Yıl: 2009 Cilt: 42 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 183 - 198 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği

Öz:
Bu çalışmanın amacı Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının demokratik değerlerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Çalışma grubunu Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan 400 öğrenci arasından rastgele seçilen 176 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada öğretmen adaylarının demokratik değerleri, Selvi (2006) tarafından geliştirilmiş olan “Öğretmen Adayları Demokratik Değerler Ölçeği” ile ölçülmüştür. Öğretmen adaylarının demokratik değerleri,”eğitim hakkı”, “dayanışma” ve “özgürlük” alt boyutlarında incelenmiştir. Elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin yüksek olduğunu göstermiştir. Ayrıca kadın öğretmen adaylarının ve herhangi bir sivil toplum kuruluşuna üye olan adayların daha yüksek demokratik değerlere sahip oldukları görülmüştür. Bunun yanında öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin okumakta oldukları bölümlere ve aylık ortalama harcama miktarlarına göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abay, A. R. (2004). Sivil Toplum ve Demokrasi Bağlamında Sivil Dayanışma ve Sivil Toplum Örgütleri. http://iibf.ogu.edu.tr/kongre/bildiriler/06.04.pdf adresinden 16.06.2008 tarihinde alınmıştır.
  • Aksoy, N. (2002). Sınıf İçi Kurallar. (Ed. Emin Karip). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Arslan, H. (2007). Sınıf Kuralları. (Eds. Mehmet Şişman ve Selahattin Turan). Sınıf Yönetimi. Ankara: Öğreti Yayınları.
  • Başar, H. (2006). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başaran, İ. E. (2006). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Berends, M. (2006). Survey Methods in Educational Research. In J. L. Green, G. Camilli & P. B. Elmore (Eds). Complementary Methods in Education Research. (pp. 623-640). USA: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (Gözden Geçirilmiş 5. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chromy, J. (2006).Survey Sampling. In J. L. Green, G. Camilli & P. B. Elmore (Eds). Complementary Methods in Education Research. (pp. 641-654). USA: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Black, S. (2005). Listening to Students. American School Board Journal, November: 39–41.
  • Demoulin, D.F. & Kolstad, R. (2000). Assessing the gains of behavioral dynamics essential for success in democracy for teacher education students. College Student Journal. 34 (3), 417 - 422.
  • Dewey, J. (1965). Democracy and Education (Fifth edition). New York: The Macmillan Company.
  • Erdoğan, M. (1998). Liberal Toplum Liberal Siyaset. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Fine, B. (1945). Democratic Education. New York: Thomas Y. Crowell Company.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. Ü. (2008). Eğitim Fakültesi ve Tezsiz Yüksek Lisans Programlarına Kayıtlı Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 178 (1), 44–64.
  • Karadağ, E., Baloğlu N., Yalçınkayalar, P. (2006). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Öğretmenler Tarafından Algılanan Demokratik Tutumları ile Öğretmenlerin Demokratik Değerleri Üzerine İlişkisel Bir Araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 4 (12), 65-82.
  • Karahan, T. F., Sardoğan, M. E., Özkamalı, E. ve Dicle, A. N. (2006). Öğretmen Adaylarında Demokratik Tutum, Nevrotik Eğilimler ve Kendini Gerçekleştirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 149-158.
  • Karakütük, K. (2001). Demokratik Laik Eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karaman-Kepenekçi, Y. (2005). Okul Yönetiminde Demokrasi. Çankaya Eğitim. Ocak-Şubat-Mart, 14-15.
  • Karaman-Kepenekçi, Y. (2006). A Study of University Students’ Attitudes toward Children’s Rights in Turkey. The International Journal of Children’s Rights. 14 (3), 307-319.
  • Middaugh, E. ve Perlstein, D. (2005). Thinking and Teaching in a Democratic Way: Hilda Taba and Ethos of Brown. Journal of Curriculum and Supervision, 20 (3), 234–256.
  • Moller, J. (2006). Democratic Schooling in Norway: Implications for Leadership in Practice. Leadership and Policy in Schools, 5 (1), 53–69.
  • Myers, J. P. (2008). Democratizing School Authority: Brazilian Teachers’ Perceptions of the Election of Principals. Teaching and Teacher Education, 24, 952–966.
  • Okçabol, R. ve Gök, F. (1998). Öğretmen Profili Araştırması. Ankara: Eğitim-Sen Yayını.
  • Özden, Y. (2005). Eğitimde Yeni Değerler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Puolimatka, T. (1997). The Problem of Democratic Values Education. Journal of Philosophy of Education. 31 (3), 461-476.
  • Rowland, S. (2003). Teaching for Democracy in Higher Education. Teaching in Higher Education, 8 (1), 89-101.
  • Schweisfurth, M. (2002). Democracy and Teacher Education: negotiating practice in The Gambia. Comparative Education, 38 (3), 303–314.
  • Selvi, K. (2006). Developing a Teacher Trainees’ Democratic Values Scale: Validity and Reliability Analyses. Social Behavior and Personality, 34 (9), 1171–1178.
  • Sharma, S. R. (2003). Encyclopedia of Value and Moral Education. New Delhi: Cosmo Publications.
  • Şaylan, G. (1998). Demokrasi ve Demokrasi Düşüncesinin Gelişmesi. Ankara: TODAİE Masaüstü Yayıncılık.
  • Tezcan, M. (1996). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Feryal Matbaası.
  • Wragg, E. C. ve C. M. Wragg (1998). Classroom Management Research in the United Kingdom, Eric Document, 418 971.
APA AKIN U, Özdemir M (2009). Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği. , 183 - 198.
Chicago AKIN Uğur,Özdemir Murat Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği. (2009): 183 - 198.
MLA AKIN Uğur,Özdemir Murat Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği. , 2009, ss.183 - 198.
AMA AKIN U,Özdemir M Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği. . 2009; 183 - 198.
Vancouver AKIN U,Özdemir M Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği. . 2009; 183 - 198.
IEEE AKIN U,Özdemir M "Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği." , ss.183 - 198, 2009.
ISNAD AKIN, Uğur - Özdemir, Murat. "Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği". (2009), 183-198.
APA AKIN U, Özdemir M (2009). Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 183 - 198.
Chicago AKIN Uğur,Özdemir Murat Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 42, no.2 (2009): 183 - 198.
MLA AKIN Uğur,Özdemir Murat Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.42, no.2, 2009, ss.183 - 198.
AMA AKIN U,Özdemir M Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2009; 42(2): 183 - 198.
Vancouver AKIN U,Özdemir M Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2009; 42(2): 183 - 198.
IEEE AKIN U,Özdemir M "Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42, ss.183 - 198, 2009.
ISNAD AKIN, Uğur - Özdemir, Murat. "Öğretmen adaylarının demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Eğitim Bilimleri Fakültesi örneği". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 42/2 (2009), 183-198.