Yıl: 2009 Cilt: 42 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 93 - 111 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi

Öz:
Bu araştırma “öğretim teknolojileri” alanında son üç yılda Türkiye’de yapılan çalışmalara ilişkin bir içerik analizi gerçekleştirmek amacıyla yapılmıştır. Bu nedenle öğretim teknolojileri alanı ile ilgili olası en fazla yayının yapıldığı düşüncesinden yola çıkarak, beş derginin son üç yılındaki tüm makaleler, belirlenen ölçütler kapsamında taranmıştır. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, TOJET ve TOJDE dergilerinin tarandığı bu araştırmada Türk yazarlar tarafından, Türkiye’de yapılan araştırmalar seçilmiş ve dokuz başlık altında incelenmiştir. Konu, hedef kitle, kuramsal temel, örneklem seçme yöntemi, örneklem büyüklüğü, araştırma türü, araştırma yöntemi, veri toplama teknikleri ve referans sayıları açısından irdelenen çalışmalar, Türkiye’deki mevcut durumu ortaya çıkarmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baker, E. L., Gearhart, M. & Herman, J. L. (1994). Evaluating the apple classrooms of tomorrow. In E.L. Baker & H.F. O’Neil, Jr. (Eds.), Technology assessment in education and training, (pp. 173-198). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Bardin, L. (1977). L’Analyse de Contenu, edition PUF Paris. In N. Bilgin, (Ed.), Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Bayraktar, S. (2001-2002). A meta-analysis of the effectiveness of computer-assisted instruction in science education. Journal of Research on Technology in Education, 34, 173-188.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Blok, H., Oostdam, R., Otter, M. E., & Overmaat, M. (2002). Computerassisted instruction in support of beginning reading instruction: A review. Review of Educational Research, 72, 101-130.
  • Cavanaugh, C. S. (2001). The effectiveness of interactive distance education technologies in K– 12 learning: A meta-analysis. International Journal of Educational Telecommunications, 7, 73-88.
  • Christmann, E. P., Badgett, J. & Lucking, R. (1997). Microcomputer-based computer-assisted instruction within differing subject areas: A statistical deduction. Journal of Educational Computing Research, 16, 281-296.
  • Christmann, E. P., Lucking, R. A.. & Badgett, J. L. (1997). The effectiveness of computer-assisted instruction on the academic achievement of secondary students: A meta-analytic comparison between urban, suburban, and rural educational settings. Computers in the Schools, 13(3/4), 31-40.
  • Christmann, E. & Badgett, J. (1999). A comparative analysis of the effects of computer-assisted instruction on student achievement in differing science and demographical areas. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 18, 135-143.
  • Dick, W. & Dick, D. (1989). Analytical and emprical comparisons of the journal of Instructional Development and Educational Communication and Technology Journal. Educational Technology Research and Development, 37, 81-88.
  • Feuer, M. J., Towne, L. & Shavelson, R. J. (2002). Scientific culture and education research. Educational Researcher, 31(8), 4-14.
  • Fouts, J. T. (2000). Research on computers and education: Past, present and future (prepared for the Bill and Melinda Gates Foundation). Retrieved January 20, 2010, from http://www.portical.org/fouts.pdf
  • Harel, I. (Ed.). (1990). Constructionist learning: A 5th anniversary collection of papers reflecting research reports, projects in progress, and essays by the Epistemology and learning Group. Cambridge, MA: MIT Media Laboratory.
  • Harel, I. & Papert, S. (1991). Software design as a learning environment. In I. Harel & S. Papert (Eds.). Constructionism, (pp. 41-84). Norwood, NJ: Ablex.
  • Klein, D. J. (1997). ETR&D-Development: An anlysis of Content and Survey of Future Direction. ETR&D, 45(3), 57-62.
  • Koble, M. & Bunker, E. (1997). Trends in research and practice: An examination of The American Journal of Distance Eucation. American Journal of Distance Eucation, 11, 19-38.
  • Kulik, C. & Kulik, J. A. (1991). Effectiveness of computer-based instruction: An updated analysis. Computers in Human Behavior, 71, 75-94.
  • Kulik, J. A. (1994). Meta-analytic studies of findings on computer-based instruction. In E. L. Baker & H. F. O’Neil, Jr. (Eds.) Technology assessment in education and training, (pp. 9-33). Hillsdale, NJ:Lawrence Erlbaum.
  • Lee, J. (1999). Effectiveness of computer-based instructional simulation: A meta-analysis. International Journal of Instructional Media, 26, 71-85.
  • Liao, Y. K. & Bright, G. W. (1991). Effects of computer programming on cognitive outcomes: A meta-analysis. Journal of Research on Computing in Education, 24, 367-380.
  • Lipsey, N. W. & Wilson, D. B. (1993). The efficacy of psychological, educational, and behavioral treatment: Confirmation from metaanalysis. American Psychologist, 48, 1181-1209.
  • Lou, Y., Abrami, P. C. & d’Apollonia, S. (2001). Small group and individual learning with technology: A meta-analysis. Review of Educational Research, 71, 449-521.
  • Mann, D., Shakeshalf, C., Becker, J. & Kottkamp, R. (1999). West Virginia’s Basic Skills/Computer Education Program: An Analysis of Student Achievement. Santa Monica, CA: Milken Family Foundation.
  • Masood, M. (2004). A Ten Year Analysis: Trends in Traditional Educational Technology Literature. Malaysian Online Journal of Instructional Technology (MOJIT), 1(2), 73-91.
  • Murphy, R., Penuel, W., Means, B., Korbak, C., Whaley, A. & Allen, J. (2002). E-DESK: A review of recent evidence on discrete educational software (SRI International Report). Menlo Park, CA: SRI International.
  • Niemiec, R. P. & Walberg, H. J. (1992). The effects of computers on learning. International Journal of Educational Research, 17, 99-108.
  • Ouyang, J. (1993). Meta-analysis: CAI at the level of elementary education. Paper presented at the World Conference on Education Multimedia and Hypermedia, Orlando, Florida.
  • Penuel, W., Kim, D., Michalchik, V., Lewis, S., Means, B., Murphy, R., et al. (2002). Use of educational technology in home and school: A review of the knowledge base and case studies of best practice (SRI International Report). Menlo Park, CA: SRI International.
  • Reeves, T. C. (1995). Questioning the questions of instructional technology of research. Retrieved January 20, 2010, from http://www2.gsu.edu/~wwwitr/docs/dean/index.html
  • Rourke, L. & Szabo, M. (2002). A content analysis of, 1986-2001. The Journal of Distance Education, 17(1), 63-74.
  • Ryan, A. W. (1991). Meta-analysis of achievement effects of microcomputer applications in elementary schools. Educational Administration Quarterly, 27, 161-184.
  • Scardamalia, M. & Bereiter, C. (1996). Computer support for knowledgebuilding communities. In T. Koschmann, (Ed.). CSCL: Theory and practice of an emerging paradigm, (pp. 249-268). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Schacter, J. (1999). The Impact of Education Technology on Student Achievement. Santa Monica, CA: Milken Exchange on Education Technology.
  • Schacter, J. (2001). The Impact Of Education Technology On Student Achievement: What the Most Current Research has to say. Santa Monica, CA: Milken Exchange on Education Technology.
  • Shih, M., Feng, J. & Tsai, C. (2008). Research and trends in the field of elearning from 2001 to 2005: A content analysis of cognitive studies in selected journals. Computers and Education, 51, 955-967.
  • Sivin-Kachala, J. (1998). Report on the effectiveness of technology in schools, 1990-1997. Washington, DC: Software Publishers Association.
  • Suen, H. & Stevens, R.(1993). Analytic considerations in distance education research. American Journal of Distance Education, 7(3), 61-69.
  • Tavşancıl, E. & Aslan E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon Yayınları: İstanbul.
  • Thompson, A. D. (2005). Scientifically Based Research: Establishing a Research Agenda For The Technology in Teacher Education Community. Joumal of Research on Technology in Education. 37(4), 331-337.
  • Waxman, H. C. & Michko, G. M. (2003). A Meta-Analysis of the Effectiveness of Teaching and Learning With Technology on Student Outcomes. Learning Point Associates, Naperville: Illinois.
  • Wenglinsky, H. (1998). Does it compute? The relationship between educational technology and student achievement in mathematics. Princeton, NJ: Educational Testing Service Policy Information Center.
  • Whitley, B. E., Jr. (1997). Gender differences in computer-related attitudes and behavior: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 13, 1-22.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA GÜLBAHAR Y, Alper A (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. , 93 - 111.
Chicago GÜLBAHAR Yasemin,Alper Ayfer Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. (2009): 93 - 111.
MLA GÜLBAHAR Yasemin,Alper Ayfer Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. , 2009, ss.93 - 111.
AMA GÜLBAHAR Y,Alper A Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. . 2009; 93 - 111.
Vancouver GÜLBAHAR Y,Alper A Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. . 2009; 93 - 111.
IEEE GÜLBAHAR Y,Alper A "Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi." , ss.93 - 111, 2009.
ISNAD GÜLBAHAR, Yasemin - Alper, Ayfer. "Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi". (2009), 93-111.
APA GÜLBAHAR Y, Alper A (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 93 - 111.
Chicago GÜLBAHAR Yasemin,Alper Ayfer Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 42, no.2 (2009): 93 - 111.
MLA GÜLBAHAR Yasemin,Alper Ayfer Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.42, no.2, 2009, ss.93 - 111.
AMA GÜLBAHAR Y,Alper A Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2009; 42(2): 93 - 111.
Vancouver GÜLBAHAR Y,Alper A Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2009; 42(2): 93 - 111.
IEEE GÜLBAHAR Y,Alper A "Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42, ss.93 - 111, 2009.
ISNAD GÜLBAHAR, Yasemin - Alper, Ayfer. "Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 42/2 (2009), 93-111.