soner Mehmet Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 42, no.2 (2009): 55 - 79.
MLA ÖZDEMİR Soner Mehmet Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.42, no.2, 2009, ss.55 - 79.
AMA ÖZDEMİR S Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2009; 42(2): 55 - 79.
Vancouver ÖZDEMİR S Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2009; 42(2): 55 - 79.
IEEE ÖZDEMİR S "Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42, ss.55 - 79, 2009.
ISNAD ÖZDEMİR, Soner Mehmet. "Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 42/2 (2009), 55-79.