Yıl: 2010 Cilt: 39 Sayı: 188 Sayfa Aralığı: 83 - 98 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri

Öz:
Bu çalışmada, öğretmen adaylarının alternatif materyallerin tasarım ve hazırlanması aşamalarında kendilerini ne kadar yeterli gördükleri ve bu materyallerin eğitimsel değeri ile ilgili görüşleri araştırılmıştır. Araştırmada “keşfetmeye yönelik karma metod dizaynı” (exploratory mixed method design) kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Tarih ve Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı V. sınıfta okuyan ve Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı dersini alan öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın problemine uygun olarak veri toplama amacıyla yarı yapılandırılmış mülakat ve anket formları kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre ÖT-MT dersi uygulamalarında alternatif materyal hazırlayan öğretmen adaylarının hazırlamayan öğretmen adaylarına göre bu materyallerin tasarım ve hazırlanma aşamalarında kendilerini daha yeterli gördükleri belirlenmiştir. Alternatif materyal hazırlayan öğretmen adaylarının amacı ders uygulamalarını daha çekici ve cazip hale getirmek iken, alternatif materyalleri hazırlamayan öğretmen adayları ise uygulama için seçtikleri konuların bu materyalleri hazırlamaya uygun olmadıkları görüşündedirler. Öğretmen adaylarının büyük bir kısmı dokunabilme özelliğine vurgu yaparak bu materyallerin ortaöğretim tarih ve coğrafya derslerine katkısı olacağını belirtmişlerdir. Öğretmen adaylarının bir kısmı ise teknolojik araç-gereçlerin varlığı ve işlevselliğini gerekçe gösterip bu materyallerin derslere katkısı olmayacağını ve öğrencinin de ilgisini çekmeyeceğini ifade etmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Opinions of prospective teachers about alternative teaching materials

Öz:
This study aimed to reveal the opinions of prospective teachers about their self-sufficiency in designing and preparing alternative teaching materials and about the educational value of these materials. To this end, exploratory mixed method design was used in the study. The participants of the study consist of the students attending Teaching Technologies and Materials Development Classes at History and Geography Teaching departments at Atatürk University Kazım Karabekir Education Faculty. In line with the study problem, semi-structured interview and questionnaire forms were used for data collection purpose. According to the results obtained, the prospective teachers who prepared alternative teaching materials in the scope of TT-MD course applications found themselves more self-sufficient in designing and preparing these materials when compared to their classmates who did not prepare such materials. The aim of the prospective teachers who prepared alternative teaching materials was to make the course more attractive and interesting for the students while the prospective teachers who did not prepare such materials thought that the subjects they chose were not appropriate for preparing teaching materials. The great majority of the prospective teachers emphasized the feeling opportunity provided by these materials and underlined the possible contributions these materials can make in the teaching of secondary education history and geography courses. On the other hand, some prospective teachers told that these materials would make no contribution in the course and would not attract the attention of the students since there are functional technological tools and materials.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • DEMİREL, Özcan (2007). “Alternatif Ders Materyali Geliştirme”, Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, s.233-248, (Ed. Özcan Demirel - Eralp Altun), Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • DEMİREL, Özcan-SEFEROĞLU, S.Sadi-YAĞCI, Esed (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • GÜNDÜZ, Şemseddin- ODABAŞI, Ferhan (2004). “Bilgi Çağında Öğretmen Adaylarının Eğitiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Önemi”, http://www.tojet.net/articles/317.htm Erişim Tarihi 06.03.2006.
  • HALİS, İsa (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • KAYA, Zeki (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • MCMILLAN, James H. - SCHUMACHER, Sally (2006). Research In Education: Evidence-Based Inquiry, Pearson Education, Boston.
  • ÖRDEKÇİ, Sultan (2005). Öğretmen Yetiştirme Programlarındaki Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Değerlendirilmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • TAŞDEMİR, Gökben Kenger (2002). İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Hazır Eğitim-Öğretim Araç-Gereçleri ve Öğretmen-Öğrenci İş Birliği İle Hazırlanan Araç- Gereçlerle Yapılan Öğrenme Etkinliklerinin Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • YANPAR, Tuğba (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/kur_tanimlari.doc, Erişim Tarihi 28.03.2008.
APA KAYA R, Samancı O (2010). Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri. , 83 - 98.
Chicago KAYA Ramazan,Samancı Osman Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri. (2010): 83 - 98.
MLA KAYA Ramazan,Samancı Osman Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri. , 2010, ss.83 - 98.
AMA KAYA R,Samancı O Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri. . 2010; 83 - 98.
Vancouver KAYA R,Samancı O Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri. . 2010; 83 - 98.
IEEE KAYA R,Samancı O "Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri." , ss.83 - 98, 2010.
ISNAD KAYA, Ramazan - Samancı, Osman. "Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri". (2010), 83-98.
APA KAYA R, Samancı O (2010). Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri. Milli Eğitim, 39(188), 83 - 98.
Chicago KAYA Ramazan,Samancı Osman Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri. Milli Eğitim 39, no.188 (2010): 83 - 98.
MLA KAYA Ramazan,Samancı Osman Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri. Milli Eğitim, vol.39, no.188, 2010, ss.83 - 98.
AMA KAYA R,Samancı O Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri. Milli Eğitim. 2010; 39(188): 83 - 98.
Vancouver KAYA R,Samancı O Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri. Milli Eğitim. 2010; 39(188): 83 - 98.
IEEE KAYA R,Samancı O "Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri." Milli Eğitim, 39, ss.83 - 98, 2010.
ISNAD KAYA, Ramazan - Samancı, Osman. "Öğretmen adaylarının alternatif öğretim materyalleri ile ilgili görüşleri". Milli Eğitim 39/188 (2010), 83-98.