Yıl: 2008 Cilt: 2 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1 - 22 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği

Öz:
Bu çalışmanın amacı; Fen ve Teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme değerlendirme tekniklerine yönelik hazırlanan bir hizmet içi eğitim kurs programının kursa katılan öğretmenlerin beceri ve bakış açıları üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya Trabzon ilinde çalışan 6 Fen ve Teknoloji öğretmeni gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; araştırmacı günlüğü, doküman analizi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Doküman analizinden elde edilen veriler araştırmacı tarafından hazırlanmış bütünsel puanlama anahtarı ile değerlendirilmiştir. Görüşme verilerinin analizinde kodlamalardan yararlanılarak matris oluşturulmuştur. Araştırmanın sonucunda; geliştirilen Hizmet-içi Eğitim kurs programının öğretmenlerin becerileri ve alternatif ölçme değerlendirme tekniklerini derslerinde kullanmaları üzerinde olumlu etkide bulunduğu sonucuna varılabilir. Ayrıca öğretmenlerin kurs süresinde yapmış oldukları etkinliklerde en fazla analitik puanlama anahtarı hazırlamada zorlandıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin alternatif ölçme-değerlendirme tekniklerini kullanmaları konusunda beceri gelişimlerine katkıda bulunabilecek, etkinliklerle zenginleştirilmiş HİE kurs programlarının düzenlenmesi öneri olarak sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, R. (1998). Why talk about different ways to grade? The shift from traditional assessment to alternative assessment, New Directions for Teaching and Learning, 74, (5–15).
  • Bekiroğlu, F. O. (2004). Fizik, kimya ve biyoloji öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi, VI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bildiriler Kitabı, Cilt 2.
  • Birgin, O. (2003), Bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyasının uygulanabilirliğinin araştırılması, Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Boll, D. J. (2002). The use of alternative assessments in the physical education classroom, Master Thesis, California State University, Fullerton.
  • Century, D. N. (2002). Alternative and traditional assessments: their comparative impact on students’ attitudes and science learning outcomes: an exploratory study, Doctoral Dissertation, Temple University, U.S.A.
  • Cohen, L. ve Manion, L., (1994). Research methods in education, Fourth Edition, Newyork, Rutledge.
  • Çakır, İ. (2004). Fen bilgisi öğretmenlerine ders destek materyali hazırlama ve kullanma becerisi kazandırmaya yönelik bir çalışma, Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Üçüncü Baskı, Trabzon Celepler Matbaacılık.
  • Denscombe, M., (1998). The good research guide for small-scale social research projects, Buckingham, Open University Press.
  • İlköğretim 1–5. Sınıflar Öğretim Programlarını Değerlendirme Toplantısı Sonuç Bildirisi. (2005). Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu (EPÖAPK). Eskişehir.
  • Erdemir, Z. A., (2007). İlköğretim ikinci kademe öğretmenlerinin ölçme değerlendirme tekniklerini etkin kullanabilme yeterliklerinin araştırılması (Kahramanmaraş Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Fullan, M., & Miles, M. (1992). Getting reform right: What works and what doesn’t. Phi Delta Kapan, 78 (744-752).
  • Gamor, K. I. (2001). Moving virtually into reality: a comparison study of the effectiveness of traditional and alternative assessments of learning in a multisensory, fully immersive vr physics program. Doctoral Dissertation, George Mason University. USA.
  • Gökdere, M., (2004). Üstün yetenekli çocukların fen bilimleri öğretmenlerinin eğitimine yönelik bir model geliştirme çalışması, Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Gömleksiz, M. N., (2005). Yeni ilköğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi, Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 2, (339–384).
  • Gözütok, D., Akgün, Ö. E. & Karacaoğlu, C., (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına öğretmenlerin hazırlanması. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu, Kasım 14–16, Kayseri.
  • Güven, S. (2008), Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim ders programlarının uygulanmasına ilişkin görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, 177 (224–236).
  • Hambleton, R. K., & Murphy, E. (1992). A psychometric perspective on authentic measurement. Applied Measurement In Education, 5(1), (1–16).
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi, 9. Basım, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaptan, F. (2005). Fen ve teknoloji dersi öğretim programıyla ilgili değerlendirme, Eğitimde Yansımalar: VIII, Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, (283–298).
  • Kaya, A. (2003). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına yönelik bir laboratuar programı geliştirme ve model önerme, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Kaya, A., Küçük, M. & Çepni, S., (2004). Fizik laboratuarlarına yönelik hazırlanan bir hizmet içi eğitim programının değerlendirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,16 (89-103).
  • Kelly, M. P. (2000). A case study of one school system’s adoption and implementation of an elementary science programme, Doctoral Dissertation, Kansas State University, Manhattan.
  • Kılıç, M., (2005). Öğretmenin rolü ve görevlerine ilişkin görüşlerin yeni ilköğretim programı çerçevesinde değerlendirilmesi, Eğitimde Yansımalar: VIII, Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, (41–50).
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2003). İlköğretim fen öğretmenlerinin portfolyoların uygulanabilirliğine yönelik güçlükler hakkındaki algıları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), (159–166).
  • Kutlu, Ö., (2005). Yeni ilköğretim programlarının öğrenci başarısındaki gelişimi değerlendirme, Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu, Kasım 14–16, Kayseri.
  • Luft, J.A., (1999). Rubrics: design and use in science teacher education, Journal of Science Teacher Education,10(2), (107-121).
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M., (1994). Qualitative Data Analysis (Second Edition), Sage Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, (2006). İlköğretim Fen Ve Teknoloji Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı. M.E.B., Ankara.
  • Naziro, L. M. (2005), The use of alternative assessments in physical education: why some do but many more don’t, Doctoral Dissertation, The Florida State University, U.S.A.
  • Neukom, J. R. (2000). Alternative assessment: rubrics-students’ self assessment process, Master Thesis, The Faculty of Pacific Lutheran University, U.S.A.
  • Özsevgeç, T. (2007), İlköğretim 5. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik 5 E modeline göre geliştirilen rehber materyallerin etkililiklerinin belirlenmesi, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Roach, A. T., Elliott, S. N., & Berndt, S. (2007). Teacher perceptions and the consequential validity of an alternate assessment for students with significant cognitive disabilities, Journal of Disability Policy Studies, 18 (168–175).
  • Tekin, S. (2004). Kimya öğretmenleri için kavramsal anlama ve kavram öğretimi amaçlı bir hizmet içi eğitim kurs programı geliştirilmesi ve etkililiğinin araştırılması, Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Tekışık, H. H., (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına öğretmenlerin hazırlanması, Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu, Kasım 14–16, Kayseri.
  • Tilger, P. J. (1990). Avoiding science in elementary school, Science Education, 74(4), (421–431).
  • Stake, R. E., (1995). The art of case study research, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Şekel, S., (2007). Yeni Fen ve Teknoloji Öğretim Programının Öğretmen Görüşleri Işığında Değerlendirilmesi; (Gümüşhane İli Örneği) , Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Şenel, T. (2008). Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programının etkililiğinin araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Wellington, J., (2000). Educational research, contemporary issues and practical approaches. London, Continuum.
  • Zimbicki, D. (2007). Examining the effects of alternative assessment on student motivation and self efficiency, Doctoral Dissertation, The Walden University, U.S.A.
APA ÇORUHLU ŞENEL T, NAS ER S (2008). Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği. , 1 - 22.
Chicago ÇORUHLU ŞENEL Tülay,NAS ER Sibel Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği. (2008): 1 - 22.
MLA ÇORUHLU ŞENEL Tülay,NAS ER Sibel Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği. , 2008, ss.1 - 22.
AMA ÇORUHLU ŞENEL T,NAS ER S Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği. . 2008; 1 - 22.
Vancouver ÇORUHLU ŞENEL T,NAS ER S Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği. . 2008; 1 - 22.
IEEE ÇORUHLU ŞENEL T,NAS ER S "Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği." , ss.1 - 22, 2008.
ISNAD ÇORUHLU ŞENEL, Tülay - NAS ER, Sibel. "Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği". (2008), 1-22.
APA ÇORUHLU ŞENEL T, NAS ER S (2008). Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 1 - 22.
Chicago ÇORUHLU ŞENEL Tülay,NAS ER Sibel Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 2, no.2 (2008): 1 - 22.
MLA ÇORUHLU ŞENEL Tülay,NAS ER Sibel Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.2, no.2, 2008, ss.1 - 22.
AMA ÇORUHLU ŞENEL T,NAS ER S Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2008; 2(2): 1 - 22.
Vancouver ÇORUHLU ŞENEL T,NAS ER S Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2008; 2(2): 1 - 22.
IEEE ÇORUHLU ŞENEL T,NAS ER S "Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2, ss.1 - 22, 2008.
ISNAD ÇORUHLU ŞENEL, Tülay - NAS ER, Sibel. "Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 2/2 (2008), 1-22.