Yıl: 2010 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 14 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları

Öz:
Bu araştırmada eğitim örgütlerinin sağlıklı şekilde işleyişinin gerçeklesmesinde hayati önem taşıyan iletişim sürecinde yöneticilerin etkililiğinin öğretmen algıları açısından değerlendirilmesi amaçlanılmıştır. Araştırma tarama modelinde olup betimsel bir çalışmadır. Araştırma grubunu, 2007- 2008 öğretim yılında MEB merkezi hizmet içi eğitim faaliyetine katılan, 250 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Özmen ve Yörük (2007) tarafından geliştirilen, Yöneticinin ilgisi, iletişim Yöntemi, Çevreyle Bütünleşme ve Öğretime Odaklasma olmak üzere dört faktörden oluşan ölçek kullanılmıştır. Verilerin analizinde, yüzde, frekans, aritmetik ortalama, t-testi ve “Kruskal Wallis H testi” kullanılmıştır. Yöneticilerin iletişim sürecindeki etkililiklerine ilişkin öğretmen algıları, en yüksek ortalamaya “Yöneticinin ilgisi” boyutunda sahiptir. Bu boyutu “iletişim yöntemi”, “Çevreyle bütünleşme” ve “Öğretime odaklanma” boyutları izlemektedir. Araştırmada öğretmen algılarında cinsiyet değişkenine göre bayan öğretmenlerin lehine anlamlı fark saptanmıştır.
Anahtar Kelime: iletişim etkililik etkin iletişim öğretmen algılamaları iletişim süreci okul yöneticileri

Konular: İletişim Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

Perceptions of teachers about school administrators effectiveness in communication process

Öz:
The aim of this study is to examine the perceptions of teachers about the effectiveness of school administrators in communication process. The study was designed in the form of a survey study and during the study descriptive method was used. The subjects of this study were 250 teachers who participated in centralized inservice training program organized by Ministry of National Education (MoNE) in 2007-2008 academic year. During the study the data were collected by means of the scale developed by Özmen ve Yörük (2007) and the scale has four factors as the administrators’ interest, communication method, integration with environment and focusing on teaching. To analyze the data collected, frequency, percentage, mean values were calculated and t- test and “Kruskal Wallis H tests were used. The findings of the study indicated that teachers’ perceptions about the effectiveness of school administrators in communication process have the highest mean score in the administrators’ interest dimension and communication method, integration with environment and focusing on teaching dimensions follow this dimension. The findings also indicated that teachers perceptions show significant difference in favour of female teachers when genders of teachers are concerned.
Anahtar Kelime: communication process school administrators communication effectiveness effective communication teacher perceptions

Konular: İletişim Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Celep, C. (1992). “İlkokullarda Yönetici Öğretmen iletişimi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:8
  • Cemaloğlu, N. “Öğretmen Performansının Artırılmasında Okul Yöneticisinin Rolü.” Milli Eğitim Dergisi. Sayı:153-154.
  • Çubukçu, Z. Döndar, Đ. (2003). “Okul Yöneticilerinin iletişim Becerilerine ilişkin Algı ve Beklentileri”. Milli Eğitim Dergisi. Sayı:157, Kıs:2003.
  • Ergun, T. (2004). Kamu Yönetimi Kuram/Siyasal/Uygulama. Ankara: TODAİE.
  • Eroğlu, E. (2005). “Yöneticilerin Dedikodu ve Söylentiye Yönelik Davranıs Biçimlerinin Belirlenmesi. (Arfor Tasıma Hizmetleri A.S.’de Bir Uygulama)”. Kırgizistan Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı: 13, s:204-218.Alındığı adres: http://www.sekreteriz.com/index1/images/arastirma/makale/dedikodu.pdf.
  • Kağıtçıbası, Ç. (1988). İnsan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınları
  • Karlı, C. 2007. “İlköğretim Okullarında Yönetici Öğretmen iletisimi: Öğetmen Algılarına Göre İstanbul ili Tuzla ilçesi Örneğinde Bir Araştırma”. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Küçükahmet, L. ve Diğerleri (2001). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Özan, B. M. (2006). “İlköğretim Okulu Yöneticilerinin iletişim Becerilerinin Öğretmen ve Yönetici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi”. Eğitim Araştırmaları. Eurasian Journal of Educational Research, 24, pp, 153-160
  • Özmen,F. Yörük. S. (2007). “Okul Yöneticilerinin iletişim Sürecindeki Etkililiği Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Milli Eğitim Dergisi. Sayı:174
  • Taymaz, H. (2007). Okul Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Yıldız, K. (1996). “Bolu İlköğretim okullarında Yönetici Öğretmen iletişimi.” Abant İzzet Baysal Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bolu
APA KÖSTERELİOĞLU A, Argon T (2010). Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları. , 1 - 14.
Chicago KÖSTERELİOĞLU A.Meltem,Argon Türkan Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları. (2010): 1 - 14.
MLA KÖSTERELİOĞLU A.Meltem,Argon Türkan Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları. , 2010, ss.1 - 14.
AMA KÖSTERELİOĞLU A,Argon T Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları. . 2010; 1 - 14.
Vancouver KÖSTERELİOĞLU A,Argon T Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları. . 2010; 1 - 14.
IEEE KÖSTERELİOĞLU A,Argon T "Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları." , ss.1 - 14, 2010.
ISNAD KÖSTERELİOĞLU, A.Meltem - Argon, Türkan. "Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları". (2010), 1-14.
APA KÖSTERELİOĞLU A, Argon T (2010). Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1 - 14.
Chicago KÖSTERELİOĞLU A.Meltem,Argon Türkan Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 11, no.1 (2010): 1 - 14.
MLA KÖSTERELİOĞLU A.Meltem,Argon Türkan Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.11, no.1, 2010, ss.1 - 14.
AMA KÖSTERELİOĞLU A,Argon T Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 11(1): 1 - 14.
Vancouver KÖSTERELİOĞLU A,Argon T Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 11(1): 1 - 14.
IEEE KÖSTERELİOĞLU A,Argon T "Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, ss.1 - 14, 2010.
ISNAD KÖSTERELİOĞLU, A.Meltem - Argon, Türkan. "Okul yöneticilerinin iletişim sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen algıları". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 11/1 (2010), 1-14.