100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri
Yıl: 2010 Cilt: 24 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 495 - 518 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri
Öz: Bu çalışma, Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB), 59. Hükümet döneminde kabul edilen ve 2005 yılında başlatılan 100 Temel Eser Uygulamasının öğrencilerin kitap okuma alışkanlıkları üzerinde etkilerini ve özellikle kütüphane unsurunun bu uygulamadaki işlevini ilköğretim Türkçe öğretmenlerinin görüşleri çerçevesinde değerlendirilmeyi hedeflemiştir. Çalışma kapsamında Ankara’nın Çankaya, Mamak ve Yenimahalle ilçelerinde 54 ilköğretim okulunda görev yapan 141 öğretmene anket uygulanmıştır. Elde edilen bulgular uygulamanın ele alınan unsurlar açısından genel olarak çok başarılı olmadığını ortaya koymuştur. Çalışmada elde edilen bulgulara göre, öğretmenler, 100 Temel Eserin öğrenciler için ”çok uygun” olduğunu düşünmemekte, 100 Temel Eserin okutulmasının zorunlu tutulmasını genelde yanlış bulmakta ve bunun öğrencilerde bu eserlere karşı soğukluk yarattığını belirtmektedirler. Onlara göre, öğrencilerin 100 Temel Eseri istek ve zevkle okumamakta, okul kütüphaneleri ve sınıf kitaplıkları 100 Temel Eser Uygulamasında yeterli işlev görememektedirler.
Anahtar Kelime: Konular:
Teachers’ views on the effect of 100 essential books application on reading habits of the students and the role of libraries
Öz: This study aims to evaluate the effects of 100 Essential Reading Application which was put into effect by the Ministry of National Education of the 59th Government in 2005 on students’ reading habits. In addition, it tries to find out the effect of libraries on this application in relation to the views of primary Turkish teachers. A questionnaire was conducted to 141 teachers working in 54 primary schools in county of Çankaya, Mamak and Yenimahalle in Ankara. The results show that the application is not very successful with respect to the main elements of the study. The findings of the study also reveal the teachers’ view about the application. According to them, the application is not ‘very convenient’ and it is not proper to make 100 Essential Reading obligatory for students because this obligation causes them to dislike the books in the list. In addition, teachers think that students do not read 100 Essential Reading willingly and tastefully and school libraries and classroom libraries do not function effectively in this application.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aksaçlıoğlu, A. G. ve Yılmaz, B. (2007). “Öğrencilerin televizyon izlemeleri ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi”, Türk Kütüphaneciliği, 21 (1), 3-28.
- Arıcan, S. (2010). 100 Temel Eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi konusunda öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
- Aytaş, G. (2005). “Okuma eğitimi”. G. Ü. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3) 461-469.
- Bircan, İ. ve Tekin, M. (1989). “Türkiye’de okuma alışkanlığının azalması sorunu ve çözüm yolları”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 393- 410.
- Coşkun, E. (2002). “Okumanın hayatımızdaki yeri ve okuma sürecinin oluşumu”, Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi. Sayı 11, 231-244.
- Çıngı, H. (1990). Örnekleme kuramı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
- Çocuk Vakfı (2009). 100 Temel Eser raporu, İstanbul: Çocuk Vakfı Yayını.
- Çotuksöken, Y. (2007). “100 Temel Eser listeleri üzerine”, 100 Temel Eser tartışması içinde İstanbul: Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları.
- Dede, Z. (2007). 100 Temel Eser tartışması. içinde (ss. 26-31) İstanbul: Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları.
- Dilidüzgün, S. (2006). Eğitim gerçeği açısından 100 Temel Eser tartışmaları. Varlık Dergisi. 1189: 23-27.
- Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi, Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
- MEB (2005), İlköğretim 100 Temel Eser Genelgesi, (01.10.09) tarihinde http://iogm.meb.gov. tr/files/mevzuat/45.pdf adresinden erişilmiştir.
- MEB (2010). “Program for International Student Assessment- Uluslararası Öğrenci Başarısını Belirleme Programı”. 18 Ekim 2010 tarihinde http://earged.meb.gov.tr/pisa/dil/tr/ adresinden erişildi.
- Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı (2010). Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına Sunulan Soru Önergesi.
- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün eğitim 2009-2010.
- Neydim, N..(2006). “Masumiyetini tamamen kaybeden seçki: 100 Temel Eser”, Radikal, 30 Ağustos.
- Odabaş, Y. ve Polat, C. (2009). “Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği”, Bilgi Dünyası, 9 ( 2 ), 431-465.
- Önal, İ. (1987). Eğitim ve Öğretimin gerçekleşmesini sağlayan okul kütüphanesi çalışmaları. Ankara: MEB. Yayınları.
- Şirin, M. R. (2007). “İlk ve ortaöğretim öğrencileri için 100 Temel Eser” İçinde II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, 4 Ekim 2006, Sedat Sever (Ed.), Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
- Torun, O. (2003). Yeni bir mesleki oluşum: Okul Kütüphanecileri İstanbul Grubu [OKİG].Türk Kütüphaneciliği, 17 (1), 55-68.
- Ungan, S. (2008) “Okuma alışkanlığın kültürel altyapısı”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 218–228.
- Whitehead, N. (2004). The Effects of increased access to books on student reading using the public library. reading improvement, 41(3): 165-178.
- Yalınkılıç, K. (2007) “Türkçe öğretmen adaylarının okumaya ilişkin tutum ve görüşleri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 1, 225-241.
- Yılmaz, B. (1989) “Okuryazarlık ve okuma alışkanlığı üzerine”. Türk Kütüphaneciliği, (3)1,.48-53.
- Yılmaz, B. (1992) “Okuma alışkanlığında öğretmenlerin rolü”. Eğitim Dergisi, 1(2), 5- 12.
- Yılmaz, B. (2002) “Ankara’daki ilköğretim öğretmenlerinin okuma ve halk kütüphanesini kullanma alışkanlıkları üzerine bir araştırma”. Türk Kütüphaneciliği,16 (4), 441–460.
- Yılmaz, B. (2004a) “Öğrencilerin okuma ve kütüphaneyi kullanma alışkanlıklarında ebeveynlerin duyarlılığı”, Bilgi Dünyası, 5 (2), 115-136.
- Yılmaz, B. (2004b). Türkiye’ de eğitim politikası ve kütüphane. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği Ankara Şubesi Yayını.
- Yılmaz, Z. A. (2006) “Sınıf öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığı”, İlköğretim Online. (5) 1, 2006.
APA | ARICAN S, Yılmaz B (2010). 100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. , 495 - 518. |
Chicago | ARICAN Sinem,Yılmaz Bülent 100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. (2010): 495 - 518. |
MLA | ARICAN Sinem,Yılmaz Bülent 100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. , 2010, ss.495 - 518. |
AMA | ARICAN S,Yılmaz B 100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. . 2010; 495 - 518. |
Vancouver | ARICAN S,Yılmaz B 100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. . 2010; 495 - 518. |
IEEE | ARICAN S,Yılmaz B "100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri." , ss.495 - 518, 2010. |
ISNAD | ARICAN, Sinem - Yılmaz, Bülent. "100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri". (2010), 495-518. |
APA | ARICAN S, Yılmaz B (2010). 100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. Türk Kütüphaneciliği, 24(3), 495 - 518. |
Chicago | ARICAN Sinem,Yılmaz Bülent 100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. Türk Kütüphaneciliği 24, no.3 (2010): 495 - 518. |
MLA | ARICAN Sinem,Yılmaz Bülent 100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. Türk Kütüphaneciliği, vol.24, no.3, 2010, ss.495 - 518. |
AMA | ARICAN S,Yılmaz B 100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. Türk Kütüphaneciliği. 2010; 24(3): 495 - 518. |
Vancouver | ARICAN S,Yılmaz B 100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. Türk Kütüphaneciliği. 2010; 24(3): 495 - 518. |
IEEE | ARICAN S,Yılmaz B "100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri." Türk Kütüphaneciliği, 24, ss.495 - 518, 2010. |
ISNAD | ARICAN, Sinem - Yılmaz, Bülent. "100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri". Türk Kütüphaneciliği 24/3 (2010), 495-518. |