Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi

Yıl: 2009 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 439 - 456 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Fen Bilgisi Öğretmenliği'nde okuyan öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında uygulama okullarında anlattıkları derslerin niteliğini, karşılaştıkları güçlükler, uygulama öğretmenleriyle etkileşimleri, anlattıkları derslerin doğası gibi değişkenler bağlamında ortaya koymaktır. Bunu yapabilmek için, öğretmenlik uygulaması dersi almış 24 öğretmen adayına açık ve kapalı uçlu sorulardan oluşan bir yazılı anket uygulanmıştır. Anketin analizinden sonra, amaçlı örnekleme yoluyla seçilen 3 öğretmen adayı ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırma verileri betimsel analiz, içerik analizi ve nitel verilerin sayısallaştırılması yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın önemli bazı sonuçlarına göre, uygulama öğretmenlerinin keyfi yaklaşımları yüzünden öğretmen adayları arasında bir dönem boyunca anlatılan ders saati bakımından farklılıklar bulunmaktadır. Öğretmen adaylarının yarıya yakını ders anlatımlarından önce hazırladıkları ders planları hakkında uygulama öğretmeniyle hiçbir fikir-alışverişinde bulunmamışlardır. Öte yandan, uygulama öğretmenlerinin öğretmen adaylarına ders anlatımlarına yönelik verdikleri tavsiyeler ise, onların pedagojik ve mesleki gelişimlerine sağlamaktan ziyade öğrencilerin sınavlardaki başarılarını artırmaya yöneliktir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Investigating teaching practice course according to student teachers' opinions

Öz:
The purpose of this study is to investigate the characteristics of lessons developed by student teachers for Teaching Practice Courses in the department of Elementary Science Education with regards to certain variables such as their difficulties in composing theory/practice, their interactions with mentors, nature of their teaching etc. The research design used for the study was a descriptive survey method. A questionnaire composed of open-and closed-ended questions was administered to 24 science student teachers studying in the last year of Elementary Science Education in a government university in Istanbul After the analysis of students' answers to the questionnaire, semi-structured interviews were conducted with 3 student teachers selected from the research group by means of the purposive sampling. Data were analyzed and interpreted by using quantitative and qualitative methods. The findings revealed that there were difference among student teachers in the quantity of hours taught in one semester because arbitrary applications of mentors. Nearly half of pre-service teachers didn't talk with their mentors about their lessons plans before their teaching. On the other hand, it is very difficult to qualify that the recommendations and requests of mentors about student teachers' lessons for their pedagogical and professional development because mentors ask student teachers to teach for particularly solving questions in exams.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E., ve Bayraktaroğlu, S. (2002). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri(2.Baskı). Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Audouin, M. C. (1996). Formation professionnelle initiale en mathematiques: tuteurs et stagiaires en college etlycee. Document de travail pour la formation des enseignants n 16, Irem Paris 7.
  • Awaya, A., McEwan, H., Heyler, D., Linsky, S., Lum, D., & Wakukawa, P. (2003). Mentoring as a journey.Teaching & Teacher Education, 20(1), 45-57.
  • Azar, A. (2003). Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Derslerine İlişkin Görüşlerinin Yansımaları. Milli Eğitim Dergisi, 159, 181-194.
  • Ball, D. L., & Feiman-Nemser, S. (1988). Using textbooks and teacher's guides: A dilemma for beginning teachers and teacher educators. Curriculum Inquiry,18, 401-423.
  • Barnett, B. G. (1995). Developing reflection and expertise: Can mentors make the difference? Journal of Educational Administration, 33(5), 45-59.
  • Baştürk, S. (2003). Enseignement des mathematiques en Turquie: Le cas des fonctions au lycee et au concours d'entree a l'universite. Paris: IREM de Paris 7.
  • Braund, M. (2001). Helping primary student teachers understand pupils' learning: exploring the student-mentor interaction. Mentoring & Tutoring, 9(3), 189-200.
  • Brousseau, G. (1988). Le contrat didactique: Le milieu. Recherches en Didactique des Mathematiques, 9(3), 309-336.
  • Burstein, L.: (Ed.), (1993), The IEA study of mathematics 3: student growth and classroom processes. Oxford: Pergamon Press
  • Canbazoğlu, S. (2008). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Maddenin Tanecikli Yapısı Ünitesine İlişkin Pedagojik Alan Bilgilerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Enstitüsü, Ankara.
  • Carter, M., & Francis, R. (2000). Mentoring and beginning teachers' workplace learning. Paper presented at the Australian Association of Research in Education (AARE) Conference, Sydney, Australia.
  • Crowther, D. T. & Cannon, J. R. (1998). How much is enough? Preparing elementary science teachers through science practicum. Paper presented at the Annual Meeting of the Association for the Education of Teachers of Science, Minneapolis, MN, January.
  • Dallmer, D. (2004). Collaborative relationships in teacher education: A personal narrative of conflicting roles.Curriculum Inquiry, 34(1), 29-45.
  • Erdem, M. (2005). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Feiman-Nemser, S. (1998). Teacher as teacher educators. European Journal of Teacher Education, 21(1), 63-74.
  • Flaxman, E., Ascher, C., & Harrington, C. (1988). Youth mentoring: Programs and practice. Urban Diversity Series No. 97. New York, Teachers College, Institute for Urban and Minority Education, ERIC Document Reproduction Service No. ED308257.
  • Ganser, T. (1996). What do mentors say about mentoring? Journal of Staff Development, 8(2), 113-126.
  • Gaston, J. S., & Jackson, J. F. (1998). Mentoring and its implications. Idaha, US, ERIC Clearing-house (ERIC Document Reproduction Service No. ED 426 990).
  • Gehrke, N. J., & Kay, R. S. (1984). The socialization of beginning teachers through mentor-protege relationships. Journal of Teacher Education, 34(3), 21-24.
  • Gökçe, E., ve Demirhan, C. (2005). Öğretmen Eğitiminde Yenilikçi Bir Yaklaşım Mı Yoksa Geleneksel Bir Anlayış Mı? Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(2), 187-195
  • Gürdal, A. (1992). İlköğretim Okullarında Fen Bilgisinin Önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 185-189.
  • Hasher, T., Cocard, Y., & Moser, P. (2004). Forget about theory-practice is all? Student teachers' learning in practicum. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 10(6): 623-637.
  • Healy, L., Ehrich, L. C., Hansford, B., & Stewart, D. (2001). Conversations: a means of learning, growth and change. Journal of Educational Administration, 39(4), 332-345.
  • Hopper, B. (2001). The role of the HEI tutor in initial teacher education school-based placement. Mentoring & Tutoring, 9(3), 211-222.
  • Hudson, P. (2007). Examining mentors' practices for enhancing preservice teachers' pedagogical development in mathematics and science. Mentoring & Tutoring, 15(2), 201-217.
  • Jarvis, T., McKeon, F., Coates, D., & Vause, J. (2001). Beyond generic mentoring: helping trainee teachers to teach primary science. Research in Science and Technological Education, 19(1), 5-23.
  • Karamustafaoğlu, O., ve Akdeniz, A. R. (2002). Fizik Öğretmen Adaylarının Kazanmaları Beklenen Davranışları Uygulama Okullarında Yansıtabilme Olanakları. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi (12. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kete, R., Özdemir, A., Yıldırım, A., ve Durmuş, H.S. (2002). Okul Uygulamaları Verimliliğinin Farklı Bölümlerde Karşılaştırılması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Kiraz, E. (2002). Öğretmen Adaylarının Hizmet Öncesi Mesleki Gelişiminde Uygulama Öğretmenlerinin İşlevi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(1), 183-196.
  • Kwan, T, & Lopez-Real, F. (2005). Mentors' perceptions of their roles in mentoring student teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 33(3), 275-287.
  • Miles, M.B., & Huberman, M.A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage Publication
  • Newton, D. P., & Newton, L. D. (2006). Could elementary mathematics textbooks help give attention to reasons in the classroom. Educational Studies in Mathematics, 64, 69-84.
  • Nicol, C. C., & Crespo, S. M. (2006). Learning to teach with mathematics textbooks: how preservice teachers interpret and use curriculum materials. Educational Studies in Mathematics, 62, 331-355.
  • Oral, B. (1997). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Görüşleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 232, 9-13.
  • Özbek, T. Z., ve Aytekin, F. (2003). Eğitim Fakültesi Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Bakış Açıları ve Öğretmenlik Uygulaması Dersinde Memnuniyet Durumları Üzerinde Bir Araştırma. Çağdaş Eğitim Dergisi, 284(2), 31-39.
  • Özkılıç, R., Bilgin, A., & Kartal, H. (2008). Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim-Online, 7(3), 726-737, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 10 Eylül 2008 tarihinde indirilmiştir.
  • Öztürk, C. (2005). Türkiye 'de Dünden Bugüne Öğretmen Yetiştiren Kurumlar. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Paker, T. (2005). Öğretmenlik Uygulamasında Öğretmen Adaylarının Uygulama Öğretmeni ve Uygulama Öğretim Elemanının Yönlendirmesiyle İlgili Karşılaştıkları Sorunlar. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Power, A., Clarke, M., & Hine, A. (2002). "The internship: a journey of professional learning through reflection". Paper presented at Challenging Futures Conference, University of New England, Armidale, Australia.
  • Reys, B.J., & Bay-Williams, J.M. (2003). The role of curriculum materials in implementing the curriculum and learning principle. Mathematics Teaching in the Middle School, 9(2), 120-124.
  • Robert, A. (1995). Professeur de mathematiques de college et lycee: formation professionnelle initial, ou comment desalterer qui n'a pas soif? Document de travail pour la formation des enseignants n. 14, Irem Paris 7.
  • Sağ, R. (2008). Öğretmen Adaylarının Uygulama Öğretmenlerinden, Uygulama Öğretim Elamanlarından ve Uygulama Okullarından Beklentileri. Eurasian Journal of Educational Research, 32, 117-132.
  • Saracaloğlu, A.S.; Serin, O.; Bozkurt, N. ve Serin, U. (2004). Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. Çağdaş Eğitim, 311, 16-27.
  • Schön, D. (1987). Educating the reflective practitioner: toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Sılay, İ., ve Gök, T. (2004). Öğretmen Adaylarının Uygulama Okullarında Karşılaştıkları Sorunlar Ve Bu Sorunları Gidermek Amacıyla Hazırlanan Öneriler Üzerine Bir Çalışma. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya
  • Simmons, P. E., Emory, A., Carter, T., Coker, T., Finnegan, B., Crockett, D., Richardson, L., Yager, R., Craven, J., Tillotson, J., Brunkhorst, H., Twiest, M., Hossain, K., Gallager, J., Duggan-Haas, D., Parker, J., Cajas, F., Alshannag, Q., McGlamery, S., Krockover, G., Adams, P., Spector, B., La Porta, T., James, B., Rearden, K., & Labuda, K. (1999). Beginning teachers: Beliefs and classroom actions. Journal of Research in Science Teaching, 36, 930-954.
  • Sinclair, C. (1997). Redefining the role of the university lecturer in school-based teacher education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 25(3), 309-324.
  • Şişman, M., ve Acat, B. (2003). Öğretmenlik Uygulaması Çalışmalarının Öğretmenlik Mesleğinin Algılanmasındaki Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235-250.
  • Veal, W. R., Tippins, D. J., & Bell, J. (1998). The Evolution of Pedagogical Content Knowledge in Prospective Secondary Physics Teachers. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, San Diego, CA.
  • Yapıcı Ş.,ve Yapıcı M. (2004). Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi I Dersine İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 3(2), 54-59 10 Nisan 2008'de http://ilogretim-online.org.tr adresinden tarihinde indirilmiştir.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (Yüksek Öğretim Kurulu) (1998). İlköğretim Fen Öğretimi. YÖK-Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
  • Zachary, L. J. (2002). The role of teacher as mentor. New Directions for Adult and Continuing Education, 93, 27-38.
APA BAŞTÜRK S (2009). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. , 439 - 456.
Chicago BAŞTÜRK SAVAŞ Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. (2009): 439 - 456.
MLA BAŞTÜRK SAVAŞ Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. , 2009, ss.439 - 456.
AMA BAŞTÜRK S Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. . 2009; 439 - 456.
Vancouver BAŞTÜRK S Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. . 2009; 439 - 456.
IEEE BAŞTÜRK S "Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi." , ss.439 - 456, 2009.
ISNAD BAŞTÜRK, SAVAŞ. "Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi". (2009), 439-456.
APA BAŞTÜRK S (2009). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), 8(2), 439 - 456.
Chicago BAŞTÜRK SAVAŞ Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik) 8, no.2 (2009): 439 - 456.
MLA BAŞTÜRK SAVAŞ Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), vol.8, no.2, 2009, ss.439 - 456.
AMA BAŞTÜRK S Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2009; 8(2): 439 - 456.
Vancouver BAŞTÜRK S Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2009; 8(2): 439 - 456.
IEEE BAŞTÜRK S "Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi." İlköğretim Online (elektronik), 8, ss.439 - 456, 2009.
ISNAD BAŞTÜRK, SAVAŞ. "Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi". İlköğretim Online (elektronik) 8/2 (2009), 439-456.