Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi

Yıl: 2010 Cilt: 39 Sayı: 188 Sayfa Aralığı: 202 - 217 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi

Öz:
Bu çalışmada içerikle ilgili grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi üzerinde durulmuştur. Bu amaçla ön test ve son test modeline dayalı kontrol grubu ve deney grubu oluşturulmuştur. Deney grubunda grafiksel düzenlemeler kullanılmış, kontrol grubunda ise grafiksel düzenlemeler kullanılmadan okuma-anlama çalışmaları yürütülmüştür. Araştırmaya ilköğretim altıncı sınıf düzeyinde (48’i kız, 42’si ise erkek olmak üzere) toplam 90 öğrenci katılmıştır. Veriler, metinlerle ilgili geliştirilen okuma anlama testlerinden ve öğrencilerin okuma anlama sürecine motive olmasını yoklayan motivasyon ölçeğinden elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde bağımsız gruplar t test tekniği (varyans, aritmetik ortalama ve standart sapma) kullanılmıştır. Araştırma bulgularında kontrol ve deney grupları arasındaki fark anlamlı bulunmuştur. İstatistikî analizler sonucu fark, okuma anlama sürecinde grafiksel düzenlemeler kullanılan deney grubu lehine anlamlı sonuçlar vermiştir. Elde edilen bulgulardan hareketle grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okumaya karşı motivasyonunu ve anlama sürecini etkilediği sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The effects of graphical regulations on students' levels of reading-comprehension

Öz:
The purpose of this research is to study graphical regulations’ effects of on students ‘level of reading and comprehension. Pre-test, post test experimental design with control group was used for the research. Graphical organisation was presented in the experiment group, whereas the control group received no graphical organisation. The research was conducted on 90 (48 females, 42 males) sixty grader in reading comprehension study The data was gathered using reading and comprehension Test. The Mean, Standard Deviation, t-Test, Analysis of Variance and were used to analyze the data. Graphical organisation influenced the male and females’ achievement to reading text towards reading statistically significantly. The All students ‘motivation towards reading in the experiment group were more favourable than the others control group. However, the difference is significant in favour of the control group at “motivation” subscale.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AÇIKGÖZ, K. Ü. (2003). Aktif Öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları
  • AUSUBEL, D. P. (1962) “A Subsumptive Theory of Meaningful Verbal Learning And Retention”, Journal of General Psychology, 66, 213-224
  • BAYLOR, G. W. & DESLAURIERS, D. (1986). “Dreams as Problem Solving: A method of Study.” Imagination, Cognition, and Personality, 6(2), 105-118.
  • BERGER, J. (1972). Ways of seeing. London: Britain Broadcasting Corp.
  • BURMARK, L. (2002). Visual Literacy: Learn to See, See to Learn. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş.(2002) Sosyal Bilimler İçin Veri Analiz Kitabı. Ankara. PegemA yayıncılık
  • CHEISI, H. I., SPILILICH, G. J.,& Voss, J.,F. 1979, “Acquisition of Domain-Related Information In Relation to High And Low Domain Knowledge.” Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 18, 275-290
  • DECECCO, JOHN P. 1968. The Psychology of Learning and Instruction: Educational Psycbology. Prentiçe-Hall, Ine. Englewood Cliffs, New Jersey.
  • DUCHASTEL, P. C., (1980). Research on Illustrations In Instructional Text. ERIC Document. ED215324
  • GRABE, W.(2003) “Using Discourse Patterns to Improve Reading Comprehension” JALT2002 at Shizuoka Conference Proceeding. Tokyo: Japon Association for Language Teaching
  • KINSTCH, W. (1988). “The Role Of Knowledge In Discourse Comprehension: Individual Differences in Working Memory.” Psyhchological Reviw, 95, 163-182
  • KINSTCH, W., YARBROUGH, J.C. (1982) “Role of Rhetorical Structure In Text Comprehension.” Journal of Educational, Psyhchology, 74, 828-834
  • JONES, B F., J. PIERCE and B. HUNTER (1989) “Teaching Students to Construct Graphic Representations.” Educational Leadership, XXXXVI, 4:20-25
  • MC NAMARA , D. S., & MC DANIEL , M. A. 2004. “Suppressing Irelevant Information: Knowledge Activation or Inhibitation?” Journal of Experimental Psychology, Learning, Memory and Cognition, 30, 465-482
  • MOHAN B. 1986, Language and Content Reading, Addison Wesley
  • ÖNER, F, MEHMET A. (2005). “İköğretim 6. Sınıf Fen Bilgisi Dersi Elektrik Ünitesinde Kavram Haritaları ile Öğretimin Öğrenme Düzeyine Etkisi.” The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET October 2005 ISSN: 1303-6521 Volume 4, Issue 4, Article 19. http://www.tojet.net/articles/4419.htm
  • PEARSON, P.D., & FIELDING L. (1991). Comprehension Instruction. In R. Barr, M.L. Kamil, P.B. Mosenthal, & P.D. Pearson (Eds.), Handbook of Reading Research (Vol. 2, pp. 815–860). White Plains, NY: Longman
  • RAFIK KHAN, S.,1997, “The Development of a Materials Training Framework for English for Academıc Purposes” Unpublished Phd Thesis School of Education University of Leicester
  • REWEY,K.L., D.F. DANSEREAU, L.P. SKAGGS ve Diğerleri.(1989). “Effects of Scripted Cooperation and Knowledge Maps on the Processing of Technical Material.” Journal of Educational Psychology, LXXXI,4:604-609
  • SEVER, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • VAN PATTEN, J., CHUN-I CHAO AND C. M. REIGELUTH 1986: “A Review of Strategies for Sequencing And Synthesizing ınstruction” Review of Educational Research. Vol. 56, No. 4, pp. 437-471.
APA BEYDOĞAN H (2010). Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi. , 202 - 217.
Chicago BEYDOĞAN H. Ömer Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi. (2010): 202 - 217.
MLA BEYDOĞAN H. Ömer Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi. , 2010, ss.202 - 217.
AMA BEYDOĞAN H Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi. . 2010; 202 - 217.
Vancouver BEYDOĞAN H Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi. . 2010; 202 - 217.
IEEE BEYDOĞAN H "Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi." , ss.202 - 217, 2010.
ISNAD BEYDOĞAN, H. Ömer. "Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi". (2010), 202-217.
APA BEYDOĞAN H (2010). Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi. Milli Eğitim, 39(188), 202 - 217.
Chicago BEYDOĞAN H. Ömer Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi. Milli Eğitim 39, no.188 (2010): 202 - 217.
MLA BEYDOĞAN H. Ömer Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi. Milli Eğitim, vol.39, no.188, 2010, ss.202 - 217.
AMA BEYDOĞAN H Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi. Milli Eğitim. 2010; 39(188): 202 - 217.
Vancouver BEYDOĞAN H Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi. Milli Eğitim. 2010; 39(188): 202 - 217.
IEEE BEYDOĞAN H "Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi." Milli Eğitim, 39, ss.202 - 217, 2010.
ISNAD BEYDOĞAN, H. Ömer. "Grafiksel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-anlama düzeylerine etkisi". Milli Eğitim 39/188 (2010), 202-217.