Yıl: 2009 Cilt: 16 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 13 - 20 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi

Öz:
Amaç: Shields ve Cicchetti (1997) tarafından geliştirilen Duygu Ayarlama Ölçeği'nin (DAÖ) 6-13 yaş grubundaki çocukların duygu ayarlama yetkinliğini değerlendirmek üzere Türkçe'ye uyarlamasını gerçekleştirmek ve duygu ayarlamanın bir dizi sosyo-demografik değişkenlerle ilişkisini incelemektir. Yöntem: Araştırmaya toplam 284 (klinik olmayan n= 263; klinik n= 22) çocuk katılmıştır. Sonuçlar: Açımlayıcı faktör analizi iki faktörlü bir yapıya işaret etmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi önerilen iki faktörlü yapının Türk çocuklarına uygunluğunu desteklemektedir. Ayrıca gerçekleştirilen analizler Ölçeğin ölçüt ve ayırt edici geçerliğe sahip olduğunu göstermiştir. Anne ve baba değerlendirmeleri arasındaki korelasyon (r=.81), test-tekrar test kararlılığı (r=.9O) ve iç tutarlık (a= .84) analizleri ölçeğin genel olarak yüksek bir güvenirlikle değerlendirme yaptığını göstermiştir. İstatistiksel analiz sonuçları, erkek cinsiyetinin, annenin eğitim düzeyinin düşük olmasının ve annenin çalışmamasının duygu ayarlama yetkinliği açısından dezavantaj olduğuna işaret etmektedir. Tartışma: Bulgular genel olarak değerlendirildiğinde DAÖ'nin 6-13 yaş grubundaki çocukların duygu ayarlama yetkinliğini değerlendirmeyi hedefleyen araştırma ve uygulamalarda kullanılabileceğini göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altan O (2006) The effects of maternal socialization and temperament on children's emotion regulation. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Koç Üniversitesi, İstanbul.
  • American Psychiatric Association (1994) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 4.baskı, APA, Washington D.C.
  • Batum P, Yağmurlu B (2007) What counts in externalizinq behaviors? The contributions of emotion and behavior regulation. CurrPsychol: Dev, Learn, Pers, Soc 25: 272-294.
  • Browne MW, Cudeck R (1993) Alternative ways of. assessing model fit. Testing Structural Equation Models içinde, KA Bollen ve JS Long (ed) Sage Publications, Newbury Park, CA, s: 136-162.
  • Campbell-Sills L, Barlow DH (2007) Incorporating emotion regulation into conceptualizations and treatments of anxiety and mood disorders. Handbook of Emotion Regulation içinde, JJ Gross (ed) Guilford Publications, New York, s: 542-559.
  • Campbell SB, Shaw DS, Gilliom M (2000) Early externalizing behavior problems: Toddlers and preschoolers at risk for later maladjustment. Dev Psychopathol 12: 467-488.
  • Cole PM, Martin SE, Dennis TA (2004) Emotion regulation as a scientific construct: Methodological challenges and directions for child development research. Child Dev 75: 317-333.
  • Cole PM, Zahn-Waxler C, Fox NA ve ark. (1996) Individual differences in emotion regulation and behavioral problems in preschool children. J Abnorm Psychol 105: 518-529.
  • Dereboy Ç, Şenol S, Şener Ş ve ark. (2006) Conners Kısa Form Öğretmen ve Ana Baba Derecelendirme Ölçekleri'nin geçerliği. Türk Psikiyatri Dergisi 17: 1-12.
  • Fujiki M, Brinton B, Clarke D (2002) Emotion regulation in children with specific language impairment. Lang Speech Hear Serv School 33: 102-111.
  • Goyette CH, Conners CK, Ulrich RF (1978) Normative data on revised Conners parents and teachers rating scales. J Abnorm Child Psychol 6: 221-236.
  • Gross JJ (2002) Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiol 39: 281-291.
  • Gross JJ, Thompson RA (2007) Emotion regulation: Conceptual foundations. Handbook of Emotion Regulation içinde, JJ Gross (ed) Guilford Publications, New York, s: 3-26.
  • Hu LT, Bentler PM (1998) Fit indices in covariance structure modeling: Sensitivity to underparameterized model misspecification. Psychol Met 3: 424-453.
  • Hill AL, Degnan KA, Calkins SD ve ark. (2006) Profiles of externalizing behavior problems for boys and girls across preschool: The roles of emotion regulation and inattention. Dev Psychol 42: 913-928.
  • Mullin BC, Hinshaw SP (2007) Emotion regulation and externalizing disorders in children and adolescents. Handbook of Emotion Regulation içinde, JJ Gross (ed) Guilford Publications, New York, s: 523-541.
  • Nunnally J (1978) Psychometric Theory. New York, McGraw-Hill. Schwartz D (2000) Subtypes of victims and aggressors in children's peer groups. J Abnorm Child Psychol 28: 181-192.
  • Shields A, Cicchetti D (1997) Emotion regulation in school age children: The development of a new criterion Q-sort scale. Dev Psychol 33: 906-916.
  • Shields A, Cicchetti D (1998) Reactive aggression among maltreated children: The contributions of attention and emotion dysregulation. J Clin Child Psychol 27: 381-395.
  • Shields A, Cicchetti D (2001) Parental maltreatment and emotion dysregulation as risk factors for bullying and victimization in middle childhood. J Clin Child Psychol 30: 349-363.
  • Thompson RA(1994) Emotion regulation: A theme in search of definition. Fox N (ed.), The development of emotion regulation. Monographs of the Society for Research in Child Development 59 (2-3, Serial No.240), s: 25-52.
APA GÜL KAPÇI E, USLU R, AKGÜN E, Acer D (2009). İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi. , 13 - 20.
Chicago GÜL KAPÇI Emine,USLU Runa İdil,AKGÜN Ege,Acer Dilek İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi. (2009): 13 - 20.
MLA GÜL KAPÇI Emine,USLU Runa İdil,AKGÜN Ege,Acer Dilek İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi. , 2009, ss.13 - 20.
AMA GÜL KAPÇI E,USLU R,AKGÜN E,Acer D İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi. . 2009; 13 - 20.
Vancouver GÜL KAPÇI E,USLU R,AKGÜN E,Acer D İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi. . 2009; 13 - 20.
IEEE GÜL KAPÇI E,USLU R,AKGÜN E,Acer D "İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi." , ss.13 - 20, 2009.
ISNAD GÜL KAPÇI, Emine vd. "İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi". (2009), 13-20.
APA GÜL KAPÇI E, USLU R, AKGÜN E, Acer D (2009). İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 16(1), 13 - 20.
Chicago GÜL KAPÇI Emine,USLU Runa İdil,AKGÜN Ege,Acer Dilek İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 16, no.1 (2009): 13 - 20.
MLA GÜL KAPÇI Emine,USLU Runa İdil,AKGÜN Ege,Acer Dilek İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, vol.16, no.1, 2009, ss.13 - 20.
AMA GÜL KAPÇI E,USLU R,AKGÜN E,Acer D İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. 2009; 16(1): 13 - 20.
Vancouver GÜL KAPÇI E,USLU R,AKGÜN E,Acer D İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. 2009; 16(1): 13 - 20.
IEEE GÜL KAPÇI E,USLU R,AKGÜN E,Acer D "İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi." Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 16, ss.13 - 20, 2009.
ISNAD GÜL KAPÇI, Emine vd. "İlköğretim çağı çocuklarında duygu ayarlama: Bir ölçek uyarlama çalışması ve duygu ayarlamayla ilişkili etmenlerin belirlenmesi". Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 16/1 (2009), 13-20.